"C۱۱۱" شاهکار بنز که هرگز ساخته نشد

"C۱۱۱" شاهکار بنز که هرگز ساخته نشد

در‌های ماشین رو به بالا باز می‌شد و بدنه آن از فایبرگلاس ساخته شده بود. داخل ماشین اگرچه به همه امکانات رفاهی نظیر کولر مجهز شده بود و تودوزی چرم داشت، اما بیشتر به اتاق یک ماشین مسابقه‌ای شبیه بود.

کد خبر : ۷۸۴۵۴
بازدید : ۲۵۸۳۰
نمایش مرسدس-بنز C۱۱۱ در نمایشگاه ژنو در سال ۱۹۷۰ با استقبال زیادی روبرو شد
شاهکاری که هرگز ساخته نشد
مرسدس-بنز امسال پنجاهمین سال ساخت ماشینی را جشن می‌گیرد که با اینکه به تولید انبوه نرسید، اما یکی از مشهورترین ماشین‌های تاریخ خودروسازی شد.

در اواخر دهه شصت میلادی، بنز با ایده تولید یک ماشین اسپرت، برونو ساکو، طراح ایتالیایی خود را مامور کرد تا کانسپتی با تازه‌ترین فن‌آوری‌های روز بسازد. نمونه اول این کانسپت به نام C۱۱۱ در پاییز سال ۱۹۶۹ در نمایشگاه فرانکفورت رونمایی شد و چند ماه بعد، بنز کانسپتی تقریبا آماده تولید در نمایشگاه ژنو نمایش داد.

ظاهر ماشین با محصولات دیگر بنز کاملا متفاوت بود و بیشتر به ماشین‌های اسپرت ایتالیایی زمان خود نظیر لامبورگینی و فراری شبیه بود. در‌های ماشین رو به بالا باز می‌شد و بدنه آن از فایبرگلاس ساخته شده بود. داخل ماشین اگرچه به همه امکانات رفاهی نظیر کولر مجهز شده بود و تودوزی چرم داشت، اما بیشتر به اتاق یک ماشین مسابقه‌ای شبیه بود.

اتاق C۱۱۱ همه امکانات یک ماشین لوکس را داشت

بنز می‌گوید این اولین ماشین جهان است که به طور کامل با کمک کامپیوتر طراحی شد و به این ترتیب حدود چهار ماه در زمان مهندسی ماشین صرفه‌جویی شد. حداکثر سرعت ماشین ۳۰۰ کیلومتر در ساعت بود و به جای موتور پیستونی از موتور درون‌سوز وانکل نیرو می‌گرفت که ۳۵۰ اسب بخار نیرو داشت.

موتور‌های درون‌سوز وانکل با روشی متفاوت از موتور‌های پیستونی کار می‌کنند. این موتور در دهه پنجاه میلادی توسط فلیکس وانکل (Felix Wankel)، مهندس آلمانی اختراع شده بود، اما در دهه هفتاد مورد توجه خودروسازان قرار گرفت.

خودروسازان قصد داشتند تا موتور‌های وانکل را به خاطر کوچکی و کارآمدی جایگزین موتور‌های پیستونی کنند. اما پیچیدگی ساخت و مصرف بالای سوخت، مخصوصا بعد از بحران نفتی سال ۱۹۷۳ باعث شد این موتور از رونق بیفتد و موتور دیزل جای آن را بگیرد.

حداکثر سرعت مرسدس-بنز C۱۱۱ سیصد کیلومتر در ساعت بود

استقبال از ماشین در ژنو به حدی بود که C۱۱۱ را به ماشین رویایی دهه هفتاد میلادی تبدیل کرد. با اینکه بنز تاکید کرده بود که این ماشین آزمایشی است و هنوز برنامه‌ای برای تولید آن ندارد، اما کارخانه سفارش‌های زیادی برای خرید ماشین دریافت کرد.

تقاضا آنقدر زیاد بود که یک ماشین‌باز ساکن لندن حاضر شد برای خرید آن نیم میلیون مارک آلمان پرداخت کند و مرسدس-بنز یک چک سفید امضا از یک مشتری دیگر دریافت کرد.

مرسدس-بنز C۱۱۱ اکنون در موزه بنز در شهر اشتوتگارت آلمان نگهداری می‌شود

بالاگرفتن بحران نفتی و مطمئن نبودن کارخانه از دوام فن‌آوری‌های به کار رفته در ماشین سبب شد تا در نهایت بنز پروژه C۱۱۱ را بایگانی کند. بنز در سال‌های بعد مدل‌های دیگری از این کانسپت را با موتور‌های دیگر ساخت و در نمایشگاه‌های مختلف نمایش داد.

قرار است بهار امسال به مناسبت پنجاه سالگی C۱۱۱ کتابی با استفاده از اسناد دیده نشده از دوران ساخت این ماشین منتشر شود. خود ماشین اکنون در موزه بنز در شهر اشتوتگارت نگهداری می‌شود.

امکانات مهندسی تیم‌های فرمول یک می‌تواند به تولید سریع‌تر دستگاه تنفس کمک کند

چند تیم فرمول یک اعلام کرده‌اند که برای ساخت دستگاه تنفس به دولت بریتانیا کمک خواهند کرد. با گسترش شیوع ویروس کرونا در بریتانیا، دولت برای درمان بیماران به دستگاه‌های تنفس بیشتری نیاز دارد.

فرمول یک در بیانیه‌ای اعلام کرده که تیم‌هایی که دفتر مرکزی آن‌ها در بریتانیا است، از جمله ردبول، مرسدس و ویلیامز قصد دارند توان مهندسی و ساخت دستگاه‌های پیچیده خود را در اختیار دولت قرار دهند.

دولت پیش‌بینی کرده که برای رسیدگی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا در چند ماه آینده به بیست هزار دستگاه تنفس اضافی نیاز دارد.

کارخانه‌های نیسان و مک‌لارن هم به تلاش جمعی صنعتگران بریتانیایی برای تولید دستگاه‌های تنفس پیوسته‌اند. مک‌لارن در حال بررسی طراحی یک دستگاه تنفس تازه است و نیسان کمک به تولید بیشتر دستگاه‌های موجود را در نظر دارد.

فراری در حال بررسی تولید قطعات دستگاه تنفس در کارخانه‌اش در شهر مارنلو است

در ایتالیا هم تلاشی مشابه با کمک فراری و فیات در جریان است. دولت ایتالیا از شرکت مهندسی سی‌آره، بزرگترین تولیدکننده دستگاه‌های تنفس در این کشور خواسته تا تولید خود را دوبرابر کند و این شرکت برای این کار از دو خودروساز ایتالیایی کمک خواسته است.

خانواده آنیلی که از سهامداران اصلی خودروسازی فیات-کرایسلر است، ده میلیون یورو به دولت ایتالیا کمک کرده و ۱۵۰ دستگاه تنفس به بیمارستان‌های این کشور اهدا کرده است. این خانواده همچنین ماشین‌هایی را در اختیار دولت قرار داده تا به کسانی که در قرنطینه هستند غذا و دارو برساند.

دو شرکت فورد و جنرال‌موتورز هم در آمریکا در حال گفتگو با دولت هستند تا از ظرفیت تولید خود برای ساخت دستگاه‌های پزشکی استفاده کنند. ایلان ماسک، مدیر تسلا هم در شبکه‌های اجتماعی اعلام آمادگی کرده که کارخانه‌اش در صورت نیاز می‌تواند دستگاه تنفس بسازد.

اکثر کارخانه‌های خودروسازی در اروپا و آمریکای شمالی برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تعطیل شده است. مسابقات فرمول یک هم به همین دلیل چند ماه به تعویق افتاده است.

رنو سال آینده یک مدل الکتریکی براساس کانسپت مورفوز به بازار عرضه می‌کند

رنو ایده‌های تازه خود برای ساخت ماشین‌های الکتریکی را در قالب یک کانسپت به نام مورفوز (Morphoz) نمایش داد. رنو مورفوز یک شاسی‌بلند کوچک است که برای قراردادن باتری‌های بزرگ‌تر یا فراهم کردن جای بیشتر ابعادش تغییر می‌کند.

طول ماشین در حالت عادی ۴۴۰۰ میلی‌متر است. در این حالت که برای رانندگی در شهر مناسبت است، ماشین با هر بار شارژ ۴۰۰ کیلومتر حرکت می‌کند و به خاطر ابعاد کوچک پیدا کردن جای پارک آسان‌تر است.

با افزایش طول ماشین جا برای قرار دادن باتری‌های بزرگ‌تر باز می‌شود

طول ماشین برای سفر‌های طولانی‌تر به ۴۸۰۰ میلی‌متر افزایش پیدا می‌کند و جا برای باتری بزرگتری باز می‌شود که ماشین می‌تواند با آن تا ۷۰۰ کیلومتر حرکت کند. باتری ماشین با ایستادن روی دستگاهی که در زمین قرار داده شده به طور خودکار عوض می‌شود.

در حالت کشیده‌تر، فضای عقب ماشین بزرگ‌تر شده و جای بیشتری برای گذاشتن بار فراهم می‌شود.
با قراردادن باتری‌ها در زیر ماشین جای بیشتری برای سرنشینان باز شده است

رنو برنامه‌ای برای تولید مورفوز ندارد و با ساخت این کانسپت می‌خواهد انعطاف‌پذیری شاسی الکتریکی را نمایش دهد که با همکاری شرکت نیسان ساخته است. قرار است این شاسی مبنای ساخت چند مدل الکتریکی جدید در ابعاد مختلف باشد و اولین مدل در سال ۲۰۲۱ به بازار عرضه خواهد شد.

سورنتو؛ برداشت چهارم

نسل جدید کیا سورنتو برای اولین بار با موتور هیبرید ساخته می‌شود

کیا قرار بود نسل جدید مدل سورنتو را در نمایشگاه ژنو رونمایی کند، اما با لغو این نمایشگاه به خاطر شیوع ویروس کرونا، این کارخانه هفته گذشته تصاویر و اطلاعاتی از این مدل جدید را در اینترنت منتشر کرد.

چهارمین نسل از شاسی‌بلند کره‌ای، که بزرگ‌ترین شاسی‌بلند کیا در بازار اروپا است، با الهام از مدل بزرگ‌تر کیا تلوراید طراحی شده که فروش خوبی در بازار آمریکا دارد.
کیا سورنتو برای هفت سرنشین جا دارد

برای اولین بار قرار است علاوه بر موتور‌های دیزل و بنزینی، سورنتو با قوای محرکه هیبرید هم ساخته شود. کیا اعلام کرده که به زودی ماشین را با موتور هیبرید-الکتریکی هم عرضه خواهد کرد.

برخلاف موتور هیبرید، در قوای محرکه هیبرید-الکتریکی می‌توان موتور الکتریکی را جداگانه شارژ کرد و ماشین می‌تواند مسافتی را تنها با نیروی باتری حرکت کند.

ظاهر ماشین همگام با طرح تازه مدل‌های کیا تغییر کرده و لوکس‌تر شده است. جلوپنجره ماشین بزرگ‌تر است و چراغ‌ها باریک‌تر شده‌اند.

کیا سورنتو را می‌توان با دو نمایشگر دیجیتال روی داشبورد سفارش داد

برای نمایش اطلاعات و کنترل بخش‌های مختلف ماشین می‌توان دو نمایشگر دیجیتال ۱۲.۳ و ۱۰.۲۵ اینچی سفارش داد که این روز‌ها در اکثر ماشین‌ها لوکس دیده می‌شود.

سورنتو با وجود ماشین‌هایی مانند پژو ۵۰۰۸ و فولکس‌واگن تیگوان در اروپا و فورد اکسپلورر و شورلت تراورس در بازار آمریکا، رقیبان سختی پیش رو دارد. کیا امیدوار است بتواند با ارائه امکانات بیشتر و قیمت کمتر در این رقابت دست بالا را داشته باشد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید