اپل گلس؛ عینکی با واقعیت افزوده

اپل گلس؛ عینکی با واقعیت افزوده

تمامی فرآیند‌های پردازشی عینک اپل روی گوشی آی‌فون فرد انجام خواهد گرفت و می‌توان گفت که از عملکردی شبیه به اپل‌واچ برخوردار خواهد بود.

کد خبر : ۸۰۶۲۹
بازدید : ۹۶۷۱
اپل گلس؛ عینکی با واقعیت افزوده
عینک اپل هرچند هیچ‌گاه محصول رسمی این شرکت نبوده، اما به اندازه یک محصول رسمی درباره آن گمانه‌زنی و مطلب در رسانه‌ها نوشته شده است. سال گذشته «مینگ‌چی‌کو» تحلیلگر معروفی که گمانه‌زنی‌هایش درباره اپل عموما درست از آب درآمده پیش‌بینی کرد که عینک اپل در اواخر سال ۲۰۱۹ یا اوایل سال ۲۰۲۰ به بازار عرضه شود.

عینک اپل پاییز امسال رونمایی می‌شود؟
با اینکه در ابتدا تصور می‌شد عینک جدید اپل به‌طور مستقل کارآیی داشته باشد، اما حالا به‌نظر می‌رسد اپل از آی‌فون برای تامین قدرت پردازنده این دستگاه استفاده می‌کند. از آنجا که چیپست‌های سری A. اپل درحال‌حاضر قدرتمندترین و به صرفه‌ترین چیپ‌های بر پایه ARM در بازار محسوب می‌شوند، بنابراین می‌توان گفت: اپل بالاخره راهی برای تامین تمامی توان پردازشی مورد نیاز برای عینک واقعیت افزوده خود را پیدا کرده است.
در نتیجه این اتفاق هدست واقعیت افزوده اپل با وزن کمتری عرضه خواهد شد و اینکه می‌توان از این هدست به‌صورت وایرلس (بدون نیاز به اتصال سیم) استفاده کرد. امروز تقریبا برای همه روشن شده که اپل درحال کار روی پروژه جدیدی است که قرار است از پلتفرم ARKit و سنسور لیدار در یک محصول پوشیدنی استفاده شود.
دستگاهی که گفته می‌شود در قالب یک عینک واقعیت افزوده طراحی و در اختیار علاقه‌مندان قرار خواهد گرفت. در همین رابطه، اخیرا جان پراسر، یکی از چهره‌های مشهور در افشای اطلاعات محصولات هوشمند، جزئیاتی را درخصوص پروژه واقعیت افزوده اپل منتشر کرده که تاکنون از آن حرفی به میان نیامده است.

شبیه به عینک‌های معمولی
یکی از بزرگ‌ترین اشکالاتی که به عینک واقعیت مجازی گوگل گلس وارد می‌شد، طراحی عجیب و غیرعادی آن بود. شاید همین موضوع بود که این عینک و پروژه پرسروصدای گوگل را با شکست روبه‌رو کرد. دیگر بازیگران عینک‌های هوشمند مبتنی بر واقعیت مجازی مانند اسنپ‌چت هم به‌دنبال عینک ساده‌ای نبوده‌اند.
اما به‌نظر می‌رسد اپل که اساسا جوهره دیزاین محصولات آن بر سادگی و کاربرپسند بنا شده می‌خواهد این محصول را مبتنی بر فناوری واقعیت افزوده که شباهت نزدیکی به عینک‌های معمولی داشته باشد عرضه کند، محصولی که احتمالا می‌تواند نگاه‌ها را به خود جلب کند. پراسر معتقد است که نمونه اولیه اصلی این عینک، از جنس پلاستیک ساخته شده و احتمالا از فریمی فلزی در آن استفاده خواهد شد.

نیازمند همگام‌سازی با گوشی آی‌فون
اپل همواره به ساخت محصولاتی که با تکنولوژی‌های اختصاصی این شرکت ارتباط داشته باشند تاکید داشته است پس جای تعجبی ندارد که این شرکت در تولید عینک واقعیت مجازی روی همگام‌سازی آن با آی‌فون (محصولی که بسیاری تحلیل می‌کنند عینک اپل در آینده جایگزین آن خواهد شد) تاکید داشته باشد. با این حال به‌نظر می‌رسد عینک اپل به دلیل محدودیت‌های تکنولوژی در ابتدای کار کاملا به گوشی وابسته خواهد بود.

به گفته پراسر، تمامی فرآیند‌های پردازشی عینک اپل روی گوشی آی‌فون فرد انجام خواهد گرفت و می‌توان گفت که از عملکردی شبیه به اپل‌واچ برخوردار خواهد بود. در سری‌های نخست اپل‌واچ این ساعت به گوشی اپل وابسته بود، اما به تدریج و در نسخه‌های جدیدتر این محصول به استقلال رسید.
این احتمال نیز وجود دارد که نحوه عملکرد این عینک در آینده و با عرضه مدل‌های جدید تغییر کند، اما برای شروع، قطعا به گوشی آی‌فون کاربر وابسته خواهد بود.

سنسور لیدار
پراسر معتقد است که در این محصول خبری از دوربین نخواهد بود و در عوض، از سنسور لیدار استفاده می‌شود. این سنسور در سمت راست محصول تعبیه خواهد شد و می‌تواند درک بهتری را از آنچه در محیط پیرامون کاربر می‌گذرد، به ارمغان آورد.
عدم استفاده از دوربین می‌تواند نگرانی‌های کاربران را درخصوص حفظ حریم شخصی آن‌ها برطرف کند. اپل سنسور لیدار را فقط روی عینک خود به‌کار نخواهد برد احتمالا این شرکت از سنسور لیدار در آی‌فون ۱۲ پرو هم بهره خواهد گرفت که به این ترتیب گوشی متوجه قراردادن اشیا در کنار آن می‌شود و امکاناتی از جمله انجام بازی‌های واقعیت افزوده را فراهم می‌کند.

رابط کاربری مبتنی بر ژست‌های حرکتی
ژست‌های حرکتی امروزه به بخشی از امکانات عینک‌های واقعیت افزوده تبدیل شده و به‌خصوص در بازی‌ها و تعامل با محیط بسیار به‌کار می‌آید.

اگرچه برای استفاده از این ویژگی، باید حتما گوشی خود را همراه داشته باشید، اما به گفته پراسر، ساخت این عینک به‌گونه‌ای خواهد بود که کاربر می‌تواند با استفاده از ژست‌های حرکتی روی شیشه یا نزدیکی بدنه، با آن کار و بخش‌های مختلف آن را کنترل کند. همچنین این محصول قادر به خواندن کد‌های QR نیز خواهد بود.

قیمت پایه
به‌نظر نمی‌رسد اپل که اساسا در قیمت‌گذاری محصولاتش بسیار دست و دلباز عمل می‌کند بخواهد عینک خود را بدون تناسب قیمتی با دیگر محصولاتش به بازار عرضه کند. براساس اطلاعات قیمت تعیین شده برای این عینک ۴۹۹ دلار خواهد بود.
اگرچه ۴۹۹ دلار برای یک عینک، رقم بالایی است، اما فراموش نکنید که عینک گوگل با قیمت ۱۵۰۰ دلار و مایکروسافت هولولنز نیز با قیمت ۳۵۰۰ دلار عرضه شد. به اعتقاد پراسر، می‌توان از لنز‌های تجویزی پزشکان نیز روی این عینک استفاده کرد که در این صورت، به قیمت آن اضافه خواهد شد.

شارژ و زمان عرضه
طبق آنچه پراسر اعلام کرده در قسمتی که روی بینی کاربر قرار می‌گیرد، سنسور شارژ عینک تعبیه خواهد شد و برای شارژ، باید عینک را باز کرد و به‌صورت وارونه روی استند شارژ قرار داد.

اگرچه شاید کمی عجیب به‌نظر برسد، اما احتمالا اپل زمان رونمایی از این محصول را به اواخر سال‌جاری میلادی موکول خواهد کرد. از یاد نبریم که اپل به دلیل شیوع کرونا با مشکلات بسیاری برای تامین قطعات و سفارش‌ها مواجه شد و بعد از چند ماه تازه فروشگاه‌های اپل درحال بازگشایی هستند. به همین دلیل ممکن است در آینده وضعیت شیوع کرونا و کنترل آن همچنان بر زمان عرضه عینک اپل تاثیر بگذارد.

با این حال، پراسر معتقد است که اپل قصد دارد تا از این عینک در مراسمی با حضور افراد و نه به‌صورت آنلاین رونمایی کند. بنابراین، اگر شرایط برگزاری چنین مراسمی تا پایان سال مهیا نشود، احتمالا رونمایی از آن به سال ۲۰۲۱ موکول خواهد شد.

نام‌گذاری
نام‌گذاری محصولات اپل همواره یکی از مهم‌ترین موضوعات پربحث بوده است. با توجه به سابقه اپل در نام‌گذاری محصولاتی همچون اپل‌تی‌وی یا اپل‌واچ، به احتمال فراوان این دستگاه نیز با نام اپل گلس معرفی خواهد شد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید