چطور ریزش موی ارثی را درمان کنیم؟

چطور ریزش موی ارثی را درمان کنیم؟

علت ریزش مو گاهی در گرو طاسی الگوی مردانه و زنانه و ژنتیک است. در مورد طاسی با الگوی مردانه، نوعی ریزش مو ناشی از ترکیب علت‌هایی، چون عوامل ژنتیکی و هورمون‌های جنسی مردانه دخیل هستند. در طاسی الگوی زنانه بیشتر ژنتیک موثر است.

کد خبر : ۸۵۱۱۶
بازدید : ۲۳۷۹۱
فرادید | ریزش مو مشکل بزرگی نیست که نتوان آن را درمان کرد، البته برای درمان مناسب، ابتدا نیاز به شناخت صحیح علت ریزش مو دارید. از دست‌دادن مو و ریزش آن تا حدودی طبیعی است. کافی است دست خود را در موهایتان ببرید و با فشار کم یک دسته از آن‌ها را بکشید. همیشه تعدادی مو در دستان شما می‌ماند. بر اساس مطالعات علمی ریزش ۸۰ تا ۱۰۰ تار مو به صورت روزانه طبیعی بوده و جای هیچ گونه نگرانی ندارد. ریزش موی روزانه در واقع کمک بزرگی به پوست سر شما برای ایجاد یک چرخه سالم رشد مو است تا مو‌های جدید جایگزین مو‌های قدیمی شوند.

داستان غمناک ریزش مو از آنجایی آغاز می‌شود که تعداد مو‌هایی که در طول روز از دست می‌دهید بیش از مقدار طبیعی باشد. در این صورت کم کم تراکم مو از دست می‌رود و فرد دچار اضطراب خواهد شد. علل این بیماری می‌تواند از علل ساده و موقت (مانند کمبود ویتامین) تا علت‌های پیچیده‌تر مانند وضعیت کلی سلامتی متغیر باشد. خوشبختانه، روش‌های بسیاری برای درمان ریزش مو در زنان و مردان وجود دارد.

علت ریزش مو گاهی در گرو طاسی الگوی مردانه و زنانه و ژنتیک است. در مورد طاسی با الگوی مردانه، نوعی ریزش مو ناشی از ترکیب علت‌هایی، چون عوامل ژنتیکی و هورمون‌های جنسی مردانه دخیل هستند. در طاسی الگوی زنانه بیشتر ژنتیک موثر است.
این نوع ریزش مو (در زنان و مردان) هنگامی اتفاق می‌افتد که فولیکول مو به مرور زمان منقبض می‌شود و باعث عدم رشد مو می‌شود. در مردان این علت ریزش مو خود را با طاسی در ناحیه فرق سر و شقیقه‌ها و … نشان می‌دهد. در خانم‌ها علائم طاسی با الگوی زنانه شامل کم تراکم یا کم پشت شدن مو‌ها است؛ بنابراین اگر شما از خانواده‌ای هستید که زنان یا مردان در سن مشخصی دچار ریزش مو می‌شوند، ممکن است مستعد ابتلا به آن باشید.

تنها راه جلوگیری از ریزش موی بیشتر و تأیید شده برای این مورد ماینوکسیدیل است. اما اگر این درمان اثر دلخواه و مورد انتظار فرد را به همراه نداشته باشد، پزشک ممکن است دارو‌های خوراکی مانند فیناستراید را تجویز کند که می‌تواند ریزش مو را متوقف کند یا حتی باعث رشد برخی شود. عمل جراحی برای پیوند یا کاشت مو نیز گزینه مناسبی است.

روش‌های مختلفی برای کاشت مو وجود دارند که از نظر تعداد گرافت، تعداد جلسات کاشت مو، شیوه‌ی برداشت فولیکول‌ها، ابزار‌های استفاده شده، هزینه‌ها و عوامل دیگر با هم متفاوت‌اند. هر کدام از روش‌های کاشت مو مزایا و معایبی دارند و هرکدام در جای خود نتایج فوق‌العاده‌ای خواهند داشت.
چطور ریزش موی ارثی را درمان کنیم؟

ریزش موی ارثی چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخیص و جلوگیری از ریزش مو ارثی معمولاً برمبنای تاریخچه، الگوی ریزش مو مردان و زنان و سابقه خانوادگیِ ریزش با یک الگوی مشابه صورت می‌گیرد.‌ در هنگام معاینه پوست سر طبیعی به نظر می‌رسد. گاهی اوقات آزمایش خون هم گرفته می‌شود.

آیا برای ریزش موی ارثی درمان دارویی قطعی وجود دارد؟

خیر، هیچگونه درمان قطعی ریزش موی ارثی وجود ندارد. البته، معمولاً پیشرفت این عارضه در زنان و مردان خیلی کند بوده و از چند سال تا چند دهه طول می‌کشد. شروع این نوع ریزش در سنین پایین‌تر می‌تواند نشانه سریع‌تر بودن نرخ پیشرفت آن در صورت عدم جلوگیری از ریزش مو می باشد.

چگونه می‌توان ریزش موی ارثی را درمان کرد؟

درمان‌های موضعی و خوراکی مجاز

یکی از راه های جلوگیری از ریزش مو درمان های موضعی و داروهایی است که در ادامه آورده شده اند:

  • استفاده از داروی ریزش مو ماینوکسیدیل ۲ یا ۵% بر روی پوست سر سرعت ریزش مو را کاهش داده و در درمان ریزش مو در زنان و مردان موثر است و در برخی افراد باعث می‌شود بخشی از موها دوباره رشد کنند. البته، این محصول گران بوده و به ندرت پیش می‌آید که باعث درمان قطعی ریزش مو و بهبود طولانی مدت قابل قبولی شود. در مواردی که درمان ریزش موی ارثی نتیجه می‌دهد نیز، بهبود حاصله تنها تا زمان استفاده از محلول حفظ می‌شود. گاهی اوقات، ماینوکسیدیل در محل استعمال باعث تحریک‌پذیری یا واکنش‌های آلرژیک پوست می‌شود.
  • بهترین قرص برای ریزش مو در مردان ، قرص های فیناستراید است؛ قرص‌های فیناستراید جهت کاهش سطح هیدروتستوسترون استفاده می‌شود که باعث کم شدن و درمان ریزش مو در مردان شده و احتمالاً به رویش مجدد موها کمک می‌کند. معمولاً برای مشاهده نتیجه این دارو برای ریزش مو دست کم به ۳ تا ۶ ماه مصرف مداوم نیاز است. کاهش میل جنسی و اختلال نعوظ از عوارض شناخته شده این قرص‌ها هستند. نتایج بدست آمده از این درمان ریزش مو مردان و زنان ظرف ۶ تا ۱۲ ماه پس از قطع استفاده از این قرص‌ها از بین می‌رود.

چطور ریزش موی ارثی را درمان کنیم؟

درمان‌های تأیید نشده

استفاده از داروی ریزش مو مثل سپیرونولاکتون، سیپروترون استات، فلوتامید و سایمتیدین در زنان باعث مهار عملکرد دی‌هیدروتستوسترون در پوست سر شده و تا حدودی در درمان ریزش مو و بهبود آن موثر است. البته، باید در دوران بارداری از مصرف سپیرونولاکتون و سیپروترون استات اجتناب شود، زیرا آن‌ها می‌توانند باعث زنانه شدن جنین مذکر شوند؛ در دوران شیردهی نیز باید از مصرف هر دو اجتناب شود. فلوتامید خطر آسیب رساندن به کبد را به همراه دارد.

لازم به یادآوری است که تمام روش‌های درمان ریزش موی سر موضعی و خوراکی تنها تا زمانی تأثیر دارند که از آن‌ها استفاده می‌شود. به علاوه، هیچ یک از این درمان‌ها تأثیر چشمگیری ندارد.

انواع کلاه‌گیس‌ها

برای برخی افراد، استفاده از انواع کلاه‌گیس‌ها و حتی اکستنشن‌های مو کمک بسیاری زیادی به پنهان کردن ریزش موی ارثی می‌کند. کلاه گیس‌ها (مو‌های مصنوعی) دو نوع دارند؛ آن‌ها از مو‌های طبیعی یا مصنوعی ساخته می‌شوند.

کلاه‌گیس‌ها و کلاه‌گیس‌های تکه‌ای ساخته شده از موی مصنوعی معمولاً ۶ تا ۹ ماه دوام داشته و نگهداری و شست‌وشوی آن‌ها راحت است، اما حرارت به آن‌ها آسیب زده و پوشیدنشان باعث احساس گرما در پوست سر می‌شود. کلاه‌گیس‌ها یا کلاه‌گیس‌های تکه‌ای ساخته شده از موی واقعی ظاهری طبیعی‌تر داشته و می‌توان آن‌ها را با حرارت پایین حالت داد.

مواد آرایشی پوشاننده

اسپری‌های حاوی فیبرهای کوچک رنگ شده که از طریق اینترنت هم قابل خریداری هستند به برخی افراد کمک می‌کنند تا طاسی خود را پنهان کنند. البته، در صورت خیس شدن موها (به وسیله باران، شنا یا تعریق) این مواد شسته شده و معمولاً تنها تا نوبت بعدی شانه کردن یا شست‌وشوی سر دوام دارند.

چطور ریزش موی ارثی را درمان کنیم؟

درمان‌های جراحی

یکی از روش ها برای درمان ریزش شدید موی سر، جراحی است. بیمه‌ها درمان‌های جراحی را پوشش نمی‌دهند. این درمان‌ها به صورت خصوصی انجام شده و عبارتند از:

۱. کاشت مو، که در آن فولیکول‌های مو از پشت و کناره‌های سر برداشته شده و به نقاط طاس سر پیوند زنده می‌شوند

۲. کاهش پوست سر که در آن مساحتی به شکل یک بیضی از پوست ناحیه طاس برداشته شده و نواحی مجاور حاوی مو کشیده شده و به هم نزدیک می‌شوند.‌ گاهی اوقات برای کشیدن پوست از اتساع دهنده‌های بافتی استفاده شده و همچنین اسکارهای به جا مانده از کاهش پوست سر بیش از حد به چشم می‌خورند.

برای مراقبت از خود چه کاری می‌توانم انجام دهد؟

یکی از وظایف مهم مو، حفاظت از پوست سر در برابر آفتاب برای جلوگیری از ریزش مو است؛ بنابراین باید تمامی نواحی طاس پوست سر در مقابل آفتاب محافظت شوند تا از آفتاب سوختگی جلوگیری شده و احتمال بروز آسیب‌های طولانی مدت ناشی از آفتاب نیز کاهش یابد.

شما باید برای جلوگیری از ریزش مو ارثی نواحی طاس سر را با کرم ضدآفتاب بپوشانید و در صورتی که قرار است در معرض نور خورشید قرار بگیرید می‌بایست کلاه بپوشید.‌

۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید