نگاهی به فیلم اتاق تاریک
کد خبر: ۶۶۸۲۹
بازدید: ۱۷۴
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۸
«اتاق تاریک» می‌توانست فیلم هشداردهنده‌ای باشد، اما این فیلم به دلیل افت و خیز‌هایی که در درام دارد، نمی‌تواند چارچوب متقاعدکننده‌ای را به نمایش بگذارد البته باید از حجازی تشکر کرد که در فیلمش از اتفاق‌های کلیشه‌ای مرسوم به این قالب محتوایی استفاده نکرده، اما می‌تواست قصه را بیشتر گسترش بدهد. اما «اتاق تاریک» فیلمی است که باید دیده شود زیرا این فیلم می‌تواند نکته‌هایی را به خانواده‌ها گوشزد کند.
نگاهی به فیلم اتاق تاریک
 
سیدروح‌الله حجازی، فیلمساز دغدغه‌مندی است. اگر از کارنامه فیلمسازی او فیلم «مرگ ماهی» را حذف کنیم، درک خواهیم کرد که «اتاق تاریک» تکمیل کننده دو فیلم دیگرش یعنی «زندگی خصوصی آقا و خانم میم» و «زندگی مشترک آقا و خانم محمودی» است، حجازی با نگرش همیشگی‌اش به مسائل و بحران‌های لایه‌ای در رابطه زن و شوهری پرداخته است.
 
«اتاق تاریک» نگاهِ گسترده‌تری به موضوع اجتماعی دارد، زن و شوهری که از نظری سنی ازدواج‌شان مرسوم نیست، اما موضوع اصلی بحث روانشناختی و اصول رابطه زن و شوهری است که در راس آن کودکی ۵ ساله قرار گرفته که باعث روند فیلم می‌شود، اتاق تاریک اگرچه فیلمنامه کم‌عرضی دارد و با اینکه سعی دارد، زبان رسایی داشته باشد.
 
اما در مقطع‌هایی احساس می‌شود، شخصیت‌های هاله و فرهاد به آن ثبات و شناخت نرسیده‌اند و انگار دو شخصت مهم فیلم نمی‌توانند به درستی معرفی شوند با اینکه حجازی تلاش‌های فراوانی در موقعیت‌پردازی انجام داده است، اما این موقعیت‌پردازی‌ها کشش‌دار نیستند و انگار کم می‌آورند.
 
رد و بدل شدن دیالوگ‌ها میان هاله و فرهاد به درستی شکل گرفته است و فیلمساز توانسته علت این بحث‌های زن و شوهری را به عدم ایجاد رابطه عاطفی در فرهاد و هاله نشان دهد، اما مختصاتِ فیلم طوری شکل می‌گیرد که مخاطب انتظارش را ندارد.
 
حجازی فیلمساز تعلیق‌پذیری نیست و اساسا با تعلیق در فیلم‌هایش میانه خوبی ندارد او سعی می‌کند همه‌چیز را به طور شفاف بیان کند حتی دعوا‌های هاله و فرهاد هم طبیعی از آب درآمده است و این دعوا‌ها در راستای شکل‌گیری محتوا و شناخت کلیت قصه کمک کرده است.
 
اما مساله این است که چرا اتاق تاریک دیر راه می‌افتد؟ شکل‌گیری قصه به شدت تاخیر دارد و این تاخیر تاثیر منفی در پیشبرد قصه گذاشته است.
 
«اتاق تاریک» می‌توانست با شکل منسجم‌تری شکل بگیرد، فیلمساز طوری فیلمش را جلو می‌برد که انگار احتمال وقوع یک حادثه غیرمنتظره در فیلم وجود دارد، اما این حادثه اتفاق نمی‌افتد جز چند سکانس که فقط التهاب‌آور‌اند.
 
قصه «اتاق تاریک» پتانسیل لازم برای گسترش درام را ندارد با اینکه فیلم در لحظاتی موقعیت‌های خوب هم دارد، اما نمی‌تواند تفکر اساسی را در فیلم بسط دهد؛ از طرفی دیگر حجازی فیلمش را فقط به امید پایان‌بندی جلو برده است.
 
«اتاق تاریک» می‌توانست فیلم هشداردهنده‌ای باشد، اما این فیلم به دلیل افت و خیز‌هایی که در درام دارد، نمی‌تواند چارچوب متقاعدکننده‌ای را به نمایش بگذارد البته باید از حجازی تشکر کرد که در فیلمش از اتفاق‌های کلیشه‌ای مرسوم به این قالب محتوایی استفاده نکرده، اما می‌تواست قصه را بیشتر گسترش بدهد. اما «اتاق تاریک» فیلمی است که باید دیده شود زیرا این فیلم می‌تواند نکته‌هایی را به خانواده‌ها گوشزد کند.