پوشیدن اشتباه ماسک، خطرناک‌تر از نپوشیدن آن

پوشیدن اشتباه ماسک، خطرناک‌تر از نپوشیدن آن

به گفته سازمان بهداشت جهانی، از جمله مزایای پوشیدن ماسک، کاهش خطر گرفتن ویروس از بیمارانی است که هنوز از خود علائمی بروز نداده‌اند و نیز کاهش شرمساری مبتلایانی که ماسک به صورت می‌زنند.

کد خبر : ۷۹۰۷۸
بازدید : ۱۲۷۷۸

پوشیدن اشتباه ماسک، خطرناک‌تر از نپوشیدن آن است
مردم معمولا به ماسک دست می‌زنند و آن را بازتنظیم می‌کنند و با این کار دستشان را آلوده و چشمانشان را در معرض خطر ورود ویروس قرار می‌دهند

سازمان بهداشت جهانی راهنمای جدید استفاده از ماسک صورت را برای کاهش شیوع ویروس کرونا منتشر کرده، اما در عین حال استفاده عمومی آن را توصیه نکرده است. این سازمان در گزارشی گفته، شواهدی وجود ندارد که ثابت کند پوشیدن ماسک از ابتلای افراد سالم به بیماری‌های تنفسی مانند کووید- ۱۹ جلوگیری می‌کند.

سازمان بهداشت جهانی، همچنین توصیه کرده که استفاده گسترده از ماسک‌های صورت همراه با «خطر‌های حیاتی ونامعلومی» از جمله خودآلودگی و نیز کمبود لوازم پزشکی خواهد بود. سازمان مزبور از دولت‌ها خواسته تا با اتخاذ تدابیری ضمن تدوین راهنمایی شفاف به شهروندان خود در باره دلایل، زمان و چرایی استفاده از ماسک آموزش دهند.

این خبر در حالی منتشر شده که به رغم توصیه مراکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های آمریکا به مردم در باره پوشیدن ماسک پارچه‌ای، دونالد ترامپ گفته از پوشیدن ماسک خودداری می‌کند. او همچنین ادعا کرده که پوشاندن صورت با پارچه بهتر از ماسک‌های غیرپزشکی است.

طبق راهنمایی‌های پیشین سازمان بهداشت جهانی، از مردم خواسته شده بود تا تنها در صورت بروز علائم ویروس کرونا و یا مراقبت از مبتلابان احتمالی به کووید-۱۹ از ماسک صورت برای پوشاندن دهان و بینی خود استفاده کنند.

پس از به‌کارگیری گروهی از متخصصان برای بازنگری در این باره، این سازمان روز دوشنبه اعلام کرد براساس شواهدی محدود، پوشیدن ماسک ها‌ی پزشکی توسط افراد سالم «ممکن است به عنوان تدابیر پیشگیرانه مفید باشد» اگر که آن‌ها در تجمعات بزرگ شرکت کنند و یا در ارتباط با بیماران مبتلا به این ویروس باشند.

این سازمان افزود: «اما اکنون شواهدی در دست نیست که نشان دهد پوشیدن ماسک (پزشکی و سایر انواع آن) توسط افراد سالم در همه محیط‌های اجتماعی، از جمله استفاده جهانی از ماسک، می‌تواند مانع از ابتلای آن‌ها به ویروس‌های تنفسی از جمله کووید-۱۹ باشد.»

به گفته سازمان بهداشت جهانی، از جمله مزایای پوشیدن ماسک، کاهش خطر گرفتن ویروس از بیمارانی است که هنوز از خود علائمی بروز نداده‌اند و نیز کاهش شرمساری مبتلایانی که ماسک به صورت می‌زنند.

به هر حال این سازمان همزمان خطر‌هایی را به دولت‌ها گوشزد کرده که عبارتند از:‌

-خود آلودگی در پی لمس کردن و یا استفاده دوباره از ماسک آلوده

-دشواری‌های بالقوه تنفسی، بسته به نوع ماسک

-حس امنیت غیرواقعی در میان مردم که ممکن است به کاهش دیگر تدابیر بهداشت عمومی از جمله شستن مکرر دست منجر شود.

-کمبود ماسک برای کارکنان بخش‌های مراقبت‌های بهداشتی.

این سازمان افزود: «هر شیوه‌ای اتخاذ شود، مهم آن است که دولت‌ها استراتژی ارتباطی قوی برای تشریح شرایط، معیار‌ها و دلایل تصمیاتشان تدوین کنند.»‌به گفته سازمان بهداشت جهانی ماسک‌های پارچه‌ای برای کارکنان مراقبت‌های بهداشتی «مناسب نیستند».

تصمیم سازمان بهداشت جهانی مبنی بر توصیه گسترده پوشیدن ماسک مورد استقبال پروفسور ویلیام کیویل از دانشکده بهداشت و درمان محیط در دانشگاه «سات همپتن» قرار گرفته است. او استراتژی تازه سازمان بهداشت جهانی را اقدامی درست قلمداد کرده و گفته: «تعداد زیادی ماسک صورت بی‌کیفیت و گشاد در بازار عرضه می‌شود که به آسانی با تنفس افراد نمناک می‌شوند و تصفیه ناکافی دارند.»‌

او افزاد: «حتی استفاده از ماسک‌های جراحی نوع ۲ و ۳ نیز همراه با مشکلاتی از جمله پوشیدن درست و برداشتن بدون خطر آن است.»‌

پروفسور کیویل، گفته که مردم بدون آموزش، معمولا به ماسک دست می‌زنند و آن را بازتنظیم می‌کنند و با این کار دستشان را آلوده و چشمانشان را در معرض خطر ورود ویروس قرار می‌دهند. درست به همین دلیل است که متخصصان مراقبت‌های درمانی هم‌زمان عینک می‌پوشند و یا حتی محافظ‌های شیشه‌ای به صورت می‌زنند.

او همچنین گفته: «فاصله‌گذاری دو متری، تدابیر قرنطینه و نیز شستن دقیق و مکرر دست‌ها با صابون و آب گرم و یا استفاده از ژل دست با الکل بیش از ۶۰ درصد، می‌بایست رعایت شود.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید