پاتک سنگین وزیر به مافیای کنکور

پاتک سنگین وزیر به مافیای کنکور

اعتراف می‌کنم هنوز زورمان به مؤسسات خصوصی در دوره متوسطه نرسیده است و هنوز درآمد‌های میلیاردی آن‌ها از قِبل کنکور و دانش‌آموزان حاصل می‌شود. باید با فساد موجود که در مدارس حاکم شده است، مبارزه کنیم و در گام نخست ورود مؤسسات خصوصی و کتاب‌های کمک‌آموزشی را به دوره ابتدایی ممنوع کردیم.

کد خبر : ۶۶۱۵۵
بازدید : ۱۵۷۶
پاتک سنگین وزیر به مافیای کنکور
وزیر آموزش‌وپرورش که چندی پیش به‌صراحت اعلام کرده بود زورمان به مافیای کنکور نمی‌رسد، روز گذشته از رایزنی‌ها و نامه‌نویسی‌های خود برای مهار و کنترل مؤسسات کنکوری خبر داد. برنامه‌های وزارت آموزش‌وپرورش برای سرشاخ‌شدن با کنکور و مؤسسات کنکوری هر روز ابعاد و جزئیات بیشتری پیدا می‌کند.
براساس اطلاعات و اخباری که اخیرا وزیر آموزش‌وپرورش در این زمینه در توییتر خود منتشر کرد، او در این مدت با ارسال نامه‌ای به رهبری درباره تبلیغات مؤسسات کنکور نکاتی را مطرح کرد. او همچنین از رایزنی‌های خود با وزرای صمت و فرهنگ و ارشاد و همچنین رئیس صداوسیما برای مهار و کنترل تبلیغات افسارگسیخته این مؤسسات خبر داد.

مشروح توییت‌های وزیر آموزش‌وپرورش به این شرح است: «چندی پیش نامه‌ای را به محضر رهبری معظم انقلاب درخصوص تبلیغات پرتعداد و ناسالم برخی مؤسسات در رسانه‌ها نوشتم که مورد لطف و نظر مساعد ایشان قرار گرفت و دستورات مؤثری در این خصوص صادر نمودند.
از وزارت ارشاد و برادرم جناب دکتر صالحی نیز خواسته‌ام تا صدور مجوز برای کتب کمک درسی را منوط به تأیید کارشناسان آموزش‌وپرورش نماید. به برادر عزیزم مهندس رحمانی وزیر محترم صمت نیز اعلام کردم که از نظر وزارت آموزش‌وپرورش تخصیص ارز دولتی و حمایتی برای کاغذ کتب کمک درسی هیچ توجیهی ندارد و ارز مربوط صرف تأمین سایر اقلام شود. درنامه‌ای به برادر عزیزم دکتر علی‌عسگری با استناد به نص صریح قانون خواسته‌ام هرگونه تبلیغات در این زمینه با مجوز وزارت آموزش‌وپرورش انجام پذیرد».

تلاش‌های آموزش‌وپرورش در سال‌های اخیر برای حذف مافیای کنکور و کتب درسی هرچند پررنگ‌تر به نظر می‌رسد، اما محدود به این چند سال اخیر نیست؛ بیش از ۲۰ سال است که آموزش و همچنین کنکور، با کتاب‌های تست و ناشران کنکور گره خورده و در شرایطی که سرانه مطالعه در کشورمان کمتر از ۱۰ دقیقه است، ناشران کمک درسی را به سرمایه‌دار‌های بزرگ تبدیل کرده است. آن‌قدر این سلطه و باندبازی کنکور مهم است که مدیران و مسئولان آموزشی کشور هنوز نتوانسته‌اند جلوی آن قد علم کنند و هر قدم کوچکی برای مبارزه با آن به موج شلیک از طرف مقابل برخورد می‌کند.

در ساعت‌های مشخصی از روز شبکه‌های مختلف تلویزیون به بهانه برنامه آموزشی تریبون خود را در اختیار معلمانی قرار می‌دهند که حالا لباس مقدس معلمی را کنار گذاشته‌اند و نقش بازی می‌کنند؛ آن‌ها واسطه‌های مؤسسات کنکوری هستند و در یک ساعتی که آنتن دارند، در ازای مبالغ شگفت‌آور آنتن می‌خرند و از تمامی مخاطبانی که جلوی تلویزیون نشسته‌اند رتبه یک کنکور را می‌سازند. از دید کارشناسان، آموزش‌وپرورش برای مبارزه با مافیای کنکور باید از خودش شروع کند.
این روز‌ها مؤسسات کنکوری پرسود، قسمت مهم کارشان را به تهیه و توزیع دی‌وی‌دی‌های درسی اختصاص داده‌اند و معمولی‌ترین پکیج درسی آموزشگاه‌های کنکور در پنج دی‌وی‌دی با قیمت ۳۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد. این‌ها و همه‌چیز‌هایی که قدرت این مؤسسات را روزبه‌روز بیشتر می‌کند، دانش‌آموزان را در گرداب انتخابی فرومی‌برد که در نهایت برنده نخواهند بود؛ چراکه هیچ‌کس در این کلاس‌ها نمی‌گوید شرط قبولی درس‌خواندن است نه کلاس ثبت‌نام‌کردن و کتاب‌خریدن.

در ماه‌های گذشته که دست بسیاری از مؤسسات کنکور و کمک‌آموزشی رو شده است، همه کسانی که ریاست دانشگاه‌های دولتی و آزاد را برعهده دارند و همچنین مسئولان آموزش‌وپرورش در سخنان خود درباره آن صحبت می‌کنند. آذرماه امسال بود که مجلسی‌ها طرحی را برای حذف کنکور به عنوان تنها مکانیسم ورودی به دانشگاه‌ها تصویب کردند. رئیس دانشگاه آزاد با افشاگری از وجود ذی‌نفعانی که اجازه نمی‌دهند این آزمون حذف شود، بار دیگر پیشنهاد حذف کنکور را مطرح کرد.

او گفت: «برگزاری آزمون و مسائل این‌چنینی دارای هشت هزار میلیارد تومان گردش مالی است که افرادی اجازه نمی‌دهند کنکور حذف شود. باید ببینیم چه کسانی و به چه دلایلی نمی‌گذارند کنکور حذف شود». در این حال، چندی پیش علی لاریجانی، رئیس مجلس، نیز با بیان اینکه تا زمانی که سازمان سنجش منحل نشود مسئله کنکور حل نخواهد شد، بیان کرده بود: «تا آن‌ها هستند، نمی‌توانند بگذارند این مشکل حل شود».
بر اساس قانون مصوب ٩ آبان ١٣٨٦ مجلس شورای اسلامی، مشهور به قانون حذف کنکور، قرار بود در پنج سال، سابقه تحصیلی جایگزین کنکور شود و کنکور سراسری در نهایت سال ١٣٩٢ حذف شود؛ اما از آن روز نه‌تنها کنکور حذف نشد، بلکه روزبه‌روز بر تعداد و قدرت آموزشگاه‌ها و کلاس‌های کنکور نیز افزوده شده است؛ مراکزی که با گرفتن مبالغی هنگفت از شرکت‌کنندگان، به آن‌ها برای شرکت در کنکور آموزش یا مشاوره می‌دهند. همه این‌ها در حالی است که امروزه کمتر کشوری وجود دارد که از این روش برای ورود به مقاطع عالی استفاده کند.

زورمان به مافیای کنکور نمی‌رسد
حالا که وزیر آموزش‌وپرورش برای قدعلم‌کردن جلوی مافیای آموزشی کشور عالی‌ترین مقام کشوری را مخاطب قرار داده است، می‌توان دلیلش را در صحبت‌های یک ماه پیش او جست‌وجو کرد.
بطحایی گفته بود که زورمان به مافیای کنکور نمی‌رسد؛ بطحایی در‌این‌باره بیان کرده بود: امروز برنامه رسمی درسی مدارس به‌شدت در معرض تهدید از سوی دایه‌های مهربان‌تر از مادر قرار گرفته است و حجم فراوان کتاب‌های کمک‌آموزشی و جزوات آمادگی آزمون به‌شدت برنامه درسی و کتاب‌ها را تهدید می‌کند.
وقتی تبلیغات حجیم این مؤسسات خصوصی را می‌بینیم، به‌نظر می‌رسد نوعی لجبازی وجود دارد و کتشان را در‌آورده‌اند برای مبارزه با آموزش‌وپرورش. اعتراف می‌کنم هنوز زورمان به مؤسسات خصوصی در دوره متوسطه نرسیده است و هنوز درآمد‌های میلیاردی آن‌ها از قِبل کنکور و دانش‌آموزان حاصل می‌شود. باید با فساد موجود که در مدارس حاکم شده است، مبارزه کنیم و در گام نخست ورود مؤسسات خصوصی و کتاب‌های کمک‌آموزشی را به دوره ابتدایی ممنوع کردیم. امروز دانش‌آموزان دوره ابتدایی به‌لحاظ فعالیت‌های پرورشی در خطر هستند.

البته باید گفت: در برابر حمله‌های لحظه به لحظه وزارت آموزش‌وپرورش، ناشران کنکوری نیز ساکت ننشسته‌اند و آن‌ها نیز به سوی دشمن فرضی‌شان آتش می‌بارند. هفته‌های گذشته ناشران کنکور با حضور در بیوت تعدادی از مراجع تقلید، باعث سروصدای زیادی شدند.

آیت‌الله جعفر سبحانی، از مراجع عظام تقلید، پس از دیدار با ناشران کنکور، بیان کردند: «اخیرا آموزش‌وپرورش تکلیف شب بچه‌ها را حذف کرده. سال‌ها تجربه نشان داده بچه‌ها بعد از برگشت از مدرسه باید مشغول کار و مرور درس شوند. نباید بچه‌ها را ننر بار آورد. با این شیوه بچه‌ها به جایی نمی‌رسند؛ باید تکلیف داشته باشند و مغزشان کار کند. این شیوه و حذف تکلیف خلاف قرآن، حدیث و سیره بزرگان و علماست، امیدوارم وزیر آموزش‌وپرورش از این نظر برگردد و همان شیوه سابق خوب بود. اینکه امروز برخی مدرسه‌ها و استادان از تکلیف‌دادن به شاگرد خودداری می‌کنند، بسیار کار غلطی است که باید اصلاح شود».
آیت‌الله سیدهاشم حسینی‌بوشهری، امام جمعه قم، نیز در این دیدار‌ها گفت: «در جامعه آموزشی کشور افراط و تفریط گریبان‌گیر شده، به‌گونه‌ای که در برخی مدارس چوب و فلک در کار است و دانش‌آموز را از تحصیل و آموزش فراری می‌دهد که این اقدام آنان افراط محسوب می‌شود و در برخی مدارس نیز از ارائه تکلیف به دانش‌آموزان خودداری می‌شود که نوعی تفریط است. آموزش صحیح در گرو تمرین است و اگر این تمرین حذف شود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که به هدف مطلوب رسیده‌ایم».
این صحبت‌ها باعث شد دوباره بحث مافیای کنکور به بحث روز میان مسئولان آموزشی کشور تبدیل شود. کلیت داستان این بود که ناشران کتب آموزشی که با سری‌دوزی همه خلاقیت را از معلمان آموزش‌وپرورش گرفته‌اند، پس از آنکه آموزش‌وپرورش عنوان کرد مشق شب به شکل امروزی حذف و جای آن را تکالیف خلاقه می‌گیرد، احساس خطر کردند که دیگر نتوانند کتاب‌های کمک‌آموزی‌شان را مثل قبل بفروشند و برای همین با قلب حقیقت سراغ مراجع رفتند.
بلافاصله بطحایی با بیان اینکه مشق شب حذف نشده، با اشاره به اینکه برای تکالیف مهارت‌محور دستورالعملی تهیه شده است، گفت: چیزی به نام حذف تکالیف در منزل موضوعیت نداشته و بحث ما تغییر ماهیت تکالیف بوده است. درباره تکلیف منزل و مشق شب، یک تغییر رویکرد مشخص داریم. البته هنوز این رویکرد به طور کامل اتفاق نیفتاده، زیرا مستلزم فراهم‌شدن شرایطی است.
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید