مرگ سالانه ۸۰۰۰۰۰ نفر در اثر خودکشی

مرگ سالانه ۸۰۰۰۰۰ نفر در اثر خودکشی

«خودکشی دومین علت مرگ در میان جوانان بین ۱۵ تا ۲۹ سال بعد از تصادف است. در میان نوجوانان بین ۱۵ تا ۱۹ سال خودکشی دومین علت مرگ بین دختران (بعد از مرگ در اثر مشکلات مربوط به بارداری و زایمان) و سومین علت مرگ در میان پسران بعد از تصادفات جاده‌ای و نزاع است.»

کد خبر : ۷۲۷۵۱
بازدید : ۸۸۸۳
مرگ سالانه ۸۰۰۰۰۰ نفر در اثر خودکشی در جهان
فرادید | تعداد افرادی که به خاطر خودکشی در جهان جان خود را از دست می‌دهند رو به کاهش است، اما بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت هر ۴۰ ثانیه یک نفر خودش را می‌کشد. این سازمان از ملل جهان درخواست کرده تا اقدامات لازم برای پیشگیری از این مرگ‌ها را انجام دهند.

سازمان ملل در دومین گزارش خود درباره خودکشی اعلام کرد که بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۶، میزان خودکشی جهانی ۹.۸ درصد کاهش یافته است. در طی این مدت، یگانه منطقه‌ای در جهان که خودکشی همچنان در آن رو به افزایش بود دو قاره آمریکا بودند.

رئیس سازمان بهداشت جهانی، تِدروس آدهانوم قبرِیِسوس، روز دهم سپتامبر به مناسبت روز جهانی پیشگیری از خودکشی گفت: «هر مرگ برای خانواده، دوستان و همکاران یک تراژدی است. اما می‌توان از خودکشی پیشگیری کرد. ما از همه کشور‌ها می‌خواهیم تا برای جلوگیری از خودکشی استراتژی‌های لازم را به کار بگیرند و با برنامه‌های آموزشی سلامت ملی را به روشی پایدار ارتقاء دهند.»

سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد: هر سال ۸۰۰۰۰۰ نفر از طریق خودکشی جان خود را از دست می‌دهند، این تعداد بیشتر از مرگ در اثر نیش پشه مالاریا، سرطان پستان، جنگ یا قتل است. این سازمان از خودکشی به عنوان «مسئله‌ای‌جدی مربوط به سلامت عمومی جهانی» یاد کرد. این سازمان گفت: فقط ۳۸ کشور راهبرد‌هایی برای پیشگیری از خودکشی دارند.

میزان خودکشی در آفریقا، اروپا و جنوب شرق آسیا بسیار بالاتر از استاندارد جهانی، که ۱۰.۵ نفر به ازای هر ۱۰۰۰۰۰ نفر است، اعلام شده است. در سطح جهانی مردان بیشتر از زنان خودکشی می‌کنند؛ به‌این‌ترتیب که از در بین زنان و مردان این نسبت به ترتیب ۷.۵ و ۱۳.۷ در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر است.

کشور‌هایی که در آن‌ها میزان خودکشی در بین زنان بیشتر از مردان اعلام شده است شامل بنگلادش، چین، لزوتو، مراکش و میانمار است.

«در‌حالیکه ۷۹ درصد از خودکشی‌ها در جهان در کشور‌های با درآمد پایین و متوسط رخ داده است، کشور‌های با درآمد بالا بیشترین میزان خودکشی - ۱۱.۵ درصد در هر ۱۰۰۰۰۰ نفر را داشته است.»

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت مردان ۳ برابر زنان در کشور‌های با درآمد بالا خودکشی می‌کنند، اما در کشور‌های با درآمد پایین میزان خودکشی بین زنان و مردان بیشتر به هم نزدیکند.»
بیشتر بخوابید:

چرا انسان‌ها خودکشی می‌کنند؟


«خودکشی دومین علت مرگ در میان جوانان بین ۱۵ تا ۲۹ سال بعد از تصادف است. در میان نوجوانان بین ۱۵ تا ۱۹ سال خودکشی دومین علت مرگ بین دختران (بعد از مرگ در اثر مشکلات مربوط به بارداری و زایمان) و سومین علت مرگ در میان پسران بعد از تصادفات جاده‌ای و نزاع است.»

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید یک راه برای پیشگیری از خودکشی محدود کردن دسترسی به آفت‌کش‌هاست، که در کنار حلق‌آویز کردن و استفاده از اسلحه، رایج‌ترین راه برای خودکشی است. برای مثال، در سریلانکا، ممنوعیت‌های شدید علیه آفت‌کش‌های خطرناک منجر به کاهش ۷۰ درصدی خودکشی و حفظ جان ۹۳۰۰۰ نفر از سال ۱۹۹۵ تا ۲۰۱۵ شد.

به طور مشابه، در کره جنوبی، ممنوعیت علیه آفت‌کش‌ها باعث کاهش خودکشیِ ناشی از مسمومیت بین سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۳ شد. روش‌های دیگری که سازمان جهانی بهداشت برای پیشگیری از خودکشی توصیه می‌کند، آموزش از طریق رسانه درباره چگونگی گزارش دادن احتمال خودکشی، شناسایی افراد در خطر و کمک به جوانان برای کسب مهارت برای کنار آمدن با استرس‌های زندگی است.

منبع: CNN
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید