چگونه پهپاد‌ها هرج و مرج ایجاد می‌کنند؟

چگونه پهپاد‌ها هرج و مرج ایجاد می‌کنند؟

احتمال برخورد بسیار کم است، اما پهپاد می‌تواند وارد توربین‌های موتور هواپیما شده یا یک پهپاد بالای دو کیلوگرم می‌تواند موجب شکسته شدن شیشه کابین خلبان در برخی هواپیما‌ها بشود.

کد خبر : ۶۵۸۰۵
بازدید : ۸۶۳
چگونه پهپاد‌ها هرج و مرج ایجاد می‌کنند؟
با استقبال بیش از پیش مردم در استفاده از پهپادها، کشور‌ها نیاز به تصویب قوانین محدود کننده برای استفاده از این وسیله دارند

فرودگاه گتویک در جنوب لندن به دلیل مشاهده پهپاد در اطراف باند‌های پرواز برای دو روز با اختلال جدی مواجه و صد‌ها پرواز آن لغو شدند. این فرودگاه صبح جمعه فعالیت خود را از سر گرفت، اما عصر جمعه دو باره به ظن مشاهده پهپاد، کلیه پرواز‌های آن تعلیق شدند، اما کمی بعد پرواز‌ها برقرار شدند.

سوال این است که چگونه پهپاد‌ها می‌توانند موجب این همه اختلال شده و چه خطراتی را ممکن است ایجاد کنند؟

پهپاد چیست؟
کلمه پهپاد شاید یادآور حمله‌های هوایی هواپیما‌های بدون سرنشین در میدان‌های نبرد باشد، اما در اینجا ما در خصوص چنین چیزی صحبت نمی‌کنیم.

اکثریت قریب به اتفاق این پهپاد‌ها بسیار کوچکند و پهپاد‌های چهارپره که با کنترل از راه دور هدایت می‌شود بیشتر برای سرگرمی و یا عکاسی استفاده می‌شوند. این پهپاد‌های کوچک در حال حاضر به طور گسترده در دسترس همگان است و قیمت‌شان از کمتر از ۴۰ پوند تا چندین هزار پوند است. استفاده از پهپاد‌ها در صنایع از جمله ساختمان سازی و یا خرده فروشی‌ها به شدت در حال افزایش است.

پهپادچه خسارتی می‌تواند به هواپیما وارد کند؟
یک پهپاد در اکتبر سال ۲۰۱۷ میلادی با یک هواپیمای مسافربری در کانادا برخورد کرد و به یکی از بال‌های هواپیما آسیب رساند. آن هواپیما دچار آسیب جزئی شد و در نهایت بسلامت فرود آمد.

چگونه پهپاد‌ها هرج و مرج ایجاد می‌کنند؟
متخصصان معتقدند که یک پهپاد می‌تواند به هواپیما آسیب برساند
تحقیقات در خصوص میزان خسارتی که یک پهپاد می‌تواند به هواپیما وارد کند بسیار اندک است و برخی موسسه‌ها که درباره انواع برخورد‌های ممکن بین پهپاد و هواپیما و سناریو‌های مختلف آن تحقیقات کرده‌اند به نتایج مختلفی رسیده‌اند.

براساس شبیه سازی‌ای که دانشگاه دیتون آمریکا انجام داده در برخورد بین یک پهپاد چهارپره یک کیلویی و یک هواپیمای مسافربری با سرعت ۳۸۳ کیلومتر بر ساعت، آسیب بسیار شدیدی به هواپیما وارد خواهد شد.

یک تحقیق دیگر که به صورت مشترک بین موسسه تحقیقات عالی (Assure) و اداره هوانوردی فدرال آمریکا درخصوص امنیت سیستم هواپیمای بدون سرنشین انجام شده، نشان داد که پهپاد‌ها می‌توانند بیش از پرندگان در هنگام تصادف خسارت ایجاد کنند و ممکن است باتری لیتیم-یون آنان در اثر چنین برخوردی آتش گرفته و موجب آتش سوزی شود.

راوی وایدیاناتان استاد روبوتیک در دانشگاه امپریال کالج لندن به بی‌بی‌سی گفت: "یک پهپاد می‌تواند تهدید کوچکی برای یک هواپیما بزرگ باشد، اما این یک مسئله ناچیز نیست. "

"احتمال برخورد بسیار کم است، اما پهپاد می‌تواند وارد توربین‌های موتور هواپیما شده یا یک پهپاد بالای دو کیلوگرم می‌تواند موجب شکسته شدن شیشه کابین خلبان در برخی هواپیما‌ها بشود. "

مارتین لانی مدیر اجرایی شرکت حفاظتی هوایی کوانتوم هم به بی‌بی‌سی گفت: "پهپاد آرام و آسیب پذیر و شکننده به نظر می‌رسد، اما باتری آن‌ها قدرتمند است و اگر شما آن را با یک پرنده مقایسه کنید خواهید دید که یک پهپاد در صورتی که به موتور هواپیما برسد یا با بدنه برخورد کند، چقدر می‌تواند خطرناک باشد. "

براساس آمار سازمان ایرپروکس بریتانیا فقط در سال ۲۰۱۷، ۹۲ مورد امکان برخورد هواپیما و پهپاد گزارش شده است.

فرودگاه‌ها چگونه می‌توانند از خود محافظت کنند؟
چگونه پهپاد‌ها هرج و مرج ایجاد می‌کنند؟ براساس آمار در سال ۲۰۱۷ به تنهایی ۹۲ مورد امکان برخورد هواپیما و پهپاد گزارش شده است

در بریتانیا براساس قانونی که از ماه ژوئیه امسال اجرا شد، پرواز پهپاد‌ها در فاصله یک کیلومتری فرودگاه‌ها غیرقانونی است و آن‌ها نمی‌توانند در ارتفاع بیش از ۱۲۰ متر پرواز کنند.

اما متخصصان معتقدند که این قانون بی‌فایده است، زیرا یک هواپیما در زمان فرود ارتفاعش ممکن است زیر ۱۲۰ متر باشد و کسانی که اهداف سوء دارند نیز به این قوانین اهمیتی نخواهند داد.

در برخی از زندان‌ها که با پهپاد به داخل زندان قاچاق می‌کنند، مسدود کردن برخی فرکانس‌های رادیویی در بخش‌های خاص زندان امتحان شده است.

فرودگاه‌هایی که در حفاظت از خودشان در برابر پهپاد‌ها جدی هستند، یک راه‌حل پیچیده و البته گرانقیمت مانند سیستمی که شرکت هوایی کوانتوم ارائه می‌دهد را می‌توانند به خدمت بگیرند و آن استفاده از رادار، موج یاب‌های رادیویی و دوربین‌هایی است که می‌تواند پهپاد‌ها را زمانی که به فرودگاه نزدیک شده‌اند و محلی که از آن به پرواز در آمده‌اند را نیز مشخص کند.

مارتین لانی مدیر اجرایی شرکت حفاظت هوایی کوانتوم می‌گوید: "در دنیای ایده‌آل، شما با فرد می‌توانید صحبت کنید، اما برای این کار بایستی بدانید که این پهپاد‌ها از کجا آمده و چیزی که شما نمی‌خواهید این است که یک پهپاد از آسمان به زمین بیفتد. "

شرکت هوایی کوانتوم می‌تواند یک پهپاد را در آسمان متوقف کند و در تئوری پهپاد باید سیستمی داشته باشد که در این حالت یا به محلی که از آن به پرواز درآمده بازگردد یا در امنیت کامل فرود بیاید.

شرکت دی جی آی، یکی از بزرگترین سازندگان پهپاد‌های شخصی از سال ۲۰۱۳ از سیستم جغرافیایی در محصولات خود استفاده می‌کند.

این تکنولوژی از پرواز پهپاد‌ها در برخی مناطق جلوگیری کرده و به پهپاد پیام هشدار در خصوص نزدیک شدن به منطقه‌های ممنوعه ارسال می‌کند.

چگونه می‌توان یک پهپاد را گرفت؟
چگونه پهپاد‌ها هرج و مرج ایجاد می‌کنند؟
یک تور سنگین موجب گیرکردن پره‌های پهپاد شده و آن را به زمین میاندازد
اگر از طریق مسدود کردن فرکانس رادیویی یک پهپاد متوقف نشد، راه‌های دیگر و شاید خشن‌تری نیز برای پایین آوردن پهپاد‌ها وجود دارند.

مقامات فرانسوی از شلیک تور برای به دام انداختن پهپاد استفاده می‌کنند.

استفاده از لیزر نیز یک راه دیگر برای متوقف کردن پهپاد است. ایالات متحده و چین این روش را امتحان کرده‌اند که می‌تواند پهپاد را ثانیه‌هایی پس از شناسایی ساقط کنند.

اسلحه‌های مجهز به پرتو لیزر نیز می‌تواند با آسیب رساندن به پهپاد آن را از کار بیندازند.

لیان گری مدیر هوافضای دانشگاه کرانفیلد به بی‌بی‌سی می‌گوید: "هر اتفاقی که پس از ماجرای پهپاد‌های مزاحم در فرودگاه گتویک بیفتد همه را مجبور خواهد کرد تا این موضوع را بیش از پیش مورد توجه قرار داده و به آن فکر کنند. "

"فرودگاه‌ها در معرض این خطر هستند و آن‌ها بایستی با محققان دانشگاهی همکاری کنند تا راه‌حلی برای این تکنولوژی که در آینده مورد نیاز است یافته شود. "
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید