کرونا و خطر لخته شدن خون در درمان‌های استروژنی

کرونا و خطر لخته شدن خون در درمان‌های استروژنی

وزارت بهداشت همچنین می‌گوید که اگر افراد از روش‌های ترکیبی هورمونی پیشگیری از بارداری نظیر قرص ترکیبی، چسب‌های ضد بارداری یا حلقه واژنی استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارند.

کد خبر : ۸۳۲۶۴
بازدید : ۱۰۰۱۰
کرونا و خطر لخته شدن خون در درمان‌های استروژنی
طبق یک پژوهش جدید از دانشکده پزشکی دانشگاه بوستون، زنان باردار، یا زنانی که برای پیشگیری از بارداری از درمان‌های استروژنی استفاده می‌کنند یا تحت درمان تغییر هورمون (اچ آر تی) هستند، در صورت ابتلا به کووید-۱۹، ممکن است بیشتر در معرض خطر لخته شدن خون قرار گیرند.

به گفته وزارت بهداشت، برخی از انواع شیوه‌های پیشگیری از تولد و بارداری قبلا لختگی‌های شایع‌تری را موجب شده‌اند (لختگی‌های خون وریدی عمقی دی وی تی یا ترومبوز سیاهرگی عمقی DVT در دوران بارداری موضوع رایجی نیست)، اما احتمال ابتلای زنان باردار به دی وی تی در دوران بارداری یا شش هفته پس از آن، از زنان غیرباردار در همان سن بیشتر است.

وزارت بهداشت همچنین می‌گوید که اگر افراد از روش‌های ترکیبی هورمونی پیشگیری از بارداری نظیر قرص ترکیبی، چسب‌های ضد بارداری یا حلقه واژنی استفاده می‌کنند، بیشتر در معرض خطر لخته شدن خون قرار دارند.

و کووید-۱۹هم موارد انعقاد خون را به ویژه در بیماران مبتلا به ویروس کرونا که در بیمارستان بستری شده‌اند، به صورت «متناوب و دردناک» نشان داده است. یک پژوهش کشف کرده است که ۳۱ درصد بیماران مبتلا به کوید-۱۹ در بخش مراقبت‌های ویژه (آی سی یو) از برخی عوارض ترومبوتیکی (مربوط به اختلال انعقاد خون) رنج برده اند.

در واقع، لخته شدن‌های خونی مربوط به ویروس کرونا آن قدر شایع است که برخی از کارشناسان پیشنهاد داده‌اند که پس از پذیرش بیماران در بیمارستان، مرتب به آن‌ها «هپارین» تزریق شود که رقیق‌کننده خون است.

در نتیجه، مقاله‌ای که روز چهارشنبه در مجله اندوکرینولوژی چاپ شد، از پزشکان خواسته است تا پیرامون خطری که گروه‌های خاصی از زنان را تهدید می‌کند، نظیر زنان باردار یا کسانی که دارو‌های استروژنی خوارکی تغییر جنسیت مرد به زن مصرف می‌کنند، تحقیقات بیشتری انجام دهند.

این نویسندگان می‌گویند: «هر قدر که اطلاعات بیشتری راجع به تأثیرات بیماری سارس-کووید-۲ درباره انعقاد خون به دست می‌آید، سوالاتی هم مطرح می‌شود که آیا این عفونت خطر‌های مربوط به انعقاد خون «وی تی ای» و «دی وی تی» و سکته‌های مغزی مرتبط با دارو‌های ضد بارداری خوراکی یا سایر درمان‌های استروژنی و نیز خطرات مربوط به بارداری را هم تشدید می‌کند، یا خیر.

این تحقیق به شما اطلاع می‌دهد که نمونه‌وار، آیا زنان در صورت ابتلا به کووید-۱۹ باید دارو‌های مصرفی خود را قطع کنند تا خطر بالای ابتلا به لخته شدن خون را کاهش دهند، یا خیر. از این مثال برای بعضی از بیماران استفاده می‌شود و به آن‌ها گفته می‌شود که دارو‌های حاوی استروژن خود را دوهفته قبل از انجام فعالیت‌هایی نظیر جراحی یا پرواز‌های طولانی قطع کنند.

محققان می‌گویند زمان ارائه این تحقیق هیچ گزارشی درباره افزایش موارد دی وی تی در زنان باردار یا زنانی که استروژن مصرف می‌کنند و به کووید-۱۹ هم مبتلا شده‌اند، وجود نداشته است. اما از آنجا که لخته شدن خون می‌تواند به نارسایی تنفسی دامن بزند، مهم است که این بخش مورد بررسی و تحقیق قرار گیرد.

این تحقیق می‌گوید: «هم پیرامون تأثیرات سارس ـ. کووید ـ۲ و هم تاثیر استروژن بر انعقاد خون، تردید و بی‌اطمینانی زیادی هست. ظهور این بیماری همه‌گیر و تأثیرات عجیب این ویروس بر افزایش انعقاد‌پذیری خون، بر نیاز مستمر به تحقیقات بیشتر در مورد آسیب‌شناسی زنان، تأکید می‌کند. در این باره «سوالاتی ضروری» مطرح است که باید پاسخ داده شوند.»

«ما نمی‌دانیم که این بیماری همه‌گیر چقدر طول خواهد کشید و از لحاظ منطقی کاملا بدیهی است که ویروس سارس - کووید ـ۲ هم مانند ویروس اچ۱ ان ۱ که آنفولانزای همه‌گیر سال‌های ۱۹۱۸ تا ۱۹۱۹را دامن زد، به صورت چرخه‌ای، اگر نه طی دههها، اما بعد از سال‌ها برمی‌گردد.»

سازمان وزارت بهداشت می‌گوید که علایم لخته شدن خون شامل لرزیدن یا درد انقباض ماهیچه، تورم، قرمزی و گرمی در پا یا بازو، نارسایی تنفسی ناگهانی، درد شدید قفسه سینه (ممکن است هنگام نفس کشیدن بدتر شود) و سرفه یا سرفه‌های توام با خون است.

لخته شدن خون در افراد سالم و جوان نادر است. اگر دربیمارستان بستری شده‌اید یا اخیرا از آن مرخص شده‌اید، احتمال ابتلای شما به این بیماری وجود دارد؛ به‌ویژه زمانی که خیلی قادر به حرکت نیستید (بعد از عمل جراحی) یا اضافه وزن دارید، سیگار می‌کشید، یا از ترکیبات هورمونی پیشگیری از بارداری نظیر قرص‌های ترکیبی، چسب‌های ضد بارداری یا حلقه‌های واژنی استفاده می‌کنید، یا قبلا به لختگی خون دچار بوده اید.
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید