دویدن روی تردمیل در دوران پریود توصیه می‌شود
درمان دسیمنورۀ اولیه:

دویدن روی تردمیل در دوران پریود توصیه می‌شود

«زنانی که قاعدگی دردناک دارند اغلب خودخواسته ورزش و فعالیت را کنار می‌گذارند. به‌هر‌حال اولین چیزی که زنان در هنگام درد پریود احساس می‌کنند باید انجام دهند این است که استراحت کنند و کمتر فعالیت کنند.» ما نتیجۀ این پژوهش نشان داد ورزش کردن درد ناشی از عادت ماهیانه را به میزان قابل‌توجهی در مشارکت‌کنندگان کاهش داد و بعد از ۴ تا ۷ ماه این افراد به مراتب درد کمتری را گزارش دادند.
کد خبر: ۷۱۲۹۴
بازدید : ۲۳۰۲
۲۲ تير ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
دیویدن روی تردمیل در دوران پریود توصیه می‌شود
 
فرادید| نتایج یک تحقیق جدید نشان می‌دهد که دویدن روی تردمیل ۳ بار در هفته درد و ناراحتی پریود را کاهش می‌دهد.

در این پژوهش زنانی که ۶ ماه مداوم از تردمیل استفاده کرده بودند، ۲۲ درصد درد و ناراحتی کمتری نسبت به قبل از ورزش کردن گزارش دادند.

درد ناشی از عادت ماهیانه یا دسیمنوره اولیه نیمی از زنان را درگیر می‌کند و گمان می‌رود این درد ناشی از افزایش مواد شیمیایی با عنوان پروستوگلاندین است.

پروستوگلاندین باعث تنگ شدن عروق رحم می‌شود که از رسیدن اکسیژن به بافت رحم جلوگیری کرده و باعث درد می‌شود.

گمان می‌رود هر نوع ورزشی به‌طور‌کلی این مواد شیمیایی را به اصطلاح «می‌شوید و می‌برد» و باعث جریان یافتن خون غنی از اکسیژن به بافت رحم میشود.

این پژوهش که به هدایت دانشگاه راسکین آنجلیا انجام شد؛ ۷۰ زن بین سنین ۱۸ تا ۴۳ سال را که از دسیمنورۀ اولیه شکایت داشتند، تحت آزمایش قرار داد.

دسمینورۀ اولیه درد ناشی از عادت ماهیانه است و هیچ اختلال دیگری باعث این درد نمی‌شود. این درد در همۀ دوره‌های عادت ماهیانه توسط زنان احساس می‌شود. در حالیکه دسیمنورۀ ثانویه، درد ناشی از اندومتریوز یا فیبروم است.

مشارکت‌کنندگان در این پژوهش ۳ بار در هفته و به مدت ۶ ماه بین ۷۰ تا ۸۵ درصد از بالاترین میزان تپش قلب خود روی تردمیل دویدند.

نتایج حاصل از این مشارکت‌کنندگان با گروه کنترل که ورزش نکردند، مقایسه شد.

محققان دریافتند زنانی که از تردمیل استفاده کرده بودند بعد از ۴ هفته، ۶ درصد درد کمتری احساس می‌کردند. با افزایش دورۀ آزمایش این درد به طرز چشمگیری کاهش می‌یافت.

دکتر لیکا کلایدون-مولر، یکی از نویسندگان این پژوهش، می‌گوید: «زنانی که قاعدگی دردناک دارند اغلب خودخواسته ورزش و فعالیت را کنار می‌گذارند. به‌هر‌حال اولین چیزی که زنان در هنگام درد پریود احساس می‌کنند باید انجام دهند این است که استراحت کنند و کمتر فعالیت کنند.»

اما نتیجۀ این پژوهش نشان داد ورزش کردن درد ناشی از عادت ماهیانه را به میزان قابل‌توجهی در مشارکت‌کنندگان کاهش داد و بعد از ۴ تا ۷ ماه این افراد به مراتب درد کمتری را گزارش دادند.

در این پژوهش کارشناسانی از دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ، دانشگاه اوتاگو و مدرسۀ پزشکی دونِدین از نیوزیلند مشارکت داشتند.

دکتر پریا کان از دانشگاه پلی‌تکنیک هنگ‌کنگ افزود: «افزایش کیفیت زندگی مشارکت‌کنندگان در این برنامه بعد از ۷ ماه شگفت‌آور بود.»

«شگفت‌آور بود که کیفیت خواب در ورزشکاران در مقایسه با گروه کنترل تغییری نکرده بود.»

«نتایج این پژوهش اهمیت ورزش‌های هوازی در کاهش درد، افزایش کیفیت زندگی و ارتقاء کیفیت عملکرد روزانه را تایید می‌کند.»

زنان جوان بیشتر در معرض دسیمنورۀ اولیه هستند که موجب نوسانات خلقی، اسهال و حتی استفراغ می‌شود.

منبع: دیلی‌میل
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
از میان اخبار
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین