از "سکته گرمایی" چه می‌دانید؟!

از "سکته گرمایی" چه می‌دانید؟!

گرمازدگی با عوارض شدید، باید به طور اورژانسی درمان شود، در غیر این صورت می‌تواند به سرعت به مغز، قلب، کلیه‌ها و عضلات آسیب برساند و حتی باعث مرگ شود.

کد خبر : ۸۱۷۹۳
بازدید : ۱۱۹۳۴
از
گرمازدگی یا به اصطلاح "سکته گرمایی" یک وضعیت پزشکی است که در اثر گرمای بیش از حد بدن ناشی از قرارگیری طولانی در معرض آفتاب بروز می‌کند.

به گزارش مایوکلینیک؛ هنگامی که دمای بدن به ۱۰۴ درجه فارنهایت (۴۰ درجه سانتیگراد) یا بالاتر می‌رسد، سکته گرمایی رخ می‌دهد. این بیماری در ماه‌های تابستان رایج است.

گرمازدگی با عوارض شدید، باید به طور اورژانسی درمان شود، در غیر این صورت می‌تواند به سرعت به مغز، قلب، کلیه‌ها و عضلات آسیب برساند و حتی باعث مرگ شود. رایج‌ترین علائم این عارضه شامل سردرگمی، آشفتگی، هذیان، تحریک‌پذیری و دلهره و در نهایت تشنج و کما است.

علاوه بر قرارگیری طولانی‌مدت در معرض آفتاب، نوشیدن الکل، و عدم مصرف کافی آب خطر ابتلا به سکته گرمایی را چند برابر می‌کند.

همچنین خطر ابتلا به این عارضه در افراد بالای ۶۵ سال و یا کسانی که دارو‌های خاص که بر توانایی بدن در هیدراته شدن و پاسخ دادن به گرما تأثیر می‌گذارد را مصرف می‌کنند، (دارو‌های فشار خون یا دارو‌های ضدافسردگی)، بیماران قلبی ریوی، افراد چاق و کم تحرک بیشتر است.

گرمازدگی قابل پیشگیری است. برای جلوگیری از گرمازدگی در هوای گرم این مراحل را انجام دهید:

لباس‌های سبک، روشن و خنک بپوشید.

از پوست بدن در برابر آفتاب سوختگی محافظت کنید. آفتاب سوختگی توانایی بدن برای خنک شدن را کاهش می‌دهد، بنابراین با یک کلاه و عینک آفتابی پهن در فضای باز از پوست خود محافظت و از یک ضد آفتاب با SPF حداقل ۱۵ استفاده کنید.

به مقدار زیاد مایعات بدون شکر بنوشید.

هرگز کسی را در یک ماشین پارک شده در آفتاب رها نکنید. این کار یکی از دلایل عمده مرگ‌و‌میر ناشی از گرما در کودکان است. در هنگام پارک در آفتاب، درجه حرارت در اتومبیل شما می‌تواند در هر ۱۰ دقیقه، ۲۰ درجه فارنهایت (بیش از ۶.۷ درجه سانتیگراد) افزایش یابد.

در ساعات خنک‌تر روز مانند صبح زود یا عصر، ورزش کنید.

در صورت بروز علائم شدید این عارضه، نیاز فوری به مراجعه به اورژانس خواهید داشت.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید