داستان عاشقانه دو فیلسوف

داستان عاشقانه دو فیلسوف

از میان متفکران قرن بیستم هانا آرنت و مارتین هایدگر از بزرگان و تاثیرگذاران محسوب می‌شوند. میان این دو نامه‌نگاری و روابطی عاشقانه‌ای وجود داشته است.

کد خبر : ۶۵۱۴۸
بازدید : ۲۰۲۸۰
فرادید l دوشیزه آرنت عزیز! باید امشب بیایم و با قلبت سخن بگویم. همه چیز میان ما باید ساده، روشن، و خالص باشد. فقط در این صورت است که مجازیم و ارزش دارد که همدیگر را ببینیم. هرگز نمی‌توانم بگویم تو مال منی، امّا از این به بعد تو به زندگی من تعلق داری و زندگی من با تو است که پیش خواهد رفت.
آرنت و هایدگر فیلسوفان عاشق

هایدگر، فیلسوف تاثیرگذاری در آلمان بود، او برای مدتی حامی حزب نازی بود و حتی بر این باور بود که بهترین گزینه برای رهبری ایدئولوژیکی حزب نازیسم هیتلر است.

هانا آرنت، به شدت از جانب یهودیان اروپایی برای همراهی و داشتن رابطه سه ساله‌اش با هایدگرِ مدافع نازیسم سرزنش شده بود و به او لقب "خیانت‌کار" و همراهی کننده نازیسم داده بودند.
آرنت و هایدگر فیلسوفان عاشق

عقیده بیشتر محققان بر این است که در حدود سال ۱۹۳۰ آرنت و هایدگر، راهشان از یکدیگر جدا گشت و رابطه اولیه‌شان دوام نیاورد، به طوری که تنها برایشان یک دوره کوتاه عاشقانه بود.

در کتاب «هانا آرنت و مارتین هایدگر» که آن را دانشگاه ییل منتشر کرده است. الزبیتا اتینگر آشکار می‌کند که روابط عاشقانه آرنت و هایدگر، چندان هم ناپایدار و فانی نبوده است. نویسنده معتقد است که آتش و گرمای این عشق برای، چهار سالی، رنگ باخت. در این میان، آنچه مورد انتقاد برخی از محققان بوده است، از سرگیری دوباره روابط دوستانه آرنت با هایدگر ، پس از جنگ جهانی است.
آرنت و هایدگر فیلسوفان عاشق

هایدگر متاهل بود همسرش از رابطه او با هانا مطلع نبود. این موضوع وجهه اجتماعی هایدگر را تحت‌الشعاع قرار داد و او چندان به این موضوع اهمیت نمی‌داد. هایدگر در این دوره پروفسور موفقی در دانشگاه فرایبورگ و مدیر این دانشگاه در سال‌های ۱۹۳۳ تا ۱۹۳۴ بود.

دلدادگی این دو را می‌توان در دو دوره بررسی کرد. ابتدا دوره استاد و دانشجویی که در آن آرنت بهترین دانشجوی هایدگر بود، ولی با این اوصاف استاد منافع خود را بر منافع شاگرد ترجیح می‌داد. چنانکه برای اصلاح اوضاع بر جابه‌جایی آرنت از دانشگاه ماربوگ به فرایبورگ تاکید کرد. این دوره را می‌توان دوره سلطه هایدگر بزر روابط این دو در نظر گرفت.

دوره دوم زمانی بود که آرنت در آن حدودا ۵۰ ساله شده بود. در این زمان او از حالت انفعال درآمده و از لحاظ اجتماعی دارای وجهه و جایگاه علمی شده بود. این دوره پس از جنگ جهانی بود زمانی که حزب نازی شکست خورده است. تا پایان رابطه آن‌ها سایه سلطه استاد و دانشجویی در این رابطه دیده می‌شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید