جنجال "تیک تاک"

جنجال "تیک تاک"

بسیاری از این کاربران ناراحتی خود را ابراز کردند، در همین حال گروهی دیگر وحشتزده با فرستادن ویدئوی لایو از مخاطبان خود خواستند حساب‌هایشان را در دیگر شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام یا توییتر دنبال کنند.

کد خبر : ۸۳۲۷۰
بازدید : ۱۰۷۲۷
جنجال تیک تاک
در تازه‌ترین تحولات در ارتباط با اپلیکیشن «تیک تاک» در آمریکا، دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده اعلام کرده است که این اپلیکیشن باید تا چهل روز دیگر (۱۵ سپتامبر) به شرکت مایکروسافت یا یک شرکت دیگر آمریکایی فروخته شود، در غیر این صورت عرضه و فعالیت آن در خاک این کشور ممنوع اعلام خواهد شد.

این تازه‌ترین خبر در رابطه پرتنش میان کاخ سفید و اپلیکیشن تیک تاک است. اما چرا این اپلیکیشن در آمریکا جنجال ایجاد کرده است و آیا دونالد ترامپ می‌تواند این اپلیکیشن را در نهایت ممنوع اعلام کند؟

تیک تاک چیست؟
تیک تاک (TikTok) یک شبکه اجتماعی ویژه ساخت و به اشتراک‌گذاری ویدیوی کوتاه ۳ تا ۱۵ ثانیه‌ای است که در چین به نام Douyin شناخته می‌شود. از وقتی این اپلیکیشن در سال ۲۰۱۷ با سامانه musical.ly تلفیق شده، به محبوبیت فراوانی به ویژه میان نوجوانان دست یافته است.

این اپلیکیشن از زمان آغاز به کارش در سال ۲۰۱۶ تا کنون ۱.۶ میلیارد بار دانلود شده است (۱۲۳ میلیون بار در آمریکا). محبوبیت تیک تاک از زمان شیوع ویروس کرونا به شدت افزایش یافته است و کاربران با پر کردن ویدئو‌های کوتاه در این شبکه فعالیت می‌کنند.

چرا تیک تاک زیر ذره بین کاخ سفید رفته است؟
این اپلیکیشن که به گروه چینی ByteDance تعلق دارد از سوی مقامات کاخ سفید متهم است که اطلاعات خصوصی جمع آوری شده از کاربران را به دولت چین منتقل می‌کند. آژانس نظارت بر سرمایه گذاری‌های خارجی در آمریکا، CFIUS، پرونده‌ای را برای تحقیق درباره این شرکت باز کرده است. با این حال تا کنون گزارشی از آن منتشر نشده است.

پس از چند هفته تنش، دونالد ترامپ روز پنجشنبه گذشته به روزنامه نگاران گفت که آماده است تیک تاک را در آمریکا ممنوع اعلام کند. او حتی گفت که شاید همین فردا چنین کاری را انجام دهد.

این در حالی است که شرکت مایکروسافت در حال مذاکره برای خرید بخش آمریکایی تیک تاک بود. پاره‌ای تحلیلگران می‌گویند که اقدام دونالد ترامپ در اعلام قریب الوقوع ممنوعیت تیک تاک به منظور افزایش فشار بر شرکت چینی صاحب اپلیکیشن بوده تا هرچه زودتر قرارداد فروش را امضا کند.

تیک تاک در دفاع از خود چه می‌گوید؟
تیک تاک همواره به اشتراک گذاری اطلاعات شخصی کاربران را با مقامات چین رد کرده و گفته است حتی در صورت طرح چنین درخواستی آن را قبول نخواهد کرد. در روز‌های اخیر تیک تاک برای جلب رضایت حداکثری کاربران آمریکایی متعهد شده است که اجازه نظارت بر الگوریتم‌هایش را بدهد و شفافیت حداکثری را رعایت کند.

مقامات شرکت همچنین برای اطمینان دادن به آمریکا گفته اند که بخش ویژه آمریکای این اپلیکیشن به لحاظ ساختاری مستقل از نسخه چینی مخصوص شرکت دویین آن نگه داشته می‌شود. مدیریت این شبکه اجتماعی نیز از سنگاپور، دوبلین و لس آنجلس انجام می‌شود تا متهم نشود که یک «برنامه جاسوسی» است.

واکنش‌ها به ممنوعیت تیک تاک در امریکا چه بوده است؟
کاربران آمریکایی تیک تاک بعد از انتشار خبر ممنوعیت احتمالی تیک تاک به شدت واکنش نشان دادند. بسیاری از این کاربران ناراحتی خود را ابراز کردند، در همین حال گروهی دیگر وحشتزده با فرستادن ویدئوی لایو از مخاطبان خود خواستند حساب‌هایشان را در دیگر شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام یا توییتر دنبال کنند.

گروهی دیگر نیز ممنوعیت تیک تاک را به شوخی برگزار کردند و با انتشار تصاویر فکاهی خود را در حال متقاعد کردن ترامپ برای آزاد گذاشتن تیک تاک نشان دادند.

آیا ترامپ واقعا می‌تواند تیک تاک را ممنوع کند؟
بنابه گزارش نشریه نیویورک تایمز، دونالد ترامپ می‌تواند به موجب یک قانون اضطراری در رابطه با اقتصاد بین المللی آمریکا عرضه شماری از اپلیکیشن‌های خارجی را در فروشگاه‌های اپلیکیشن آمریکایی ممنوع اعلام کند.

هند پیش از این چنین کاری کرده است و از ۳۰ ژوئن ۵۹ اپلیکیشن چینی شامل تیک تاک را به دلیل «تهدید علیه امنیت سایبری هند» ممنوع اعلام کرده است. با این حال ممنوعیت یک اپلیکیشن در آمریکا می‌تواند نقض آزادی بیان تلقی شود و از این جهت ناظران اقدام عملی در چنین راستایی را مشکل زا قلمداد می‌کنند.

از سوی دیگر ممنوعیت یک اپلیکیشن محبوب در آمریکا در فاصله سه ماه مانده به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور ممکن است اقدامی تحریک آمیز شمرده شود که اثرات نامطلوبی بر افکار عمومی بگذارد.

منبع: یورو نیوز
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید