واکسن کرونا، ایمنی ایجاد نمی‌کند!

واکسن کرونا، ایمنی ایجاد نمی‌کند!

اما نتایج یک تحقیق جدید در آلمان در مورد بیمارانی که توانسته‌اند از کووید−۱۹ جان سالم به در ببرند نشان می‌دهد که احتمالا نمی‌توان به ایمنی درازمدت و اثر‌بخشی پادتن‌های تولید شده در بدن برای زمان طولانی امید زیادی داشت.

کد خبر : ۸۲۳۹۵
بازدید : ۹۰۹۳
واکسن کرونا، ایمنی ایجاد نمی‌کند!
نتایج آزمایش خون اولین کسانی که در آلمان به ویروس کرونا مبتلا شدند نشان می‌دهد که پادتن‌های تولید شده در بدن آن‌ها به سرعت کاهش یافته است. این امر می‌تواند اثربخشی واکسن احتمالی علیه این ویروس را تحت تأثیر قرار دهد.

با شیوع ویروس کرونا و بیماری کووید−۱۹دانشمندان در سراسر جهان در حال انجام تحقیقات گسترده‌ای در زمینه تولید پادتن‌ها (آنتی‌بادی‌ها) در بدن بهبودیافتگان از این بیماری هستند؛ تحقیقاتی که می‌توانند کمک موثری در ساخت واکسن احتمالی علیه ویروس کرونا باشند.

اما نتایج یک تحقیق جدید در آلمان در مورد بیمارانی که توانسته‌اند از کووید−۱۹ جان سالم به در ببرند نشان می‌دهد که احتمالا نمی‌توان به ایمنی درازمدت و اثر‌بخشی پادتن‌های تولید شده در بدن برای زمان طولانی امید زیادی داشت.

اولین کسانی که در آلمان به ویروس کرونا مبتلا شدند در ایالت بایرن بودند. کلمنز ونتنر، رئیس بخش بیماری‌های عفونی در مونیخ در باره وضعیت فعلی اولین بهبود‌یافتگان از ویروس کرونا می‌گوید که آزمایش خون این بیماران کرونایی در آلمان که در اواخر ماه ژانویه در کلینیک شوابینگ تحت درمان قرار گرفتند، نشان دهنده کاهش قابل توجه تعداد آنتی بادی‌های خنثی‌کننده تولید شده در بدن آن‌ها است. او می‌افزاید که در این صورت خطر ابتلای دو باره بهبودیافتگان به ویروس کرونا بالا است.

ونتنر گفت: «در آزمایش بسیار ویژه‌ای که فقط می‌تواند در آزمایشگاه‌هایی با امنیت بالا انجام شود، ما شاهد آن بودیم که در چهار مورد از نه مورد بیمار بهبودیافته آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده بدن به میزان قابل ملاحظه‌ای کاهش یافته‌اند.»

این متخصص افزود که باید به امکان ایمنی از طریق پادتن‌های بدن با دیده تردید برخورد کرد و تاثیر این آنتی‌بادی‌ها بر ایمنی درازمدت فرد و از این طریق واکسینه شدن او در مقابل ابتلای دو باره به ویروس هنوز نامشخص است. ونتنر گوشزد کرد که این موضوعی است که باید در روندی طولانی به طور جدی بررسی و کنترل شود.

او گفت: «در این صورت امکان ابتلای دو باره کسانی که یک بار به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند وجود دارد.»

رئیس بخش عفونت‌شناسی بیمارستان مونیخ تاکید کرد که این موضوع باید همچنان مشاهده و آزمایش شود و "برای مشخص شدن میزان ایمنی فرد در درازمدت در کنار شمار پادتن‌های به اصطلاح سلول B. تولید شده در بدن، سلول‌های ایمنی T. نیز اندازه‌گیری شود.
این سلول‌ها برای ایمنی درازمدت بدن مهم هستند. در شرایطی که بیماران آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده خود را از دست داده‌اند، اگر سلول‌های دفاعی T. از پیش با حریف خود آشنا باشند، می‌توانند در مقابل ویروس مقاومت کنند و به شکل هدفمند سلول‌های آلوده به ویروس را از بین ببرند.»

نتایج به دست آمده از یافته‌های این پزشک متخصص آلمانی در تحقیقات سایر دانشمندان در جهان نیز دیده شده است. محققان چینی در مجله علمی "طب طبیعی" گزارشی را منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد سلول‌های دفاعی بدن بیمارانی که به ویروس کرونا مبتلا شده بودند پس گذشت دو ماه کاهش یافته است.

این امر به ویژه در مورد بیمارانی صدق می‌کند که علائم کم و ضعیفی از بیماری کووید−۱۹داشته‌اند. اما در بیمارانی که شدت بیماری هم زیاد بوده میزان سلول‌های دفاعی در درازمدت کاهش چشمگیری پیدا کرده است. بدن بیماران با علائم کمی از بیماری از ابتدا پادتن‌های کمتری تولید می‌کند و بنابراین ایمنی ضعیف‌تری در مقابل ویروس دارند.
منبع: دویچه وله
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید