از «خود مراقبتی» چه می‌دانیم؟

از «خود مراقبتی» چه می‌دانیم؟

استرس کم‌تر و سیستم ایمنی بالاتر می‌تواند شما را حتی در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا و انواع بیماری‌ها کمک کند و احساس قدرت جسمی بیشتری به شما ببخشد.
کد خبر: ۷۹۵۳۱
بازدید : ۱۰۴۱۲
۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۲:۴۹
از «خود مراقبتی» چه می‌دانیم؟
 
این کلمه را کجا شنیده‌ایم؟ چه وقت‌هایی از آن استفاده می‌کنیم؟ وقتی بیمار می‌شویم؟ وقتی صدمه‌ای می‌بینیم؟ یا هرروز؟ باید بیمار شویم و در سلامتی‌مان خللی ایجاد شود تا به خودمراقبتی فکر کنیم یا نه؟ بعد از این چندثانیه از خودمان بپرسیم: من چقدر از خودم مراقبت می‌کنم؟

«خودمراقبتی»؛ چند ثانیه به این واژه فکر کنیم و ببینیم چه چیز‌هایی به ذهنمان می‌آید؟ این کلمه را کجا شنیده‌ایم؟ چه وقت‌هایی از آن استفاده می‌کنیم؟ وقتی بیمار می‌شویم؟ وقتی صدمه‌ای می‌بینیم؟ یا هرروز؟ باید بیمار شویم و در سلامتی‌مان خللی ایجاد شود تا به خودمراقبتی فکر کنیم یا نه؟

بعد از این چندثانیه از خودمان بپرسیم: من چقدر از خودم مراقبت می‌کنم؟
خودمراقبتی مفهوم ساده‌ای است که زندگی ما را تحت تأثیر خودش قرار می‌دهد. هر روز بدون آنکه بدانیم در موردش صحبت می‌کنیم. هر روز برای بهتر شدن حالمان تلاش می‌کنیم. سعی می‌کنیم مدیریت استرس بالاتری داشته باشیم و مفیدتر باشیم. سعی می‌کنیم ارتباطاتمان را بهتر کنیم: همه این‌ها را در خودمراقبتی پیدا می‌کنیم.

قبل‌تر‌ها وقتی صحبت از سلامت می‌شد، همین که بیماری خاصی نداشتی کافی بود تا سالم نامیده شوی. اما امروز سلامتی یک ذهن سالم هم می‌خواهد که در یک بدن سالم زندگی می‌کند. حالا دقیق‌تر شویم. دقیقا خود مراقبتی چیست و چه ابعادی از زندگی ما را درگیر می‌کند؟

مراقبت از خود یعنی چه؟
مراقبت از خود فقط به ابعاد جسمی ما منحصر نمی‌شود. وقتی می‌گوییم خودمراقبتی، خیلی از ما به دکتر رفتن و چکاپ‌های مداوم فکر می‌کنیم و برخی از ما به سلامت روح و برخی از ما به توجه به نیاز‌های جسمی و روحی. اما خودمراقبتی کمی بیشتر از این حرف‌ها زندگی ما را دربر دارد و به عنوان‌های احساسی، معنوی، جسمی و اجتماعی تقسیم می‌شود. وقتی از خودمراقبتی می‌گوییم، کتاب خواندن هم مطرح می‌شود. کار‌هایی که حال روحمان را بهتر کند، مثل شنا کردن و آواز خواندن هم مطرح می‌شود.

بهره‌وری شما افزایش پیدا می‌کند
بهتر کارهایمان را انجام می‌دهیم و در محیط کار و خانه مفیدتر هستیم. همان زمان را صرف می‌کنیم، اما می‌توانیم متمرکزتر باشیم و به کار‌های مورد علاقه خودمان برسیم. پس وقتی یاد می‌گیریم به چیز‌هایی «نه» بگوییم و به کار‌هایی که اهمیت بیشتری برای زندگی شما دارد بپردازیم، زندگی خود را متمرکز روی اهدافتان کرده‌ایم و بهره‌وری بیشتری را تجربه کرده‌ایم. با راهکار‌های خودمراقبتی و تمرین آن‌ها، بهره‌وری روزمره ما را افزایش خواهد داد.

در برابر بیماری مقاوم می‌شوید
سیستم ایمنی بدن ما وقتی از خودمان مراقب می‌کنیم بالاتر می‌رود و کم‌تر هم مریض می‌شویم. بدن ما کم‌تر در برابر سرماخوردگی مقاومت می‌کند و احساس قدرت بیشتری داریم. شواهد نشان می‌دهد فعالیت‌های خودمراقبتی، سیستم عصبی پاراسمپاتیک شما (PNS) را به فعال می‌کند و این یعنی بدن ما در حالت آرامش و رشد پیش می‌رود و سیستم ایمنی بدن ما بالاتر می‌رود.
 
استرس کم‌تر و سیستم ایمنی بالاتر می‌تواند شما را حتی در برابر سرماخوردگی، آنفولانزا و انواع بیماری‌ها کمک کند و احساس قدرت جسمی بیشتری به شما ببخشد. علاوه بر این باعث تقویت احساس مثبت به خود می‌شود که به طور ناخودآگاه پیام مثبت را به شما می‌دهد که کفتگوی منفی و صدای درونی انتقادی شما را کم می‌کند.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین