راز‌های کثیفِ محصولات غذایی

راز‌های کثیفِ محصولات غذایی

اصلی‌ترین مواد نوتلا، شکر و روغنِ پالم است. سوپ‌های خامه‌ای سرشار از کالریِ تهی هستند که یعنی به ازای هر یک کالری ارزش تغذیه‌ای بسیار پایین دارند. اغلب محصولاتِ فرپز که در فروشگاه‌ها می‌ببنید حاوی این نوع چربیِ ترانس هستند تا عمر محصولات طولانی‌تر باشد. این نوع چربی اِل‌دی‌اِل (کلسترول بد) خون را افزایش و اچ‌دی‌ال (کلسترول خوب) را کاهش می‌دهند که به همین دلیل خطر حمله قلبی و مغزی در فرد افزایش پیدا می‌کند.

کد خبر : ۸۲۱۴۱
بازدید : ۱۳۸۶۰
فرادید | در این عصر اطلاعاتی که در آن به سر می‌بریم، به‌نظر می‌رسد مردم بیشتر از قبل به آنچه روزمره مصرف می‌کنند، آگاهی دارند. ما متوجه شده‌ایم که برخی از موادِ غذایی، مانند مارگارین، که پیش‌از‌این گفته شده بود جایگزینِ سالمی است، درواقع خیلی ناسالم‌تر از ماده‌ای است که به جای آن جایگزین شده است.
برای مثال، ممکن است با کشفِ راز‌های کثیفی که پشتِ غذا‌هایی مانند نکتارِ آگاوا، کیکِ برنج و دسر‌های فاقدِ چربی است، شوکه بشوید. بیاید این فهرستِ شگفت‌آور از غذا‌های ناسالم را با هم مرور کنیم:

برنجک با شاخص گلیسمی بالا

به گزارش فرادید؛ نشریه سلامت هاروارد گزاش می‌دهد که کیک‌های برنج در طبقه غذا‌هایی با شاخصِ گلیسمی GI بالا قرار می‌گیرد که یعنی شاخصِ گلیسمی آن‌ها ۷۰ به بالاست. هرچه شاخصِ گلیسمی بالاتر باشد، به این معنی است که بعد از مصرف آن ماده غذایی قند خونِ شما سریعتر بالا می‌رود.

این غذا‌ها علاوه بر آنکه برای دیابتی‌ها سم هستند، در بدنِ سایر افراد نیز به این شکل عمل می‌کنند که ابتدا انرژی زیادی در بدن تولید می‌شود و فقط چند دقیقه بعد بدن به شدت احساس گرسنگی می‌کند. این عدم تعادل می‌تواند به گرسنگی و ریزه‌خواری بی‌انجامد و شما را وسوسه کند که پرخوری کنید.
سوپ خامه

سوپ‌های خامه

دکتر تاز بهاتیا می‌گوید سوپ‌هایِ خامه‌ای غذایی است که او بیشتر از هر غذای دیگری از آن‌ها پرهیز می‌کند. علت آن است که سوپ‌های خامه‌ای سرشار از کالریِ تهی هستند که یعنی به ازای هر یک کالری ارزش تغذیه‌ای بسیار پایین دارند.
کیک ها

کیک‌ها

چربی ترانس یکی از محصولاتِ جانبیِ هیدروژنیزه شدن است. هیدروژنیزه شدن فرایندِ تبدیل کردنِ چربی اشباع‌نشدۀ مایع به چربیِ منجمد با افزودنِ هیدروژن است. روغنِ هیدروژنیزه‌شده کمتر احتمال دارد که خراب شود، برای همین برخی از کارخانه‌ها از این روش برای افزایشِ عمر محصولات خود در قفسه فروشگاه‌ها استفاده می‌کنند.

اغلب محصولاتِ فرپز که در فروشگاه‌ها می‌ببنید حاوی این نوع چربیِ ترانس هستند تا عمر محصولات طولانی‌تر باشد. این نوع چربی اِل‌دی‌اِل (کلسترول بد) خون را افزایش و اچ‌دی‌ال (کلسترول خوب) را کاهش می‌دهند که به همین دلیل خطر حمله قلبی و مغزی در فرد افزایش پیدا می‌کند.
سس کچاپ

سس کچاپ

شما بیشتر از یکی دو قاشقِ غذا‌خوری مصرف نمی‌کنید، با‌این‌حال همین میزان کچاپ می‌تواند بر سلامتی اثر منفی بگذارد. در هر دو قاشقِ غذاخوری سس کچاپ، ۸ گرم شکر وجو دارد که معمولاً در شکل شربت ذرت با فروکتوز بالا به آن افزوده می‌شود.

برای آنکه هم از سس کچاپ لذت ببرید و هم سلامت خود را حفظ کنید در خانه آن را تهیه کنید. برخی از دستور‌های خانگی سس کچاپ یا اصلا شکر استفاده نمی‌کنند یا خیلی کم استفاده می‌کنند. طعم‌دهنده‌هایی مانند روغن زیتون، پودر سیر و پاپریکا می‌تواند به جای شکر استفاده شود.
خامه قهوه

خامه قهوه

شیرین‌کننده‌ها و رنگ‌های مصنوعی فقط برخی از موادِ مصنوعی است که باعث نگرانی کارشناسان تغذیه شده است. جینا کانسالو، یک کارشناس تغذیه و رژیم‌درمانی، هشدار می‌دهد که برخی از این مواد ممکن است کلسترول ال‌دی‌ال را افزایش دهد که افزایش ای‌دی‌ال باعث افزایش بیماری قلبی و سکته مغزی می‌شود.

جینا پیشنهاد می‌دهد که خامه‌های قهوه را به نصف کاهش دهید و نیمی از آن را با شیر جبران کنید. افرادی که نمی‌توانند لبنیات مصرف کنند می‌توانند شیربادام یا جو دو سر اضافه کنند. اگر واقعا به شیرین‌کننده احتیاج دارید می‌توانید مقداری کمی شکرِ خالص یا عسل با دارچین اضافه کنید. اگر به هیچ‌وجه نمی‌توانید خامه‌های قهوه را ترک کنید، لااقل به دنبال خامه‌هایی باشید که دارای مواد طبیعی هستند و مراقب میزان شکری که در هر با مصرف قهوه، استفاده می‌کنید، باشید.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

غلاتِ صبحانه

غلات صبحانه در دسته مواد غذایی‌ای هستند که به شدت فراوری می‌شوند، بنابراین انتظار می‌رود که سطوحِ بالایی از شکر در آن‌ها وجود داشته باشد. شروع روز با مقدار زیاد شکر شما را قبل از رسیدنِ زمانِ ناهار گرسنه می‌کند و شما شکر بیشتری مصرف می‌کنید و به این ترتیب چرخه مصرفِ شکر شروع می‌شود.

بهترین توصیه این است که غلاتِ صبحانه‌ای را انتخاب کنید که کمترین میزان شکر و بیشترین میزان فیبر را دارند و مطمئن شوید که پروتئین به اندازه کافی مصرف می‌کنید. به‌جای آنکه برای افزایش پروتئین به غلات صبحانه فقط از شیر استفاده کنید، مقداری آجیل به آن اضافه کنید یا یک تخم‌مرغ در کنار آن مصرف کنید.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

نوتلا

نوتلا فندق دارد، اما حقایقِ تغذیه‌ای آن شباهتی به آنچه در آجیل واقعی وجود دارد، ندارد. اگر دو قاشقِ غذا‌خوری نوتلا را با دو قاشقِ غذاخوری فندق مقایسه کنید، متوجه می‌شوید که شکلاتِ نوتلا دو برابر بیشتر چربی و ۷‌برابر بیشتر کربوهیدرات و نصف فیبر دارد.

اصلی‌ترین مواد نوتلا، شکر و روغنِ پالم است. البته می‌توانید به دنبال محصولاتی باشید که واقعاً با آجیلِ خالص درست شده باشند و یک‌چهارمِ نوتلا کربوهیدارت و ۴ برابر آن فیبر دارند.
راز‌های کثیفِ محصولات غذایی

ماست میوه‌ای

ماست‌های میوه‌ای بیشتر از آنکه میوه داشته باشند، موادِ افزودنی دارند
سیدنی گرین، متخصص تغذیه، در مورد ماست‌های میوه‌ای، خصوصا آن نوعی که میوه‌های در آن ته‌نشین شده است، هشدار می‌دهد. علت آن است که این محصولات مخلوطی از شکرف نشاسته ذرت و میوه دارند که ارزش تغذیه‌ای آن را نسبت به زمانی که فقط میوه به ماست اضافه می‌شود، کمتر می‌کند. گرین توصیه می‌کند خودتان به ماستِ معمولی میوه اضافه کنید.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

نوشابه

خطراتِ نوشابه برای سلامتی در طی سال‌ها برای انسان‌ها مشخص شده است. یکی از دلایلِ مشخصِ مضر بودنِ نوشابه برای بدن، مقدار بالایِ شکر در آن است که در ترکیب با فقدان ارزش‌های تغذیه‌ای آن را به محصولی پرمصرف تبدیل کرده است. محققان دریافته‌اند که نوشیدنی‌های شکردار مانند نوشابه خطر بیماری قلبی، دیابت نوع دوم و سرطان را افزایش می‌دهند. نوشابه و نوشابه رژیمی به دلیلِ مقدار بالای اسید فسفریک و اسید کربونیک می‌تواند منجر به تخریب دندان‌ها شود. نوشابه رژیمی می‌تواند منجر به بیماری کلیوی شود.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

سس‌های بدون چربی

ماریو فِروزی، استاد علم غذا در پوردو، می‌گوید فقدان چربی باعث می‌شود که فواید میوه‌ها و سبزیجات از دست برود. علت این است که چربی به بدنِ شما کمک می‌کند تا کاروتنوئید که یک نوع مواد شیمیاییِ گیاهی است و مانند آنتی‌اکسیدان در بدن عمل می‌کند، جذبِ بدن شود.

لیلی نیکولاس، متخصص تغذیه، هشدار می‌دهد که سس‌های فاقدِ چربی معمولاً سرشار از موادِ مضر مانند روغن هیدروژنیزه‌شده، صمغ زانتان، کارگینان و شربت ذرت است. به‌طور خلاصه، خیلی مهم است که نسبت به موادی که در سس به کار رفته حساس باشید و به میزانِ کافی چربیِ سالم مصرف کنید.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

شربت افرای تقلبی

اگر از مصرف‌کنندگان شربتِ افرا هستید حتماً به نوشته‌های روی آن توجه کنید. بعضی اوقات حتی در موادِ تشکیل‌دهنده اسمی از شربتِ افرا نیست! بعضی اوقات، کارخانه‌ها ترکیبی از شربتِ ذرت و رنگ کارامل را برای آنکه شبیه شربت افرا شود با هم هم خلوط می‌کنند به آن مواد افزودنی می‌افزایند.

سایر موادی که ممکن است در شربت افرا پیدا کنید ضمغ سلولوز، طعم‌دهنده مصنوعی، نگه‌دارنده‌هایی مانند اسید سوربیک و سدیم هگزامتافسفات است. این مواد اثراتِ زیان‌بخشی برای سلامتی دارند. حتی اگر شربتِ واقعی افرا استفاده می‌کنید باید توجه کنید که این شربت درواقع نوعی شکر است، پس باید خیلی کم مصرف شود.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

نکتار آگاوا

نکتار آگاوا که برخی آن را داروی سرفه می‌دانند و پیش از این تصور می‌شد که یک شیرین‌کننده بی‌خطر است، درواقع خیلی خطرناک است. علت آن است که این ماده غذایی سرشار از فروکتوز است. فروکتوز شربت آگاو به مراتب بیشتر از فروکتوزِ شربتِ ذرت است. شاخصِ گلیسمیِ آگاو بسیار پایینی دارد، زیرا فروکتوز مانع از بالا رفتنِ قند خون می‌شود.

مصرف بالای فروکتوز می‌تواند عملکرد کبد را مختل کرده و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم، چاقی، بیماری قلبی و سرطان را افزایش دهد.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

پنیر‌های فراوری شده

پنیر‌های فراوری‌شده درواقع فقط ۵۰‌درصد پنیر است. نیمی از این محصولات شامل نمک، رنگ غذا و اشکال دیگر لبنیات مانند شیر چرخ‌کرده، امولسیفایر و موادِ تشکیل‌دهنده غیرطبیعی است. کارخانه‌ها علاوه بر آنکه می‌خواهند محصولی کشدار و چسبناک تولید کنند، می‌خواهند عمر این محصولات را هم طولانی‌تر کنند و چه‌بسا بتوان آن‌ها را برای مدتی خارج از یخچال هم نگهداری کرد. این پنیر‌ها در مقایسه با پنیر‌های معمولی سدیم بیشتری هم دارند.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

خامه‌های تزئین

همه می‌دانند که اصلی‌ترین ماده خامه شکر است، اما شکر تنها مشکلِ خامه نیست. دانه سویای هیدروژنیزه‌شده، روغن دانه کتان، روغن پالم، شربت ذرت، رنگ‌های مصنوعی، نشاسته ذرت، صمغ زانتان و تعداد دیگری از چربی‌ها و مواد نگه‌دارنده بخشی از این خامه‌های آماده هستند که ما برای تزئین از آن‌ها استفاده می‌کنیم. خامه تزئینی هیچ ارزش غذایی‌ای ندارد. بهتر است برای تزئین مواد خوراکی به دنبال راه‌های سالم باشید.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

نان های خمیریِ صبحانه

خمیر‌های صبحانه مانند اشترودل و انواع تارت‌ها، علاوه بر آنکه به اندازه خامه‌های تزئینی فاقد ارزش غذایی هستند، دارای آرد غنی‌شده هستند. این خمیر‌ها پر از شکر، روغن، شربت ذرت و فیلر (پرکننده که به مواد غذایی برای افزایش حجم آن‌ها اضافه می‌شود) است. این مواد حتی ارزش مصرف به عنوان دسر را ندارند چه برسد به اینکه نخستین وعده غذایی باشند. استفاده از آن‌ها برای وعده صبحانه فقط به بدنِ شما شکر وارد می‌کند.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

سس باربیکیو

هر یک سس باربیکیو معمولاً ۷۵ کالر دارد که بیشتر این کالری ناشی از شکر است. شکر یا شربت ذرت با فروکتوز بالا جزو مواد تشکیل‌دهنده اصلی این سس‌ها است. بعلاوه، سس باربیکیو در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد از سدیمِ روزانه شما را تأمین می‌کند که برای طعم‌دهنده غذا این مقدار سدیم بسیار بالاست.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

غلات سفید

فرقی نمی‌کند نان سفید باشد، برنج سفید باشد یا پاستای سفید، سفید بودن به این معنی است که این ماده غذایی موادِ مغذی و ارزشمند خود را از دست داده است که یعنی ارزشِ مصرفِ بالای کربوهیدرات را ندارند. یکی از ارزشمندترین مواد غذایی‌ای که این مواد سفید ندارند، فیبر است. این مواد ارزش غذایی خود را به دلیل فراوری سنگین از دست می‌دهند. علاوه بر آن، گاهی به آرد سفید، مواد سفیدکننده می‌زنند تا سفیدتر شود. یا باید از این مواد کمتر استفاده کنید یا به کلی آن‌ها را با جایگزین‌های سالم‌تر جایگزین کنید.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

گرانولا

لارا دِوگان، پزشک عمومی، می‌گوید از گرانولا (شامل جو پوست‌کنده، مغز دانه‌ها، عسل یا شیرین‌کننده‌های دیگر مانند شکر قهوه‌ای و گاهی اوقات برنج پوست‌کنده) استفاده نمی‌کند، چون این بارها کالری بالایی دارند، اما احساس سیری ایجاد نمی‌کنند. یک بار گرانولا در حدود ۲۰۰ کالری انرژی دارد که ناشی از شکر بالاست. بارهای گرانولایی که شکر کمتری دارند، شیرین‌کننده‌های مصنوعی استفاده می‌کنند که در مقایسه با شکر برای سلامتی شما بهتر نیست. این بارها علی‌رغم مواد تشکیل‌دهنده‌شان شما را به مدت طولانی سیر نگه نمی‌دارند.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

بستنی‌های رژیمی

بستنی‌هایی که ادعای رژیمی بودن دارند و کمتر از ۴۰۰ کالری در هر وعده به بدن وارد می‌کنند، به‌نظر رویایی هستند. اما مشکل این است که کالری پایین آن‌ها ناشی از استفاده از موادی مانند اریتریتول، صمغ کاروب و صمغ گوار است. اریتروتول جذب پایینی در روده کوچک دارد، برای همین کالری کمتری جذب بدن می‌شود. اما این مواد می‌توانند در طولانی مدت به سیستم هاضمه صدمه بزنند.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

اسموتی‌های آماده

اگر خودتان در خانه اسمتونی تهیه کنید بسیار عالی است و می‌تواند در طول روز مواد غذایی لازم برای بدن را تأمین کند. اما بسیاری از اسموتی‌های آماده که در فروشگاه‌ها عرضه می‌شوند مقدار بالایی شکر دارند. مقدار میوه این اسموتی‌ها آنقدر کم است که اصلاً ارزش غذایی ندارد و نمی‌تواند فیبر لازم را تأمین کند. بهتر است به جای مصرف این اسموتی‌ها خود میوه را بخورید.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

آب‌میوه

اگر آب‌میوه مصرف می‌کنید باید مطمئن شوید که ۱۰۰‌درصد آن میوه است. در برخی از آب‌میوه‌ها، شکر قبل از میوه قرار دارد و فقط ۱۰ تا ۱۵‌درصد آب میوه واقعی در آن است. حتی آب‌میوه با ۱۰۰ درصد میوه، آب‌میوه‌ای است که میوه‌هایش فیبر خود را از دست داده‌اند. بهتر است همیشه خودِ میوه را مصرف کنید و کمتر آب‌میوه مصرف کنید.
گوشت فراوری شده


گوشت‌های فراوری‌شده

سازمان بهداشت جهانی گوشت‌های فراوری‌شده را در طبقه مواد سرطان‌زا قرار داده و دریافته است که خوردن ۵۰ گرم گوشت فراوری‌شده در روز خطر سرطان روده را تا ۱۸‌درصد افزایش می‌دهد. متخصص تغذیه، جوی مک‌کارتی، توصیه می‌کند در وعده ناهار از موادی که نیترات و نیتریت، بتا هیدروکسی اسید (بی‌اچ‌ای) و هیدروکسی تولوئن بوتیل‌دار (بی‌اچ‌تی)، اسانس دود، شربت ذرت و اسپارتام دارند، پرهیز شود.
کالری هات داگ

هات‌داگ‌ها

در میان انواع گوشت‌های فراوری‌شده، هات‌داگ‌ها مواد سرطان‌زایی دارند که می‌تواند سلامت شما را به خطر بیندازد. بعلاوه، هات‌داگ چربی اشباع‌شده و سدیم بالایی دارد. یک عدد هات‌داگ یک‌چهارم نیاز روزانه به سدیم را تأمین می‌کند و حاوی ۴ گرم چربی اشباع‌شده است. هات‌داگ‌ها کربوهیدارت پایینی دارند، اما یک عدد هات‌داگ ۵‌گرم پروتئین دارد که برای تأمین پروتئین بدن ناکافی است. ازآنجایی که هات‌داگ‌ها از تلفیقِ گوشت‌های مختلف درست شده است ممکن است باعث ایجاد آلژی شود.
طعم‌دهنده‌های خورشت

طعم‌دهنده‌های خورشت

طعم‌دهنده‌های آماده را در خورشت‌ها و سوپ‌ها استفاده می‌کنیم، اما آن‌ها هیچ ارزش تغذیه‌ای ندارند و درعوض سرشار از نمک هم هستند. روغن هیدروژنیزه شده، رنگ غذا، مونوسدیم گلوتامات، مالتودکسترین و ترت بوتیل هیدروکینون از موادِ پرخطری است که در این طعم‌دهنده‌ها استفاده می‌شود. بهتر است خودتان طعم‌دهنده‌ها را درست کنید.
مرغی که با آنتی‌بیوتیک تغذیه شده

مرغی که با آنتی‌بیوتیک تغذیه شده

سازمان بهداشت جهانی گزارش می‌دهد که مصرف آنتی‌بیوتیک در حیوانات به ایجاد ابرباکتری‌ها در بدنِ انسان‌ها کمک می‌کند. خوراندن آنتی‌بیوتیک به مرغ‌ها در هر مقطعی می‌تواند خطر بیماری در انسان را با ایجاد باکتری‌های مقاوم به دارو افزایش دهد. باید مطمئن باشید مرغی که مصرف می‌کنید آنتی‌بیوتیک مصرف نکرده است. مرغ‌ها باید اغذیه ارگانیک و طبیعی داشته باشند و در محیط آزاد تغذیه شده باشند.
پاستیل میوه‌ای

پاستیل‌های میوه‌ای

نگذارید نامشان فریبتان بدهد. پاستیل‌های میوه‌ای همان آب‌نبات‌ها هستند. پاستیل‌های میوه‌ای سرشار از شربت گلوکز، طعم‌دهنده‌های طبیعی و مصنوعی، رنگ غذا، اسید سیتریک، روغن و موم هستند. در پاستیل‌های میوه‌ای قدری ویتامین وجود دارد البته بستگی دارد که چه برندی باشند. اما مقدار کربوهیدراتِ آن‌ها به قدری بالاست که ارزش مصرف کردن ندارد.

کره مارگارین
کره مارگارین

کره مارگین در سال‌های پایانی قرن ۱۹ در فرانسه اختراع شد و گمان می‌رفت از آنجا که چربی اشباع‌شده آن کمتر است، می‌تواند جایگزین سالم‌تری برای کره حیوانی باشد. این درست است، اما فرایند فراوری این محصول آن را به چربی ترانس بالا تدبیل می‌کند که دقیقا برای سلامتی شما بدتر است. امروز کره‌های مارگارینی با چربی ترانس پایین تولید می‌شوند، با‌این‌حال هنوز طعم‌دهنده‌های مصنوعی و مواد شیمیایی در آن‌ها استفاده می‌شود تا شکل بهتری پیدا کنند. این کره‌ها را باید به مقدار کم و در حد متعادل مصرف کنید.

نوشیدنی ورزشی
نوشیدنی‌های ورزشی

این نوشیدنی‌ها ورزش شما را خنثی می‌کنند. به جای استفاده از آن‌ها از مخلوط‌های الکتروتیتِ خانگی استفاده کنید که شرک کمی دارند و بعد از ورزش به شما انرژی می‌دهند.
راز‌های کثیفِ مواد غذایی

کمپوت میوه

بعضی گمان می‌کنند که کمپوت میوه جایگزین مناسبی برای میوه است، چون خراب نمی‌شود. اما دقیقاً برعکس است. کمپوت میوه در شربت ذرت نگه‌داری می‌شود که یعنی شکر زیادی به میوه‌ها اضافه شده است. این میوه‌ها همچنین در آب‌میوه نگه‌داری می‌شوند که میزان شکر را چندبرابر می‌کند، بدون آنکه فیبر لازم به بدن برسد. بهتر است که به جای همه این‌ها میوه بخورید.
چیپس تنوری

چیپس‌های تنوری

چیپس تنوری از چیپس سرخ‌کرده سالم‌تر نیست و هر دو سرشار از مواد غیرطبیعی و نگهدارنده هستند. بهترین کار این است که چیپس را در خانه تهیه کنید تا مواد مضری مانند لسیتین، دکستروز، آناتو در آن‌ها نباشد. خیلی ساده یک سیب‌زمینی را پوست بکنید و ورقه‌ورقه کنید، روی آن را روغن و مقداری طعم‌دهنده بزنید و در فر بگذارید.
کره بادام‌زمینیِ چرب‌زدایی‌شده

کره بادام‌زمینیِ چرب‌زدایی‌شده

چربیِ بادام‌زمینی، چربی اشباع‌نشده است که برای سلامتی مفید است، اگر این چربی را از کره بادام‌زمینی بگیرند یعنی فواید خود را از دست داده است. کارخانه‌ها گاهی از حلال‌های مضر استفاده می‌کنند تا چربی را از کره بادام‌زمینی جدا کنند که در اینصورت آنچه به جای می‌ماند بقایای شیمیایی است. به دنبالِ کره بادام‌زمینیِ طبیعی باشید و از چربی آن نترسید.
چای سرد

چای سرد با طعم‌دهنده

چای سرد با طعم‌دهنده همه آن مواد خوب شامل آنتی‌اکسیدان‌ها را از دست می‌دهد و جای آن را شربت ذرت با فروکتوز بالا، شکر، سوکرالوز، رنگ غذا و. می‌گیرد. چای رژیمی می‌تواند شامل مواد مضری مانند اسپارتام باشد که از شکر بهتر نیست. اگر چای سرد می‌خورید، بهتر است یک نوعِ فاقد شرینیِ آن را تهیه کنید و به آن عسل یا لیمو اضافه کنید تا مصرف شکر خود را در پایین‌ترین حد نگه دارید.
نوشیدنی های انرژی زا

نوشیدنی‌های انرژی‌زا

تعجبی ندارد که نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای سلامتی مضر باشند، اما کمتر درباره خطرات آن‌ها برای دندان‌ها مطلب گفته شده است. برطبق مطالعه‌ای که توسط دانشگاه مریلند انجام شده است، نوشیدنی‌های انرژی‌زا ۱۰ برابر بیشتر از نوشیدنی‌های معمولی برای دندان‌ها ضرر دارند. بعلاوه، نوشیدنِ کافئین زیاد می‌تواند فشار خون را بالا ببرد، اضطراب، بی‌خوابی و اثراتِ منفی دیگر ایجاد کند.

منبع: News.Yahoo.com
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید