چرا مغز همیشه منفی‌‌باف است؟

چرا مغز همیشه منفی‌‌باف است؟

این "چیز‌های بد" ذهن ما را به خود جلب می‌کنند، به مغزمان می‌چسبند و در تصمیماتی که می‌گیریم تأثیر بسزایی دارند.

کد خبر : ۷۰۰۵۰
بازدید : ۷۳۳۴
چرا مغز همیشه منفی‌‌باف است؟/ هنوز عکس ندارد
سوگیری منفی شما را به سمت افکار منفی سوق می‌دهد و آن‌ها را در نظرتان خیلی بدتر ازآنچه در واقعیت هستند نشان می‌دهد
فرادید | تا به حال شده خودتان را برای اینکه مرتکب اشتباهی شده اید سرزنش کنید؟ انتقاد کردن از تعریف کردن همیشه تأثیرگذارتر بوده و توجه و واکنش مردم به اخبار بد نسبت به اخبار خوب همیشه بیشتر دیده شده است.

علت این ادعا این است که حوادث منفی روی مغز تأثیر عجیبی دارند. به این رویداد "سوگیری منفی" می‌گویند که به راحتی می‌تواند رفتار، تصمیمات و یا حتی نوع رابطه شما را کنترل کند.

سوگیری منفی چیست؟
سوگیری منفی نه تنها باعث جذب محرک‌های منفی در ذهن می‌شود بلکه آن‌ها را تثبیت می‌کند. حس قدرتمند غم و اندوه در این زمینه به افراد غالب می‌شود و دلخوشی و شادی از یادشان می‌رود.

این پدیده روانشناختی توضیح می‌دهد که چرا خاطرات بد به سختی از ذهن پاک می‌شوند و چرا آسیب‌های روانی که فرد در گذشته متحمل شده اثرات طولانی مدت دارند؟

بشر همواره نشان داده است که توجه و تمرکزش در موارد منفی بسیار زیاد است و حتی با گذشت زمان آن‌ها را به وضوح به یاد می‌آورد.

به عنوان یک انسان همه ما
- ضربه‌های روحی و خاطره‌های بد را بهتر از خوشی هایمان به یاد می‌آوریم.
- به محرک‌های منفی، قوی‌تر واکنش نشان می‌دهیم.
- خفت و خواری را بیشتر از تعریف و تمجید به خاطر می‌سپاریم.
- به جنبه‌های منفی زندگی خیلی بیشتر از جنبه‌های مثبت فکر می‌کنیم.
- به حوادث و رویداد‌های منفی پاسخی قوی‌تر از اتفاقات خوشایند می‌دهیم.

به عنوان مثال ممکن است که شما روز خوبی را در اداره سپری کرده باشید، اما به ناگهان همکارتان با گفتن حرفی شما را آزار می‌دهد. از آن ساعت که این حرف را شنیده اید تا زمانی که به خانه برسید ناراحتی و خشم و را در خود پرورش می‌دهید و اگر کسی از شما بپرسد "امروز کارت چطور بود؟" شما بلافاصله می‌گویید: "وحشتناک بود" و به این ترتیب به خاطر یک حرف، کل روز خوبتان را زیر سؤال می‌برید.

سوگیری منفی شما را به سمت افکار منفی سوق می‌دهد و آن‌ها را در نظرتان خیلی بدتر ازآنچه در واقعیت هستند نشان می‌دهد.

تحقیقات در این زمینه چه می‌گویند؟
تحقیقات نشان داده است در گستره وقایع روانی، مردم تمایل بیشتری به تمرکز روی شرایط و حوادث منفی از خود نشان داده اند. ما به اتفاقات تلخ و گزنده نسبت به شادی‌های زندگی، اقبال بیشتری داریم.
بیشتر بخوانید: مغز چگونه بدون اطلاع شما تصمیم می‌گیرد؟
ما دوست داریم از نتایج منفی‌ای که دیگران در زندگی خود به دست آورده اند استفاده کنیم و حتی آن‌ها را تجربه کنیم. در مواردی عجیب‌تر هم دیده شده بعضی از افراد بر اساس اطلاعات منفی‌ای که در ذهن دارند اقدام به تصمیم گیری‌های مهم می‌کنند. این " چیز‌های بد" ذهن ما را به خود جلب می‌کنند، به مغزمان می‌چسبند و در تصمیماتی که می‌گیریم تأثیر بسزایی دارند.

سوگیری منفی در زندگی بشر چه نقشی دارد؟
انگیزه
برخی مطالعات روانشناسی نشان می‌دهد که سوگیری منفی در بالا بردن انگیزه افراد نقش مهمی دارد. اینکه فرد برای رسیدن به اهدافش مدام فکر کند موفق نمی‌شود و آن‌ها را از دست می‌دهد، این موجی منفی فکر و ذهن او سبب می‌شود تلاش بیشتری داشته باشد.

توجه به خبر‌های بد
علاوه بر این مطالعات نشان داده اند که خبر‌های بد، گاهی حقیقت و واقعیت را بیان می‌کنند؛ و از آنجا که اطلاعات منفی وتلخ؛ در جلب توجه بشر بهتر از وقایع مثبت عمل می‌کنند؛ در نتیجه آدمی به خبر‌های بد علاقه بیشتری نشان می‌دهد و آن‌ها را پیگیری می‌کند.

سیاست
سوگیری منفی ارتباطی مستقیم با ایدئولوژی‌های سیاسی دارد. نتایج برخی از تحقیقات نشان می‌دهد که "محافظه کاران" واکنش‌های روانشناختی بیشتری به محرک‌های منفی نسبت به "لیبرال ها" دارند.

چنین تفاوت‌هایی در سوگیری ذهن توضیح می‌دهد که چرا برخی افراد به ارزش هایی، چون سنت و امنیت اهمیت می‌دهند و بعضی دیگر آغوش خود را برای هر نوع تغییر باز می‌کنند.
چرا مغز همیشه منفی‌‌باف است؟/ هنوز عکس ندارد
وقتی پای رابطه اتان با دیگران وسط است باید مراقب باشید که نظرات منفی و انتقادات وزن بیشتری نسبت به تعریف و تمجید‌ها دارند

شواهد و مدارک راجع به سوگیری منفی چه می‌گویند؟
توجه و تمرکز ما به سمت اتفاقات و خبر‌های بد و تلخ و نادیده گرفتن چیز‌های خوب احتمالا نتیجه یک انقلاب و تحول است.

پیش از ازین در تاریخ زندگی مردمان اولیه زمین، توجه به چیز‌های بد، رفتار‌های خطرناک و تهدیدات به معنای واقعی کلمه با حفظ زندگی و دور کردن مرگ همراه بود. در واقع هر کس که نسبت به اطرافش هوشیارتر و شامه اش برای یافتن خطرات تیزتر بود احتمال بیشتری داشت که عمر زیاد تری هم داشته باشد.

پس از همان آغاز و با توجه به سیر تکاملی مغز انسان، تمایل به حوادث و وقایع منفی بی دلیل نبوده و در حقیقت مغز با این کار تلاش می‌کرده تا بشر را در شرایط امن نگه دارد.
بیشتر بخوانید: ۲۰ فیلتر ذهنی که باعث تخریب شما می‌شوند
پیشینه سوگیری منفی
سوگیری منفی از همان آغاز تولد در نوزاد وجود دارد. البته توجه به این نکته ضروری است که کودک تا پایان یک سالگی نگرشی مثبت به اطراف دارد. صورت‌هایی که می‌بیند و صدا‌هایی که می‌شنودهمه و همه برای او جنبه‌های مثبت زندگی هستند.
مطالعاتی که روی مغز بچه‌ها انجام شده نشان می‌دهد از سال دوم تولد، مغز نسبت به محرک‌های منفی واکنش نشان می‌دهد و سوگیری منفی آغاز می‌شود.

بعضی شواهد وجود دارد که می‌گوید؛ سوگیری منفی در برخی کودکان از سنین ۳ ماهگی آغاز می‌شود، زمانی که او در معرض ارتباط بیشتری با دنیای اطراف خود قرار می‌گیرد.

پاسخ و عملکرد مغز در برابر حوادث تلخ
علم بیولوژیک می‌گوید که پردازش‌های عصبی مغزبرای پاسخ به محرک‌های منفی بیشتر است. مطالعاتی که شامل اندازه گیری پتانیسل مغزی مربوط به رویداد (ERP) هستند نشان داده اند که واکنش مغز به محرک‌های حسی، شناختی، حرکتی که بعضا تلخ و ناگوار هستند نسبت به مثبت‌ها بزرگتر و قوی‌تر هستند.

در آزمایشاتی که یک محقق و روانشناس انجام داده با استفاده از اندازه گیری جریان الکتریکی مغز دریافتند واکنش مغز نسبت به تصاویر منفی بسیار شدید و قوی بوده است.

بر اساس شدت فعالیت مغز در منطقه پردازش اطلاعات بحرانی، می‌توان گفت: رفتار و نگرش ما در اکثر مواقع تحت تأثیر نیروی قدرتمند اخبار بد، تجربه‌های ناگوار و اطلاعات تلخ است.

اثر سوگیری و جهت گیری‌های منفی مغز
ممکن است ما دیگر نیازی به هشدار‌های مستمر مغز در مقایسه با اجدادمان برای زنده ماندن نداشته باشیم، اما همچنان سوگیری‌های منفی ذهن اثرات گسترده‌ای بر روی نحوه تفکر، احساس و عملکرد و روابط ما دارند:

روابط
سوگیری منفی می‌تواند روابط شما تحت تأثیر قرار دهد. این جریان می‌تواند باعث شود شما توقعو انتظارات بی جایی از دیگران داشته باشید به خصوص در روابط نزدیکی که شما طرف مقابل را سال‌های سال است که می‌شناسید.

به طور مثال شما پیش بینی منفی‌ای نسبت به رفتار همسرتان در ارتباط با نحوه برخوردش با یک سری مسائل زناشویی دارید، سوگیری منفی باعث جر و بحث و دعوا بین شما و شریک زندگیتان می‌شود.

وقتی پای رابطه‌تان با دیگران وسط است باید مراقب باشید که نظرات منفی و انتقادات وزن بیشتری نسبت به تعریف و تمجید‌ها دارند. شما باید سعی کنید واکنش خود را نسبت به منفیات کنترل کنید و به دنبال راهی باشید که بتوانید بیشتر به جنبه‌های مثبت و اتفاقات خوشایند زندگیتان فکر کنید.
چرا مغز همیشه منفی‌‌باف است؟/ هنوز عکس ندارد
در زمان تصمیم گیری مردم همواره به جنبه‌های منفی بیشتر تأکید دارند تاجنبه‌های مثبت
تصمیم گیری
سوگیری منفی در تصمیم گیری‌های مهم زندگی بسیار اثرگذار هستند. " کانمن" و "تروسکی" دو دانشمندی که برنده جایزه نوبل شدند دریافتند که در زمان تصمیم گیری مردم همواره به جنبه‌های منفی بیشتر تأکید دارند تاجنبه‌های مثبت.

به طور مثال شما درگیر پروژه‌ای هستید که در آن می‌توانید مقدار قابل توجهی پول به دست آورید. البته که ممکن است آن را از دست بدهید و مغز شما مدام به این فکر می‌کندکه شما پول را از دست می‌دهید، چون از نتیجه منفی کار ترس دارید، این ترس سبب سوگیری منفی مغز می‌شود.

عکس العمل مردم برای از دست دادن ۲۰ دلار بسیار شدید و قدرتمند است و این درحالی است که زمان به دست آوردن ۲۰ دلار شاید احساس فوق العاده‌ای نداشته باشند.

احساس و درک دیگران
هنگامی که می‌خواهید راجع به کسی اظهار نظر کنید و درباره خصوصیات مثبت و منفی او حرف بزنید، طبق نتایج مطالعات به دلیل سوگیری منفی مغز، جنبه‌های منفی فرد در نظرتان پررنگ‌تر از جنبه‌های مثبت می‌شود.

چگونه به سوگیری منفی غلبه کنیم؟
جهت گیری وسوگیری مغز به بدی‌ها و تلخی‌ها سلامت روان شما را به خطر می‌اندازد. اما خوشبختانه باید بگوییم که راه‌هایی وجود دارد و شما می‌توانید تمایل مغزتان به سمت بدی‌ها را تغییر دهید:

با خودتان نجوا‌های منفی نکنید
وقتی به چیزی فکر می‌کنید آن هم فکر عمیق و مدام با خودتان راجع به آن حرف می‌زنید مطمئن باشید اتفاق می‌افتد. پس بهتر است افکار منفی را از خود دور و به جای افعال منفی از افعال مثبت استفاده کنید.

بهترین تاکتیک در این زمینه این است که به گذشته فکر نکنید و به جای سرزنش و تقبیح خودتان به آینده فکر کنید و از گذشته عبرت بگیرید.

بازبینی شرایط
اینکه چگونه راجع به حوادث و اتفاقات روزمره با خودتان و دیگران صحبت می‌کنید نقش مهمی در شکل دادن به زندگیتان ایفا می‌کند. زمانی که حس کردید نظر، دید و فکرتان روی موضوعی با جنبه‌های منفی تمرکزه کرده فورا شرایط خود را تغییر دهید و به نکات مثبت آن فکر کنید.

الگوی جدید بسازید
زمانی که خود را غرق در افکار منفی دیدید سعی کنید ذهنتان را آگاهانه به جای دیگر معطوف کنید و یا اینکه مشغول فعالیتی شوید که برایتان لذت بخش است. پیاده روی، گوش دادن به موسیقی، مطالعه و ... می‌توانند ذهنتان را از افکار منفی دور کند.
لحظات شاد و مثبت را حفظ کنید

از آن جایی که برای یادآوری لحظات شادی که داشته اید باید توجه و تمرکز بیشتری نسبت به یادآوری حوادث تلخ، خرج کنید پس سعی کنید احساسات و مثبت و رویداد‌های شاد را در حافظه بلند مدتان ضبط کند. به محض اتفاق خوشایند چند دقیقه روی آن تمرکز کنید، فکر کنید و آن را در ناخوداگاهتان حفظ کنید.
منبع: verywellmind
ترجمه: فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید