ژل‌ دست را در خودرو نگذارید، آتش می‌گیرد

ژل‌ دست را در خودرو نگذارید، آتش می‌گیرد

کارشناسان در تگزاس به تازگی نسبت به گذاشتن ژل دست در اتومبیل ودر هوا گرم هشدار داده و گفته‌اند این کار می‌تواند منجر به انفجار شود.

کد خبر : ۸۱۸۲۴
بازدید : ۱۱۸۹۴
ژل‌ دست را در خودرو نگذارید، آتش می‌گیرد
وقتی هوای بیرون ۲۵ درجه سانتی‌گراد است، هوای داخل اتومبیل می‌تواند به ۵۵ درجه سانتی‌گراد برسد

نظام درمانی بریتانیا (NHS) هشدار داده ژل‌های دست الکل‌محور، می‌توانند در صورت ماندن در خودرو در هوای گرم با یک جرقه آتش بگیرند. این خبر در حالی اعلام شده که در هفته جاری، موجی از گرما و هوای داغ بریتانیا را فرامی‌گیرد و بعضی مناطق شاهد دمای بالای ۳۰ درجه سانتی‌گراد، خواهند بود.

در حالی که مردم بریتانیا حالا برای آفتاب گرفتن و لذت بردن از هوای گرم تابستانی، خطر بیماری را به جان خریده و از خانه‌ها بیرون می‌روند، در سایه اپیدمی جهانی، بسیاری برای حفظ بهداشت شخصی، در خودرو ژل دست می‌گذارند. اما حالا ان اچ اس، به این افراد هشدار داده که این اقدام می‌تواند کاری بسیار خطرناک باشد.

در هشدار منتشر شده از سوی نهاد خدمات املاک ان اچ اس که در تارنمای انجمن صنعت آتش در بریتانیا نیز به اشتراک گذاشته شده است، گفته شده که این نهاد گزارش‌هایی دریافت کرده که نشان می‌دهد در هوای گرمی که بریتانیا این روز‌ها تجربه می‌کند، نگه‌داشتن ژل دست در خودرو می‌تواند منجر به آتش‌سوزی شود.
ژل‌های دست الکلی وقتی گرم می‌شوند، بخار‌های اشتعال‌زا از خود منتشر می‌کنند. این بخار‌ها به نقطه اشتعال می‌رسند و سپس در شرایط هوای معمولی آتش می‌گیرند و در نهایت اجزاء قابل اشتعال داخل خودرو را شعله‌ور می‌کنند.

هشدار ان اچ اس، شامل عکسی از یک خودرو است که بر اثر آتش‌سوزی ناشی از ژل ضدعفونی‌کننده دست الکل‌محور، خسارت دیده است. این هشدار هم‌چنین شامل تصویر گرافیکی است که نشان می‌دهد وقتی هوای بیرون ۲۵ درجه سانتی‌گراد است، هوای داخل اتومبیل می‌تواند به ۵۵ درجه سانتی‌گراد برسد.

در بیانیه‌ای تکمیلی یک سخن‌گوی نهاد خدمات املاک ان اچ اس، گفته است که این نهاد اواخر ماه مه میلادی اخطار‌هایی از سوی ماموران ایمنی در اتحادیه یونیسون دریافت کرده که حکایت از گزارش‌های رسانه‌های آمریکایی از اداره آتش‌نشانی آمریکا مبنی بر آتش گرفتن ژل‌های دست دارد.

این سخن‌گو گفته به عنوان بخشی از برنامه‌های استراتژیک اپیدمی جهانی کووید-۱۹، نهاد خدمات املاک ان اچ اس به منظور حفاظت از مهندسان در خط مقدم، میزان چشم‌گیری ژل ضدعفونی‌کننده دست تهیه کرده است.

او افزود: «در پاسخ به اخطار‌های دریافتی، تیم بهداشت و ایمنی ما با انتشار پیامی، خطر بالقوه ناشی از نگه‌داشتن ژل‌های دست در خودرو را پررنگ کرده است. اکنون دریافته‌ایم که خطر ژل‌های دست در خودرو تنها وقتی مشهود می‌شود که با یک جرقه در تماس قرار گیرند.»

این نهاد در هشدار اولیه خود به مردم توصیه کرده بود تا ژل‌های دست الکل‌محور را وقتی کسی در خودرو نیست بردارند. در این هشدار آمده بود: «ژل‌های ضدعفونی‌کننده دست را در خودروی بدون سرنشین نگذارید.» سخن‌گوی این نهاد گفت: برای شفاف‌سازی در این زمینه در حال تهیه اخطاری رسمی به تیم کارکنان خط مقدم است.

این نهاد هم‌چنین بر اهمیت شست‌وشوی مرتب دست‌ها با آب و صابون تاکید کرد با توجه به این که بهداشت دست‌ها یکی از موثرترین شیوه‌ها برای جلوگیری از شیوع کووید- ۱۹ پس از تماس مستقیم از جمله دست زدن به سطح و یا اجسام آلوده به ویروس است.

کارشناسان در تگزاس به تازگی نسبت به گذاشتن ژل دست در اتومبیل ودر هوا گرم هشدار داده و گفته‌اند این کار می‌تواند منجر به انفجار شود.

اداره آتش‌نشانی وسترن لیک، در یک پست فیس‌بوکی با انتشار تصویری از در ذوب شده یک خودرو، گفت: «قرار دادن ژل دست در خودرو، در هوای داغ و در معرض آفتاب، موجب بزرگ‌نمایی نور در سرتاسر بطری می‌شود و به ویژه اگر نزدیک شعله آتش، مثلا سیگار و یا کباب‌پز در روز‌های آخر هفته باشد، می‌تواند به فاجعه بیانجامد.»

مقام‌های رسمی در ادامه افزودند نگه‌داشتن محصولات ضدعفونی‌کننده در هوای داغ به مدتی طولانی می‌تواند میزان الکل موجود در آن‌ها را کم کرده و از تاثیرگذاری آن‌ها بکاهد.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید