اولین شاسی‌بلند کوچک

اولین شاسی‌بلند کوچک

یاریس کراس بر روی شاسی ساخته می‌شود که برای مدل هچ‌بک یاریس ساخته شده است. ابعاد ماشین کمی بزرگ‌تر شده و تویوتا می‌گوید که با تغییراتی در موتور، ماشین را چابک‌تر کرده است.
کد خبر: ۷۹۷۰۲
بازدید : ۱۱۰۶۴
۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۶
اولین شاسی‌بلند کوچک
 
اولین شاسی‌بلند کوچک
یاریس کراس از سال آینده به بازار عرضه خواهد شد

تویوتا با ساخت یک شاسی‌بلند کوچک وارد پررونق‌ترین بخش بازار خودروی اروپا شد. یاریس کراس قرار بود در نمایشگاه خودروی ژنو رونمایی شود. اما پس از لغو این نمایشگاه و تعطیلی نمایشگاه خودروی پاریس به دلیل ویروس کرونا، کارخانه ژاپنی ماشین جدید خود را در اینترنت رونمایی کرد.

یاریس کراس بر روی شاسی ساخته می‌شود که برای مدل هچ‌بک یاریس ساخته شده است. ابعاد ماشین کمی بزرگ‌تر شده و تویوتا می‌گوید که با تغییراتی در موتور، ماشین را چابک‌تر کرده است.

برخلاف بسیاری از شاسی‌بند‌های بازار، یاریس را می‌توان به صورت دو دیفرانسیل هم سفارش داد. تویوتا می‌گوید با اینکه مصرف عمده این ماشین در شهر است، اما می‌خواهد امکان رانندگی خارج از شهر هم برای رانندگان فراهم باشد.

اکثر مدل‌های یاریس کراس با قوای محرکه هیبرید ساخته می‌شود، اما ماشین را می‌توان در بعضی از بازار‌ها با موتور بنزینی هم خرید.

اولین شاسی‌بلند کوچک
اتاق مدل شاسی‌بلند بسیار به یاریس هچ‌بک شبیه است
 
ظاهر ماشین ترکیبی از مدل هچ‌بک و شاسی‌بلند‌های بزرگ‌تر تویوتا است. یاریس کراس در اروپا و برای مشتریان اروپایی طراحی شده، اما قرار است در بازار‌های دیگر هم فروخته شود.

بازار شاسی‌بلند‌های کوچک در اروپا بسیار شلوغ و رقابت در آن بسیار سخت است. سال گذشته بیش از دو میلیون دستگاه شاسی‌بلند کوچک در اروپا فروخته شد.

یاریس کراس برای پیدا کردن مشتری باید با مدل‌هایی نظیر نیسان جوک، فورد پوما، فولکس‌واگن تی-کراس و رنو کپچر رقابت کند. تویوتا می‌گوید که برنامه‌اش تولید ۱۵۰ هزار دستگاه در سال است و می‌خواهد در نهایت هشت درصد بازار را در اختیار بگیرد.
 
اولین شاسی‌بلند کوچک
اولین مدل الکتریکی مینی به تازگی به بازار عرضه شده است
دردسر یک اسم
شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان، از جنبه‌های مختلف صنعت خودرو را تحت تاثیر قرار داده است؛ از کاهش فروش و تعطیلی کارخانه‌ها تا لغو برگزاری نمایشگاه‌های خودرو و رونمایی از مدل‌های جدید. در تازه‌ترین واکنش به این ویروس، مینی اعلام کرده که نام رینگ ویژه‌ای که برای اولین مدل الکتریکی خود طراحی کرده بود را تغییر می‌دهد.

"چرخ کرونا"، نام رینگ ۱۷ اینچی جدید مینی بود که با الهام از پریز‌های برق در بریتانیا طراحی شده است. اما هفته گذشته، پس از توییت یک خبرنگار درباره شانس بد کارخانه در انتخاب نام، مینی گفت که این اسم را تغییر می‌دهد.

اولین شاسی‌بلند کوچک
رینگ جدید مینی از این به بعد با نام «چرخ الکتریکی» فروخته می‌شود

مینی که بخشی از کارخانه ب‌ام‌و است، حتی پیش از همه‌گیری ویروس کرونا موقعیت خوبی نداشت. بلاتکلیفی از وضعیت اقتصاد بریتانیا پس از خروج از اتحادیه اروپا، قدیمی شدن مدل‌های مینی و کاهش رونق صنعت خودرو، کارخانه را در موقعیت سختی قرار داده بود.

مینی الکتریکی ترکیبی از اتاق مدل معمولی مینی و باتری و قوای محرکه ب‌ام‌و الکتریکی i۳ است. با اینکه ماشین از نظر فنی به اندازه رقیبانش به روز نیست، اما به خاطر قیمت ارزان و محبوبیت مارک مینی در بین جوانان، این کارخانه امیدوار است بتواند با این مدل از بحران کنونی صنعت خودرو عبور کند.

این اولین باری نیست که همه‌گیری یک ویروس باعث تغییر نام در یک شرکت خودروسازی می‌شود. در سال ۲۰۱۶، در حالی که شرکت تاتا قصد داشت یکی از مهم‌ترین مدل‌های خود به نام "زیکا" را رونمایی کند، ویروسی به همین نام در جهان همه‌گیر شد و کارخانه هندی ناگزیر نام مدل خود را تغییر داد.
 
سدان کوچک پیشرفته
 
اولین شاسی‌بلند کوچک
نسل دوم آئودی A۳ سدان تابستان به بازار عرضه خواهد شد

آئودی اعلام کرده که فروش مدل سدان از نسل جدید A۳ را از تابستان امسال آغاز می‌کند. سدان A۳ از نسل قبلی اسپرت‌تر شده و آئودی امیدوار است بتواند رقیبی جدی برای سدان‌های کوچک مرسدس-بنز و ب‌ام‌و باشد.

مجهز کردن ماشین‌های کوچک به فن‌آوری‌های بسیار لوکس و امکانات گران، فرمولی است که با مرسدس-بنز کلاس A. آغاز شد. استدلال بنز این بود که مردم، مخصوصا در شهر‌های اروپا، ماشین‌های کوچک‌تر می‌خواهند، اما دوست ندارند به خاطر این انتخاب، از امکانات لوکس ماشین‌های بزرگ‌تر محروم شوند.

اولین شاسی‌بلند کوچک
بخش‌هایی از ماشین را می‌توان با تلفن همراه کنترل کرد

ایده بنز درست بود و به سرعت ب‌ام‌و، لکسوس و دی‌اس هم مدل‌های لوکس مشابهی به بازار عرضه کردند. آئودی A۳ تازه‌ترین ماشین در این جمع است.

آئودی جدید با وجود شباهت زیاد به مدل قبلی، اسپرت‌تر شده و به گفته کارخانه در طراحی آن از مدل‌های اسپرت لامبورگینی الهام گرفته شده است.

نسل جدید آئودی A۳ از نظر فنی اشتراک زیادی با نسل جدید فولکس‌واگن گلف دارد. ماشین با موتور‌های مختلف بنزینی، دیزل و هیبرید-الکتریکی ساخته می‌شود. قدرت همه موتور‌ها ۱۵۰ اسب بخار و حداکثر سرعت ماشین هم ۲۳۲ کیلومتر در ساعت است.

اولین شاسی‌بلند کوچک
قیمت پایه آئودی A۳ سی هزار دلار است

راننده می‌تواند از طریق دستور‌های صوتی با ماشین ارتباط برقرار کند. علاوه بر نمایشگر ۱۰ اینچی می‌توان یک نمایشگر ۱۲ اینچی کاملا دیجیتال هم برای روبروی فرمان سفارش داد.

قدرت پردازش اطلاعات توسط هوش مصنوعی ماشین نسبت به قبل ده برابر شده و ماشین می‌تواند از طریق اینترنت با ابزار‌های هوشمند دیگر نظیر چراغ‌های راهنمایی و پارکینگ‌های هوشمند ارتباط برقرار کند. همچنین بخش‌هایی از ماشین را می‌توان از طریق تلفن همراه کنترل کرد.

قیمت پایه آئودی A۳ سدان ۲۷ هزار و ۷۰۰ یورو (حدود ۳۰ هزار دلار) است.

اولین شاسی‌بلند کوچک
رنو سهم خود از کارخانه خودروسازی در شهر ووهان را واگذار می‌کند
پایان یک رویا
رنو با پایان دادن به شراکت زیان‌ده خود با کارخانه چینی دانگ‌فنگ، اعلام کرد که فروش ماشین‌های بنزینی را در چین متوقف می‌کند.

رنو بسیار دیرتر از دیگر خودروسازان به بازار چین وارد شد. همکاری این کارخانه با دانگ‌فنگ همراه با ایده‌های بلندپروازانه کارلوس گون، مدیر وقت رنو در سال ۲۰۱۳ آغاز شد و دو شرکت چهار سال پیش، کارخانه‌ای در شهر ووهان ساختند.

اما در نهایت رنو نتوانست از بزرگ‌ترین بازار خودروی دنیا سهمی ببرد و در حالی که فروش کل کارخانه در سال ۲۰۱۹ کمتر از بیست هزار دستگاه بود، شرکت بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ضرر کرد.

رنو خروج از بازار خودرو‌های سواری در چین را فصلی تازه از فعالیتش در این کشور اعلام کرده و می‌گوید از این به بعد با همکاری با خودروسازان دیگر چینی بر ساخت ماشین‌های الکتریکی و ماشین‌های باری سبک تمرکز خواهد کرد.

شیوع ویروس کرونا ضربه سختی به رنو زد و این کارخانه مجبور شده برای عبور از بحران پنج میلیارد یورو (حدود ۵.۵ میلیارد دلار) وام بگیرد.

رنو می‌گوید قبل از شیوع ویروس کرونا تصمیم گرفته تا از بازار چین خارج شود. این شرکت سال گذشته میلادی را با زیان پشت سر گذاشت و اعلام کرد که می‌خواهد تا دو میلیارد یورو (بیش از دو میلیارد و صد میلیون دلار) از هزینه‌هایش کم کند.

رنو تنها خودروسازی نیست که در چین مشکل دارد. پی‌اس‌ای، خودروساز دیگر فرانسوی، پس از ضرر ۷۰۰ میلیون یورویی در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که همکاری خود با شریک چینی‌اش را متوقف می‌کند. فیات-کرایسلر هم وضعیتی مشابه در بازار چین دارد.

منبع: بی بی سی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین