سرطان‌های مربوط به چاقی کدامند؟

سرطان‌های مربوط به چاقی کدامند؟

محققان انجمن سرطان آمریکا می‌گویند که موارد ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی در میان نسل جدید نسبت به نسل گذشته در این کشور رشد بیشتری داشته است.

کد خبر : ۶۷۷۵۳
بازدید : ۳۲۶۲
سرطان‌های مربوط به چاقی کدامند؟
بر اساس این تحقیق افزایش شدید چاقی در چهل سال گذشته ممکن است علت افزایش میزان ابتلا به سرطان در نسل جوان باشد. این گزارش هشدار می‌دهد که این مشکل ممکن است پیشرفت‌های اخیر در درمان سرطان را متوقف کند.

در این تحقیق که نتیجه آن در هفته‌نامه پزشکی "سلامت عمومی لانست" منتشر شده، پژوهشگران در آمریکا موارد ابتلا به سرطان بین سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ میلادی را بررسی کرده‌اند. در دهه‌های اخیر، شواهد رو به افزایشی به دست آمده که چند نوع مشخص از سرطان می‌تواند با چاقی مفرط ارتباط داشته باشد.

"خطرات اضافه وزن"
پژوهشگران دریافتند که میزان شش نوع از ۱۲ نوع سرطانی که با چاقی ارتباط دارند (سرطان‌های روده بزرگ مثل کولون و رکتوم، سرطان رحم، کیسه صفرا، مولی‎پل میلوما؛ از انواع سرطان خون) همه افزایش داشته است، به ویژه در افراد زیر ۵۰ سال.

همچنین آن‌ها دریافتند که موارد ابتلا در نسل جوان یعنی بین ۲۵ تا ۴۹ سال و به طور خاص در جوانانی که در دهه بیست و سی زندگی خود هستند، به شدت افزایش یافته است.

برای مثال میزان خطر ابتلا به سرطان‌های روده بزرگ، رحم و کیسه‌صفرا برای نسل هزاره، یعنی متولدین اوایل ۱۹۸۰ تا ۲۰۰۰ میلادی، دو برابر افراد ۵۰ تا ۷۰ ساله در همان سن است.

بر اساس این تحقیق ابتلا به برخی از این نوع سرطان‌ها در افراد بالای ۵۰ سال هم افزایش داشته، اما نه به این شدت که در میان جوان‌تر‌ها دیده شده است.

پژوهشگران می‌گویند که در چند دهه اخیر، به دلیل افزایش پرشتاب چاقی در میان جوانان، "در سراسر جهان نسل جوان‌تر بیش از گذشته و زودتر با خطرات اضافه وزن رو به رو می‌شود. "

دکتر احمدین جمال، از انجمن سرطان آمریکا می‌گوید: "یافته‌های ما یک تغییر تازه را نشان می‌دهد که می‌تواند هشداری باشد درباره افزایش میزان سرطان‌های مرتبط با چاقی در افراد مسن‌تر. "

"ابتلا به سرطان در افراد مسن بیشتر است و با توجه به میزان موارد ابتلا به سرطان‌های مرتبط با چاقی و مرگ در اثر آن در میان جوانانی که موضوع این پژوهش بودند، میزان افزایش این نوع سرطان‌ها بیشتر از این آمار است. "

سایر عوامل خطر
پژوهشگران نتوانستند توضیح دهند که چرا فقط نیمی از ۱۲ نوع سرطان مرتبط با چاقی افزایش پیدا کرده است. در همین حال آن‌ها دریافتند که سرطان‌هایی که به سیگار کشیدن و انواع عفونت‌ها مربوط است، در میان جوانان کمتر شده است.

دکتر برندا بیرمن، از بیمارستان زنان در بوستون آمریکا به نشریه "سلامت عمومی لانست" گفت که احتمال این وجود دارد که به جز چاقی عوامل خطر دیگری هم وجود داشته باشد و تحقیقات بیشتری در این زمینه در حال انجام است.

او می‌گوید: "نکته مهم این است که تحقیقات جدید ضرورت و اهمیت مشاهده و بررسی بیشتر میزان همه‌گیری سرطان در میان جوانان را نشان می‌دهد. "
سرطان‌های مربوط به چاقی کدامند؟ سرطان‌های مربوط به چاقی

چاقی باعث بروز چه نوع سرطان‌هایی می‌شود؟
به گفته محققان موسسه خیریه تحقیقات سرطان بریتانیا، چاقی، بعد از کشیدن سیگار و دخانیات، دومین عامل قابل پیشگیری ابتلا به سرطان است.

تحقیقات نشان میدهد که سرطان‌های روده، رحم، مری، کلیه، کبد، معده، کیسه صفرا، تخمدان‌ها، تیروئید، مولتی‌پل میلوما (نوعی سرطان خون) و نوعی سرطان پستان که زنان پس از یائسگی ممکن است به آن مبتلا شوند، انواعی هستند که به چاقی ارتباط دارند. پژوهش‌گران می‌گویند که هر قدر میزان اضافه وزن بیشتر باشد، خطر ابتلا به این نوع سرطان‌ها بیشتر است.

البته، چاقی فقط یکی از عوامل است، عوامل محیطی و ژنتیکی و برخی مسائل دیگر هم در میزان ابتلا به سرطان نقش دارند. همه کسانی که به این نوع سرطان‌ها مبتلا میشوند چاق نیستند و هر کسی هم که چاق باشد و اضافه وزن داشته باشد لزوما به این سرطان‌ها مبتلا نمی‌شود. به گفته پزشکان کم کردن حتی مقداری از وزن اضافی میتواند به کاهش میزان خطر ابتلا به سرطان کمک کند.

چطور ممکن است چاقی به سرطان منجر شود؟
هنوز پرسش‌های بی‌پاسخ بسیاری برای پژوهشگران وجود دارد، اما در حال حاضر سه نظریه درباره ارتباط چاقی و سرطان وجود دارد.اینطور نیست که بافت اضافه چربی در بدن هیچ تاثیری نداشته باشد.

سلول‌های چربی به ذخیره انرژی کمک میکند، اما می‌تواند سیگنال‌های شیمیایی به سایر قسمت‌های بدن بفرستد. این سیگنال‌ها ممکن است به سلول‌ها فرمان دهند که سریعتر تقسیم شوند که این مساله فرد را در معرض خطر ابتلا به سرطان قرار خواهد داد.
سرطان‌های مربوط به چاقی کدامند؟
چاقی یکی از دلایل اصلی سرطان کبد است

خلاصه اینکه:
سلول‌های چربی در بدن هورمون‌ها و فاکتور‌های رشد اضافه تولید می‌کنند.
فاکتور‌های رشد و هورمون‌ها به سلول‌های بدن فرمان می‌دهند که سریع‌تر تقسیم شوند.
این مساله احتمال تولید سلول‌های سرطانی و ایجاد توده سرطانی را در بدن بیشتر می‌کند.
منبع: بی بی سی
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید