مقایسه مشخصات هیوندای اِلانترا، کیا سِراتو و تویوتا کرولا

تویوتا کرولا، کیا سراتو و هیوندای الانترا سه سدان آسیایی در کلاس کامپکت هستند که نزدیک به یک دهه از ورودشان به بازار خودروی ایران میگذرد.
تویوتا کرولا، کیا سراتو و هیوندای الانترا سه سدان آسیایی در کلاس کامپکت هستند که نزدیک به یک دهه از ورودشان به بازار خودروی ایران میگذرد و طی این مدت همواره در زمره محبوبترین خودروهای خانوادگی جای داشتهاند.
این سه قبل از موج افزایش قیمت شدید چند ماه گذشته نیز قیمت چندان معقولی نداشتند، اما بواسطه ارائه ترکیبی معقول از عملکرد فنی، امکانات رفاهی و البته چهره جذاب از گزینههای اصلی پیشِ روی خریداران بوده و هنوز که هنوز است علاقهمندان خاص خودشان را دارند.
به همین بهانه در "فرادید" نگاهی مختصر و مفید به مشخصات مختلف آنها انداخته و داشتهها و تواناییهایشان را باهم مقایسه میکنیم.
تـویـوتـا کـرولـا
مدل موردبحث ما در این نوشتار درواقع نسل یازدهم کرولا است که بین سالهای ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸ با کد اتاق E۱۷۰ در بازارهای جهانی حضور داشت.
پیشرانه کرولا در بازار ایران از نوع ۴ سیلندر خطی ۱۹۸۷ سیسی با خروجی ۱۴۵ اسب بخار و ۱۸۷ نیوتنمتر است که در همکاری با جعبهدنده ۴ سرعته خودکار چرخهای جلو را تغذیه کرده و ثبت شتاب اولیه طی حدود ۱۰ ثانیه و دستیابی به سقف سرعت حدود ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای این ژاپنی ۱۳۵۰ کیلوگرمی ممکن میسازد.
این پیشرانه در یکصد کیلومتر ترکیبی ۷.۳ لیتر بنزین میسوزاند که به نسبت مخزن سوخت ۵۵ لیتریاش رقم قابلقبولی است.
کرولا در بحث ایمنی به ۲ کیسه هوای جلو، ترمزهای دیسکی (جلو خنکشونده)، ABS، EBD، BAS، فرمان تلسکوپی و حسگر پارک جلو و عقب مجهز شده و یک پله پایینتر از رقبا میایستد.
به لحاظ امکانات رفاهی نیز با وجود سیستم صوتی با ۶ بلندگو، خروجی USB، نمایشگر ۳.۵ اینچی پشت فرمان، ورود بدون کلید + دکمه استارت، رینگهای ۱۵ اینچی و امکانات سفارشی شامل صفحهنمایش مرکزی داشبورد، کنترل نمایشگر داشبورد روی فرمان، غربیلک فرمان چرمی، کروز کنترل، صندلیهای تاشو عقب با امکان دسترسی به صندوق، تهویه مطبوع خودکار، جالیوانی، زیر آرنجی عقب با جالیوانی داخلی، صفحه کیلومتر اُپتیترون، آینههای جانبی تمام برقی، چراغ روزتاب LED، تنظیم خودکار ارتفاع چراغهای جلو، سانروف و رینگ ۱۶ اینچی وضعیت بهتری ندارد.
البته باید توجه داشت همه نمونههای موجود در بازار فول آپشن نبوده و از برخی امکانات سفارشی مذکور بیبهرهاند.
فرزند تویوتا سواری دقیق، نرم و تحت کنترلی ارائه میکند و کشش پیشرانه ۲ لیتری در مسیرهای مختلف قابل قبول به نظر میرسد. کیفیت کابین آن با وجود بهرهگیری از سطوح نرم و دلپذیر، به مراتب پایینتر از دو رقیب کرهای بوده، اما در عوض صندلیهای راحتتری دارد و کاملاً جادارتر از رقباست. صندوق بار نیز حجم بیشتری نسبت به اِلانترا و سِراتو دارد و کاربردیتر مینماید. کرولا همچنین در مقایسه با سراتو و الانترا ترمزهای بهتر و توقفهای مطمعنتر، دوام و ماندگاری بسیار بالاتر و مصرف سوخت اقتصادیتری دارد.
در حال حاضر نمونههای موجود از نسل یازدهم تویوتا کرولا در بازار عموماً مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۶ بوده و در سه تریم GL، GLI و XLI جای میگیرند که البته تریم XLI سهم بسیار کمتری را به خود اختصاص میدهد. قیمت آن نیز بسته به شرایط بدنه، کارکرد و تجهیزات ۳۰۰ تا ۴۶۰ میلیون تومان است.
کـیـا سـِراتـو
سراتو از نسل اول تا سوم (۲۰۱۳ تا ۲۰۱۸) در بازار ایران حضور داشته و آخرین نمونههای وارد شده از آن فیسلیفت ۲۰۱۷ نسل سوم است که تغییراتی نسبت به مدل پیش از فیسلیفت دارد.
قلب سراتو نسل سوم ۱۹۹۹ سیسی حجم دارد و (در مدل ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۶) در بهترین حالت ۱۵۹ اسب بخار قدرت و ۱۹۴ نیوتنمتر گشتاور تحویلِ جعبهدنده ۶ سرعته خودکار تیپترونیک میدهد تا چرخهای جلو را به حرکت درآورد. این ارقام در فیسلیفت ۲۰۱۷ به ترتیب به ۱۵۰ اسب بخار و ۱۹۲ نیوتنمتر رسیده که برخلاف انتظار اندکی کمتر از مدلهای قبلی است.
جثه ۱۲۳۰ کیلوگرمی سراتو با این پیشرانه، ضمن مصرف سوخت ترکیبی ۸.۴ لیتر پس از حدود ۱۱ ثانیه از حالت سکون به تندی ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسیده و نهایتاً مرز ۲۱۰ کیلومتر بر ساعت را لمس میکند. ظرفیت مخزن سوخت آن نیز ۵۰ لیتر است.
کرهایها همواره در بحث تجهیزات مختلف حداقل روی کاغذ عملکرد خوبی داشتهاند. سراتو نیز از این امر مستثنا نبوده و از ترمزهای دیسکی (جلو خنکشونده)، HAC، ABS، EBD، ESC، VSM، ۸ کیسه هوا جلو، جانبی و پردهای، سامانه هشدار برخورد از جلو و حسگر پارک جلو و عقب سود میبرد.
از داشتههای رفاهی این خودرو نیز میتوان به سیستم صوتی با نمایشگر ۴.۲ اینچی و ۶ بلندگو، کنترل سیستم صوتی و مکالمه روی فرمان، بلوتوث، پدالهای تعویض دنده پشت فرمان، دوربین عقب، تهویه مطبوع خودکار دو کاناله، گرمکن و سردکن صندلیهای جلو، نمایشگر ۷ اینچی لمسی سفارشی، تنظیم صندلی راننده در ۸ جهت، چراغ روزتاب LED، سامانه کنترل فشار باد لاستیکها (فقط مدل فیسلیفت)، ورود بدون کلید + استارت دکمهای، چراغهای هوشمند روی دستگیره و آینههای جانبی همگام با سامانه ورود بدون کلید، رینگهای ۱۵ تا ۱۷ اینچی، ۲ حافظه مجزا برای تنظیمات صندلی راننده، روکش چرمی صندلیها و فرمان، سانروف، تزئینات کربنی کابین و سامانه فرمان دارای سه حالت معمولی، راحت و اسپرت اشاره کرد.
البته باید توجه داشت همه نمونههای موجود در بازار فول آپشن نبوده و از برخی امکانات سفارشی مذکور بیبهرهاند.
کابین سِراتو نسبت به کرولا کیفیت ساخت بالاتری دارد و هیجانانگیزتر از دو رقیب دیگر به نظر میرسد. سیستم فرمان آن خصوصاً در مسیرهای پرپیچوخم ضعیف عمل کرده و دقت عمل و کنترلپذیری کمتری نسبت به کرولا دارد. همچنین در بحث فضای کابین و صندوق بار نیز نمره کمتری میگیرد و بواسطه لاستیکهای فاق کوتاه و تعلیق اسپرتتر، به لحاظ کیفیت و راحتی سواری با اختلاف اندک پایینتر از رقبا میایستد. اما در عوض اسپرتتر از هردو بوده و بیشتر به مذاق جوانان خوش میآید.
هماکنون نسل سوم کیا سراتو با مدل ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۷ در بازار کشورمان حضور داشته و با اینکه مدتی از قطع واردات آن میگذرد، به دلیل محبوبیت بسیار در سالهای گذشته، مدلهای مختلف آن به وفور در بازار کارکرده قابل خریداری است. در بحث قیمت نیز بسته به شرایط بدنه، کارکرد و تجهیزات باید رقمی بین ۳۰۰ تا ۴۵۰ میلیون تومان برایش کنار بگذارید.
هـیـونـدای اِلـانـتـرا
الانترا با نسل سوم خود در ایران شناخته شد و امروزه نسل ششم آن (کد اتاق AD) با مدل ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ در بازار حضور دارد.
الانترا AD از بلوک ۴ سیلندر خطی ۱۹۹۹ سیسی با توان و گشتاور به ترتیب ۱۵۲ اسب بخار و ۱۷۹ نیوتنمتر و جعبهدنده ۶ سرعته خودکار نیرو میگیرد و جثه ۱۳۵۰ کیلوگرمی خود را با تکیه بر چرخهای محرک جلو طی حدود ۱۱ ثانیه به مرز ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت رسانده و حداکثر تا سقف ۲۰۰ کیلومتر بر ساعت پیش میرود.
فرزند هیوندای برای دستیابی به این عملکرد در یکصد کیلومتر ترکیبی به ۷.۴ لیتر بنزین احتیاج دارد که از باک ۵۰ لیتریاش تأمین میشود و تفاوت فاحشی با رقبا ندارد.
این خودرو با بهرهگیری از ترمزهای دیسکی جلو و عقب، ABS، ESC، EBD، ۸ کیسه هوا جلو، جانبی و پردهای، سامانه کنترل فشار باد لاستیکها، سامانه تشخیص نقاط کور اطراف خودرو و حسگر پارک جلو و عقب به لحاظ ایمنی اندکی بالاتر از سراتو و کرولا میایستد.
در زمینه تجهیزات رفاهی نیز با وجود سیستم صوتی اینفینیتی با ۶ بلندگو، سابووفِر و نمایشگر ۵ اینچی، کنترل سیستم صوتی روی فرمان، فرمان برقی، کروز کنترل، گرمکن صندلیهای جلو و عقب، دوربین عقب، ورود بدون کلید + استارت دکمهای، سانروف، تودوزی چرم، حافظه صندلی راننده، سردکن صندلیهای جلو، تهویه مطبوع خودکار دو کاناله، حسگر نور و باران و چراغ روزتاب LED وضعیتی مشابه سراتو و بهتر از کرولا دارد.
کابین (و صندوق بار) الانترا جادارتر از سراتو بوده و نسبت به هردو رقیب طراحی سادهتر، باکیفیتتر و بهروزتری دارد. سواری الانترا همانند کرولا تقریباً نرم و راحت بوده و از این حیث بالاتر از سراتو میایستد، اما در بحث کشش و شتاب از رقیب هموطن عقب میافتد. از نظر عملکرد فنی و دوام نیز الانترا وضعیتی مشابه سراتو داشته و هرگز به پای کرولا نمیرسد.
هیوندای الانترا AD در حال حاضر با مدل ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ و برچسب قیمتی ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان در بازار قابل خریداری است.