نخستین مورد ابتلای دوباره انسان به کرونا

نخستین مورد ابتلای دوباره انسان به کرونا

چهار ماه بعد او از راه انگلستان از اسپانیا به هنگ‌کنگ برگشت و در ۱۵ آگوست در فرودگاه هنگ‌کنگ با آزمایش مثبت کرونا مواجه شد. او دوباره به بیمارستان رفت، اما هیچ علائمی از بیماری نداشت.

کد خبر : ۸۳۹۳۸
بازدید : ۱۰۸۲۷
نخستین مورد ابتلای دوباره انسان به کرونا
یک مرد هنگ‌کنگی دو بار و از دو نمونه متفاوت ویروس با چند ماه فاصله به بیماری کرونا مبتلا شده است

دانشمندان اولین مورد از ابتلای دوباره یک انسان به ویروس کرونا را گزارش کردند. این کشف می‌تواند پیامدی مهم در ساخت واکسن داشته باشد و امید به رسیدن به ایمنی طبیعی در مقابل ویروس را تضعیف کند. دانشمندان دانشکده میکروبیولوژی دانشگاه هنگ‌کنگ گفتند، زنجیره ژنتیک ویروس نشان داده که یک مرد هنگ‌کنگی دو بار و از دو نمونه متفاوت ویروس با چند ماه فاصله به بیماری کرونا مبتلا شده است.

بر اساس این گزارش، بیمار مردی ۳۳ ساله بوده که حالت عمومی خوبی داشته است. وی اولین بار که مبتلا شد، سه روز از سرفه، گلو درد، تب و سر درد رنج برده است. آزمایش او وجود کووید-۱۹ را تأیید کرد و او روز ۲۹ مارس در بیمارستان بستری شد.

وی پس از دو بار آزمایش منفی مخاط بینی، روز ۱۴ آوریل از بیمارستان مرخص شد. چهار ماه بعد او از راه انگلستان از اسپانیا به هنگ‌کنگ برگشت و در ۱۵ آگوست در فرودگاه هنگ‌کنگ با آزمایش مثبت کرونا مواجه شد. او دوباره به بیمارستان رفت، اما هیچ علائمی از بیماری نداشت.

کارشناسان نتیجه‌گیری از تنها یک مورد را صلاح نمی‌دانند، اما تأکید کرده‌اند که چنین پدیده‌ای موجب نگرانی است. محققان دانشگاه هنگ‌کنگ با اعلام نتایج گفتند: «ظاهرا یک بیمار جوان و سالم برای دومین بار گرفتار کووید-۱۹ شده که اولین بار آن ۴.۵ ماه قبل بوده است.»

آن‌ها در ادامه گفتند: «این مورد نشان می‌دهد که ابتلای مجدد می‌تواند فقط در عرض چند ماه از ابتلای اول به وجود بیاید. یافته‌های ما حاکی است ویروس سارس-کو-۲ ممکن است در جامعه جهان با انسان باقی بماند، همان طور که سایر ویروس‌های انسانی معمول سرما‌خوردگی، حتی پس از بازیافت طبیعی ایمنی بدن، می‌توانند دوباره انسان را بیمار کنند.»

«از آنجا که دوام مصونیت پس از ابتلای طبیعی می‌تواند کوتاه مدت باشد، برای کسانی که قبلا به این ویروس مبتلا شده‌اند نیز باید واکسن در نظر گرفت. بیماران قبلا مبتلا شده به کووید-۱۹ همچنان باید مقررات کنترل همه‌گیری نظیر پوشیدن ماسک و فاصله‌گیری اجتماعی را رعایت کنند.»

این تحقیق، که در مجله پزشکی «بیماری‌های عفونی بالینی» منتشر شده، اگر صحت داشته باشد، بدین معنی است که واکسن‌هایی که برای این ویروس ساخته می‌شود تأثیر دائمی ندارند و مردم نمی‌توانند توقع داشته باشند اگر یک بار از بیماری عبور کردند دوباره گرفتار نخواهند شد.

به گفته دکتر دیوید استرین، از دانشگاه اکستر، «یافته‌های این تحقیق به چند دلیل نگران‌کننده است. اول این که می‌گوید ابتلای قبلی ایجاد مصونیت نمی‌کند. دوم این که واکسنی که همه انتظارش را می‌کشند ممکن است تضمینی ندارد.»

وی در ادامه گفت: «کار واکسن این است که بیماری را در بدن شبیه‌سازی کند تا بدن بتواند آنتی‌بادی‌های لازم را تولید کند. اگر آنتی‌بادی‌ها نتوانند ایمنی دائمی ایجاد کنند، مجبوریم به راهبرد تضعیف دوره‌ای برگردیم تا زندگی عادی‌تری داشته باشیم.»

چندین گزارش از بیمارانی وجود دارد که چند بار به این ویروس آلوده شدند، اما تمام آن‌ها بر اساس مشخصه‌های بالینی بیماری بوده‌اند. در این مورد جدید اما، دانشمندان از زنجیره ژنتیکی برای تحلیل نژاد‌های جداگانه ویروس استفاده کردند.

دکتر جفری برت، از مؤسسه ولکام سنگر، تعجیل در نتیجه‌گیری از این خبر را بر حذر داشت و گفت: نباید تا انتشار گزارش کامل تحقیقات، نتیجه‌گیری کرد.

او گفت: «گزارش جدید قطعا سند محکم‌تری برای نظریه امکان ابتلای مجدد بیماری است چرا که در این گزارش از زنجیره ژنتیک ویروس برای تفکیک دو مورد ابتلا استفاده شده است. به نظر می‌رسد این بیمار به احتمال زیاد دو بیماری جدا از هم داشته است.»

وی افزود: «نکته مهمی که در این پرونده وجود دارد، و در خبر‌های مطرح نشده، این است که بیماری دوم بدون علائم بوده است. وجود بیماری دوم در آزمایش‌هایی دیده شد که فرودگاه هنگ‌کنگ هنگام ورود مسافران انجام می‌دهد و این فرد هیچ وقت هیچ نشانه‌ای از بیماری دوم از خود بروز نداده است.»

او می‌گوید با توجه به تعداد بالای مبتلایان در جهان، یک مورد ابتلای مجدد جای تعجب ندارد. او هشدار داد برای تحقیقی که فقط روی یک مورد انجام گرفته، «پیامدهای» آن بیش از حد وسیع است.

به گفته او: «چنین پدیده‌ای شاید خیلی نادر باشد. شاید ابتلای دوم خیلی جدی نباشد. گر چه ما نمی‌دانیم این شخص در طول ابتلای دوم اصلا بیمار بوده یا نه.»

دکتر سایمون کلارک، استادیار میکروبیولوژی سلولی در دانشگاه ریدینگ، گفت: «نکته مهم اینجا این است که ابتلا به یک نژاد تغییریافته ویروس نشان می‌دهد ابتلا به احتمال زیاد دوباره اتفاق افتاده نه این که همان ابتلای اول بوده که از ویروس باقی مانده است.»

«گزارش یک نژاد جهش‌یافته اصلا عجیب نیست. در واقع جالب‌تر می‌بود اگر هیچ جهشی وجود نداشت.»
منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید