کشف "آمیب مغز خوار"

کشف "آمیب مغز خوار"

این آمیب که از فرد به فرد سرایت نمی‌کند از آب‌های گرم دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و برکه‌ها از طریق بینی وارد بدن قربانی می‌شود.

کد خبر : ۸۲۱۹۵
بازدید : ۹۴۷۶
کشف
مقامات بهداشتی فلوریدا می‌گویند فردی مبتلا به نوعی آمیب شده که مغز را از نابود می‌کند. نظام درمان عمومی ایالت فلوریدا (دی اوُ اِچ) در یک بیانیه گفته که این شخص در ناحیه «هیلزبوُروُ» به بیماری نادر «نگلیریا فاولری» مبتلا شده است.

این بیماری، به گفته مقامات بهداشتی فلوریدا، که از یک آمیب تک-سلولی ایجاد می‌شود می‌تواند بافت‌های مغزی را نابود کند و منجر به مرگ شود. از ۱۴۳ مورد ابتلا به این بیماری از سال ۱۹۶۲ تا ۲۰۱۹ در آمریکا، تنها چهار نفر از عوارض آن جان سالم به در برده‌اند.

«دی او اچ» محل درگیری با این آمیب و وضع مزاجی بیمار را افشاء نکرده است. این آمیب که از فرد به فرد سرایت نمی‌کند از آب‌های گرم دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و برکه‌ها از طریق بینی وارد بدن قربانی می‌شود.

از سال ۱۹۶۲ تاکنون ۳۷ مورد بیماری «نگلیریا فاولری» در فلوریدا دیده شده است. نظام درمان عمومی فلوریدا به مردم در مورد شنا در آب‌های طبیعی هشدار داد و گفت: «از آن جایی که باکتری از راه بینی وارد بدن می‌شود، باید از تماس بینی با آب (طبیعی) خودداری کرد.»

در عین حال به شهروندان فلوریدا توصیه شده از شنا در آب‌های طبیعی اطراف نیروگاه‌ها و آب‌های کم‌عمق در دمای بالا بپرهیزند.

«دی او اچ» به شهروندان گفته است که در حین آب‌تنی و بازی در آب‌های طبیعی راه بینی خود را مسدود کنند. به همین دلیل هم آب تصفیه‌نشده برای شست‌وشوی بینی با دستگاه‌های ویژه استنشاق می‌تواند خطرناک باشد.

«دی او اچ» می‌افزاید: «برای تمیز کردن سینوس‌ها با دستگاه شست‌وشو و استنشاق تنها از آب جوشیده و خنک شده، آب مقطر و آب ضدعفونی شده استفاده کنید.» مقامات بهداشتی می‌گویند این آمیب می‌تواند در سراسر ماه ژوئیه، اوت و سپتامبر و در دمای بالای هوا در آب‌های طبیعی زندگی کند.

با وجود این، نظام درمان عمومی فلوریدا گفته است: «نگلیریا فاولری یک بیماری نادر است که با رعایت راه‌کار‌های ضروری، می‌توان به راحتی از فصل شنای دل‌پذیر لذت برد.» عوارض نگلریا فاولری شامل تب، حالت تهوع، استفراغ، سردرد و خشکی عضلات گردن است که در صورت مشاهده باید بلافاصله به پزشک مراجعه کرد.

این در حالی است که روز شنبه ایالت فلوریدا برای سومین روز متوالی از ۱۰ هزار مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا خبر داد.

منبع: ابندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید