MC۲۰ مازراتی و رقابت با خودروهای اسپرت
خودروساز ایتالیایی برای اولین بار پس از بیش از دو دهه، یک موتور کاملا جدید برای ماشینش ساخته است. موتور شش سیلندر MC۲۰ که در پشت سر راننده قرار دارد، ۶۳۰ اسب بخار نیرو تولید میکند.
کد خبر :
۸۴۴۹۴
بازدید :
۱۳۳۵۶
حداکثر سرعت ماشین ۳۲۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است
برای فردایی بهتر
مازراتی، خودروساز ایتالیایی با رونمایی از یک مدل جدید به نام MC۲۰ از آغاز دورانی تازه در تاریخ این کارخانه خبر داد.مازراتی در چند سال گذشته بیشتر یک خودروساز لوکس بوده تا سازنده ماشینهای اسپرت، اما با MC۲۰ چهره عوض کرده و حالا لامبورگینی و فراری را به رقابت دعوت کرده است.
ظاهر ماشین با خطوطی ساده طراحی شده تا به گفته طراحش کلاوس بوسه از مد روز پیروی نکرده و قدیمی نشود. طراح آلمانی این ماشین را به مجسمهای ایتالیایی تشبیه میکند که روی پلتفرمی قرار دارد که با فنآوری مسابقات اتومبیلرانی ساخته شده است.
خودروساز ایتالیایی برای اولین بار پس از بیش از دو دهه، یک موتور کاملا جدید برای ماشینش ساخته است. موتور شش سیلندر MC۲۰ که در پشت سر راننده قرار دارد، ۶۳۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین زیر سه ثانیه است و حداکثر سرعتش بیش از ۳۲۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
مازراتی، خودروساز ایتالیایی با رونمایی از یک مدل جدید به نام MC۲۰ از آغاز دورانی تازه در تاریخ این کارخانه خبر داد.مازراتی در چند سال گذشته بیشتر یک خودروساز لوکس بوده تا سازنده ماشینهای اسپرت، اما با MC۲۰ چهره عوض کرده و حالا لامبورگینی و فراری را به رقابت دعوت کرده است.
ظاهر ماشین با خطوطی ساده طراحی شده تا به گفته طراحش کلاوس بوسه از مد روز پیروی نکرده و قدیمی نشود. طراح آلمانی این ماشین را به مجسمهای ایتالیایی تشبیه میکند که روی پلتفرمی قرار دارد که با فنآوری مسابقات اتومبیلرانی ساخته شده است.
خودروساز ایتالیایی برای اولین بار پس از بیش از دو دهه، یک موتور کاملا جدید برای ماشینش ساخته است. موتور شش سیلندر MC۲۰ که در پشت سر راننده قرار دارد، ۶۳۰ اسب بخار نیرو تولید میکند. شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت ماشین زیر سه ثانیه است و حداکثر سرعتش بیش از ۳۲۵ کیلومتر در ساعت اعلام شده است.
برای سبکتر شدن ماشین، شاسی و بخشهای مختلف اتاق با فیبر کربن ساخته شده است
مازراتی میگوید پس از عرضه MC۲۰ در سال آینده، یک مدل روباز و یک مدل تمام الکتریکی از این ماشین هم خواهد ساخت.
مازراتی سابقه بسیار درخشانی در مسابقات اتومبیلرانی دارد، اما در سالهای گذشته در مجموعه فیات-کرایسلر بیشتر بر جنبه لوکسبودن این مارک تاکید شده است. این شرکت حالا با MC۲۰ میخواهد دوباره به مسابقات اتومبیلرانی بازگشته و افتخارات گذشتهاش را یادآوری کند.
MC۲۰ همچنین بخشی از پروژه بزرگتر فیات-کرایسلر برای احیای مازراتی است. فیات-کرایسلر به زودی با گروه خودروسازی پیاسای، مالک پژو و سیتروئن ادغام میشود و مازراتی قرار است نقش مهمی در شرکت جدید بازی کند.
کسب و کار مازراتی در چند سال گذشته رونق زیادی نداشت و بحران کرونا ضربه سختی به شرکت زده است. درآمد کارخانه در شش ماه اول امسال ۴۳۹ میلیون یورو (۵۲۰ میلیون دلار) بود که در مقابل درآمد ۴۲ میلیارد یورویی (حدود ۵۰ میلیارد دلار) مرسدس-بنز رقمی بسیار ناچیز است.
MC۲۰ در کارخانه بازسازی شده مازراتی در شهر مودنا در ایتالیا ساخته میشود
مازراتی قرار بود تا سال ۲۰۲۲ سالانه صد هزار دستگاه ماشین تولید کرده و سهمی ۱۵ درصدی از سود فیات-کرایسلر را تامین کند. اما فروش شرکت در شش ماه اول سال جاری میلادی حدود هفت هزار دستگاه بود.
بعید است MC۲۰ با قیمت پایه ۲۵۰ هزار دلاریاش به افزایش فروش کارخانه کمک زیادی بکند. این ماشین بیشتر نمادی از تغییر در کارخانه و هدفش جلب توجه خریداران است. مازراتی میگوید در چهار سال آینده سیزده مدل جدید به بازار عرضه خواهد کرد.
در تعقیب مرسدس-بنز
لوسید ایر با هر بار شارژ تا ۸۳۲ کیلومتر حرکت میکند
لوسید موتورز، خودروساز نوپای آمریکایی از اولین مدل خود رونمایی کرد. لوسید ایر (Lucid Air) یک سدان لوکس الکتریکی است که به گفته کارخانه با هر بار شارژ میتواند تا ۸۳۲ کیلومتر حرکت کند. لوسید موتورز در سال ۲۰۰۷ با نام آتیهوا (Atieva) کار خود را آغاز کرد. این شرکت ابتدا یک قطعهساز خودروهای الکتریکی بود، اما در سال ۲۰۱۶ با تغییر نام به لوسید اعلام کرد قصد دارد خودروهای لوکس الکتریکی بسازد.
پیتر لارینسون، مدیر این شرکت، قبلا سرمهندس تسلا بوده و مدل S. که اولین مدل جدی تسلا است با مدیریت او ساخته شد. او میگوید همه لوسید ایر را با تسلا مقایسه میکنند، اما خودش تسلا را رقیب اصلی نمیداند و هدفش رقابت با مرسدس-بنز، بامو و آئودی است.
صندوق سرمایهگذاری عمومی عربستان سعودی یکی از سرمایهگذاران اصلی این شرکت است. این صندوق پارسال بیش از یک میلیارد دلار در لوسید سرمایهگذاری کرد و گفته میشود بیش از نیمی از سهام شرکت را در اختیار دارد.
اتاق ماشین با الهام از هواپیمای خصوصی طراحی شده است
بدنه ماشین لوکس و آیرودینامیک طراحی شده است. کاهش مقاومت در برابر هوا باعث افزایش مسافتی میشود که ماشین میتواند با هر بار شارژ حرکت کند و همینطور صدای باد در داخل اتاق را کاهش میدهد. موتور الکتریکی ماشین تا حد امکان کوچک طراحی شده تا جا برای سرنشینان بیشتر شود. لوسید میگوید ابعاد ماشین در حد یک بنز متوسط است، اما ماشین به اندازه بزرگترین مدل بنز جا دارد.
داخل ماشین با الهام از هواپیماهای خصوصی طراحی شده است. صندلی عقب ماشین را میتوان به شکل یک تخت درآورد تا سرنشینان راحتتر استراحت کنند. علاوه بر صندوق عقب یک محفظه برای بار زیر کاپوت ماشین قرار دارد که به گفته لوسید از مجموع صندوق جلوی پورشه، جگوار و تسلا جادارتر است.
داخل ماشین با الهام از هواپیماهای خصوصی طراحی شده است. صندلی عقب ماشین را میتوان به شکل یک تخت درآورد تا سرنشینان راحتتر استراحت کنند. علاوه بر صندوق عقب یک محفظه برای بار زیر کاپوت ماشین قرار دارد که به گفته لوسید از مجموع صندوق جلوی پورشه، جگوار و تسلا جادارتر است.
مدل بعدی لوسید یک شاسیبلند الکتریکی لوکس است
تولید ماشین از بهار آینده در کارخانهای در ایالت آریزونای آمریکا آغاز خواهد شد. سری اول ماشین با موتوری به قدرت ۱۰۸۰ اسب بخار ساخته میشود. با این موتور شتاب صفر تا ۹۷ کیلومتر در ساعت لوسید ۲.۵ ثانیه است. این ماشین با قیمت پایه ۱۶۹ هزار دلار فروخته میشود.
لوسید در ماههای بعد مدلهای دیگری از ماشین را با قدرت و قیمت کمتر به بازار عرضه خواهد کرد. ارزانترین مدل این سدان دو سال دیگر و با قیمت پایه ۸۰ هزار دلار فروخته خواهد شد. پیتر لارینسون میگوید هدفش در سال اول پیدا کردن هشت هزار مشتری است، اما کارخانهاش میتواند سالانه تا چهارصدهزار دستگاه ماشین تولید کند.
لوسید میگوید برای عرضه مدلهای جدید برنامهای ده ساله دارد و پس از ایر، یک شاسیبلند به نام گراویتی به بازار عرضه خواهد کرد.
کوروت الکتریکی؟
شورلت هنوز به طور رسمی ساخت کوروت الکتریکی را تایید نکرده است
حرفهای جو بایدن، نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، به گمانهزنی رسانهها درباره مدل جدید شورلت دامن زده است.
بایدن در جمع طرفدارانش در ایالت میشیگان گفته است که یک ماشینباز است و بیصبرانه منتظر سوار شدن بر شورلت کوروت الکتریکی است که قرار است ساخته شود. این در حالی است که کارخانه جنرال موتورز به طور رسمی هنوز ساخت این مدل را تایید نکرده است.
این دومین باری است که بایدن از مدل جدید کوروت حرف میزند. او یک ماه پیش در یک فیلم تبلیغاتی که در آن شورلت کوروت کلاسیک خود را نشان میداد، گفت که شنیده است یک کوروت الکتریکی در حال ساخت است و حداکثر سرعتش ۲۱۰ مایل در ساعت (۳۳۰ کیلومتر در ساعت) خواهد بود.
رسانههای آمریکایی میگویند حرفهای بایدن ممکن است بر اساس اطلاعاتی باشد که کارخانه آمریکایی هنوز نمیخواسته علنی شود. برخی هم میگویند شاید اشاره او به شرکتی است که شورلتهای کوروت قدیمی را به باتری مجهز کرده و آنها را به ماشین الکتریکی تبدیل میکند.
شایعه درباره کوروت الکتریکی مدتها است از قول منابعی در داخل کارخانه شنیده میشود. گفته میشود نسل جدید ماشین طوری طراحی شده که بتواند به قوای محرکه الکتریکی مجهز شود و به زودی مدل جدیدی از کوروت با قوای محرکه هیبرید عرضه خواهد شد.
دیدار دوستانه دو رقیب
ایلان ماسک هنگام بازگشت از آلمان در فرودگاه با مدیر فولکسواگن دیدار کرد
هربرت دیاس، مدیر گروه فولکسواگن بعد از انتشار فیلمی از دیدارش با ایلان ماسک هرگونه پیشنهاد همکاری بین دو شرکت را تکذیب کرد. در این فیلم که توسط خود دیاس منتشر شده بود، ایلان ماسک در حال رانندگی با اولین مدل الکتریکی فولکسواگن دیده میشود.
ایلان ماسک که برای سرکشی به کارخانه جدید تسلا در نزدیکی برلین به آلمان سفر کرده بود، هنگام برگشت در فرودگاهی در نزدیکی شهر ولفسبورگ توقف کوتاهی کرد تا با مدیر کارخانه رقیب ملاقات کند. در فیلم ماسک در حال رانندگی فولکسواگن ID۳ در باند فرودگاه نشان داده میشود و از آقای دیاس درباره ماشین میپرسد.
مدیر فولکسواگن پس از انتشار این فیلم در توضیحی از ایلان ماسک به خاطر این دیدار تشکر کرد و گفت: "ما فقط گپی زده و با ID۳ یک دوری زدیم. هیچ معامله یا همکاری در کار نیست. "
دیاس همچنین نوشته: "رانندگی ID۳ با تو تجربه خیلی خوبی بود. تو خیلی از گشتاور ماشین در سرعتهای بالا انتقاد کردی و من گفتم درست است که ما در باند فرودگاه هستیم، ولی قرار نیست پرواز کنیم. این یک ماشین اسپرت نیست. "
معلوم نیست هدف از این دیدار و انتشار فیلم از سوی دیاس چیست. با اینکه تسلا از رقبای اصلی فولکسواگن به شمار میآید، هربرت دیاس همیشه به این کارخانه و ایلان ماسک نگاهی محترمانه داشته است.
معلوم نیست هدف از این دیدار و انتشار فیلم از سوی دیاس چیست. با اینکه تسلا از رقبای اصلی فولکسواگن به شمار میآید، هربرت دیاس همیشه به این کارخانه و ایلان ماسک نگاهی محترمانه داشته است.
او در سخنرانیهایش برای کارمندان فولکسواگن، تسلا را به شرکت اپل و فولکسواگن را به نوکیا تشبیه کرده و هشدار داده اگر فولکسواگن تغییر نکند ممکن است به سرنوشت نوکیا در بازار تلفنهای همراه دچار شود.
۰