چگونه روغن سوخته روی گاز را پاک کنیم؟

چگونه روغن سوخته روی گاز را پاک کنیم؟

تمیز کردن شعله های گاز؛ چگونه روغن سوخته روی گاز را پاک کنیم؟ شاید بهترین پیشنهاد این باشد که حداقل برای هفته‌ای یکبار گاز خود را تمیز کنید؛ تا مجبور نباشید خودتان را برای چربی‌های مانده و سوخته روی گاز به زحمت بیندازید. همچنین می‌توانید یک جعبه دستمال کاغذی کنار گاز خود قرار دهید و به محض اینکه گاز کثیف شد با دستمال کاغذی آن را تمیز کنید؛ تا همیشه گاز شما تمیز باشد.

کد خبر : ۸۴۸۵۰
بازدید : ۱۳۶۲۵
چگونه روغن سوخته روی گاز را پاک کنیم؟
فرادید | گاز یکی از اجزا اصلی هر آشپزخانه است و برای اینکه آشپزخانه تمیز و زیبایی داشته باشیم، یکی از مواردی که باید به آن توجه داشت تمیز بودن گاز است؛ بنابراین امروز قصد داریم روشی را ذکر کنیم که بتوانید برای تمیز کردن گاز خود از آن‌ها استفاده کنید.

شاید بهترین پیشنهاد این باشد که حداقل برای هفته‌ای یکبار گاز خود را تمیز کنید؛ تا مجبور نباشید خودتان را برای چربی‌های مانده و سوخته روی گاز به زحمت بیندازید. همچنین می‌توانید یک جعبه دستمال کاغذی کنار گاز خود قرار دهید و به محض اینکه گاز کثیف شد با دستمال کاغذی آن را تمیز کنید؛ تا همیشه گاز شما تمیز باشد.

اگر گاز شما خیلی چرب و کثیف نیست؛ می‌توانید با یک اسکاچ نرم و مخلوط برابر سرکه، مایع ظرف شویی و آب گرم در عرض چند دقیقه آن را برق بیندازید و شیشه، چدن و تمام قسمت‌های آن را تمیز کنید.

بعد با یک دستمال خیس سطح گاز را پاک کنید و میله‌ها و شعله‌های گاز را آب بکشید.

راحت‌ترین راه برای پاک کردن روغن ریخته شده روی گاز، همان دقایق اول است؛ اما اگر همان دقیقه نتوانستیم آن را پاک کنیم، این روغن به اصطلاح با حرارت می‌سوزد و در اثر مجاورت با هوا، اکسید می‌شود که پاک کردن آن به راحتی دقایق اول نیست.

۱. استفاده از جوش شیرین و سرکه

برای حل کردن و نرم کردن مواد روغنی که حالا به راحتی تمیز نمی‌شوند، باید یک استکان (بسته به وسعتی که می‌خواهید تمیز کنید) سرکه و یک قاشق (به نسبت زیاد شدن سرکه زیاد می‌شود) پودر جوش شیرین را با هم ترکیب کرده و ۵ دقیقه روی محدوده مورد نظر بگذارید سپس با آب جوش پاک کنید.

۲. استفاده از نوشابه

شاید جالب باشد که بدانید نوشابه با روغن چه می‌کند. گاز حل شده در نوشابه موجب زدودن و حل شدن روغن در خود می‌شود. ابتدا کمی نوشابه گازدار را روی آن بریزید سپس بعد از چند دقیقه (کوتاه) آن را با آب جوش پاک کنید.

۳. استفاده از آب‌لیمو

آب‌لیمو خاصیت اسیدی دارد و چربی را در خود حل می‌کند. پیشنهاد ما به شما این است که ابتدا کمی آب جوش روی روغن بریزید سپس ۱۰ دقیقه اجازه دهید آب‌لیمو روی آن بماند. دو مرتبه از آب جوش استفاده کنید و آن را پاک کنید.

چگونه روغن سوخته روی گاز را پاک کنیم؟

۴. استفاده از گاز پاک‌ کن‌ها

اسپری‌های فراوانی مخصوص گاز پاک‌ کن در بازار موجود هستند که می‌توانید برای از بین بردن لکه‌های روغنی استفاده کنید؛ ولی باید به یک مورد بسیار توجه کنید. مطمئن شوید که مواد شیمیایی و لکه روغن کاملا پاک می‌شود. زیرا مواد شیمیایی پاک کننده، برای مثال آنزیم‌ کاتیونی دارند که بسیار برای بدن خطرناک هستند. تا مطمئن نشدید که مواد شیمیایی کاملا با آب جوش پاک شدند، از روشن کردن اجاق گاز خودداری کنید.

روش ۱ تمیز کردن شعله گاز : شروع تمیز کردن اجاق گاز

  • شعله ها را جدا کنید. قبل از شروع تمیزکاری، شعله های گاز الکتریکی یا معمولیتان را جدا کنید. مطمئن شوید که اجاق خاموش است و تمامی بخش های آن مانند سیم پیچ ها و صفحات کاملا خنک شده­اند. آنها را بر روی کانتر آشپزخانه گذاشته تا بعدا تمیز کنید.
  • شعله ها معمولا براحتی جدا شده اما در برخی از موارد برای جدا کردن آنها نیاز به یک فشار یا چرخش ملایم است. اگر در این بخش به مشکل خوردید، به دفترچه راهنمای اجاق گاز خود مراجعه کنید.
  • شعله ها و سیم پیچ ها را پاک کنید. چند قطره مایع ظرفشویی را در یک کاسه آب بریزید و با ترکیب آنها یک مایع کف دار درست کنید. یک پارچه تمیز را در محلول فرو برده و بوسیله آن لکه ها و خرده غذاهای چسبیده را تمیز کنید. برای هر شعله این عمل را تکرار کنید.
  • در رابطه با شعله های گازهای الکتریکی حواستان باشد محل های اتصال را خیس نکرده و هرگز آنها را در داخل آب قرار ندهید.
  • شعله ها را با یک دستمال مرطوب آب کشی و سپس خشک کنید. دوباره یک دستمال تمیز را بوسیله آب خالی مرطوب کرده و با آن، شعله ها و صفحات مربوط به آن را کاملا تمیز کنید. مطمئن شوید که تمامی بخش های آنها را از شوینده پاک کرده باشید. شعله ها را بر روی یک حوله تمیز قرار داده تا خشک شوند.
  • برای داشتن بهترین نتیجه، بهتر است اجازه دهید شعله ها چند ساعتی خشک شده و سپس آنها را نصب کنید.

چگونه روغن سوخته روی گاز را پاک کنیم؟

روش ۲ تمیز کردن شعله گاز: از جوش شیرین برای لکه های سر سخت استفاده کنید

  • خمیر جوش شیرین تهیه کنید. اگر پس از انجام مرحله قبل همچنان لکه هایی باقی ماند، بوسیله این خمیر آنها را با ملایمت بسابید. در یک کاسه کوچک یک یا دو قاشق غذا خوری از جوش شیرین را بریزید و آرام آرام چند قطره آب به آن بیافزایید تا خمیری با غلظت مناسب بدست آورید.
  • خمیر را بر روی سطح مورد نظر گذارید. از یک پارچه نرم، اسفنج و یا یک مسواک کهنه جهت افزودن خمیر بر روی شعله ها استفاده کنید. از این خمیر حتما و فقط بر روی شعله هایی که از گاز جدا شده اند استفاده کنید و بگذارید ۱۵ الی ۲۰ دقیقه، خمیر بر روی شعله باقی بماند.
  • شعله ها را دستمال کشیده و بگذارید خشک شوند. از یک دستمال تمیز برای پاک کردن خمیر جوش شیرین استفاده کنید. تا جای امکان محکم دستمال بکشید تا هیچ چیز باقی نماند. بگذارید شعله ها و سیم پیچ های آن کاملا خشک شوند و سپس آنها را به گاز متصل کنید.

چگونه روغن سوخته روی گاز را پاک کنیم؟

روش ۳ تمیز کردن شعله گاز : استفاده از محلول آمونیاک

  • شعله ها را در یک کیسه قرار داده و محلول آمونیاک را اضافه کنید. شعله ها و سیم پیچ های مربوط به آنرا جدا کرده و بصورت جداگانه در یک کیسه زیپ دار بزرگ قرار دهید؛ و سپس یک چهارم لیوان، آمونیاک را در هر کیسه بریزید. حواستان باشد محلول آمونیاک را از تمامی انواع سفید کننده ها دور نگاه دارید . زیرا ترکیب آنها موجب انتشار گازهای سمی می­شود.
  • اصلا لازم نیست شعله ها کاملا در محلول آمونیاک شناور باشند. گاز منتشر شده از آمونیاک به آرامی تمامی جرم ها را از شعله جدا می­کند.
  • کیسه ها را به دقت ببندید. کیسه­های زیپ دار را بصورت کامل بسته و آنها را در خارج از خانه قرار دهید و یا در محلی از خانه که بوی آمونیاک را احساس نکنید. کیسه ها را در جایی قرار دهید که در صورت چکه، به سطح آسیبی نرسانند. (بطور مثال بر روی سطح سیمانی یا بتنی) شعله ها باید حداقل ۱۲ ساعت یا در طول یک شب در محلول باقی بمانند.
  • شعله ها را از کیسه خارج کنید. قبل از دست زدن به شعله ها و برای خارج کردن آنها، از دستکش پلاستیکی استفاده کنید. شعله ها را از کیسه خارج کرده و با یک دستمال یا اسفنج مرطوب تمیز پاک کرده و بگذارید در هوای آزاد خشک شوند.

روش ۴ تمیز کردن شعله گاز : پاک کردن شعله های گاز شیشه ای

  • بر روی سطح گاز جوش شیرین بپاشید. اجازه دهید تا سطح گازتان بصورت کامل خنک شود. بر روی شعله ها پودر جوش شیرین بریزید ( و یا در صورت تمایل بر روی کل سطح گاز ). حواستان باشد یک لایه ضخیم از جوش شیرین کل سطح مورد نظر را پوشش دهد.
  • سطح را بوسیله سرکه اسپری نمایید. یک بطری اسپری را با سرکه سفید پر کنید و سطح را بوسیله آن اسپری نمایید. اطمینان حاصل کنید تمامی جوش شیرین ها پوششی از سرکه داشته باشند. برای ۱۵ دقیقه بگذارید آنها بر روی سطح گاز باقی بمانند.
  • سطح را دستمال بکشید. از یک دستمال تمیز و مرطوب برای پاک کردن کل سطح گاز استفاده کنید. در طول این روند چندین بار دستمال خود را مرطوب کرده تا تمامی جوش شیرین ها و سرکه ها از روی آن پاک شوند. قبل از استفاده مجدد از اجاق گاز اجازه دهید بصورت کامل، تمام سطوح خشک شوند.
  • از بین بردن لکه های سر سخت. برای از بین بردن محل های سوختگی و یا لکه های مقاوم تر از پد جادویی استفاده کنید. پد را خیس کنید و به آرامی بر روی نقاط مورد نظر بکشید. برای اینکه این روند راحتتر طی شود، بلافاصله پس از ایجاد لکه ها، آنها را از سطح گاز پاک کنید تا به مرور زمان دارای مقاومت و چسبندگی بیشتری نشوند.
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید