خطر شیوع کرونا با دستگاه‌های خنک کننده هوا

خطر شیوع کرونا با دستگاه‌های خنک کننده هوا

متخصصان بیم آن را دارند که قطرات حاوی کوید ۱۹ در هوا راحت‌تر به مردمی که در اتاق هستند (حتی با وجود رعایت فاصله اجتماعی) منتقل شود و به روسای ادارت توصیه می‌کنند که هر زمان که ممکن باشد، اتاق را با هوای تازه تهویه کنند.

کد خبر : ۸۲۴۳۲
بازدید : ۸۷۸۳
خطر شیوع کرونا با دستگاه‌های خنک کننده هوا
با توجه به توصیه متخصصان، دستگاه‌های خنک کننده که جریان هوا را در اتاق‌ها و ادارات را به وجود می‌آورند، یا باید خاموش شوند و یا تنها در صورتی استفاده شوند که پنجره‌ها باز باشند، چرا که خطر انتقال ویروس را با خود به همراه دارند.

متخصصان بیم آن را دارند که قطرات حاوی کوید ۱۹ در هوا راحت‌تر به مردمی که در اتاق هستند (حتی با وجود رعایت فاصله اجتماعی) منتقل شود و به روسای ادارت توصیه می‌کنند که هر زمان که ممکن باشد، اتاق را با هوای تازه تهویه کنند.

بعد از آن که دانشمندان بر این خطر تأکید کردند، سازمان بهداشت جهانی (WHO) این هفته اعلام کرد که ویروس کرونا می‌تواند از طریق قطرات بسیار کوچک و شناور در هوا در فضا‌های بسته منتشر شود.

مدیر بهداشت و ایمنی بریتانیا می‌گوید تا زمانی که منبع کافی هوای تازه و تهویه برقرار باشد، خطر انتقال ویروس کرونا توسط دستگاه‌های خنک کننده در محیط کار بسیار پایین است، اما می‌افزاید: «اگر از سیستم تهویه هوای مرکزی استفاده می‌کنید که هوا را به اتاق‌های دیگر انتقال می‌دهد، توصیه می‌شود که این دستگاه گردش هوا را خاموش کنید و ازیک منبع هوای تازه استفاده کنید.»

بعضی از خنک‌کننده‌ها، هوا را از بیرون می‌گیرند و آن را دوباره به بیرون می‌برند، در حالی که سایر دستگاه‌ها که کولر‌های اسپیلت نامیده می‌شوند، همان هوای داخل را دوباره به گردش درمی‌آورند.

دکتر شان فیتزجرالد که از مهندسان آکادمی سلطنتی است، به تلگراف گفت: «روش پیشنهادی این است که اگر یکی از آن کولر‌های اسپیلت را دارید، وقتش رسیده که میل خود را برای داشتن محیطی سرد و خنک کنترل کنید و پنجره‌ها را باز بگذارید. اگر مقدار کمی باد وجود داشته باشد، هوا را به اطراف می‌برد. اگر نمی‌توانید یک پنجره را باز بگذارید، پس کولر را خاموش کنید.»

دستورالعملی از موسسه کارترد و مهندسان خدمات ساختمانی که دکتر فیتزجرالد در ارائه آن نقش داشته است، هشدار می‌دهد که کولر‌های اسپیلتی که منبع اختصاصی برای انتقال هوای خارج از منزل به داخل آن ندارند، می‌توانند عامل گردش و انتقال ذرات ویروس معلق در مسیر افرادی باشند که فاصله اجتماعی را حفظ کرده‌اند.

این دستورالعمل می‌گوید: «درحال حاضر پیشنهاد می‌شود که هر سیستم خنک کننده یا تهویه هوا که به صورت معمول به حالت گردشی کار می‌کند، تا حد ممکن با استفاده کامل از هوای بیرون راه‌اندازی شود.»

دکتر فیتزجرالد گفت که بازکردن پنجره‌ها زمانی که دستگاه مشغول به کار است، بهترین روش برای کاهش خطر ابتلا است، که البته بسیار گران‌تر و احتمالا دور از منطق است. طبق گزارش سی ان ان، جوزف گاردنر الن، محقق بهداشت محیط دانشگاه هاروارد، می‌گوید سیستم‌های تهویه با فیلتر‌های بسیار قوی، راه اصلی برای جدا کردن قطرات (آلوده) از هوا هستند.

یک مطالعه در چین در ماه آوریل پس از آن که (تنفس مشتری بیمار بر سر) یک میز در رستورانی در شهر گوانگجو ۹ نفر دیگر را مبتلا کرد، نشان داد که بین دستگاه خنک کننده هوا و انتقال ویروس کرونا ارتباط وجود دارد. محققان مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها در شهر گوانگجو گفتند: «تنیجه می‌گیریم که در این شیوع، ذرات توسط دستگاه خنک کننده و تهویه منتقل شده‌اند وعامل اصلی ابتلا، جهت جریان هوا بود.»

تا کنون بیش از ۱۲.۷ میلیون نفر در سراسر دنیا به این ویروس مبتلا شده‌اند و بیش از ۵۶۵ هزار نفر جان خود را از دست داده‌اند. ۱۳۴ هزار نفر از قربانیان در ایالات متحده بوده‌اند، جایی که دستگاه خنک کننده هوا بسیار شایع است. موارد شیوع در جنوب و غرب آمریکا، جایی که بالاترین میزان دمای هوا را دارد، گسترش یافته است.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید