پشت پرده ماجرای تله‌کابین دانشگاه علوم تحقیقات

پشت پرده ماجرای تله‌کابین دانشگاه علوم تحقیقات

آیا مرگ دانشجویان علوم تحقیقات قابل پیشگیری بود؟ آیا می‌شد با استفاده از وسایل حمل و نقل دیگر مسیر را ایمن کرد؟ آیا تله‌کابین مشهور هتل طراحی شده است؟

کد خبر : ۶۶۰۸۵
بازدید : ۸۲۹۰
پشت پرده ماجرای تله‌کابین دانشگاه علوم تحقیقات
حادثه اتوبوس حامل دانشجویان در واحد علوم وتحقیقات دانشگاه آزاد، به فوت١٠ نفر از دانشجویان‎ ‎‏ منجر شد، درحالی‌که تنها ‏ساعتی پس از وقوع این حادثه صحبت‌هایی درخصوص توقف پروژه تله‌کابین این دانشگاه و این‌که اگر این طرح اجرایی شده ‏بود، می‌توانست مانع وقوع این حادثه خونین شود؛ به سرعت در فضای مجازی منتشر شد.
البته مسئولان قبلی این دانشگاه با گفتگو با برخی رسانه‌ها و مطرح کردن محاسن این پروژه عجیب برای حمل‌ونقل داخلی این دانشگاه در قوت گرفتن این فضا نقش ‏بسزایی داشتند. ‏

طرح تله‌کابین دانشجویان
اما ماجرای تله‌کابین به‌سال ١٣٩٢ برمی‌گردد؛ زمانی که حمل‌ونقل کابلی (تله‌کابین) توسط محسن‌هاشمی رفسنجانی، معاون ‏عمرانی وقت دانشگاه آزاد مطرح شد.
در همان زمان مدیرکنترل پروژه سامانه حمل‌ونقل کابلی (تله‌کابین) واحد علوم وتحقیقات ‏اعلام کرد: «بر اساس این طرح، مسافت حدود ٧کیلومتری کوهستانی و خطرناک واحد علوم وتحقیقات با احداث یک سامانه ‏حمل ونقل کابلی به کمتر از یک چهارم مسیرکاهش پیدا می‌کند و یک سیستم حمل‌ونقل سریع و ایمن در جابه‌جایی دانشجویان، ‏اساتید و کارمندان دانشگاه آزاد ایجاد می‌شود.»
عملیات اجرایی طرح‌سال ١٣٩٤ کلید خورد و قرار بود با احداث این طرح امکان ‏جابه‌جایی ٤‌هزار نفر در هر ساعت به‌صورت رفت و برگشت انجام شود. اما پروژه درحالی‌که فقط ٣ماه تا بهره‎برداری آن باقی ‏مانده بود، به دلیل نامعلومی متوقف شد. ‏

‏٧٢ کابین ٨ نفره
ساعتی پس از حادثه، مدیر سابق کنترل پروژه سامانه حمل‌ونقل کابلی (تله‌کابین) علوم و تحقیقات در گفتگو با ایسنا گفت: «اگر ‏اجازه تکمیل تله‌کابین را می‌دادند، این سانحه رخ نمی‌داد.»
محمدعلی کرونی با اشاره به برخی جزییات فنی و دفاع از ملاحظات ‏اقتصادی و اصول ایمنی این پروژه تأکید کرد: «اگر سامانه حمل‌ونقل این دانشگاه با پیگیری مدیران آن مورد بهره‌برداری قرار ‏گیرد، تفاوتی در سرنوشت تلخ ده‌ها قربانی سانحه امروز رخ نمی‌دهد، اما دیگر خطر تصادف‌هایی این چنین، جان ۴۰‌هزار ‏دانشجو و هزاران کارمند و مراجعه‌کننده به این دانشگاه را تهدید نمی‌کند.» ‏
در مقابل، اما رئیس دانشگاه آزاد اسلامی مدعی شد که تله‌کابین این دانشگاه برای هتل طراحی شده و صحبت‌های گفته شده در ‏این باره هیچ پشتوانه کارشناسی ندارد.
او در گفتگو با رادیو تهران درباره تله‌کابین این دانشگاه و صحبت‌های مطرح شده ‏دراین خصوص گفت: «تله‌کابین در چند جای خاص می‌ایستد که هیچ ربطی به دانشکده‌ها ندارد. تله‌کابین برای هتل طراحی شده ‏است. آقایانی که این دانشگاه را طراحی کردند، بدون گاردریل طراحی کردند، پیچ آنچنانی گذاشته‌اند، تله‌کابین برای آن محیط ‏مناسب نیست اگر در باز شود و دانشجو به پایین پرت شود، مسائل خاص خودش را دارد. چرا حرف‌های غیرکارشناسی می‌زنند. ‏مسائل دیگری پشت آن وجود دارد. ‏»
البته همه می‌دانیم تغییرات مدیریتی در کشور گاه چه چیز‌هایی را از بیخ و بن، زیر و زبر می‌کند، اما پرسش اینجاست اگر این ‏طرح آن طور که آقای طهرانچی می‌گوید برای دسترسی به هتل بوده، اساسا چرا این همه برای آن هزینه شده است؟ چرا به جای ‏هزینه‌های هنگفت خرید و واردات تجهیزات تله‌کابین بخش ناچیزی از آن را برای ایمن کردن مسیر پر تردد و خطرناک این ‏دانشگاه اختصاص نداده‌اند؟
تصاویر منتشر شده از محل حادثه نشان می‌دهد که اگر این مسیر حفاظ مناسب داشت، این اتفاق ‏خونین رخ نمی‌داد. با این همه همچنان مشخص نیست که این طرح چرا اجرا و سپس متوقف شد.
اما آن‌چه بیش از همه این‌ها ‏اهمیت دارد این است که باید برای حفاظت از جان دانشجویان، اساتید و همه افراد حاضر در این دانشگاهی که حالا ناایمن بودن ‏آن برای همه محرز شده، فکری کرد و سریع دست به کار شد. سریع‌تر از آن‌که دوباره حادثه‌ای عده‌ای را داغدار کند. ‏
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید