شاسی بلند الکتریکی؛ نماد تحول در "رنو"

شاسی بلند الکتریکی؛ نماد تحول در "رنو"

برنامه‌ای که قرار است با هدایت مدیر جدید رنو، لوکا دی مئو اجرا شود شش تا هفت سال طول خواهد کشید.دی مئو می‌گوید پس از عبور از بحران کرونا، می‌خواهد رنو را به جایگاهی بی‌سابقه در تاریخ کارخانه برساند.

کد خبر : ۸۴۰۸۷
بازدید : ۱۳۱۰۲
شاسی بلند الکتریکی؛ نماد تحول در
رنو دو شاسی‌بلند الکتریکی بر اساس کانسپت مورفوز تولید خواهد کرد
تحول در رنو
رنو به زودی برنامه گسترده‌ای را برای تحول در کارخانه آغاز خواهد کرد که تمرکز آن عرضه ماشین‌های الکتریکی و خودرو‌های خانوادگی کوچک است.

فروش کارخانه فرانسوی در شش ماه اول سال ۲۰۲۰ سی و پنج درصد کاهش یافت و این شرکت هفت میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو (هشت میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار) ضرر کرده است. این در حالی است که شرکت PSA، مالک پژو و سیتروئن و رقیب اصلی رنو در همین مدت ۵۹۵ میلیون یورو (حدود ۷۰۰ میلیون دلار) سود کرد.

برنامه‌ای که قرار است با هدایت مدیر جدید رنو، لوکا دی مئو اجرا شود شش تا هفت سال طول خواهد کشید.دی مئو می‌گوید پس از عبور از بحران کرونا، می‌خواهد رنو را به جایگاهی بی‌سابقه در تاریخ کارخانه برساند.
شاسی بلند الکتریکی؛ نماد تحول در
رنو می‌گوید مورفوز با هر بار شارژ تا ۵۵۰ کیلومتر حرکت خواهد کرد

نماد تحول در رنو، شاسی‌بلندی الکتریکی است که بر اساس کانسپت مورفوز (Morphoz) ساخته خواهد شد. ابعاد این ماشین به اندازه رنو قاجار است، اما ارتفاع کمتری دارد و چهره‌ای کاملا جدید از رنو را به نمایش خواهد گذاشت. رنو می‌گوید مورفوز با هر بار شارژ ۵۵۰ کیلومتر حرکت می‌کند.

مورفوز از پلتفرمی به نام CMF-EV استفاده می‌کند که توسط نیسان، شریک رنو ساخته شده است. از این پلتفرم برای ساخت مدل الکتریکی نیسان به نام آریا هم استفاده خواهد شد. روش رنو برای ساخت ماشین‌های الکتریکی از پژو پرهزینه‌تر است. مدل‌های الکتریکی پژو بر روی همان پلتفرمی ساخته می‌شود که برای مدل‌های بنزینی و دیزل ساخته شده و به این ترتیب هزینه ساختشان کمتر است.

با این حال مدیران رنو معتقدند اگرچه استفاده از پلتفرمی ویژه برای ماشین‌های الکتریکی گران‌تر است، اما دست طراحان را باز می‌گذارد تا ماشینی جادارتر طراحی کنند. رنو می‌خواهد براساس پلتفرم CMF-EV یک شاسی‌بلند الکتریکی کوچک‌تر هم بسازد که از مورفوز ارزان‌تر خواهد بود.

شاسی بلند الکتریکی؛ نماد تحول در
لوکا دی مئو (چپ) پیش از پیوستن به رنو مدیر کارخانه سئات بود

لوکا دی مئو دو ماه است که کارش را در رنو آغاز کرده و می‌گوید پذیرفتن مدیریت رنو بزرگترین چالشی است که تاکنون در زندگی حرفه‌ای با آن روبرو بوده است. این مدیر ایتالیایی بیش از ۲۵ سال پیش کارش را در رنو آغاز کرد و سپس به فیات و فولکس‌واگن رفت. او پیش از پیوستن به رنو به مدت پنج سال مدیر کارخانه اسپانیایی سئات بود.

دی مئو قصد دارد علاوه بر ساخت مدل‌های جدید، با کاهش نیروی کار و تعطیلی کارخانه‌های کم‌بازده هزینه‌ها را کاهش دهد. او معتقد است که رنو به جای افزایش تولید باید با افزایش قیمت محصولات درآمدش را بیشتر کند.

ماشین پرنده ژاپنی
شاسی بلند الکتریکی؛ نماد تحول در
ابعاد ماشین پرنده اسکای درایو دو برابر یک ماشین معمولی است

یک شرکت نوپای ژاپنی با انتشار فیلمی از پرواز آزمایشی ماشین پرنده‌اش اعلام کرده که قصد دارد از سه سال دیگر مسافران را از طریق تاکسی هوایی در ژاپن جا‌به‌جا کند.

این اولین نمایش جدی یک شرکت ژاپنی برای ساخت ماشین‌های پرنده است. با اینکه رقابت برای ساخت ماشین‌های پرنده چند سالی است آغاز شده، اما ژاپنی‌ها در توسعه این فن‌آوری از رقیبان آمریکایی، آلمانی و چینی خود عقب‌ترند.

توموهیرو فوکوزاوا، مدیر اسکای درایو می‌گوید که سادگی مهمترین ویژگی محصول این شرکت است. به گفته او اسکای‌درایو ماشینی خواهد بود که می‌توان از آن به طور روزمره استفاده کرد. محصول نهایی قرار است چهار چرخ هم داشته باشد و مانند یک ماشین معمولی روی جاده حرکت می‌کند.

اسکای درایو پیش‌بینی می‌کند که ماشین پرنده از سال ۲۰۳۰ به بعد به یک وسیله نقلیه عادی تبدیل خواهد شد. این شرکت هنوز برای استفاده از این ماشین مجوز ندارد، اما امیدوار است بتواند از سال ۲۰۲۳ در مسیری حدودا ده دقیقه‌ای در شهر اوزاکا مسافر جا‌به‌جا کند.

اسکای درایو دو سال پیش با حمایت تویوتا تاسیس شد و اکنون علاوه بر بزرگ‌ترین خودروساز ژاپن، شرکت فن‌آوری NEC و بانک توسعه ژاپن هم در آن سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

جیمز باند کوچک
شاسی بلند الکتریکی؛ نماد تحول در
۱۰۵۹ دستگاه از ماشین با قیمت پایه ۵۶ هزار دلار ساخته می‌شود

شرکت انگلیسی "لیتل‌کار کمپانی" با همکاری آستون مارتین، مدل کوچکی از ماشین مشهور جیمز باند برای کودکان ساخته است. این ماشین که نامش آستون مارتین DB۵ جونیور است، دو سوم ماشین واقعی است و قوای محرکه الکتریکی دارد.

طول DB۵ جونیور سه متر است و با کمک پرینتر سه بعدی تا حد زیادی شبیه به ماشین اصلی ساخته شده است. ماشین با هر بار شارژ تا ۳۲ کیلومتر حرکت می‌کند. باتری‌ها قابل تعویض است و با خرید باتری اضافه می‌توان مسافت حرکت ماشین را افزایش داد.

حداکثر سرعت ماشین ۵۰ کیلومتر در ساعت است. اما این امکان وجود دارد تا سرعت را به ۲۰ کیلومتر در ساعت محدود کرد. برای امنیت بیشتر یک کنترل از راه دور هم برای ماشین ساخته شده که می‌توان با آن ماشین را از فاصله سی‌متری خاموش کرد.

شاسی بلند الکتریکی؛ نماد تحول در
اتاق و بدنه ماشین با دقت زیادی شبیه به ماشین اصلی ساخته شده است

قیمت پایه ماشین ۴۲ هزار پوند (۵۶ هزار دلار) است و خریداران می‌توانند وسایل اضافی از جمله سقف چرمی، چمدان و پلاک شخصی هم سفارش دهند. از این ماشین تنها ۱۰۵۹ دستگاه ساخته می‌شود و صاحبان DB۵ برای خرید اولویت دارند.

لیتل‌کار کمپانی پیش از این با همکاری بوگاتی یک نمونه کوچک از مدل کلاسیک "تایپ ۳۵" کارخانه فرانسوی به بازار عرضه کرده است.

لندکروزر برای کره ماه
شاسی بلند الکتریکی؛ نماد تحول در
ماه‌نورد تویوتا از سوخت هیدروژنی و باتری‌های خورشیدی نیرو می‌گیرد

تویوتا با الهام از شاسی‌بلند مشهور خود لندکروزر، ماه‌نوردش را لونار کرورز (Lunar Cruiser) نامیده است. پروژه ساخت این ماه‌نورد از یک سال پیش و با همکاری سازمان اکتشاف فضایی ژاپن آغاز شد، اما نامی برای این ماشین انتخاب نشده بود.

ماشین اکنون در مرحله طراحی است و قرار است نمونه‌هایی برای آزمایش در سال‌های ۲۰۲۲ و ۲۰۲۴ ساخته شود. مدل نهایی در سال ۲۰۲۷ تولید شده و تویوتا پیش‌بینی کرده که ماشین در سال ۲۰۲۹ برای سفر به ماه آماده خواهد بود.

ماشین با هدف سفر اکتشافی به دو قطب شمال و جنوب کره ماه ساخته می‌شود. ناسا یکی از مشتریان بالقوه لونار کروزر است. این سازمان قصد دارد تا سال ۲۰۲۴ انسان را به ماه بفرستد و ساخت یک ایستگاه دائمی در قطب جنوب ماه را بررسی می‌کند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید