تولید خودرو‌های هیدروژنی در اروپا

تولید خودرو‌های هیدروژنی در اروپا

هرچند خودرو‌های هیدروژنی نسبت به خودرو‌های برقی مزایای بیشتری دارند، اما مشکل فعلی این است که این خودرو‌ها به لحاظ هزینه هنوز به صرفه نیستند.

کد خبر : ۸۲۶۵۰
بازدید : ۱۵۶۰۱
تولیدخودرو‌های هیدروژنی در اروپا
کمیسیون اروپا روز چهارشنبه ۸ ژوئیه (۱۸ تیر) از طرح جامع خود برای تولید صنعتی هیدروژن به منظور استفاده در خودرو‌ها و وسائط نقلیه هیدروژنی در قاره سبز رونمایی کرد. به موجب این طرح، اتحادیه اروپا برای رسیدن به هدف چشم انداز قاره بدون کربن و استفاده سراسری از انرژی پاک در سال ۲۰۵۰ هیدروژن مورد نیاز خود را تامین خواهد کرد.

کمیسیون اروپا گفته است این اتحادیه تا سال ۲۰۳۰ باید دستکم به رقم تولید ۱۰ میلیون تن هیدروژن برسد. به همین منظور و در چارچوب استراتژی «اتحاد هیدروژن پاک برای اروپا»، یک صندوق سرمایه گذاری تاسیس خواهد شد و بانک ها، صاحبان صنایع، نهاد‌های مدنی و وزرای دولت‌های اروپایی با یکدیگر همکاری خواهند کرد.

خودرو‌های هیدروژنی نسلی جدید و بهره‌مند از انرژی پاک هستند که بیشتر از خودرو‌های برقی با محیط زیست سازگاری نشان می‌دهند. این خودرو‌ها به گونه‌ای ساخته شده اند که هیدروژن را به آب و الکتریسیته تبدیل می‌کنند؛ الکتریسیته صرف چرخش موتور می‌شود و آب از طریق اگزوز دفع می‌شود.

هرچند خودرو‌های هیدروژنی نسبت به خودرو‌های برقی مزایای بیشتری دارند، اما مشکل فعلی این است که این خودرو‌ها به لحاظ هزینه هنوز به صرفه نیستند. در فرانسه که از پیشتازان این صنعت به شمار می‌رود، شرکت دانش بنیان «سیمبیو» سالانه تنها می‌تواند ۱۰۰ عدد باطری هیدروژنی تولید کند و قیمت هر خودروی هیدروژنی، که فعلا در سطح تک مدل است، به ۵۰ هزار یورو می‌رسد.

خودروی هیدروژنی با باطری مخصوص به خود می‌تواند با سه دقیقه شارژ ۲۰ کیلومتر را بپیماید. این در حالی است که شارژ خودروی برقی هربار چندین ساعت طول می‌کشد. در حال حاضر قیمت هر باک کامل هیدروژنی ۹ یورو است و مسئولین اتحادیه اروپا قصد دارند قیمت آن را به زیر ۸ یورو برسانند تا بتواند با خودرو‌های دیزلی رقابت کند.

در سال‌های اخیر کشور‌های صنعتی جهان رفته رفته به استفاده از خودرو‌های هیدروژنی رو آورده اند. چین بودجه ۱۴ میلیارد یورویی خودرو‌های برقی را به تولید خودرو‌های هیدروژنی اختصاص داده است. آلمان نیز پروژه‌ای ۹ میلیارد یورویی در این خصوص در دست دارد.
منبع: یورو نیوز
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید