ردیابی سرطان پروستات با آزمایش خون

ردیابی سرطان پروستات با آزمایش خون

این آزمایش‌ها نشان داده است که مردانی که دارای سطح بالایی از دی ان‌ای توموری بودند، در ابتدای مراحل درمان به طرز چشمگیری نتایج بدتری از خود نشان دادند.

کد خبر : ۸۰۹۶۹
بازدید : ۹۲۹۷
ردیابی سرطان پروستات با آزمایش خون
تیمی از محققان موسسه آی سی آر و بنیاد «رویال مارزدن تراست» بیش از ۱۰۰۰ نمونه خون بیماران مبتلا به سرطان پروستات را تجزیه و تحلیل کردند
براساس نتایج تحقیقی جدید، انجام یک آزمایش ساده خون می‌تواند چگونگی واکنش مردان مبتلا به سرطان پروستات را به درمان این بیماری نشان دهد. به گفته دانشمندان، این بافت‌برداری مایع همچنین می‌تواند به شناسایی بیمارانی که احتمال عود کردن بیماری در آن‌ها بالاست، کمک کند.

به گزارش موسسه تحقیقات سرطان لندن (ICR)، این آزمایش غیرتهاجمی که در مقایسه با نمونه‌برداری از بافت‌ها کمتر دردناک است، می‌تواند به درمان مشخص برای بیمارانی بینجامد که در مرحله پیشرفته سرطان پروستات هستند.

به گفته آنها، این روش همچنین به پزشکان کمک می‌کند تا تجویز دارو‌های بی‌تاثیر برای بعضی بیماران را در اولین فرصت ممکن متوقف کنند. تیمی از محققان موسسه آی سی آر و بنیاد «رویال مارزدن تراست» بیش از ۱۰۰۰ نمونه خون بیماران مبتلا به سرطان پروستات را تجزیه و تحلیل کردند.

به گفته آن‌ها این آزمایش‌ها می‌توانند آثار سرطان در گردش خون بیمار را تشخیص دهند و به این ترتیب، چگونگی پیشرفت بیماری و نیز واکنش بیمار به درمان را ردیابی کنند.
پروفسور پل ورکمن، مدیر عامل موسسه آی سی آر، گفت: «آزمایش ساده خون به ما کمک می‌کند تا مرحله بعدی سرطان را در بیماران پیش‌بینی کنیم.» او افزود: «این آزمایش‌ها به پزشکان کمک می‌کند تا با تعریف برنامه درمانی مشخص برای هر یک از بیماران، بتوانند یک گام جلوتر از بیماری باشند.»‌

این پژوهش بر روی مردانی تمرکز داشته است که بخشی از آزمایش‌های بالینی بوده‌اند که درباره مزایای استفاده از داروی هدفمند «ابیراترون»، با و یا بدون استفاده از داروی تجربی «ایپاتاسرتیب» انجام شده است.

این آزمایش‌ها نشان داده است که مردانی که دارای سطح بالایی از دی ان‌ای توموری بودند، در ابتدای مراحل درمان به طرز چشمگیری نتایج بدتری از خود نشان دادند.

تیم پژوهشگران پس از تکرار آزمایش‌های خون، دریافتند که کسانی که به درمان واکنش مثبت نشان داده بودند، بالاترین میزان کاهش دی ان‌ای سرطانی در گردش خود داشتند.

دانشمندان همچنین پس از تجزیه و تحلیل دی ان‌ای بیماران از آزمایش‌های خون آنها، متوجه وجود تغییرات ژنتیکی خاصی در رابطه با مقاومت دارویی شدند که نشانگر خطر عود کردن زودرس بیماریست.

جوهان دی بونو، پروفسور دارو‌های تجربی سرطان در موسسه آی سی آر، گفت: «مطالعات ما نشان می‌دهد که یک آزمایش خون ساده می‌تواند به ما در ردیابی پیشرفت سرطان و واکنش به درمان کمک کند؛ در ابتدا به عنوان بخشی از آزمایش‌های بالینی و سرانجام به عنوان مراقبت‌های روزمره از بیماران. آزمایش‌های به اصطلاح بافت‌برداری مایع، با حداقل خاصیت تهاجمی، مقرون به صرفه هستند و می‌توانند به‌کرات و با سهولت انجام شوند.»‌

این مشاور پزشکی سرطان‌شناسی در نهاد رویال مارزن تراست، افزود: «ردیابی سرطان پروستات با آزمایش خون به جای عمل جراحی دردناک نمونه‌برداری، می‌تواند به طرز چشمگیری کیفیت زندگی بیماران را بهبود بخشد. مطالعات ما شواهد بیشتری از پتانسیل بسیار بالای روش بافت‌برداری مایع ارائه می‌دهد و بیانگر نقش آن در کمک به درمان بیماران، طراحی برنامه درمان مشخص برای آنها، و بهبود نتایج بیماران است.»‌

بر اساس گزارش موسسه سرطان پروستات بریتانیا، سرطان پروستان شایع‌ترین نوع سرطان در میان مردان در بریتانیاست و بیش از ۴۷ هزار و ۵۰۰ مرد در سال به این بیماری مبتلا می‌شوند.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید