باید و نبایدهای درخواست افزایش حقوق

باید و نبایدهای درخواست افزایش حقوق

باید و نبایدهای درخواست افزایش حقوق؛ مطمئناً مهم است که برای درخواست افزایش حقوق، موضوع را درست مطرح کنید. هر رئیس، کارمند و هر شرکتی متفاوت است، اما هنگامی که حرف از درخواست افزایش حقوق به میان می‌آید، اشتراکاتی جهانی وجود دارد که باید هر کسی آن را در نظر بگیرد.
کد خبر: ۸۴۳۳۴
بازدید : ۲۶۳۶
۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۱۹:۲۵
باید و نبایدهای درخواست افزایش حقوق
 
فرادید| درخواست افزایش حقوق، یک تجربه استرس زا و اغلب ناخوشایند است. همچنین در صورت عدم رعایت نکات لازم، این موضوع می‌تواند یکی از مضرات خطرناک برای حرفه شما باشد. اگر در نحوه برخورد با کارفرمای خود هنگام این درخواست، دقت لازم به خرج ندهید، خودتان را تحقیر می‌کنید و به جای نقاط قوت خود، نقاط ضعف خود را نشان می‌دهید و حتی به طور غیرمستقیم همکاران دیگر را دچار سوءتفاهم می‌کنید.

مطمئناً مهم است که برای درخواست افزایش حقوق، موضوع را درست مطرح کنید. هر رئیس، کارمند و هر شرکتی متفاوت است، اما هنگامی که حرف از درخواست افزایش حقوق به میان می‌آید، اشتراکاتی جهانی وجود دارد که باید هر کسی آن را در نظر بگیرد.

بسیاری از مردم وقتی افزایش حقوق می‌خواهند، به هزینه‌های زندگی خودشان اشاره می‌کنند. این کار اشتباه است. هزینه‌های زندگی شما هیچ ارتباطی به کارفرما ندارد. این طور نیست که اگر هزینه‌هایتان دو برابر شود، حقوق شما هم دو برابر بشود.

اما تغییر در هزینه‌ها و منافع شرکت، می‌تواند به سادگی بر مقدار دریافتی شما تاثیر بگذارد. اگر کاری بکنید که هزینه‌ها کاهش پیدا کند، یا بتوانید برای سازمان منافع اضافه ایجاد کنید، درخواست افزایش دستمزد کاملا منطقی خواهد بود.

به همین دلیل در جلسه‌ای که برای مطرح کردن درخواست افزایش حقوق ترتیب داده‌اید، به جای صحبت کردن از هزینه‌ها و منافع شخصی، از تاثیر خود بر کاهش هزینه‌ها و افزایش منافع شرکت صحبت کنید.

زمانی درخواست افزایش حقوق نکنید که به آن نیاز دارید، زمانی بخواهید دستمزدتان بیشتر شود که شایسته آن هستید.

اگر کارفرما باشید هم این فرمول برای شما کار می‌کند. کسانی که هزینه‌ها و منافع شرکت را بهبود بخشیده‌اند، شایسته افزایش حقوق هستند، نه کسانی که نیاز بیشتری دارند.
 
باید و نبایدهای درخواست افزایش حقوق

۱. تحقیق روی حقوق

شما باید برای تعیین ارزش‌ خود برای سازمان، تحقیق کنید. همچنین باید زمان‌بندی داشته باشید و خودتان را برای مذاکره آماده کنید. هر چه از موجه و منطقی بودن خواسته‌ی خود مطمئن‌تر باشید، احتمال رد شدن آن کم‌تر است. برخی از موضوعاتی که باید در تحقیق‌تان در نظر بگیرید عبارتند از:

  • متوسط حقوق شغل و مقام شما در صنعت مربوطه چقدر است؟ می‌توانید نتایج تحقیقات بسیاری را در اینترنت بیابید. امکان بهره‌گیری از منایع آنلاین بسیاری وجود دارد.
  • حقوق و مزایایی که رقبای سازمان شما پیشنهاد می‌دهند در چه سطحی است؟
  • کمترین و بیشترین حقوق برای شغل شما چیست؟ مذاکره برای مقداری بالاتر از بیشترین میزان حقوق، کار بیهوده‌ای است.
  • سایر کارمندان سازمان که میزان و سطح مسئولیت‌شان مشابه شماست، چقدر حقوق می‌گیرند؟
  • نرخ تورم چقدر است؟ متوسط نرخ افزایش حقوق در صنعت مربوطه طی چند سال گذشته چقدر بوده است؟ آیا حقوق و مزایای شما متناسب با این نرخ بوده است؟
  • آیا در منطقه‌ی جغرافیایی شما هزینه‌های زندگی بالاتر یا پایین‌تر از نرخ متوسط است؟
  • در صورت دریافت کارمزد از مشتری، آیا نرخ کارمزد با وجود ثابت ماندن حقوق تغییر کرده است یا خیر؟
نکته: سعی کنید که نه تنها حقوق دریافتی بلکه حقوق، مزایا و پاداش را به‌طور کلی ارزیابی کنید. ارزش کلی بسته‌ی پیشنهادی شرکت را در مقایسه با متوسط صنعت و پیشنهاد رقبای مهم محلی در نظر بگیرید.
 

۲. ارزیابی مهارت‌ها و قابلیت‌ها

پس از اینکه ارزش شغل‌تان را مشخص کردید، تعیین کنید که مهارت‌ها، قابلیت‌ها و تجربیات‌تان در این میان چه نقشی دارند. این کار دید خوبی نسبت به میزان ارزشی که به‌کار اضافه می‌کنید، می‌دهد. سعی کنید عناصر قابلِ‌لمس، گیرا و مجاب‌کننده‌ای را که شما را از دیگر اعضای سازمان متمایز می‌کنند، پیدا کنید. اطلاعاتی در زمینه‌های زیر گردآوری کنید:

  • نمونه‌‌ای از ارزیابی‌های پیشین عملکردتان
  • اسنادی درباره‌ی اهداف تعیین‌شده و اهداف محقق‌شده
  • توصیه‌‌نامه
  • آنچه که فراتر از وظایف شغلی‌تان انجام داده‌اید
  • آمار و جزئیات مربوط به عملکردتان:
    • میزان فروش یا درآمد محقق‌شده
    • میزان صرفه‌جویی در هزینه‌ها
    • گزارش‌های میزان رضایت مشتریان
    • ارائه‌ی راهِ‌حل‌های نوآورانه
    • مشکلات رفع‌شده
    • پیشرفت‌هایی که در آنها نقش داشته‌اید
    • اقداماتی که آغازگر آنها بوده‌اید
    • سوابقی که نشان‌دهنده‌ی وفاداری و تعهدتان باشد
هدف اصلی این است که ارزش‌تان را به سازمان نشان دهید و ثابت کنید که به راحتی قابلِ‌جایگزینی نیستید. احتمالا افرادی وجود خواهند داشت که با شرایط و نیازمندی‌های لازم برای این شغل هم‌خوانی داشته باشند، بنابراین شما باید بر ارزش افزوده‌ای که ایجاد می‌کنید، تأکید نمایید. حتی اگر هم‌اکنون به دنبال افزایش حقوق نیستید، بی‌شک گردآوری اطلاعاتی درباره‌ی دستاورد‌ها و روش‌های گوناگونی که از طریق آن‌ها برای سازمان خلق ارزش کرده‌اید، در آینده به دردتان خواهد خورد.

باید و نبایدهای درخواست افزایش حقوق
نکته:
اگر به حقوق بیشتری نیاز دارید، اما پس از بررسی واقع‌گرایانه‌ی موقعیت‌تان به این نتیجه رسیدید که احتمال موافقت با درخواست‌تان زیاد نیست، دو راه‌کار پیشِ‌رو خواهید داشت:

-تقاضای مسئولیت بیشتری بکنید. با افزایش نیازمندی‌های شغل و به دنبال آن ارزش‌تان برای سازمان، دریافت حقوق بیشتر منطقی است.

-درخواست پاداش یا افزایش حقوق را بر اساس عملکردتان بدهید. وقتی استاندارد بالایی را برای خود در نظر بگیرید، ارزش‌تان برای سازمان بیشتر می‌شود. دریافت پاداش به دلیل عملکرد باکیفیت تصمیم معقولی است.
 

۳. زمان‌بندی

گام بعدی در مذاکره برای افزایش حقوق، زمان‌بندی است. درخواست افزایش حقوق در میانه‌ی رکود اقتصادی یا هنگامی که سازمان با مشکلات مالی مواجه است، نتیجه‌ی دلخواه‌تان را به همراه نخواهد داشت. شما باید از وضعیت مالی سازمان‌تان آگاه باشید و متناسب با آن اقدام کنید. بد نیست که نکته‌های زیر را در نظر بگیرید:

  • عملکرد مالی سازمان چگونه است؟
  • روند تغییر قیمت سهام شرکت چگونه است؟
  • آیا از میزان بودجه‌ی اختصاص‌یافته برای افزایش حقوق کارکنان آگاه هستید؟
  • آیا زمان ارزیابی کارکنان برای افزایش حقوق نزدیک است یا به تازگی سپری شده است؟
نکته:
اگر زمان برای درخواست افزایش حقوق مناسب نیست، می‌توانید برای مزایایی مانند مدت تعطیلات، ساعت کاری انعطاف‌پذیر، مالکیت سهام شرکت یا ایجاد فرصتی برای پیشرفت حرفه‌ای، مذاکره کنید.

پس از برنامه‌ریزی و آماده‌سازی، اکنون نوبت به مذاکره می‌رسد. فرایند مذاکره برای بسیاری از افراد دلهره‌آور و ناخوشایند است اما فراموش نکنید که مدیران و رئيس‌تان هم احساس خوبی به آن ندارند. با یادآوری این نکته بر ترس و اضطراب‌تان غلبه کنید.

باید و نبایدهای درخواست افزایش حقوق

۴. مذاکره‌ی موفقیت‌آمیز

مذاکره‌ی موفق به معنی برد، باخت یا کوتاه آمدن نیست، بلکه به معنای همکاری دوسویه است. به همین دلیل است که شما باید مدت زیادی را صرف آماده‌سازی خودتان کنید. شما خوب می‌دانید که چه می‌خواهید و شایسته‌ی چه هستید. اکنون باید موقعیت خود را به گونه‌ای برای کارفرمای‌تان توصیف کنید که نیاز‌های هر دو طرف برآورده شود و هر دو طرف در پایان مذاکره احساس رضایت داشته باشید.

بهترین راه برای رسیدن به این هدف این است که برای موانع احتمالی آماده باشید. خودتان را جای کارفرما‌ی‌تان بگذارید و موارد و نکاتی را که برای او اهمیت دارند شناسایی کنید. از خود بپرسید «رئیسم چطور افزیش حقوق من را برای رئیسش توجیه خواهد کرد؟»
  • آیا جایگزین کردن فردی به جای من ساده است؟
  • چقدر طول می‌کشد تا شخصی را برای رسیدن به جایگاه و سطح عملکرد من آموزش بدهند؟
  • سازمان در نبود من و در کوتاه‌مدت دچار چه تغییراتی می‌شود؟
  • آیا سازمان می‌تواند فردی را با میزان حقوقی که من دریافت می‌کنم، پیدا کند؟

سپس از زاویه‌ی دید خودتان وضعیت را بررسی کنید:

  • آیا موقعیت‌های شغلی جذاب دیگری برای من وجود دارد؟
  • یافتن و استخدام شدن در موقعیتی جدید چقدر طول می‌کشد؟
  • آیا در شغلی با حقوق بالاتر و در شرکتی دیگر احساس بهتری خواهم داشت؟
  • آیا شرکت‌ها یا سازمان‌های دیگر ارزش بیشتری برای من قائل خواهند شد؟
نکته:
این پرسش‌ها به این منظور طراحی شده‌اند که درک درستی از بهترین جایگزین‌های شما و ریٔیس‌تان برای رسیدن به توافق در مذاکره، به شما بدهند. اگر جایگزین‌های قدرتمندی داشته باشید (فرصت‌های بیشتری برای موافقت با درخواست افزایش حقوق‌تان خواهید داشت) و در مقابل جایگزین‌های رئیس‌تان چندان قوی نباشند (جایگزین کردن شما برای سازمان دشوار است)، می‌توانید استراتژی کمی سخت‌گیرانه‌تر را در مذاکره به‌کار بگیرید. برای تعیین طرح و رویکرد مذاکرات‌تان، باید جایگزین‌های گوناگونی را در نظر بگیرید.
 
باید و نبایدهای درخواست افزایش حقوق

برخی بایدها و نبایدها

  • رو در رو مذاکره کنید. می‌توانید در نامه یا ایمیل درخواست ملاقات کنید، اما هرگز به این روش درخواست افزایش حقوق ندهید.
  • زمان مناسبی را برای ملاقات انتخاب کنید. صبح شنبه یا آخرِوقتِ چهارشنبه‌ که دغدغه‌ها و عوامل بسیاری برای حواس‌پرتی وجود دارد، زمان مناسبی برای مذاکره نیست.
  • در توضیح اینکه چرا سزاوار افزایش حقوق هستید، این مسئله را که «این کار چه نفعی برای آنها دارد؟» در نظر بگیرید.
  • بر ارزشی که برای سازمان دارید تأکید کنید، نه ویژگی‌هایی که کارتان را ساده‌تر می‌کنند.
  • تهدید نکنید. فراموش نکنید که هدف، همکاری است. تهدید و اخطار می‌تواند روابط کاری‌تان را دچار آسیبی جدی کند.
  • اجازه بدهید تا اول رئیس‌تان رقم موردِ نظرش را پیشنهاد دهد. سپس شما پیشنهادی به میزان چند درصد بالاتر از رقم موردِ نظرتان را مطرح کنید. با این کار به خودتان امکان انعطاف‌پذیری می‌دهید.
  • فهرستی از گزینه‌های قابلِ‌مذاکره‌ی دیگر را برای مواقعی که افزایش حقوق ممکن نیست، تهیه کنید.
  • در تمام مدت مذاکره، حرفه‌ای رفتار کنید و غرورتان را حفظ کنید.
  • اگر این بار پاسخ منفی شنیدید، با تهیه و گردآوری مدارکی در اثبات موفقیت‌ها و دستاوردهایتان، برای دور بعدیِ مذاکره آماده شوید.
  • ثابت‌قدم و پیگیر خواسته‌هایتان باشید (اما موی دماغ نشوید).
  • درباره‌ی روش‌هایی که افزایش حقوق را تضمین می‌کنند، راهنمایی بگیرید. با رئیس‌تان برای تحقق این موارد همکاری کنید.


 
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نگاه
تازه‌‌ترین عناوین
رابطه معکوس ورزش با آسیب‌های قلبی
یک مطالعه جدید نشان می‌دهد

رابطه معکوس ورزش با آسیب‌های قلبی

فواید فوق‌العاده لوبیا قرمز
ماده غذایی بی‌نظیر برای مبارزه با بیماری

فواید فوق‌العاده لوبیا قرمز