سقوط "روم" به خاطر فوران آتشفشان؟!

سقوط "روم" به خاطر فوران آتشفشان؟!

نویسندگان این مطالعه همچنین کاملاً اذعان می‌کنند که اشغال دولت بطلمیوسی توسط اوکتاوین در سال ۳۰ با فوران کوه اکموک کالدرا ارتباط دارد - مصر آن دوران شهرت یک انبار غله داشت و به احتمال قوی چندین سال بی محصول باعث شد که روم به چنین سرزمینی هجوم کند.

کد خبر : ۸۱۷۵۵
بازدید : ۱۷۲۹۶
سقوط
هر زمان که آتشفشان اکموک کالدرا شروع به فعالیت می‌کند، رویدادی تاریخی و سیاسی در جهان رخ می‌دهد. تیم بین المللی از دانشمندان، تاریخ دقیق آخرین فوران بزرگ آتشفشان اکموک کالدرا واقع در آلاسکا را پیش بینی نموده اند.

این تیم سعی کرد دریابد که چگونه این رویداد بر روند‌های سیاسی در روم باستان و مصر بطلمیوسی تأثیر گذاشت.

در سال ۴۴ پیش از میلاد، ژولیوس سزار کشته شد. تشکیل روم تنها ۱۷ سال پس از آن به طول انجامید - در سال ۲۷ وارث سزار، اوکتاوین آگوستوس، در واقع اولین امپراتور روم شد. این دوره برای روم باستان و کل حوزه دریای مدیترانه نامطلوب بود. منابع مکتوب از سرمازدگی شدید، خرابی‌های زراعی، قحطی و ناآرامی‌هایی که در سال‌های پس از ترور سزار رخ داده است، خبر می‌دهند.
به عقیده دانشمندان این پدیده‌ها دلیل خاصی دارند - فوران بزرگ یک آتشفشان در آلاسکا، که در سال ۴۳ قبل از میلاد رخ داد و غول دهانه تقریباً ده کیلومتری پس از آن حادثه باقی ماند.

برای تشخیص تاریخ دقیق فوران، پژوهشگران نمونه‌هایی از پوشش یخ جمع آوری شده در گرینلند و روسیه را مطالعه کردند. آثار بارش بر روی یخ ها، دو فوران را نشان داد که در این دوره رخ داده اند - یکی قدرتمند، اما کوتاه مدت و محلی در سال ۴۵ قبل از میلاد و دوم که در سال ۴۳ رخ داد و عواقب قابل توجه بیشتری داشت.
اثری از بارش آتشفشانی ناشی از فوران دوم طی دو سال می‌افتاد. دانشمندان پس از تجزیه و تحلیل ژئوشیمیایی تطبیقی خاکستر (​​تفرا) آتشفشانی، دریافتند که آتشفشان اکموک کالدرا عامل این فوران شد.

سپس از روی حلقه‌های درختان از اسکاندیناوی، اتریش و کالیفرنیا و همچنین از رسوبات یک غار در چین، داده‌هایی از تغییرات آب و هوایی در آن موقع بدست آمد که اساس یک الگوی اقلیمی جهانی آن زمان را تشکیل داد که تمام پیامد‌های فوران آتشفشان را منعکس کرد.

در نتیجه معلوم شد که دو سال اول پس از این فاجعه، از سردترین سال‌ها در نیمکره شمالی در طول ۲۵۰۰ سال گذشته بوده است. درجه متوسط ​​دما در تابستان و پاییز ۷ درجه سانتیگراد پایین‌تر از حد معمول بود و میزان بارندگی در جنوب اروپا در حدود ۵۰-۱۲۰ ٪ در تابستان و ۴۰۰ ٪ در پاییز فراتر رفته است. نتیجه این تغییرات آب و هوایی همانطور که منابع تاریخی گزارش داده اند دقیقا عدم محصول و قحطی شده است.
البته، فوران آتشفشانی به تنهایی نمی‌توانست روم و دولت بطلمیوسی را که سه سال زودتر سقوط کرده بود - در سال ۳۰ قبل از میلاد - از بین ببرد. اما، همانطور که نویسندگان این مطالعه عنوان می‌کنند، که در میان آن‌ها مورخان نیز بودند، بلایای طبیعی وضعیت خاصی ایجاد می‌کند.
سقوط
در این شرایط، حقوق و موازین عادی از کار می‌افتند و تغییرات اجتماعی و سیاسی تسریع می‌شود. دانشمندان اطمینان دارند که این اتفاق در مدیترانه ۲۰۰۰ سال پیش رخ داده است.

به عنوان نمونه، آن‌ها به محاصره دریایی ایتالیا توسط Sextus Pompey در سال‌های ۴۳ تا ۳۶ اشاره می‌کنند که عواقب آن با کاهش تولید محصولات کشاورزی در ایتالیا به دلیل سرد شدن "بر اثر فوران آتشفشانی" تشدید می‌شود.

نویسندگان این مطالعه همچنین کاملاً اذعان می‌کنند که اشغال دولت بطلمیوسی توسط اوکتاوین در سال ۳۰ با فوران کوه اکموک کالدرا ارتباط دارد - مصر آن دوران شهرت یک انبار غله داشت و به احتمال قوی چندین سال بی محصول باعث شد که روم به چنین سرزمینی هجوم کند.
توانایی مقاومت حکومت بطلمیوسی در آن زمان ممکن بود به حد اقل برسد، به همان دلایل مرتبط با آتشفشان یعنی نارسایی محصول، گرسنگی و ناآرامی. اکموک کالدرا، به هر حال، هنوز هم فعال است و در آخرین فوران در دوره ما که در سال ۲۰۰۸ رخ داد، تخلیه خاکستر آن به ارتفاع ۱۲ کیلومتر رسید. ممکن است این حادثه در طی سال‌های نزدیک نیز دوباره تکرار شود.
منبع: اسپوتنیک
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید