از بیماری "کف دست" چه می‌دانید؟

از بیماری "کف دست" چه می‌دانید؟

اگرچه این بیماری تمایل دارد که بیشتر انگشت حلقه را درگیر کند، اما ممکن است هر کدام یا هر تعداد از انگشتان را مبتلا کند. این بیماری معمولا از انگشت حلقه شروع می‌شود و به انگشتان مجاور سرایت می‌کند.

کد خبر : ۸۴۵۶۸
بازدید : ۱۲۲۷۲
از بیماری
بیماری دوپویترن به تغییر شکل ظاهری دست ناشی از جمع شدن پوست و بافت زیر جلدی در ناحیه کف دست اطلاق می‌شود که سیری کند و پیش‌رونده داشته و تنها راه درمان آن جراحی است.

دکتر محمدعلی اخوت پور - فوق تخصص ترمیمی دست در خصوص بیماری "دوپویترن" و علائم و نشانه‌های آن توضیحاتی ارائه داد و گفت: بیماری دوپویترن بیماری مختص سفیدپوستان است و در سیاهپوستان نادر است. علت این بیماری احتمالا ژنتیک است که طی آن بافت همبند کف دست بتدریج دچار کاهش طول و انقباض شده و این مسئله موجب خم شدن انگشتان دست می‌شود.

وی ادامه داد: اگرچه این بیماری تمایل دارد که بیشتر انگشت حلقه را درگیر کند، اما ممکن است هر کدام یا هر تعداد از انگشتان را مبتلا کند. این بیماری معمولا از انگشت حلقه شروع می‌شود و به انگشتان مجاور سرایت می‌کند.

این عضو هیأت علمی بخش ارتوپدی بیمارستان طالقانی با بیان اینکه با شروع بیماری یک نقطه سفت در کف دست و زیر پوست احساس می‌شود، تصریح کرد: این نقطه سفت تبدیل به یک طناب سفت می‌شود که آرام آرام پوست کف دست را جمع می‌کند و هنگامی که پوست کف دست سفت شد، انگشتان نیز شروع به خم شدن می‌کنند.

وی با بیان اینکه معمولا مبتلایان به این بیماری درد ندارند، ولی سیر بیماری پیشرونده بوده و پوست کف دست آرام آرام جمع می‌شود، عنوان کرد: زمانی بیمار جراحی می‌شود که کف دست بطور مستقیم و مماس بر روی سطح صاف قرار نگیرد؛ از نظر بالینی معادل این حالت عبارت است از خم شدن با زاویه ۳۰ درجه مفصل انگشتان.

دکتر اخوت با بیان اینکه "دوپویترن" در مردان شایع‌تر است، بیان کرد: تشخیص این بیماری صرفا بالینی بوده و کلیه آزمایش‌ها و اقدامات تشخیصی طبیعی است.

این فوق تخصص ترمیمی دست در خاتمه با بیان اینکه علیرغم سیر کُند و پیشرونده این بیماری، درمان قطعی برای پیشگیری از پیشرفت آن وجود ندارد و تنها درمان استاندارد آن جراحی است، تاکید کرد: در حال حاضر با توجه به شیوع بیماری کرونا و از آنجا که عمل جراحی دوپویترن اورژانسی محسوب نمی‌شود، در بیماران ابتلا به کووید ۱۹ عمل جراحی به تعویق می‌افتد.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید