از "حمله خواب" بیشتر بدانید!

از "حمله خواب" بیشتر بدانید!

نشانه ها‌ی ابتلا به بیماری نارکولپسی می‌توانند در هر سنی شروع به تظاهر کنند، ولی عموما زمان شروع این نشانه‌ها در ۱۵ تا ۳۰ سالگی است.

کد خبر : ۷۷۹۹۹
بازدید : ۱۲۶۱۱
از
نارکولپسی شایع‌ترین علت نورولوژیک خواب آلودگی بیش از حد روزانه است و از لحاظ اپیدمیولوژی، نارکولپسی بیماری شایعی نیست. حمله خواب یک اختلال است که می‌تواند بر کیفیت زندگی یک فرد تاثیر بگذارد.
این اختلال یک بیماری مرگبار نیست، اما در مواقعی این اختلال می‌تواند به حوادث، صدمات و یا شرایط تهدیدکننده زندگی منجر شوند. با توجه به اهمیت موضوع در این باره با دکتر خسرو صادق نیت متخصص طب کار و فلوشیپ اختلالات خواب در این باره می‌گوید: بیماری نارکولپسی.یک بیماری عصبی است که در آن سیستمتنظیم کننده خواب و بیداری تحت تاثیر قرار می‌گیرد و در آن اختلال ایجاد می‌شود.

شاید بتوان این بیماری را ورود ناخواسته رویا به حالت بیداری توصیف کرد.
دکتر صادق نیت خاطرنشان کرد: نشانه ها‌ی ابتلا به بیماری نارکولپسی می‌توانند در هر سنی شروع به تظاهر کنند، ولی عموما زمان شروع این نشانه‌ها در ۱۵ تا ۳۰ سالگی است.

این متخصص طب کارنشانه ها‌ی ابتلا به بیماری نارکولپسی را اینگونه تشریح کرد: نشانه‌های کلاسیک بیماری نارکولپسی عبارتند از:
اینکه خواب آلودگی شدید طی روز، دوره‌های ناگهانی و کوتاه مدت ضعف عضلانی یا از بین رفتن قدرت عضلانی که مخصوصا در زمان بروز احساسات شدید مثل خندیدن و عصبانی شدن رخ می‌دهند، فلج خواب، فرد در زمان به خواب رفتن یا از خواب بیدارشدن به این عارضه مبتلا می‌شود و در حالی که بیدار است احساس می‌کند که قادر به صحبت کردن و یا حرکت کردن نیست وفرد در هنگام شروع خواب تصاویر رویا مانند مبهمی‌را مشاهده می‌کند.

وی بیان کرد:افراد مبتلا به نارکولپسی خواب را با ورود به خواب REM یا رویا آغاز می‌کنند و در حالی که در افراد سالم، خواب non-REM شروع کننده یک دوره‌ی خواب است. این علامت که به عنوان علامت مشخصه و متمایزکننده نارکولپسی از بیماری‌های دیگر به شمار می‌رود، به راحتی به وسیله تست پلی سومنوگرافی (PSG) تشخیص داده می‌شود.

دکتر صادق نیت ابراز داشت: در صورت ابتلا افراد به بیماری نارکولپسی ممکن است کیفیت خواب شب آن‌ها نیز کاهش یابد. حرکت کردن و جابه جایی زیاد در رختخواب، پرش پا‌ها در هنگام خواب، کابوس‌های شبانه و بیدار شدن‌های مکرر نیز می‌تواند در خواب این افراد اختلالاتی ایجاد کنند.

این متخصص طب کار و فلوشیپ اختلالات خواب اظهار کرد: تعداد، شدت و پیشرفت نشانه‌های ابتلا به بیماری نارکولپسی ممکن است از یک فرد مبتلا به فرد مبتلای دیگر تغییرات زیادی را نشان دهد.

وی ادامه داد: ابتلای یکی از افراد خانواده به بیماری نارکولپسی احتمال ابتلای افراد دیگر خانواده را افزیش می‌دهد و این فرضیه را مطرح می‌سازد که عوامل موروثی و ژنتیکی بر روی ابتلای به بیماری موثر می‌باشند. این واقیت این احتمال را مطرح می‌سازد که نارکولپسی می‌تواند یک بیماری ژنتیکی باشد. یافته‌های علمی‌این موضوع را تایید می‌کنند بدین معنی که خصوصیات ژنتیکی افراد در مستعد بودن آن‌ها نسبت به این بیماری دخالت دارند.

دکتر صادق نیت بیان کرد: خواب آلودگی افراطی در طی روز معمولا اولین و آشکارترین نشانه بیماری نارکولپسی است که شروع به تظاهر می‌کند. افراد مبتلا به این بیماری حملات خواب را در طی روز تجربه می‌کنند که معمولا قدرت مقاومت در مقابل آن‌ها را ندارند و این حملات ممکن است از ۳۰ ثانیه تا بیش از ۳۰ دقیقه به طول بینجامند.

این متخصص اضافه کرد: حملات خواب هیچ ربطی به میزان وکفایت خواب شب افراد ندارند و ممکن است در هر موقعیتی رخ دهند به طور مثال در سرکار، در مجامع عمومی، در هنگام خوردن، صحبت کردن، رانندگی کردن و یا در هر موقعیت نامناسب دیگر که بعضا می‌تواند موجبات بروز سوانح و خطرات مرگباری را مهیا نماید.

وی خاطرنشان کرد: بیماری نارکولپسی اگرچه یک بیماری نادر نیست، اما اغلب به اشتباه به عنوان بیماری دیگری تشخیص داده شده و یا تشخیص آن سال‌ها پس از شروع تظاهرات آن صورت می‌گیرد. تشخیص زودهنگام و درمان نارکولپسی می‌تواند نقش مهمی‌در بهبود اثرات سوء این بیماری بر جسم و روان افراد مبتلا داشته باشد.

دکتر صادق نیت ادامه داد: نارکولپسی اختلالی است که می‌تواند در دوره طولانی‌ای از زندگی برای فرد مشکلاتی ایجاد کند، اما در حالتی که بیماری زود تشخیص داده شده و درمان آن شروع شود، فرد می‌تواند با مصرف دارو‌های مناسب و هم چنین حمایت افراد نزدیک مانند اعضاء خانواده، زندگی تقریبا نرمالی داشته باشد.

این متخصص طب کار و فلوشیپ اختلالات خواب عنوان کرد: در صورتی که بیماری نارکولپسی دیر تشخیص داده شده و یا اصلا تشخیص داده نشود می‌تواند اثرات تخریب کننده‌ای بر روی زندگی فرد برجای گذارد و مشکلاتی را در زمینه‌های اجتماعی، آموزشی، روانی و ... برای فرد در پی داشته باشد.

وی اظ‌ها کرد: با توجه به تحقیقات انجام شده، اما متاسفانه درمان قطعی برای نارکولپسی وجود ندارد، ولی می‌توان نشانه‌های آن را با مداخلات درمانی و تغییرات رفتاری کنترل کرد. خواب آلودگی افراطی در طی روز به وسیله دارو‌های محرک، کاتاپلکسی و دیگر نشانه‌های مربوط به خواب REM به وسیله دارو‌های ضدافسردگی کنترل می‌شوند.

دکتر صادق نیت ادامه داد:اکثر دارو‌های تجویز شده برای درمان نشانه‌های بیماری نارکولپسی را کاهش می‌دهند، اما باعث قطع کامل آن‌ها نمی‌شوند. بسیاری از دارو‌هایی که هم اکنون در دسترس افراد قرار دارند، دارای اثرات جانبی بوده و خود می‌توانند باعث ایجاد عوارضی در افراد استفاده کننده از آن‌ها شوند.

این متخصص بیان کرد: تغییرات در شیوه زندگی روزمره افراد مانند تنظیم یک برنامه زمانی منظم برای خواب شب و چرت‌های روزانه و یا پرهیز از شرکت در موقعیت‌های همراه با هیجانات شدید می‌تواند درکاهش نشانه‌های بیماری نارکولپسی نقش داشته باشد و از ورود ناخواسته خواب به فعالیت‌های روزانه جلوگیری کند.

وی در پایان گفت: زندگی همراه با این بیماری می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. این بیماری می‌تواند به‌شدت تنش‌زا باشد و موجی از خواب‌آلودگی بیش‌ازحد را در شما به همراه داشته باشد و در طی یک دوره ممکن است به شما یا دیگران آسیب برساند.
با اخذ تشخیص درست، با پزشک خود مشورت کنید تا بهترین درمان را برای شما پیداکرده و به راهنمایی‌های فوق عمل کنید، در صورت تشخیص و عمل به توصیه‌های پزشکی، می‌توانید حمله خواب خود را مدیریت کنید وزندگی سالم خود را ادامه دهید.
منبع: آفتاب یزد
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید