برترین فناور‌ی‌های 2019

برترین فناور‌ی‌های 2019

هر ساله نمایشگاه‌های فناوری در سراسر دنیا برگزار می‌شوند که برخی از آن‌ها اعتبار بیشتری دارند و بیشتر در چشم هستند، چرا که شرکت‌های بزرگ فناوری را به خود جذب می‌کنند تا در کنار استارتاپ‌های نوپا از جدیدترین ابداعات خود رونمایی کنند.

کد خبر : ۷۸۵۸۸
بازدید : ۱۰۵۵۲
جهان هر روزه شاهد پیشرفت‌های شگرفی در زمینه فناوری‌های مختلف است و صاحبان این فناوری‌ها در دسته بندی‌های متفاوت و در نمایشگاه‌های مختلف، محصولات خود را در معرض دید عموم می‌گذارند و به جهانیان معرفی می‌کنند. در این گزارش شاهد جذاب‌ترین فناوری‌های معرفی شده در سال گذشته خواهیم بود.
هر ساله نمایشگاه‌های فناوری در سراسر دنیا برگزار می‌شوند که برخی از آن‌ها اعتبار بیشتری دارند و بیشتر در چشم هستند، چرا که شرکت‌های بزرگ فناوری را به خود جذب می‌کنند تا در کنار استارتاپ‌های نوپا از جدیدترین ابداعات خود رونمایی کنند.

سال گذشته چه از جانب شرکت‌های مطرح چه از طرف استارتاپ‌های خلاق، در زمینه‌های مختلف نظیر خودرو‌های پرنده، فناوری‌های دیجیتال، فناوری‌های مبتنی بر سلامت، فناوری‌های خودرو و فناوری‌های داغ این روز‌ها مانند گوشی‌های هوشمند و واقعیت مجازی و افزوده شاهد فناوری‌های مبدعانه و جذابی بودیم که به معرفی آن‌ها می‌پردازیم.

در اینجا به معرفی برترین و جالب‌ترین فناوری‌هایی می‌پردازیم که سال گذشته توجهات را به خود جلب کرده و مورد تحسین قرار گرفتند:
برترین فناور‌ی‌های 2019
تاکسی پرنده "هیوندای" و "اوبر"

دو شرکت "هیوندای" و "اوبر" از تاکسی پرنده‌ای که محصول همکاری آن‌ها است، رونمایی کردند. تاکسی پرنده "اوبر" (Uber)، گامی دیگر به واقعیت نزدیک شده است. اوبر و "هیوندای" (Hyundai) در نمایشگاه CES ۲۰۲۰، از تاکسی پرنده‌ای رونمایی کرد که پیشتر در مورد آن صحبت شده بود. این تاکسی پرنده موسوم به "اس- ای۱" (S-A ۱) قرار است نهایتا در سفر‌های اوبر مورد استفاده قرار بگیرد.
این تاکسی هوایی تمام الکتریک می‌تواند به صورت عمودی از زمین بلند شود و فرود بیاید و تا چهار مسافر را نیز در هر سفر جابه‌جا کند. سرعت حرکت تاکسی پرنده در هر سفر، به ۲۹۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد و می‌تواند تا ۹۶ کیلوکتر را طی کند. اگرچه نخستین نمونه این تاکسی پرنده فعلا با یک خلبان به نمایش درآمده، اما نهایتا قرار است یک وسیله نقلیه خودران باشد.
برترین فناور‌ی‌های 2019
تبلت مخصوص نابینایان
یکی از نوآوری‌های رونمایی شده برای افراد نابینا و کم‌بینا در سال گذشته یک تبلت ساخته شرکت "PCT" به نام "Tactile Pro Braille" است. این تبلت به افرادی که دارای اختلال بینایی هستند، اجازه می‌دهد تا از این فناوری به روشی استفاده کنند که هرگز قبل از این امکان‌پذیر نبوده است.

در اصل، این دستگاه شامل یک صفحه کلید و صفحه نمایش بریل است که از طریق بلوتوث با دستگاه‌های هوشمند ارتباط برقرار می‌کند. این کمک می‌کند تا افراد با اختلال بینایی مانند سایر افراد به اطلاعات دسترسی پیدا کنند. این تبلت همچنین با زبان‌های مختلف کار می‌کند و همه را به بریل ترجمه می‌کند. کاربر دارای اختلال بینایی نیز می‌تواند به خط بریل تایپ کند و این تبلت، نوشته وی را به زبان مورد نظر وی ترجمه می‌کند.
برترین فناور‌ی‌های 2019
توپ رباتیک سامسونگ
شرکت نامی سامسونگ نیز سال گذشته از ربات هوشمند خود موسوم به "بالی" (Ballie) رونمایی کرد. این ربات هوشمند نه تنها قادر به کمک به کاربران در انجام امور خانه است بلکه می‌تواند از خانه آن‌ها نیز محافظت کند. این ربات که ظاهری همانند توپ تنیس دارد می‌تواند یار بسیار خوبی برای کاربران باشد و همیشه به آن‌ها در کار خانه کمک کند.
برترین فناور‌ی‌های 2019
کنترل دست مصنوعی با ذهن
شرکت "BrainCo" اخیرا موفق به توسعه دست مصنوعی مبتنی بر هوش مصنوعی شده است که می‌تواند توسط ذهن کاربر کنترل شود. این شرکت از دست مصنوعی خود در سال گذشته رونمایی کرد که کاربران را قادر می‌سازد تا آن را با ذهن خود حرکت دهند.

به گفته "مکس نیولون" (Max Newlon) رئیس شرکت BrainCo، این دست به کمک درک و تفسیر امواج مغزی و سیگنال‌های عضلانی، می‌تواند حرکات دست واقعی را برای افراد دارای نقص عضو، شبیه‌سازی کند بنابراین این دست مصنوعی می‌تواند دریابد کاربر در هر لحظه چه قصدی دارد و سپس کار آن‌ها را تشخیص داده و آن حرکت را در همان لحظه انجام می‌دهد.

این دست به پنج تا ۱۰ دقیقه زمان نیاز دارد تا بتواند شش حرکت مختلف را شبیه‌سازی کند. قیمت این دست مصنوعی ۶۰ هزار دلار است. البته این شرکت هم اکنون در حال انتظار برای دریافت تاییدیه سازمان غذا و داروی آمریکا است. پس از دریافته تاییدیه این شرکت عرضه این محصول را آغاز خواهد کرد.
برترین فناور‌ی‌های 2019
آفتاب‌گیر هوشمند خودرو
شرکت "بوش" یک آفتاب‌گیر جدید برای خودرو طراحی کرده است که با اینکه با استفاده از فناوری تشخیص چهره جلوی تابش مستقیم نور خورشید را به چشمان راننده می‌گیرد، اما دید او را مسدود نمی‌کند. شرکت بوش (Bosch) موفق به طراحی آفتاب‌گیر فوق‌العاده پیشرفته خودرو شده است که هم می‌تواند جلوی تابش آفتاب به چشم راننده را بگیرد و هم مانع از دید وی نشود.
این آفتاب‌گیر موسوم به "آفتاب‌گیر مجازی" (Virtual Visor) از یک پنل ال‌سی‌دی شفاف و یک دوربین رو در روی راننده ساخته شده است که از نرم افزار تشخیص چهره و ردیابی چهره توسط هوش مصنوعی برای تعیین تابش خورشید روی چهره راننده استفاده می‌کند.
این آفتاب‌گیر با استفاده از الگوریتم هوش مصنوعی، دید راننده را تجزیه و تحلیل می‌کند و سپس با استفاده از فناوری کریستال مایع بخشی از این آفتاب‌گیر را که نور خورشید از طریق آن به چشم راننده می‌تابد، تاریک می‌کند. در حالی که بقیه صفحه نمایش همچنان شفاف باقی می‌ماند و مانند آفتاب‌گیر‌های سنتی میدان دید راننده را محدود نمی‌کند.
برترین فناور‌ی‌های 2019
کنترل تلویزیون با مغز
شرکت "NextMind" اخیرا موفق به توسعه یک هدست شده است که کاربران توسط آن می‌توانند تنها با تمرکز، کانال تلویزیون و یا شخیصت بازی‌های ویدیویی خود را تغییر دهند.

یکی از فناوری‌های در حال افزایش و رونق در سال گذشته، هدست‌هایی با فناوری "رابط مغز و رایانه" بودند که طی آن هدست‌ها مجهز به حسگر‌هایی هستند که می‌توانند بر فعالیت‌های الکتریکی مغز کاربران نظارت داشته و آن را اندازه گیری کنند.

واسط مغز و رایانه از مجموعه‌ای از سنسور‌ها و اجزای پردازش سیگنال تشکیل می‌شود که فعالیت مغزی فرد را مستقیماً به یک سری سیگنال‌های ارتباطی یا کنترلی تبدیل می‌کند.

شرکت فناوری فرانسوی "NextMind" یک هدست مجهز به بلوتوث ۳۹۹ دلاری توسعه داده است که می‌تواند به عنوان جایگزینی برای کنترل از راه دور یا گیم پد‌های ویدیویی استفاده شود و به کاربران این امکان را می‌دهد تا کانال‌ها یا شخصیت‌های یک بازی واقعیت مجازی را به سادگی و با تمرکز روی یک شیء روی صفحه، تغییر دهند. هدست مذکور از هشت الکترود برای نظارت بر قشر بینایی کاربر استفاده می‌کند.

این شرکت اعلام کرده اکنون در حال همکاری با شرکت‌های سازنده تلویزیون و بازی‌های ویدیویی و شرکت‌های خودروسازی است تا این فناوری را در این سیستم‌ها نیز تعبیه کند که اگر این اتفاق رخ دهد بسیار جالب خواهد شد چرا که برای مثال رانندگان تنها با تمرکز می‌توانند دمای خودرو و یا صدای موزیک را تغییر دهند.
برترین فناور‌ی‌های 2019
پهپاد دوربین‌دار ضدآب
شرکت "PowerVision " نیز سال گذشته از پهپاد دوربین دار خود موسوم به "PowerEgg X" رونمایی کرد. پهپاد مذکور مجهز به سه دوربین است که دوربین مرکزی آن دوربینی با وضوح ۴ k. است و دو دوربین دیگر نیز شامل یک دوربین سلفی tabletop و یک دوربین دستی هستند.

از نکات جالب این پهپاد می‌توان به ضد آب بودن آن اشاره کرد که این موضوع آن را قادر به پرواز در باران نیز می‌سازد. به گفته این شرکت، پهپاد مذکور می‌تواند تا بیش از ۳۰ دقیقه پرواز کند و سیستم آن به گونه‌ای است که به هیچ عنوان با موانع برخورد نخواهد کرد.

دوربین‌های این پهپاد به دلیل وجود سه گیم‌بال مکانیکی بسیار محکم هستند و بنابراین هنگام تصویر برداری هیچ اشکالی به وجود نخواهد آمد. قیمت این پهپاد ۸۹۹ دلار خواهد بود.
برترین فناور‌ی‌های 2019
چراغ مطالعه هوشمند
شرکت فرانسوی "Lexilife" یک چراغ هوشمند ۵۴۹ پوندی توسعه داده است که می‌تواند مشکل خوانش پریشی در کودکان را تا حدی کاهش داده و درمان کند.

این شرکت فرانسوی از چراغ مطالعه نوین خود که اختلال خوانش پریشی را درمان می‌کند، رونمایی کرد. سال ۲۰۱۷ پژوهشگران اظهار کرده بودند این بیماری توسط اختلال در الگوی سلول‌های چشم ایجاد می‌شود.

چراغ مطالعه‌ای که این شرکت توسعه داده "Lexilight" نام دارد و پالس‌های نور را به گونه‌ای تنظیم شده منتشر می‌کند و به کاربر اجازه می‌دهد متون را راحت‌تر و بهتر بخواند.

به گفته این شرکت چراغ مطالعه مذکور در ۹۰ درصد موارد سبب درمان این اختلال افراد شده است.
برترین فناور‌ی‌های 2019
گهواره پیشرفته
شرکت "۴ moms" نیز سال گذشته از یک گهواره خواب کودک رونمایی کرد که شبیه‌ساز نوازش کودک توسط والدین به هنگام خواب است.

این گهواره که "mamaRoo" نام دارد، در نگاه اول ساده به نظر می‌رسد، ولی پس از مدتی شروع به تکان خوردن می‌کند. زمانی‌که سبد این گهواره به آرامی به بالا و پایین و پهلو‌ها حرکت می‌کند، پایه آن ثابت باقی می‌ماند. معمولا پنج نوع الگوی مختلف برای تکان دادن کودکان هنگام خواب وجود دارد که شامل ماشین سواری، کانگورویی، تکان روی پا، تکان گهواره‌ای و تکان در دستان وجود دارد که این گهواره تمام آن‌ها را شبیه سازی می‌کند و هر کدام از آن‌ها دارای پنج سرعت مختلف هستند و در کل ۲۵ حالت تنظیم مختلف دارد.
برترین فناور‌ی‌های 2019
بازو‌های رباتیک سامسونگ در آشپزخانه
یکی دیگر از ابداعات شرکت "سامسونگ" در سال گذشته، دو بازوی رباتیک بود که می‌توانند نقش یک سرآشپز را بر عهده بگیرند. بهترین نمونه برای نشان دادن رویکرد سامسونگ در حوزه فناوری رباتیک، محصولی موسوم به "بات شف" (Bot Chef) است که بازو‌های رباتیکی را برای کمک به کاربر به آشپزخانه اضافه می‌کند. بات‌شف که در نمایشگاه فناوری CES ۲۰۲۰ رونمایی شد، بازو‌های رباتیکی را شامل می‌شود که می‌توانند کار‌های مربوط به آشپزی را انجام دهند و به کاربر در پختن غذا کمک کنند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید