ظهر وقت مناسبی برای جر‌ و‌ بحث است!

ظهر وقت مناسبی برای جر‌ و‌ بحث است!

کاهش انرژی و خواب‌آلودگی در زمان ناهار اجتناب‌ناپذیر است و احتمالاً باقی‌مانده زیستی تکامل در نزدیکی خط استواست که آنقدر گرم بود که مانع از فعالیت فرد در میانه روز می‌شد.
کد خبر: ۷۳۹۲۷
بازدید : ۶۷۰
۰۴ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۰:۳۶
ظهر وقت مناسبی برای جر‌و‌بحث است
فرادید| برطبق نظر یک کارشناسِ ریتم‌های شبانه‌روزی بدن، زوج‌ها باید بحث‌های خود را به میانه روز موکول کنند و رؤسا نیز باید از اخراج کارمندان تا وقت ناهار بپرهیزند؛ زیرا لازم است از موقعیت‌های استرس‌زا در اول صبح و آخر روز پیشگیری کرد.

دکتر گِرِگ پورتر، کارشناس کرونوبیولوژیست که پیش از این محققِ دانشگاه لیدز بوده و اکنون با ارتش نیروی دریایی آمریکا کار می‌کند تا عملکرد آن را ارتقاء دهد، می‌گوید، اجتناب از موقعیت استرس‌زا در اول صبح بسیار مهم است؛ زیرا حمله قلبی در ساعات اولیه روز محتمل‌تر است.

او همچنین پیشنهاد می‌دهد افراد بلافاصله بعد از بیدار‌شدن از خواب ورزش نکنند و به همان دلیلی که گفته شد حداقل یکساعت بعد از بیداری به تمرین‌های ورزشی بپردازند. او معتقد است ورزش‌های قدرتی باید به عصر‌ها موکول شود که بدن گرم‌تر است و بهترین عملکرد خود را دارد.

درست به همین شکل، موقعیت‌های استرس‌زا اگر به پایان روز موکول شوند باعث اختلال خواب افراد می‌شوند. دکتر پوتر که در اجلاس بیوهکر در هلسینکی سخنرانی می‌کرد، گفت: «من فکر می‌کنم خیلی منطقی به‌نظر می‌رسد طوری برنامه‌ریزی کنیم که موقعیت‌های استرس‌زا به میانه روزِ زیستی موکول شوند. واضح است که همیشه نمی‌توانید در زمان رخدادن این موقعیت‌ها تأثیرگذار باشید، ولی اگر امکان آن وجود داشته باشد، بهترین شرایط ممکن است.»

«اگر این موقعیت‌ها را به آخر شب موکول کنید، خوابتان را دچار اختلال می‌کنید و اگر صبح خیلی زود خودتان را درگیر این مباحث کنید، سیستم قلبی‌و‌عروقی‌تان بیشترین پاسخگویی و واکنش را به استرس نشان می‌دهد و این واکنش یکی از دلایلی است که حملات قلبی در اول صبح بیشتر رخ می‌دهند؛ افزایش بار ذهنی می‌تواند واکنش‌های قلبی را چند‌برابر کند.»

بیشتر بخوانید:
 
«به‌همین دلایل انجام ورزش‌های بسیار قدرتی بلافاصله بعد از بیداری توصیه نمی‌شود.»

انجام حرکات ورزشی در ساعات اولیه صبح به این دلیل که ستون فقرات در طول شب کشیده می‌شود، توصیه نمی‌شود، زیرا امکان بیرون‌زدن دیسک افزایش پیدا می‌کند.

تمرینات ورزشی قدرتی باید بعدازظهر‌ها انجام شوند که دمای بدن بالاتر است، مایه نخاعی چسبناکی کمتری دارد و عصب‌ها با سرعت بیشتری کار می‌کنند.

او همچنین پیشنهاد می‌کند افراد سخت‌ترین کار‌ها را در اول صبح انجام دهند که مغز بیشترین پاسخگویی و بالاترین سطح از تمرکز را دارد. همچنین بهتر است فهرست «کار‌های روزمره» را دو ساعت پیش از رفتن به رختخواب تهیه کنیم که نگرانی از انجام کار‌ها در روز بعدی باعث اختلال در خواب نشود.

نگه‌داشتن یک دفترچه یادداشت در کنار تختخواب نیز به خواب بهتر کمک می‌کند؛ زیرا فرد می‌تواند قبل از آنکه افکار جدید خواب او را مختل کنند، آن‌ها را سریع یادداشت کند.

یک دوشِ ۱۰‌دقیقه‌ای در دمای ۴۰‌درجه‌سانتیگراد نیز به خوابیدن کمک زیادی می‌کند، زیرا باعث می‌شود بدن آرام آرام قبل از خواب شروع به خنک‌شدن کند که همین فعل و انفعلات باعث ایجاد احساس خواب‌آلودگی می‌شود.

پورتر در مورد حالت بدن در زمان ناهار گفت، کاهش انرژی و خواب‌آلودگی در زمان ناهار اجتناب‌ناپذیر است و احتمالاً باقی‌مانده زیستی تکامل در نزدیکی خط استواست که آنقدر گرم بود که مانع از فعالیت فرد در میانه روز می‌شد.

دکتر پورتر می‌گوید: «فقط خوردن چیز‌ها نیست که مهم است، اینکه چه ساعتی آن‌ها را مصرف کنید نیز اهمیت دارد. ساعتی که دارو مصرف می‌کنید در روند درمان شما تأثیر دارد. زمان مصرف دارو می‌تواند شدت تأثیر آن را تا ۵‌برابر بهبود ببخشد؛ بنابراین دفعه بعدی که برایتان دارویی تجویز شد حتماً بپرسید بهترین ساعت مصرف آن چه زمانی است.»

منبع: The Telegraph
مترجم فرادید: عاطفه رضوان‌نیا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه