پیاده روی بهترین راه برای کاهش وزن نیست!

پیاده روی بهترین راه برای کاهش وزن نیست!

پژوهشگران در پایان این دوره نشان دادند که به طور متوسط یک و نیم کیلوگرم هم به وزن این دانشجویان اضافه شد. مطالعات قبلی که در این مقاله به آن‌ها ارجاع داده‌اند نشان می‌دهد وزن دانشجویان در سال اول تحصیل معمولاً همین‌قدر افزایش می‌یابد.
کد خبر: ۷۷۲۷۷
بازدید : ۱۱۵۱۲
۰۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۳
پیاده روی بهترین راه برای کاهش وزن نیست!
 
در چند سال اخیر، نظریه‌ای در میان مردم مطرح شده که روزی ده هزار گام پیاده‌روی کلید سلامتی و کاهش وزن است. اما مطالعه جدیدی نشان می‌دهد، روزی ده هزار گام پیاده‌روی در واقع جلوی افزایش وزن را نمی‌گیرد و موجب کاهش آن هم نمی‌شود.

پژوهشگران بخش علوم ورزشی دانشگاه بریگهام یانگ، با همکاری بخش تغذیه، رژیم‌شناسی و علوم غذایی این دانشگاه مطالعه‌ای بر دانشجویان سال اولی انجام دادند تا بفهمند آیا این چندین هزار گام اثری بر کاهش وزن دارد یا نه.

در بخشی از این مطالعه، پژوهشگران از ۱۲۰ دانشجوی زن خواستند در ۶ ماه اول دانشجویی‌شان در بررسی آن‌ها شرکت کنند و تعداد گام‌های‌شان را بشمارند. شرکت‌کنندگان به مدت ۲۴ هفته، شش روز هفته و روزی ۱۰ هزار، ۱۲۵۰۰ یا ۱۵ هزار گام راه رفتند.

محققان علاوه بر شمردن تعداد گام‌ها میزان کالری دریافتی و وزن این دانشجویان را نیز تحت نظر گرفتند. یافته‌های این تحقیق در نشریه چاقی منتشر شد. طبق این یافته‌ها، تعداد گام‌ها در جلوگیری از افزایش وزن مؤثر نبود، حتی در آن دسته از دانشجویانی که روزی ۱۵ هزار گام راه رفته بودند.

پژوهشگران در پایان این دوره نشان دادند که به طور متوسط یک و نیم کیلوگرم هم به وزن این دانشجویان اضافه شد. مطالعات قبلی که در این مقاله به آن‌ها ارجاع داده‌اند نشان می‌دهد وزن دانشجویان در سال اول تحصیل معمولاً همین‌قدر افزایش می‌یابد.

این پژوهشگران نوشته‌اند: «از اینکه میزان افزایش وزن در هیچ‌یک از گروه‌هایی که گام‌های‌شان را شمرده بودیم کم نشد، تعجب کردیم؛ چون هرچه تعداد گام‌ها بیشتر بود فعالیت جسمی نیز بیشتر بود و فعالیت جسمی مستلزم صرف انرژی بیشتر است و تعادل انرژی را بر هم می‌زند.»

بروس بِیلی، نویسنده اصلی این پژوهش و استاد علوم ورزشی در دانشگاه بریگهام یانگ، با توجه به یافته‌ها نتیجه گرفت: «صرف ورزش کردن همیشه بهترین راه برای کاهش وزن نیست.»

او افزود: «شمارش تعداد گام‌ها ممکن است در افزایش فعالیت جسمی مؤثر باشد، اما این پژوهش نشان داد این کار باعث ثابت نگه داشتن وزن یا جلوگیری از افزایش وزن نمی‌شود.»

این محققان در عین حال گفته‌اند افزایش تعداد گام‌ها در مجموع اثر مثبتی بر «الگو‌های فعالیت جسمی» این دانشجویان داشته که «ممکن است از راه‌های دیگری بر سلامت جسمی و روانی آنان اثرگذار باشد.»

بِیلی همچنین گفت: «بزرگ‌ترین اثر مثبت پیاده‌روی این افراد به میزان مشخصی در روز، این بوده که کم‌تحرکی از زندگی آنان حذف شده است. درست است که پیاده‌روی بیشتر به خودی خود جلوی افزایش وزن را نمی‌گیرد، اما همیشه برای سلامتی آدم مفید است.»

مطالعه‌های قبلی پیرامون روزی ده هزار گام پیاده‌روی نیز نشان داده‌اند که این کار اثری بر وزن ندارد و اغلب ورزش شدید کار‌سازتر است.
 
منبع: ایندیپندنت
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین