اپلیکیشن نشانه‌شناسی کرونا در "اپل استور"

اپلیکیشن نشانه‌شناسی کرونا در "اپل استور"

این اپ همچنین به پزشکان کمک می‌کند تا بتوانند میان نشانه‌های کووید-۱۹ و سرفه یا سرماخوردگی فصلی تفاوت قائل شوند. همچنین به افراد کمک می‌کند تا متوجه شوند که چه چیزی باعث می‌شود حالشان بدتر شود.

کد خبر : ۷۸۵۶۲
بازدید : ۹۶۷۳

اپلیکیشن نشانه‌شناسی کرونا در
این اپلیکیشن جدید به مردم امکان می‌دهد تا نشانه‌های بیماری کووید-۱۹ را دنبال کرده و به مبارزه با انتشار ویروس کرونا کمک کنند

این نرم‌افزار کاربردی تاکنون صد‌ها هزار بار پیاده‌سازی شده و با موج حرکت کاربران به سوی شناسایی نشانه‌های بیماری در خود، به صدر جدول «اپ استور اپل» راه یافته است.

مهمتر این است که پژوهشگران از کاربران خواسته‌اند تا در برنامه فوق ثبت نام کرده و حتی اگر نشانه بیماری را در خود نمی‌بینند، بنویسند که چه احساسی دارند. این کار موجب جمع‌آوری اطلاعات بیشتر درباره محل سرایت ویروس و نحوه اثر آن بر افراد مختلف می‌شود.

تمامی گزار‌ش‌های رسیده از افراد، در یک مرکز بزرگ داده‌های اطلاعاتی جمع‌اوری می‌شود و به گفته سازندگان اپلیکیشن، در اختیار سازمان‌های بهداشت و سلامت از سرویس سلامت همگانی در بریتانیا و دیگر موسسات پژوهشی از جمله دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد.

پژوهشگران امیدوارند که با فهم سرعت انتشار ویروس، شناسایی مناطق پرخطر و افرادی که در معرض بیشترین خطر هستند، از این داده‌ها در جهت کاهش روند سرایت همه‌گیری کمک کنند. تعقیب نشانه‌های بیماری همچنین به پژوهشگران کمک می‌کند تا فهم بهتری درباره ارتباط نشانه‌های کووید-۱۹ با بیماری‌های زمینه‌ای داشته باشند.

این نرم‌افزار کاربردی جدید فعلا تنها در بریتانیا در دسترس است و قرار است روز پنجشنبه در آمریکا نیز راه‌اندازی شود. این اپ می‌تواند به یافتن پاسخ برای پرسش‌های مهم درباره بیماری کمک کند، مثلا این که چرا برخی افراد نشانه‌های شدید و مرگبار بروز می‌دهند و برخی دیگر به نوع ملایم آن‌ها دچار می‌شوند.
این اپ همچنین به پزشکان کمک می‌کند تا بتوانند میان نشانه‌های کووید-۱۹ و سرفه یا سرماخوردگی فصلی تفاوت قائل شوند. همچنین به افراد کمک می‌کند تا متوجه شوند که چه چیزی باعث می‌شود حالشان بدتر شود.

مطالعه به روی عموم مردم و هر کسی که بتواند این اپ رایگان را بر تلفن خود نصب کند، باز است. برای استفاده از آن، افراد باید با سیاست حریم خصوصی تعبیه شده موافقت کنند که طبق آن داده‌های اطلاعاتی مربوط به سلامت فردی می‌تواند با موسسات تحقیقاتی در میان گذاشته شود، اما تعهد داده می‌شود که از این اطلاعات برای اهداف تجاری استفاده نشود.

این اپلیکیشن را شرکت علوم تغذیه زوئی، به ریاست تیم اسپکتور پرفسور اپیدمیولوژی ژنتیک در کالج کینگ لندن، تهیه کرده است. زوئی قبل از آن که به عنوان شرکت خصوصی تاسیس شود، در کالج کینگ شروع به کار کرد و پژوهشگران دانشگاه و دیگر سازمان‌ها به ایجاد اپ آن کمک کردند.

این برنامه همچنین از اطلاعات و مشارکت‌کنندگان در تحقیق دوقلو‌های بریتانیا موسوم به «تویینز-یو‌کی» استفاده می‌کند که اطلاعات ۱۵ هزار دوقلوی همسان و غیرهمسان را طی سه دهه و در تلاش برای جمع‌آوری داده‌های مهم پزشکی جمع‌آوری کرده است.
دوقلو‌هایی که بخشی از این تحقیق هستند می‌توانند اطلاعات مربوط به سلامت خود را ثبت کرده و در صورت مشاهده نشانه‌های کووید-۱۹، کیت آزمایش برایشان فرستاده می‌شود که امکان درک بهتر نشانه‌ها را فراهم می‌آورد.

پرفسور اسپکتور گفت: «همه دوران نگران‌کننده‌ای را سپری می‌کنند. دوقلو‌های ما تعهد فوق‌العاده‌ای دارند. مشارکت کنندگان مشتاقی که پیشتر با دقت و جزئیات مورد مطالعه قرار گرفته‌اند و فرصتی منحصربه‌فرد در اختیار ما گذاشته‌اند تا پاسخ‌های مهمی بدهیم و مبارزه جهانی علیه کووید-۱۹ را حمایت کنیم. هرچه مردم بیشتری از این اپ استفاده کنند، داده‌های زنده بهتری داریم تا در کشور با شیوع بیماری مقابله کنیم.»

شرکت‌کنندگانی که از طریق این اپلیکیشن در تحقیق حضور دارند، به بخش مرکزی آزمایش آن دسترسی نخواهند داشت. نرم‌افزار کاربردی فوق در حال حاضر در بریتانیا در اپ استور اپل و گوگل قابل دسترس است و به گفته زوئی، ۲۶ مارس در آمریکا در دسترس خواهد بود.

همزمان با این، سرویس سلامت همگانی بریتانیا، نرم‌افزار خود برای ثبت‌نام داوطلبان کمک‌رسانی را راه انداخته و تاکنون بیش از ۱۷۰ هزار نفر از مردم در آن ثبت‌نام کرده‌اند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید