سیگاری‌ها کرونا نمی‌گیرند؟!

سیگاری‌ها کرونا نمی‌گیرند؟!

هیچ وقت زمانی بهتر از این برای ترک سیگار در مواجهه با یک ویروس بیماری زای تنفسی مثل کووید - ۱۹ نبوده است. اما نیکوتین شاید داروی جالبی برای تحقیقات بیشتر باشد تا اثرات آن را در درمان این بیماری بررسی کنیم.

کد خبر : ۷۹۶۲۲
بازدید : ۱۰۱۲۰
سیگاری‌ها کرونا نمی‌گیرند؟!
در پی اعلام نتایج تحقیقی در فرانسه مبنی بر احتمال پایین ابتلای افراد سیگاری به ویروس کرونا، دانشمندان به مردم هشدار داده اند که سیگار نکشند. پژوهشگران فرانسوی ایده‌ای را مطرح کرده اند که براساس آن نیکوتین موجود در سیگار می‌تواند افراد را در مقابل ویروس کرونا محفوظ نگاه دارد. همزمان نتایج یک تحقیق حکایت از تعداد پایین افراد سیگاری مبتلا به کووید- ۱۹ در بیمارستان‌ها دارد.

به گفته یکی از بیمارستان‌های پاریس، آزمایش‌های حیاتی در این زمینه در جریان است. هر چند کارشناسان بهداشت عمومی هشدار داده اند که کشیدن سیگار همچنان یک خطر برای این ویروس است.

پروفسور جان بریتون، مدیر مرکز مطالعات تنباکو و الکل بریتانیا به نشریه ایندیپندنت گفته: «افراد سیگاری پس از ابتلا به ویروس کرونا به نظر بیش از غیرسیگاری‌ها در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌شوند.»

پروفسور اپیدمیولوژی در دانشگاه ناتینگهام گفت: «نیکوتین می‌تواند شما را از ابتلا در امان نگه دارد و آزمایش‌ها واقعا جالب بوده، ولی پیام ما به افراد سیگاری دقیقا همان است که بود: سیگار کشیدن را متوقف کنید.»‌ در هیمن رابطه، پروفسور لیندا باولد از دانشگاه ادینبرو گفته: «بیماری کووید- ۱۹ در افرادی که پیش زمینه‌های بیماری مرتبط با سیگار دارند به مراتب سنگین‌تر و بدتر است.»‌

مطالعات نشان می‌دهد که استنشاق رایحه‌های وانیل، قهوه یا نعناع تند می‌تواند به شکست دادن میل شدید به سیگار کمک کند او تاکید کرد که واکنش افراد سیگاری مبتلا به ویروس در دستگاه تنفسی نسبت به دیگران خوب نیست و دوره درمان آن‌ها در بعد از این مرحله در بیمارستان نیز طولانی‌تر است.

او افزود: «هیچ وقت زمانی بهتر از این برای ترک سیگار در مواجهه با یک ویروس بیماری زای تنفسی مثل کووید - ۱۹ نبوده است. اما نیکوتین شاید داروی جالبی برای تحقیقات بیشتر باشد تا اثرات آن را در درمان این بیماری بررسی کنیم.»‌

به گفته محققان فرانسوی، نیکوتین احتمالا در جلوگیری و کنترل عفونت ویروس کرونا موثر است. این محققان می‌گویند در صدد انجام آزمایش انسانی با استفاده از چسب نیکوتین هستند. نتایج مطالعه‌ای انجام شده در یک بیمارستان دانشگاهی نیز بیانگر آن است که آمار افراد سیگاری مبتلا به ویروس کرونا در بیمارستان ها، نسبت به جمعیت کل بیماران پایین‌تر است.

براساس این پژوهش، حدود ۸ درصد بیماران بستری شده گفته اند سیگار می‌کشند، در مقایسه با ۲۵ درصد جمعیت فرانسه. به گفته دکتر لاین شهاب، استادیار بهداشت روانی در کالج دانشگاهی لندن، این یافته‌ها ممکن است به دلیل ترک سیگار از سوی افراد پس از ابتلا به ویروس کرونا باشد که بر دستگاه تنفسی و کارآیی شش‌ها تاثیر می‌گذارد.

او گفت: «شاید علت آمار پایین افراد سیگاری مبتلا به ویروس، این باشد که بعضی بیماران در واقع به خاطر این بیماری قادر به سیگار کشیدن نیستند.»‌ وی افزود: «هنوز کسی نمی‌داند» که آیا نیکوتین افراد را در مقابل کرونا محافظت می‌کند یا نه، اما سیگاری‌ها همچنان به واسطه عادت‌های خود در معرض خطر ابتلا هستند، چرا که دست‌هایشان را زیاد نزدیک صورت می‌برند.

در پی انتشار نتایج این مطالعه، رئیس آژانس بهداشت ملی فرانسه، گفته هنوز شواهد مشخصی در باره نقش نیکوتین در پیشگیری از بیماری در دست نیست. او هشدار داده که سیگار همچنان اولین قاتل خاموش در فرانسه است.

فرانسه با بیش از ۱۵۸ هزار و ۳۰۰ بیمار مبتلا به ویروس کرونا، ضربه بزرگی از این اپیدمی عالمگیر خورده است.

قرنطینه سراسری در این کشور که رفت و آمد‌های مردم را محدود و برگزاری تجمعات عمومی را ممنوع کرده از اواسط مارس گذشته اعمال شده است. تدابیری که به منظور مهار این اپیدمی اعمال شده طبق بعضی مطالعات، تنها در یک ماه، جان حدود ۶۱ هزار نفر را نجات داده است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید