۲۰ غذایی که شما را به کشتن می‌دهند و جایگزین‌های آن‌ها

۲۰ غذایی که شما را به کشتن می‌دهند و جایگزین‌های آن‌ها

به جای مصرف چیپس های سیب زمینی آماده، مقداری روغن زیتون روی ورقه‌های سیب زمینی بریزید، مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید و در فر بگذارید. قول می‌دهیم که طعم بسیار لذیذی در انتظارتان خواهد بود.

کد خبر : ۶۸۹۳۴
بازدید : ۱۸۴۷۴
فرادید | آیا می‌دانستید هر روز غذا‌هایی را مصرف می‌کنید که به تدریج شما را به کام مرگ می‌کشند؟همه‌ی ما بیشتر این غذا‌ها را در منوی روزانه‌ی خود داریم، اما اگر همه‌ی آن‌ها را با هم مصرف کنید، ترکیبی مرگبار حاصل می‌شود، پس شاید بهتر باشد تغییر را از همین امروز در رژیم غذایی خود آغاز کنید.

به گزارش فرادید؛ غذا‌های خود را تحلیل کنید و تصمیم درست را درباره‌ی برنامه‌ی غذایی خود اتخاذ کنید.

در ادامه فهرستی از ۲۰ غذایی که به آرامی شما را خواهند کشت، با هم مرور می‌کنیم.

تلاش کنید مصرف این غذا‌ها را کم یا کاملا قطع کنید.

بعضی از این غذا‌ها فشار خون، کلسترول، احتمال بیماری قلبی، دیابت، آلزایمر و سرطان را افزایش خواهد داد. چاقی، اضطراب و افسردگی نیز همراه دائمی این غذا‌ها هستند.

۱-رب گوجه فرنگی کنسروی

رب گوجه فرنگی کنسروی قاتلی در پوششی فریبنده است. شاید هرگز به ذهنتان هم خطور نکند که چه میزان شکر در این ماده‌ی غذایی وجود دارد که می‌تواند خطر چاقی، دیابت، بیماری‌های قلبی و خرابی دندان را افزایش دهد.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها

به جای رب گوجه فرنگی کنسروی از گوجه‌ی تازه استفاده کنید و خودتان رب تهیه کنید. یا در کل از گوجه فرنگی پوره بدون شکر اضافی و نمک اضافه کنید، یا به سراغ برند‌هایی بروید که میزان شکر و سدیم کمتری دارند.

۲- نوشیدنی‌های گاز دار

نوشیدنی‌های حاوی کربوهیدرات یا آب‌های گازدار بدترین دشمنان شما هستند. نوشیدنی‌ها می‌توانند پوست شما را تخریب کنند، قند خون شما را بالا ببرند و هورمون‌ها و خلق شما را به هم بریزند. برچسب‌های روی این مواد که می‌گویند برای سلامتی شما مفیدند یا حاوی ویتامین و مواد مغذی هستند را، فراموش کنید. تمام چیزی که در این نوشیدنی‌ها وجود دارد یک مشت شکر، رنگ غذا، و مواد نگهدارنده است.
حتی نمونه‌های فاقد شکر نیز مفید نیستند، چون حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی و خطرناک هستند.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها

به جای مصرف این نوشیدنی‌ها یک مخلوط کن یا آب میوه گیری تهیه کنید و خودتان نوشیدنی دلخواهتان را تهیه کنید. اگر دلتان نوشیدنی گازدار می‌خواهد، مقداری از آب گازدار به نوشیدنی خود اضافه کنید.

۳-شکر

اگر به شیرینی علاقه دارید، می‌توانید از راه‌های سالم تری این علاقمندی را ارضا کنید.

شکر به شدت اعتیاد آور است و علاوه بر آن که سطح قند خون را بالا می‌برد و باعث تجمع چربی در بدن می‌شود، می‌تواند منجر به بیماری‌های قلبی نیز بشود.

تا آنجا که می‌توانید مصرف شکر را کاهش دهید تا خطر ابتلا به دیابت، سرطان، چاقی، حمله‌ی قلبی و مواردی بیشتر از این قبیل را کاهش دهید.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها
به جای مصرف شیرینی، می‌توانید یک کاسه میوه‌ی خورد شده را با عسل ترکیب کنید و نوش جان کنید.

۴-گوشت آماده‌ی مصرف

گوشت‌های آماده‌ی مصرف مانند انواعی از سوسیس، کالباس، همبرگر و ... همگی مقادیر بسیار بالایی نیترات، سدیم، مواد نگهدارنده، و افزودنی دارند.

این مواد خطر ابتلا به سرطان، بیماری قلبی، دیابت را افزایش داده و حتی می‌تواند یادگیری در کودکان را با مشکل مواجه کند و بر رفتار‌های آن‌ها تاثیر بگذارد.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها
برای آن که تاثیرات منفی استفاده از این مواد را کاهش دهید، به جای خریداری این نوع مواد غذایی از سوپرمارکت ها، از قصابی محل خود آن‌ها را تهیه کنید. یا حتی بهتر است کلا از آن‌ها اجتناب کنید.

۵-روغن گیاهی

روغن گیاهی بخشی دائمی از غذا‌های ماست و ما حتی به بد بودن آن‌ها فکر هم نمی‌کنیم. اما برخی از این روغن‌های گیاهی تراریخته هستند و ما هنوز به درستی نمی‌دانیم مصرف بلند مدت محصولات تراریخته چه تاثیری بر سلامتی انسان‌ها خواهد داشت.

علاوه بر آن، روغن‌های گیاهی حاوی مقادیر خطرناکی از چربی‌های ترانس هستند که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی، چاقی، سرطان و آلزایمر را افزایش دهد.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها

برچسب محصول را بخوانید و اگر روی آن نوشته که این روغن تصفیه شده است، از آن‌ها اجتناب کنید. زیرا این روغن‌ها رادیکال‌های آزاد دارند که می‌تواند به رشد سرطان کمک کند، روند پیری را تسریع کند، و هر نوع مشکل دیگری را که فکرش را بکنید، ایجاد کند.

از جایگزین‌های سالم مانند روغن زیتون، نارگیل و آووکادو استفاده کنید.

۶-مارگارین

کره‌ی مارگارین، علی رغم تبلیغات فریبنده‌ی شرکت‌های تولید کننده، به هیچ عنوان سالم نیست.

این ماده‌ی غذایی، ناسالم‌ترین ماده‌ی غذایی است که می‌توانید به برنامه‌ی غذایی تان اضافه کنید؛ بنابراین آن را حذف کنید.

کره‌ی مارگارین از روغن‌های گیاهی هیدروژنه تهیه می‌شود و غیرطبیعی‌تر از آن است که تصورش را بکنید. فرایند تولید این ماده‌ی غذایی کاملا شیمیایی است.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها

چربی‌های ترانس که در این ماده‌ی غذایی وجود دارد می‌تواند سلامت قلب شما را به مخاطره بیندازد، باعث انسداد رگ‌های خونی می‌شود، و سطح کلسترول خون شما را افزایش می‌دهد.

می‌توانید به جای کره از روغن زیتون و روغن آووکادو استفاده کنید.

۷-هات داگ

هات داگ‌ها و سایر گوشت‌های دودی و نمک سود که حاوی مقدار بالایی نگهدارنده هستند برای سلامتی تان مضرند.

اما تاثیر هات داگ بر سلامتی شما معادل تاثیری است که سیگار کشیدن بر سلامتی تان می‌گذارد.

اگر هنوز متقاعد نشده اید، باید بدانید که هات داگ سدیم و سمومی دارد که احتمال ابتلا به سرطان را افزایش می‌دهند.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها
اگر نمی‌توانید در مقابل نخوردن هات داگ مقاومت کنید، حد اقل مطمئن شوید که هات داگی که مصرف می‌کنید، فاقد مواد نگهدارنده و ارگانیک است و مستقیم از مزرعه به دست شما می‌رسد.

۸-چیپس سیب زمینی

تمام انواع غذا‌هایی که در روغن زیاد غوطه ور می‌شوند حاوی مواد خطرناکی با عنوان آکریلامید هستند.

چیپس سیب زمینی از این قاعده مستنثی نیست.

آکریلامید، خطر سرطان روده‌ی بزرگ، سرطان پستان، سرطان پروستات و سرطان راست روده را افزایش می‌دهد؛ بنابراین یا از مصرف چیپس سیب زمینی خودداری کنید یا در خانه تهیه کنید.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها

مقداری روغن زیتون روی ورقه‌های سیب زمینی بریزید، مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید و در فر بگذارید. قول می‌دهیم که طعم بسیار لذیذی در انتظارتان خواهد بود.

۹-انواع سس سالاد

سس سالاد مملو از شکر، رنگ‌های مصنوعی، و شربت ذرت با فروکتوز بالاست. وقتی سالاد خود را در این ماده‌ی غذایی غرق می‌کنید، به این معنی است که علاوه بر سس، یک بسته چیپس سیب زمینی یا یک هات داگ هم مصرف کرده اید.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها
به جای سس سالاد از آب لیمو، سرکه‌ی سیب یا سرکه‌ی بالزامیک به همراه روغن زیتون استفاده کنید.

۱۰-شیرین کننده‌های مصنوعی

خیر، این مواد از شکر سالم‌تر نیستند. در واقع، حتی از شکر هم بدتر هستند.

شیرین کننده‌های مصنوعی مانند اسپارتام، نئوتام و ... ممکن است مقدار کالری شان پایین‌تر باشد، اما همچنان می‌توانند خطر ابتلا به دیابت، فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی، و سندروم متابولیک را افزایش دهند.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها

باید بدانید که بسیاری از آدامس‌های فاقد شکر حاوی اسپارتام هستند که خطرناک‌ترین ماده‌ی شناخته شده در دنیاست.

شکر جایگزین‌های سالم تری مثل عسل، شربت افرا، شربت آگوا و مواردی از این قبیل دارد.

۱۱- الکل

الکل هیچ خاصیتی برای سلامتی ندارد. این ماده کالری بالا دارد و می‌تواند بدن را دچار بی آبی کند، کبد را تخریب کند، وزن را افزایش دهد، پوست را از بین ببرد و افسردگی ایجاد کند.

این‌ها منهای تصمیمات مخربی است که افراد تحت تاثیر الکل اتخاذ می‌کنند.

بنابراین، اگر می‌خواهید تمام سیستم بدن خود از مغز تا کبد و پوست را تخریب کنید، تبلیغات الکل را که به غلط آن را ماده‌ای مفید برای سلامتی توصیه می‌کنند، بپذیرید. در غیر اینصورت، از آن اجتناب کنید.

۱۲- نان سفید، آرد تصفیه شده

این را شنیده اید که غلات مفیدند، درست است؟ بنابراین نان هم باید ماده‌ی مفیدی باشد؟ خب، نه اگر نان سفید و تهیه شده از آرد تصفیه شده باشد.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها

آرد سفید همه‌ی مواد مغذی از فیبر، مواد معدنی، و ویتامین‌های خود را از دست داده است و تنها چیزی که با مصرف نان سفید نصیب شما می‌شود اضافات غلات مخلوط شده با مواد شیمیایی است که برای سفید کردن آرد از آن استفاده می‌شود که می‌تواند خطر اضافه وزن، آسیب به تیروئید، و آسیب به اندام‌های دیگر را افزایش دهد.
بنابراین به جای آرد سفید از آرد سبوس دار استفاده کنید.

۱۳-لبنیات

بله، شیر نخستین ماده‌ی غذایی است که ما به محض آمدن به این دنیا مصرف می‌کنیم. اما شیر مادر با شیر‌های دیگر مثل شیر گاو متفاوت است. بعلاوه، با افزایش سن، مقاومت در مقابل لاکتوز در بدن افزایش پیدا می‌کند.

محصولات لبنی علاوه بر آن که مانع از مواد مغذی در بدن جذب می‌شوند، میگرن، آرتروز، سرطان، آلرژی و آسم را در افراد افزایش می‌دهند.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها

بنابراین، تبلیغات فریب دهنده‌ی شرکت‌ها را فراموش کنید.

به جای مواد لبنی از شیر نارگیل و شیر بادام استفاده کنید.

۱۴-گوشت کبابی

مقاومت در برابر بوی گوشت در حال کباب شدن سخت است، اما لطفا سعی خود را بکنید.

مواد شیمیایی که در حین کباب کردن گوشت وارد آن می‌شوند می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پانکراس و سرطان سینه را افزایش دهد.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها

اگر نمی‌توانید مقاومت کنید، مصرف گوشت کبابی را کاهش دهید و مقداری روزماری به همبرگر‌های خود اضافه کنید تا میزان مواد سرطان زا در آن کاهش پیدا کند.

۱۵-شکلات‌های انرژی زا

مصرف شکلات‌های انرژی زا برای ورزشکاران که به دریافت انرژی ناگهانی احتیاج دارند، لازم است، اما اگر شما ورزشکار نیستید از مصرف این بمب کالری خودداری کنید.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها

شکلات‌های انرژی زا حاوی مقدار زیادی شکر، شربت ذرت با فروکتوز بالا، مواد نگهدارنده و چربی ترانس هستند؛ بنابراین شکلات‌های انرژی زا، آب نبات‌هایی با مقدار زیاد کالری، شکر و مواد مصنوعی هستند.

به عبارت دیگر، آن‌ها بمب‌های ساعتی هستند.

۱۶-فست فود

چه کسی است که مخالف خوشمزه بودن فست فود‌ها باشد؟ این غذا‌ها بسیار ارزان هستند و همه جا در دسترس اند. اما چه چیزی آن‌ها را خوش طعم و خوش مزه می‌کند؟ همان چیز‌هایی که قاتل شما هستند: چربی‌های ترانس، شکر، نمک، مواد نگهدارنده، افزودنی ها، رنگ، و سایر مواد شیمیایی که ظاهر غذا را دلفریب می‌کنند و طعم آن را لذیذ.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها

فست فود‌ها خطر ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی و عروقی، سرطان، اختلالات خلقی، افزایش وزن، اختلالات متابولیکی را در فرد افزایش می‌دهند.

پس حداقل مصرف فست فود‌ها را تا جای ممکن کاهش دهید.

۱۷-گندم

گندم حاوی کربوهیدارت است که می‌تواند به سرعت و به مقدار زیاد قند خون را افزایش دهد.

گندم می‌تواند تولید انسولین را افزایش دهد و باعث اضافه وزن شود.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها

در طول زمان، پانکراس برای هضم گندم بیش از حد کار می‌کند و شما در مقابل انسولین مقاوم می‌شوید، که این منجر به بیماری دیابت خواهد شد. قند بالا باعث تولید ترکیباتی می‌شود که می‌تواند فرایند پیری را تسریع کند و باعث ایجاد چروک‌های پوستی شود؛ بنابراین با مصرف گندم شما زودتر پیر می‌شوید و در مقابل دیابت غیر مقاوم می‌شوید.

۱۸-کورن فلیکس‌

می‌توانید تبلیغ این ماده‌ی غذایی به عنوان ماده‌ای سالم را به گردن شرکت‌های تولید کننده بیندازید. این صبحانه‌ها به اندازه‌ای که روی جعبه‌های خوش نقش و نگار و جایزه‌هایی که داخل آن‌ها وجود دارد، مایه مسرت نخواهد بود.

آن‌ها مقدار زیادی شکر، رنگ مصنوعیف نگهدارنده، محصولات تراریخته دارند و اغلب فاقد مواد مغذی هستند.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها
به جای این مواد، مقداری بلغور جو دو سر را با میوه‌ی خشک مخلوط و مصرف کنید. مزه اش عالی است و برای سلامتی تان مفید است.

۱۹-آب میوه‌های تجاری

آن برچسب‌های بزرگ را که می‌گوید آب میوه‌ی ۱۰۰ درصد طبیعی کاملا فراموش کنید. اغلب اوقات، طراحی و بسته بندی فریبنده است که باعث جلب مشتری می‌شود.

آب میوه‌های تجاری اغب حاوی شکر، رنگ و نگهدارنده هستند و مواد مغذی آن‌ها در طی فرایند پاستوریزاسیون از دست می‌رود.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها

بهترین روش این است که به آب میوه فروشی‌های محلی قابل اعتماد مراجعه کنید یا خودتان دست به کار شوید و آب میوه بگیرید. دومی بسیار بهتر است.

۲۰- نمک

نمک نقش بسیار مهمی در تنظیم فشار خون ما ایفا می‌کند. اگر نمک را به مقدار زیاد مصرف کنید دچار فشار خون بالا می‌شوید و خطر بیماری‌های قلب و عروقی را که یکی از علل اصلی مرگ و میر در جهان است، افزایش می‌دهید.
بنابراین، بهتر است که مصرف نمک را کاهش دهید تا بدنی سلامت داشته باشید.
20 غذایی که شما را به کشتن می دهند و جایگزین های آن ها

به یاد داشته باشید که تمام غذا‌های فراوری شده و کنسروی و غذا‌های نیمه آماده حاوی نمک بالا هستند.

فقط ۳.۷۵ گرم سدیم در روز برای سلامتی کافی است. نمک بالای ۶ گرم در روز می‌تواند آثار مخربی بر سلامتی تان داشته باشد.

منبع: healthyandpretty.com
مترجم فرادید: عاطفه رضوان نیا
۰
نظرات بینندگان
  • سینا ارسالی در

    خب اینارو که خودمونم میدونستیم بگو چی هست که دم دست باشه و قیمتش خوب باشه ما اونو بخوریم نمیریم از گشنگی ..!!!!

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید