مهناز افشار داریوش اقبالی و آمپول نالوکسان

مهناز افشار داریوش اقبالی و آمپول نالوکسان

در حالی‌که چند خبرگزاری با اشاره به حضور مهناز افشار در دادسرای فرهنگ و رسانه، امروز خبر داده بودند او پس از توضیح درباره قصد و نیتش از انتشار ویدئو معرفی یک آمپول، متعهد شده است تا سخنانش را اصلاح کند، این بازیگر در توییتر، روایتی متفاوت را از این ماجرا ارائه کرد.

کد خبر : ۶۵۱۹۳
بازدید : ۲۶۱۵۰

فرادید | مهناز افشار بابت تبلیغ نالوکسان عذرخواهی کرد.

افشار نوشت: «من از اینکه نمی‌دونستم تبلیغ دارو جرم محسوب می‌شود، بسیار متاسفم و بابتش هر مجازات قانونی را می‌پذیرم و احترام می‌گذارم! ولی از نیت خیرم آگاهم و پای آن ایستاده‌ام، اما یک چیزی که متوجه شدم این بود که کاش در آن ویدیو یک پزشک و متخصص همراه من بود. اشتباه خودم را برای ندانستن قانون می‌پذیرم، اما برای اثبات نیت و اطلاعات در مورد احیای معتاد هنگام اوردوز همچنان از اطلاع‌رسانی که کردم، دفاع می‌کنم فقط کاش دقیق‌تر و تخصصی‌تر منتشر می‌کردم.»

ماجرای احضار به دادسرا

مهناز افشار که برای توضیح درباره تبلیغ یک آمپول درمان اعتیاد به دادسرای رسانه رفته بود، خبر تعهدش در دادگاه را تکذیب کرد.

در حالی‌که چند خبرگزاری با اشاره به حضور مهناز افشار در دادسرای فرهنگ و رسانه، امروز خبر داده بودند او پس از توضیح درباره قصد و نیتش از انتشار ویدئو معرفی یک آمپول، متعهد شده است تا سخنانش را اصلاح کند، این بازیگر در توییتر، روایتی متفاوت را از این ماجرا ارائه کرد.

مهناز افشار در این‌باره نوشت: «بله به دادسرا رفتم! موضوع شکایت، ممنوع بودن تبلیغ دارو بود. خبرگزاری رسمی زده مهناز افشار تعهد داده! تعهد چی؟ هنوز حکمی ندادن. میخواین آدم‌ها رو تو عمل انجام شده قرار بدید؟ عجب!

به جای اخبار کذب در ارتباط با من، خبر واقعی کار کنین! معلم‌ها، کارگران، مرگ زندانیان و خبر واقعی مردم...»

پیش‌تر مهناز افشار خبر دریافت هرگونه احضاریه‌ای را تکذیب کرده بود. این در حالی است که در دو روز قبل از آن اخباری مبنی بر احضار او به دادسرای فرهنگ و رسانه منتشر شد.

مهناز افشار داریوش اقبالی و آمپول نالوکسان

توییت مهناز افشار در مورد جلسه دادگاه

ماجرای احضار به دادگاه چه بود؟

آنطور که به نظر می‌رسد ابتدا خبرگزاری میزان وابسته به قوه قضاییه این خبر را منتشر کرده است. ایسنا هم در خبر کوتاهی نوشت: «مهناز افشار امروز برای ارائه برخی توضیحات به دادسرای فرهنگ و رسانه احضار شد».

بر اساس گمانه زنی این خبرگزاری احتمالا احضار مهناز افشار به دادسرا، به دلیل معرفی و تبلیغ یک آمپول برای معتادین در فضای مجازی بوده است.

بعد از انتشار این خبر سخنگوی سازمان غذا و دارو گفت این سازمان شکایتی از مهناز افشار نکرده است و احتمالا احضار خانم بازیگر از سوی دادستانی صورت گرفته است.

اندکی پس از انتشار این خبر مهناز افشار در صفحه توییترش به این موضوع واکنش نشان داد. مهناز افشار در این توییت "خبرنگاران خاص" را متهم به انتشار اخبار کذب در مورد او و همسرش می‌کند.: « میگن "میزان" زده من رفتم دادسرا؟ بعضی از خبرنگاران خاص به غیر از رفقا و خبرنگاران شریف که همه میشناسیمشون و بعضی افرار مشخص که تو این مدت با شیرخشک و اخبار کذب نونشون تو روغن بوده چقدر خوشحال شدن از این خبر. نه جانم جایی نرفتم هنوز و فعلا هستم در خدمت خانواده»!

در حالیکه هنوز حدس و گمان ها در مورد احضار افشار به دادستانی ادامه دارد او در گفتگویی که با یورونیوز داشت انتشار خبر احضارش را با شکایت همسرش از کیهان و فارس بی ارتباط نمی داند.

مهناز افشار با بیان اینکه احضاریه‌ای دریافت نکرده است گفت یاسین رامین، همسرش به دلیل انتشار «اخبار نادرست» از دو روزنامه کیهان و خبرگزاری فارس به اتهام « افترا و نشر اکاذیب» شکایت کرده‌ است.

مهناز افشار داریوش اقبالی و آمپول نالوکسان همسر مهناز افشار در توییتی خبر شکایتش از کیهان و فارس را اعلام کرد

او با اشاره به همزمانی این شکایت و انتشار اخبار مربوط به احضارش به دادستانی گفت: «اینکه ثبت شکایت ما و ماجرای احضار از سوی دادستانی همزمان شده هم در نوع خود عجیب است.»

مهناز افشار در ادامه این مصاحبه درباره شکایت همسرش علیه دو رسانه کیهان و فارس گفت: «ماجرا اینجا است که به دنبال طرح برخی مباحث رسانه‌ای شکایت‌های زیادی آماده شده بود. اما ترجیح ما این بود که شکایت نکنیم تا زمانی که فارس و کیهان خیلی واضح اتهام زدند. دیدیم که دیگر سکوت جایز نیست و بهتر است و پیگیری حقوقی داشته باشیم. به هر حال نقد کردن با تهمت زدن فرق می‌کند.»

مهناز افشار در پایان گفت: «اگر هم احضاریه‌ای دریافت کنم خواهم رفت و پاسخ هم خواهم داد. به هر حال برای همه مسائل روال قانونی وجود دارد و ما هم تابع قانون هستیم.»

سازمان بهداشت جهانی چه می‌گوید؟
به گفته رییس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت طبق گزارش سازمان بھداشت جھانی حدود ٢٧ میلیون انسان در سال ٢٠١۶ از اختلال مصرف مواد در دنیا رنج می‌بردند که آمار بالایی از این تعداد افراد وابسته به مواد مخدر، مصرف‌کننده غیر قانونی ھروئین، تریاک و مورفین بوده‌اند. همچنین تعداد ۴۵۰ هزار انسان به دنبال استفاده از این نوع مواد مخدر در سال ٢٠١۵ فوت شده‌اند که در این میان مرگ‌ومیر ناشی از مسمومیت مواد مخدر تا نیمی از مجموع موارد مرگ را شامل می‌شود.

طبق مطالعات کارشناسان وزارت بھداشت در آگوست ٢٠١٨ سازمان بھداشت جھانی توصیه کرد که تدابیری اتخاذ شود تا داروی نالوکسان در اختیار جامعه بیماران معتاد با ریسک بالای مصرف، خانواده و اطرافیان آنھا گذاشته شود.

داروی ضد مواد مخدر نالوکسان می‌تواند اثرات مرگبار ناشی از مسمومیت مخدر از جمله افت میزان تنفس و کاھش سطح ھوشیاری را خنثی کرده و از مرگ ناشی از آن جلوگیری کند. طبق منابع جھانی موجود، تجویز نالوکسان ذاتا اثری در افرادی از جامعه که مصرف ماده مخدر ندارند، نداشته است.

ھمچنین تاکنون گزارشی از احتمال سوء‌مصرف این ماده، ایجاد حالت سرخوشی و نشئه در افراد مشاھده نشده است. افزایش آموزش و دسترسی به نالوکسان در کشورھا در افراد با ریسک خطر مسمومیت، ھیچ‌گونه تغییری در مصرف مواد مخدر بیماران ایجاد نخواھد کرد.

مهناز افشار در مورد نالوکسان درست گفت؟

در حالی که بسیاری از مسئولین وزارت بهداشت و پزشکان در این چند روز از عوارض این دارو گفتند امروز خبرآنلاین در تیتر اصلی سایت از قول یک کارشناس اعتیاد نوشت: "آنچه مهناز افشار گفت درست است". آذرخش مکری، درمانگر اعتیاد و استاد روانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفته «سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از محققان و سازمان های مردم نهاد در جهان کمپین، عرضه نالوکسان برای جلوگیری از مرگ معتادان را پیگیری می کنند. با احترام باید عرض کنم اظهارات مهنار افشار چندان اشتباه نیست و در حال ورود به گایدلاین های درمان وابستگی به مواد است».

قصه از کجا شروع شد؟
در چند روز گذشته انتشار ویدیویی از مهناز افشار که به معرفی آمپول نالوکسان می‌پردازد با واکنش‌های بسیاری همراه بود.
ویدیوی مهناز افشار در مورد آمپول نالوکسان که خیلی زود جنجالی شد


مهناز افشار در این ویدیو از مردم می‌خواهد در مورد این آمپولِ ارزان اطلاع رسانی کنند. به نظر می‌رسد مهناز افشار در هنگام منتشر کردن این ویدیو فکرش را هم نمی‌کرد با این همه واکنش مختلف مواجه شود. واکنش‌هایی گسترده و جنجالی که باعث شد دیگر نیازی به اطلاع رسانی مردم نباشد!
اما آمپول نالوکسان چیست؟
دکتر حسنیان، سم‌شناس و عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، در این خصوص می‌گوید: «اگر دوز مصرفی کم باشد نمی‌تواند از مرگ فرد جلوگیری کند و اگر بیشتر از دوز مورد نیاز مصرف شود می‌تواند فرد را دچار سندرم محرومیت کند یا حتی منجر به مرگ فرد شود. مصرف این دارو در افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند می‌تواند وضعیت آن‌ها را بدتر کند؛ به این معنی که اگر فردی بیماری زمینه‌ای دارد و دچار سندرم محرومیت شود، بیماری زمینه‌ای آن فرد عود پیدا می‌کند. اگر فردی به‌عنوان‌مثال بیماری آسم داشته باشد، بیماری‌اش عود پیدا می‌کند یا فردی که مشکل تنگی عروقی دارد می‌تواند باعث انسداد رگ‌های فرد باشد و در نهایت این عوارض می‌توانند کشنده باشند».
در ادامه به ویژگی‌های این آمپول از زبان دکتر سید علی فاطمی نایب رئیس انجمن داروسازان ایران می‌پردازیم.

«نوع تزریقی "نالوکسان"، یک داروی ضد مسمومیت با مواد مخدر است که از آن برای تشخیص اعتیاد هم می‌توان استفاده کرد. واقعیت این است که تجویز صحیح و به موقع این دارو می‌تواند جان یک فرد مسموم به مواد مخدر هم‌خانواده تریاک نظیر مورفین، متادون، هروئین و فنتانیل را که قادر به تنفس نیست و در آستانه مرگ قرار گرفته را نجات دهد.

تزریق خودسرانه نالوکسان، می‌تواند بسیار خطرناک باشد و عوارض متعددی به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه این دارو تاثیری در رفع مسمومیت با دارو‌های خواب آور مانند کلونازپام و مواد محرک مانند کوکائین، اکستازی، شیشه و ... ندارد و متاسفانه شاهد شیوع چنین حرف‌های بی‌پایه‌ای در میان مردم از سوی برخی چهره‌های غیرعلمی هستیم.

آمپول نالوکسان معمولا در داروخانه‌های بیمارستانی و برای بخش مسمومین در دسترس است و توزیع عمومی در داروخانه‌ها ندارد.

آمپول نالوکسان جزء دارو‌های بدون نسخه یا OTC نیست که مردم بتوانند آن را راحت از داروخانه‌ها تهیه کنند، بلکه حتما به تجویز پزشک نیاز دارد و باید تزریق آن زیر نظر پزشک انجام شود؛ چون استفاده از این دارو می‌تواند باعث بروز علایم سندرم شدید قطع مصرف مواد مخدر و تشنج در فرد معتاد شود».

مهناز افشار داریوش اقبالی و آمپول نالوکسان
واکنش‌مردم و مسئولان و ماجرای داریوش اقبالی
ماجرا از جایی شروع شد که مهناز افشار با انتشار ویدیویی در توییتر خود از آمپولی به نام «نالوکسان» نام برد که برای پیشگیری از مرگ در اثر سوء مصرف مواد مخدر کابرد دارد. او در این ویدئو گفت که سالانه ۶ هزار جوان در اثر سوء مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌دهند در حالی که با یک آمپول می‌شود از مرگ آن‌ها جلوگیری کرد. «نالوکسان! این آمپول ارزان است و بدون نسخه پزشک در داروخانه‌ها فروخته می‌شود.»
بعد از انتشار این ویدئو افشار مورد حمله جامعه پزشکی و سایرین قرار گرفت و از او خواسته شد درباره موضوعاتی که بر آن اشراف ندارد از اظهارنظر پرهیز کند.

افشار در ادامه در تازه‌ترین توییت خود ادعا کرده که این دارو را داریوش اقبالی خواننده و بنیانگذار بنیاد آینه به او پیشنهاد کرده است. اقبالی سالهاست در بنیاد خود به فعالیت فرهنگی در پیشگیری و مقابله با اعتیاد مشغول است.
بیشتر بخوانید: همه جنجال های خانم بازیگر! متن توییت مهناز افشار چنین بود: «از طرف "بنیاد آینه" و آقای " داریوش اقبالی" و "پزشکان مربوطه" پیشنهاد کردند بنده در مورد پیشگیری از مرگ بر اثر سومصرف مواد مخدر، در مورد نالوکسان اطلاع‌رسانی کنم. من نه مصرف‌کننده هستم نه واردکننده. پزشکان و داروسازان اگر نظرکارشناسی دیگری دارید بفرمایید! دکتر هم دکترای قدیم. نسل جوان پزشک و داروساز خیلی باید روی آستانه تحملش کار کنه! با این اعصاب و تولید سموم ناشی از عصبانیت قطعا به بیمارانی که بهتون مراجعه میکنند و خودتون آسیب میزنید:/»

واکنش سازمان اورژانس کشور
مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور نیز در واکنش به این ماجرا طی مصاحبه‌ای اظهار کرد: داروی نالوکسان حتما باید تحت نظر پزشک استفاده شود و دارویی نیست که بتوان با آن شوخی کرد به دلیل اینکه تداخل این دارو ممکن است منجر به مرگ افراد شود. فروش این دارو در داروخانه‌ها ممنوع است و در لیست دارو‌های otc نیست.

واکنش مردم
علاوه بر جامعه پزشکی کشور رسانه‌ها و افراد گوناگون در شبکه‌های اجتماعی به آنچه «تبلیغ یک داروی مرگ‌آور» از سوی «بازیگری که سودای پزشکی در سر دارد» به واکنش و اظهار نظر در این مورد پرداختند که شنیدن برخی از آن‌ها خالی از لطف نیست.

در بسیاری از اظهار نظر‌ها مردم به شایعات پیرامون نقش یاسین رامین همسر مهناز افشار در واردات شیر خشک فاسد به کشور اشاره کرده اند. البته این اخبار و شایعات هیچ وقت از سوی مراجع رسمی تائید نشدند.

با این حال یاسین رامین درگیر یک پرونده قضایی بر سر اختلاف حساب در واردات دارو با سازمان هلال احمر است.

یک کاربر توییتر به نام هیدن به کنایه در زیر توییت مهناز افشار نوشته است: «از شوهرت بپرس اون وارد کننده‌ی خیلی خوبیه!»
برخی دیگر از نظرات را در ادامه می‌خوانید:

این سلبریتی‌ها ثابت کردن منفعت و سلامتی مردم براشون اهمیت نداره هر تبلیغی که بار بخوره میزنن و میرن! فقط پول مهمه! خانم مهناز افشار شما نه وارد کننده هستید و نه مصرف کننده. شما تبلیغ کننده هستید.

من پیشنهادم به دوستان و همکاران بهداشت و سلامت اینه که درس خوندن و گذروندن عرصه‌های بالینی رو بذاریم کنار و بریم سلبریتی بشیم! گویا اینجوری بیشتر میشه تو امور درمانی نظر داد؟!

مردم هنوز خاطره شیر خشک‌های آلوده شوهر مهنازافشار و کور شدن و فلج شدن یه سری از بچه‌ها رو فراموش نکردن که حالا اینبار خود مهناز افشار داره یه داروی جدید تبلیغ می‌کنه!

مهناز افشار تبلیغ آمپولی را می‌کند که پزشکان معتقدند مرگ آور است. خانم مهناز افشار شیر خشک‌ها بس نبود؟ حال نوبت آمپول شد

هنرمندان عزیز لطف بفرمایید صرفا در حوزه هنر اظهارنظر بفرمایید. لطفا در حوزه‌هایی ازشون هیچی سردر نمیارید دخالت نفرمایید.



عوارض مصرف نالوکسان (Naloxon HCl) چیست؟
مهناز افشار داریوش اقبالی و آمپول نالوکسان
از جمله عوارض نالوکسان می‌توان به افزایش فشار خون، تهوع و استفراغ، تشنج، تعریق اشاره کرد.

همچنین هیچ‌گونه عوارض شدید ناشی از مصرف بیش از حد این دارو، به جز علائم سندرم شدید قطع مصرف دارو‌های مخدر در افراد معتاد به این داروها، شناخته نشده است.

معمولاً برای بیماران سالخورده مقادیر و مصرف کمتری توصیه شده است، زیرا این بیماران نسبت به اثرات جانبی و درمانی دارو حساس‌تر هستند.
۰
نظرات بینندگان
  • ناشناس ارسالی در

    اینم دیگه گندش رو درآورده...بابا یکی به این بگه توی بازیگری هم توهم زدی که بازیگری بلدی. به اندازه کافی اعصاب ملت رو داغون میکنی دیگه خواهشا در مورد سلامت جسم مردم اظهارنظر نکن.

    • ناشناس ارسالی در

      قربون دهنت.

  • یا حضرت زهرا سلام الله علیها ارسالی در

    ای خدااااا....
    میشه این خانم اینقدر دخالت تو هر موضوعی نکنه؟!

    • ناشناس ارسالی در

      معلوم نیست فاز این سلبریتی ها چیه

  • کوروش ارسالی در

    نمونه یک آدم بیسواد!
    بهتره بره در مورد شیرخشک های تاریخ مصرف گذشته که شوهرش پخش کرد و بچه های زیادی رو مسموم کرد و کشت، حرف بزنه!

  • ناشناس ارسالی در

    بیماریهای اعصاب و روان خیلی زیاد شده

    • ناشناس ارسالی در

      :)

  • ناشناس ارسالی در

    کسی نیست این خانوم رو ازسینمای ایران بندازه بیرون حتی تو حوزه خودش هم تخصص نداره. واقعا متاسفم

  • محمد ارسالی در

    اول به این نتیجه برسید که واقعا علت این همه حمله به خانم افشار به چه علت است ایشان در صحبتهای خود فقط جرات نکردکه بگه در سال این تعداد کشته به خاطر اینکه این دارو در بسیاری از بیمارستانها در دسترس نیست و نبوده که طرف مرده و این خانم بیشتر و بصورت غیر مستقیم میخواد به این نکته اشاره کنه من خودم از نزدیک در اورژانس یک بیمارستان دولتی این مسئله را دیدم

    • ناشناس ارسالی در

      توجیه ظاهرا خوب ولی نادرستی بود احسنت

    • یا حضرت زهرا سلام الله علیها ارسالی در

      حمله؟!حمله ای وجود نداره،فقط همه ازش یه خواهش دارند و اون اینه که تو هر مسئله ای خودش رو وسط نیندازد

  • نرگس بانو ارسالی در

    خانمي كه فقط و فقط به خاطر اينكه شبيه فلان خواننده لوس انجلسي است و نه سواد اين كارو داشته و نه هنر خاصي، معلومه هر بار واسه اينكه توي اذهان مردم ساده لوح مهم و بزرگ و خاص باشه ، از خودش يه گنده گويي ميكنه..
    ايشون خودش رو در تماااااام عرصه هاي سياست، تجارت، اخلاق و پزشكي صاحب علم و فن ميدونند. راي هم كه به هركي داد بايد بقيه هم به همون راي بدن.

    • ناشناس ارسالی در

      متاسفانه الان دور دور ایناس

    • یا حضرت زهرا سلام الله علیها ارسالی در

      والا من شباهتی رو هم حس نمیکنم،عکساشون رو که کنار هم بذارید، متوجه میشید که اصلا شباهت نداره ...مخصوصا دماغشون

  • ناشناس ارسالی در

    این خانم به خاطر این کارش باید مجازات بشه. قوه قضاییه باید باهاش برخورد جدی کنه تا کسی به خودش اجازه نده که با سلامتی مردم بازی کنه۰

  • ناشناس ارسالی در

    این تلاش مهناز افشار، به هیچ وجه قابل توبیخ نیست.

  • مهسا ارسالی در

    خانم مهنازافشارشما بازیگرها فقط حق دارید درمورد مارک لوازم ارایش وبرند کیف وکفش اظهارنظر کنید هیچ کس حرف شما بازیگرای بیسواد درمورد مساعل علمی قبول نمیکنه

  • عماد ارسالی در

    شما بازیگرا پاتون توکفش هرقشری میخواین بکنید ولی خواهشا حتی طرف آدمهای دانشگاه رفته وتحصیلکرده نرین اونم پزشکان که تمام عمرشون درس خوندن باور کنید ژست ادمهای فرهیخته وتحصیلکرده اصلا بهتون نمیاد

  • ناشناس ارسالی در

    باز خدارو شکر الان تو فضای مجازی میان میکگن امپوله واقعا چیه. ده سال پیش بود ملت میرفتن میزدن آمپولو رو حرف این خانم

  • ناشناس ارسالی در

    چه میشه اگه بیایید مردم رو نسبت به مسائل آشنا کنید شاید بتونه مشکلی از جوانی معتاد که این روزها کم هم نیست حل بکنه ؟

  • ناشناس ارسالی در

    دادگاه اینام با دادگاه ما فرق داره

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید