رژیم غذایی نامناسب، میل جنسی را کاهش می‌دهد؟!

رژیم غذایی نامناسب، میل جنسی را کاهش می‌دهد؟!

با اینکه دکتر فرودشام تأکید می‌کند که رژیم غذایی نامناسب دلیل اصلی کاهش میل جنسی افراد نیست، اما بر این باور است که می‌تواند نشانه‌ای از یکی از دلایل اصلی باشد و خود به مشکل اصلی افزوده شود.

کد خبر : ۸۲۳۸۹
بازدید : ۱۲۴۶۱
رژیم غذایی نامناسب، میل جنسی را کاهش می‌دهد؟!
در روابط‌مان، ما اغلب از غذا برای نشان دادن این که طرف مقابل‌مان چقدر برای ما مهم است و چقدر این آدم خاص را دوست داریم، استفاده می‌کنیم. اما نوع مواد غذایی که می‌خوریم، چه تاثیری می‌گذارند؟ آیا باعث نمی‌شوند که یک زوج میل و اشتیاق بیشتری پیدا کنند؟ یا باعث کاهش میل جنسی می‌شوند؟

نظرات دکتر لیلا فرودشام، مشاور ارشد روان‌شناسی‌جنسی و سخنگوی کالج سلطنتی پزشکان متخصص زنان و زایمان در زمینهٔ ارتباط میان رژیم غذایی و میل جنسی:

تاثیر زندگی امروزی
اگر کمتر از آنچه می‌خواهید رابطه دارید، بدانید که تنها نیستید. بنا بر نتیجهٔ تحقیقی که در مجله‌ٔ پزشکی بریتانیا منتشر شد، تعداد افرادی که به طور منظم رابطه دارند، رو به کاهش است. در این پژوهش نیمی از زنان و تقریباً دو سوم مردان گفتند که تمایل دارند رابطه بیشتری داشته باشند.

چه چیزی باعث کاهش میل‌جنسی افراد می‌شود؟
دکتر فرودشام می‌گوید: "می‌توانم بگویم عمومی‌ترین دلایلی که در کارم مشاهده می‌کنم، مشکلات موجود در روابط افراد و فشار‌هایی است که برای ایجاد تعادل میان کار و زندگی بر آن‌ها وارد می‌شود.

"در میان زنان، معمولاً این کاهش میل جنسی به دلیل یائسگی است که باعث خشکی واژن و درد و ناراحتی در رابطهٔ جنسی می‌شود. هرچند، تاکنون بیشترین دلیل مشکلات جنسی، اختلالات اضطرابی بوده است.
راه‌هایی برای مهار همهٔ این عوامل وجود دارد؛ مهم این است آن‌هایی که دچار اضطراب هستند یا دوران یائسگی را می‌گذرانند با پزشک خود مشورت کنند تا خدمات و کمک‌های لازم را دریافت کنند".

آیا رژیم غذایی می‌تواند دلیل کاهش میل جنسی باشد؟
با اینکه دکتر فرودشام تأکید می‌کند که رژیم غذایی نامناسب دلیل اصلی کاهش میل جنسی افراد نیست، اما بر این باور است که می‌تواند نشانه‌ای از یکی از دلایل اصلی باشد و خود به مشکل اصلی افزوده شود.

"اضطراب و استرس بدون‌تردید بر انتخاب مواد غذایی اثر می‌گذارد، هم‌چنین بیش از اندازه کار کردن و کار شیفتی. همهٔ این‌ها باعث می‌شوند که بیشتر به مواد‌غذایی نامناسب و ناسالم تمایل پیدا کرد. در چنین شرایطی، افراد کمتر برای وعده‌های غذایی خود تصمیم می‌گیرند و برنامه‌ریزی می‌کنند، انتخاب‌های در دسترس و آسان هم معمولاً سرشار از چربی، نمک، شکر و کربو‌هیدرات‌های تصفیه‌شده است".
رژیم غذایی نامناسب، میل جنسی را کاهش می‌دهد؟!
"استرس هم‌چنین باعث کاهش و تخلیهٔ سریع منیزیم در بدن می‌شود، ماده‌ای معدنی که در بهبود میل جنسی نقش دارد. رژیم‌های غذایی پر‌شکر باعث ذخیرهٔ بیشتر چربی می‌شود که به نوبهٔ خود با تولید استریول (از هورمون‌های استروژن) از این ذخایر چربی، بر سیستم غدد درون‌ریز ما اثر می‌گذارد.
این امر میل جنسی را کاهش می‌دهد؛ چون باعث افزایش گلیکو‌پروتئینی به نام هورمون رابط جنسی گلوبولین (SHBG) می‌شود که آندروژن‌ها (گروهی از هورمون‌ها) که ایجاد‌کنندهٔ میل جنسی هستند را کاهش می‌دهد".
بیشتر بخوانید:
آیا تمایلات جنسی غیر اخلاقی‌اند؟
"بعضی افراد استرس خود را با زیاده‌روی در خوردن مهار می‌کنند، کسانی هم هستند که از غذا به عنوان ابزار مهار اوضاع، وقتی همه‌چیز از اختیارشان خارج می‌شود، استفاده می‌کنند. آن‌ها در "پاک‌خواری" خود زیاده‌روی می‌کنند و وزن خود را تا بتوانند کم می‌کنند و حتی ذره‌ای چربی اضافی را هم با زیاده‌روی در فعالیت و ورزش می‌سوزانند".

"زنانی که در ورزش زیاده‌روی می‌کنند و کاهش وزن دارند معمولاً سطح هورمون‌های بدن‌شان هم کاهش پیدا می‌کند، چون هورمون‌های جنسی از چربی‌ها ساخته می‌شود. خیلی مهم است که تعادل مناسب و سالمی بین رژیم‌غذایی و ورزش خود ایجاد کنیم تا میل جنسی طبیعی و باروری سالمی داشته باشیم".

ارتباط گسترده‌تری میان رژیم‌غذایی و میل جنسی وجود دارد؟
دکتر فرودشام توضیح می‌دهد: "بله، من افراد زیادی را دیده‌ام که رژیم غذایی و عادت‌های ورزشی نامناسبی داشته اند و حس ناخوشایندی نسبت به بدن خودشان داشتند.

"بسیاری هم به قدری در مورد کار خود استرس دارند که خیلی دیر به خانه می‌رسند و غذای ساده‌ای می‌خورند و تلویزیون تماشا می‌کنند و می‌خوابند. شب‌های افراد معمولاً صرف پرداختن به شبکه‌های اجتماعی و پاسخ دادن به ایمیل‌های کاری می‌شود که همهٔ آن‌ها باعث کاهش تمایل به وقت گذاشتن برای رابطه‌ای صمیمانه‌تر با همسر خود و احساس راحتی و آرامش از این نزدیکی می‌شود".
رژیم غذایی نامناسب، میل جنسی را کاهش می‌دهد؟!
کدام مواد غذایی باعث بهبود میل جنسی می‌شود؟
دکتر فرودشام می‌گوید: "فهرست مفصلی از مواد‌غذایی افزایش‌دهندهٔ میل جنسی وجود دارد، اما شواهدی مبنی بر اثبات این ادعا‌ها وجود ندارد. البته بعضی از ویتامین‌ها و مواد معدنی بر باروری اثر می‌گذارند.

"صدف‌ها سرشار از روی هستند که ماده‌ٔ ضروری برای تولید اسپرم است. البته صدف شباهتی هم به اندام جنسی زنانه دارد و شاید به همین دلیل است که بین انواع مواد غذایی دیگر سرشار از روی، به افزایش‌دهندهٔ میل جنسی شهرت پیدا کرده است و مواد غذایی دیگری مثل تخم کدو هم که سرشار از روی است، چنین معروف نشده‌اند".

به نظر دکتر فرودشام بعضی از مواد غذایی باعث تولید بیشتر دوپامین می‌شوند. این مواد‌غذایی شامل "میوه‌ها و سبزی‌های تازه به‌ویژه بلوبری، آووکادو و مارچوبه است". او هم‌چنین مواد غذایی سرشار از منیزیم را توصیه می‌کند که "برای تولید هورمون‌ها لازم هستند و نقش اصلی و اساسی در رژیم غذایی مناسب و سالم دارند؛ بعضی از مواد غذایی سرشار از منیزیم دانه‌های خوراکی و آجیل و سبزی‌های برگ‌دار است".

برای بهبود میل جنسی خود دیگر چه می‌توانید بکنید؟
دکتر فرود‌شام می‌گوید: "خیلی مهم است که مراقب سلامت روان خود باشید و این با کاهش اضطراب از طریق ذهن‌آگاهی و حضور در لحظه، یوگا، خواب خوب و ایجاد زمانی کاملاً فارغ از کار به دست می‌آید".

دکتر فرودشام در پایان اضافه می‌کند: "هر چند ممکن است چندان عاشقانه به نظر نرسد، اما یکی از راه‌های اینکه میل جنسی شما در وضعیت خوبی باشد، نظم و ترتیب است. تلاش کنید برای رابطه زمانی در نظر بگیرید وطوری برنامه‌ریزی کنید که نادیده گرفته نشود و به فراموشی سپرده نشود".
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید