دیابت بارداری ماندگار است؟

دیابت بارداری ماندگار است؟

محققان این متابولیت‌ها را ابتدا در سال ۲۰۱۶ میلادی در جریان تحقیقاتی که با کمک هزار و ۳۳ زن باردار انجام گرفت، شناسایی کردند.

کد خبر : ۸۰۷۶۷
بازدید : ۸۸۵۲
دیابت بارداری ماندگار است؟
محققان دانشگاه تورنتو متابولیت‌هایی را در خون شناسایی کردند که امکان پیش‌بینی دقیق ابتلا به دیابت نوع ۲ را پس از تجربه یک نوع گذرا از این بیماری در دوران بارداری، فراهم می‌کند. به گزارش یکشنبه پایگاه خبری مدیکال نیوز، حدود ۱۰ درصد زنان در دوران بارداری دچار دیابت بارداری می‌شوند و این وضعیت خطر بالای ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش می‌دهد.
در واقع بین ۳۰ تا ۵۰ درصد از این افراد در طول ۱۰ سال پس از زایمان، دچار دیابت نوع ۲ می‌شوند. متابولیت‌هایی که توسط محققان شناسایی شدند، امکان پیش‌بینی ابتلا به دیابت نوع ۲ در این گروه از زنان را با دقت ۸۵ درصد فراهم می‌کنند.

محققان این متابولیت‌ها را ابتدا در سال ۲۰۱۶ میلادی در جریان تحقیقاتی که با کمک هزار و ۳۳ زن باردار انجام گرفت، شناسایی کردند.

اکنون محققان با ردگیری وضعیت همان گروه از زنان و آزمایش دقیق‌تر نمونه خون آن‌ها که در فاصله شش و ۹ ماه از زایمان و همچنین دو نوبت در دو سال پس از زایمان گرفته شده بود، توانستند ترکیبات جدید مرتبط با بیماری را در خون داوطلبان شناسایی کنند.

در این دوران ۱۷۳ نفر از داوطلبان به دیابت نوع ۲ مبتلا شده‌اند و نمونه خون آن‌ها با نمونه خون ۴۸۵ نفر از سایر داوطلبان که دارای سن، وزن، نژاد و قومیت یکسان بودند، مقایسه شد.

محققان امیدوارند با استفاده از نتایج این تحقیقات بتوانند یک آزمایش خون ساده طراحی کنند که پس از زایمان انجام شده و امکان پیش‌بینی ابتلا به دیابت نوع ۲ در زنان را در اولین ویزیت پزشک، فراهم کند.

دیابت به علت ناتوانی بدن در تولید یا مصرف انسولین به وجود می‌آید. انسولین ماده‌ای است که توسط لوزالمعده تولید می‌شود و نقش آن استفاده از قند به عنوان عظیم‌ترین منبع انرژی بدن است. قند خون بالا به مرور زمان بر تمام ارگان‌های بدن تاثیر می‌گذارد و منجر به بیماری‌های قلبی، سکته مغزی، نارسایی کلیه، نابینایی، ناتوانی جنسی و عفونت‌های منتهی به نقص عضو می‌شود.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Plos Medicine منتشر شده است.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید