رونمایی از اولین شاسیبلند الکتریکی فولکسواگن
برای سادهتر کردن داخل ماشین، همه دکمهها حذف شده و بخشهای مختلف ماشین از طریق یک نمایشگر لمسی کنترل میشود که در مدلهای ارزانتر ده اینچی و در مدلهای گرانتر ۱۲ اینچی است.
کد خبر :
۸۵۲۶۹
بازدید :
۱۴۲۴۱
فولکسواگن پیشبینی کرده تولید ماشین به نیم میلیون دستگاه در سال برسد
گام دوم فولکس
فولکسواگن اولین شاسیبلند الکتریکی خود را رونمایی کرد. فولکسواگن ID.۴ دومین مدل الکتریکی فولکسواگن است و این شرکت میخواهد با آن استفاده از ماشینهای الکتریکی را در جهان همگانی کند.
هدف فولکسواگن تبدیل شدن به یک خودروساز الکتریکی است. این شرکت فروش اولین مدل الکتریکی خود به نام ID.۳ را یک ماه پیش آغاز کرد. ID.۴ برای فولکسواگن ماشین مهمتری است. برخلاف ID.۳ که با تمرکز بر بازار اروپا ساخته شده، ID.۴ بزرگترین بازارهای جهان در چین و آمریکا را هدف گرفته است.
قرار است ID.۴ علاوه بر آلمان در کارخانههایی در چین و آمریکا هم ساخته شود و فولکسواگن پیشبینی کرده که تولیدش تا سال ۲۰۲۵ به ۵۰۰ هزار دستگاه در سال برسد.
قیمت پایه ماشین در بازار آمریکا چهل هزار دلار است
ظاهر ماشین ساده و با خطوطی شبیه به ID.۳ طراحی شده است. اتاق هر دو مدل هم به هم شبیه است. برای سادهتر کردن داخل ماشین، همه دکمهها حذف شده و بخشهای مختلف ماشین از طریق یک نمایشگر لمسی کنترل میشود که در مدلهای ارزانتر ده اینچی و در مدلهای گرانتر ۱۲ اینچی است.
ID.۴ بر روی پلتفرمی مشترک با ID.۳ ساخته میشود. باتریها در کف ماشین قرار دارد. نیروی باتریهای به چرخهای عقب منتقل میشود و ماشین میتواند با هر بار شارژ تا ۵۲۰ کیلومتر حرکت کند. فولکسواگن میگوید ID.۴ پس از نیم ساعت شارژ با شارژرهای سریع میتواند تا ۳۲۰ کیلومتر حرکت کند. حداکثر سرعت ماشین ۱۶۰ کیلومتر در ساعت است.
شاسیبلند الکتریکی فولکسواگن در آلمان، چین و آمریکا تولید خواهد شد
رونق شاسیبلندهای کوچک باعث شده خودروسازان دیگر هم در این بخش مدلهای الکتریکی عرضه کنند. تسلا، خودروساز آمریکایی از رقیبان جلوتر است و مدل Y کارخانه اکنون فروخته میشود. فورد از چند ماه آینده شاسیبلندی به نام موستانگ ماخ-ئی را به بازار عرضه میکند و نیسان از سال آینده مدل آریا را به بازار خواهد فرستاد.
اشکودا و سئات، زیرمجموعههای دیگر فولکسواگن هم قرار است براساس پلتفرمی مشابه با ID.۴، مدلهای مشابهی بسازند.
قیمت گرانترین مدل ID.۴ در بازار آمریکا نزدیک به شصت هزار دلار است. اما مدلهای ارزانتر با قیمت پایه۴۰ هزار دلار فروخته میشود که حدود ده هزار دلار از تسلا ارزانتر است. خریداران همچنین میتوانند سه سال ماشین خود را مجانی شارژ کنند.
فولکسواگن امیدوار است با این قیمت و مسافت طولانی که ماشین میتواند با هر بار شارژ حرکت کند، بسیاری از مشتریان شاسیبلندهای بنزینی و دیزل را به خرید ID.۴ ترغیب کند.
خانهای روی چهار چرخ
امکانات ماشینهای آینده هیوندای با همکاری شرکت الجی ساخته شده است
هیوندای مجموعهای از امکانات مدلهای الکتریکی آینده خود را در قالب یک کانسپت نمایش داده است. این کانسپت که با همکاری شرکت LG، تولیدکننده لوازم الکتریکی ساخته شده، اتاقی است که داخل نسل بعدی ماشینهای الکتریکی هیوندای را نشان میدهد.
هیوندای قرار است در چند سال آینده خودروهای الکتریکی خود را تحت زیرمجموعهای به نام آیونیک به بازار عرضه کند.
این شرکت میگوید به دنبال راههایی است که سرنشینان بتوانند از زمانی که در راه میگذرانند بهتر استفاده کنند. حجم کوچکتر بخشهای مکانیکی در ماشینهای الکتریکی فضای بیشتری در اختیار طراحان قرار داده تا امکانات جدیدی به ماشین اضافه کنند.
محفظهای برای نگهداری کفش در زیر صندلی قرار داده شده است
از جمله امکاناتی که در این کانسپت نمایش داده شده، نمایشگر هفتاد اینچی است که سرتاسر سقف ماشین را میپوشاند. هیوندای میگوید میتوان این نمایشگر را طوری تنظیم کرد که مثلا در روزهای بارانی، تصاویری از آسمان آفتابی را نمایش دهد. این نمایشگر نازک همچنین از روی سقف حرکت کرده و سرنشینان عقب میتوانند از آن برای تماشای فیلم استفاده کنند.
بلندگوهای ماشین در پشت سری صندلیها قرار گرفته و هیوندای میگوید این سیستم طوری طراحی شده که میتواند فیلمهای متفاوتی برای هر سرنشین پخش کند.
این کانسپت دستگاه قهوهساز و یخچال برای نوشیدنیهای خنک دارد. در زیر صندلی محفظهای برای قرار دادن کفش گذاشته شده که کفشهای خیس را خشک و خوشبو میکند. محفظه مشابهی هم برای قرار دادن لباس گذاشته شده است.
آیونیک ۵ با الهام از کانسپت ۴۵ هیوندای ساخته خواهد شد
امکان دیگری که در این کانسپت نمایش داده شده، رباتی است که پس از پیادهشدن کف ماشین را جارو میکند. ماشین همچنین با استفاده از اشعه فرابنفش داخل اتاق را ضدعفونی میکند.
بخشی از این امکانات قرار است سال آینده با شاسیبلند الکتریکی به نام آیونیک ۵ به مشتریان عرضه شود. هیوندای در سال ۲۰۲۲ آیونیک ۶ را به بازار عرضه میکند و یک شاسیبلند الکتریکی بزرگ به نام آیونیک ۷ هم قرار است در سال ۲۰۲۴ ساخته شود.
ماشین الکتریکی برای همه
کانسپت زیرو دو موتور الکتریکی دارد و با هر بار شارژ تا ۷۰۰ کیلومتر حرکت میکند
جیلی، خودروساز چینی از پلتفرمی جدید برای خودروهای الکتریکی رونمایی کرده و میگوید آماده است این پلتفرم را علاوه بر شرکتهای زیرمجموعه خود، در اختیار خودروسازان دیگر هم قرار دهد. گروه خودروسازی جیلی شامل ۹ خودروساز از جمله لوتوس و ولوو است. این شرکت در سال ۲۰۱۹ بیش از دو میلیون دستگاه ماشین تولید کرد.
لینکاندکو (Lynk&Co) از شرکتهای عضو گروه جیلی اولین کارخانهای است که از پلتفرم جدید استفاده خواهد کرد. یک کانسپت از ماشینی که قرار است سال آینده به بازار عرضه شود، هفته گذشته در پکن نمایش داده شد. این کانسپت دو موتور الکتریکی دارد و با هر بار شارژ تا ۷۰۰ کیلومتر حرکت میکند.
لی شوفو، میلیاردر چینی و مالک جیلی در این مراسم گفت که ساخت این پلتفرم مهمترین گام این خودروساز در ده سال گذشته است و با آن مسیر همگانی شدن ماشینهای الکتریکی هموارتر خواهد شد.
این پلتفرم SEA نام دارد و با همکاری مراکز تحقیق و توسعه جیلی در چین، سوئد، بریتانیا و آلمان ساخته شده است. بر روی این پلتفرم میتوان ماشینهایی با ابعاد مختلف تولید کرد و طول عمر باتریهایش دو میلیون کیلومتر است.
جیلی میگوید مذاکرات مقدماتی برای عرضه این پلتفرم به شرکتهای دیگر در جریان است.
تنها نمایشگاه سال
تمرکز اصلی نمایشگاه پکن خودروهای الکتریکی و ماشینهای شاسیبلند است
تنها نمایشگاه خودروی سال ۲۰۲۰ میلادی از شنبه ۲۶ سپتامبر (۵ مهر) در پکن آغاز شد. همه نمایشگاههای مهم خودرو امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا لغو شده و نمایشگاه پکن هم با پنج ماه تاخیر برگزار میشود.
برگزاری نمایشگاه پکن پیامی از رهبران چین به جهان است که این کشور بحران کرونا را پشت سر گذاشته و شرایط به حالت عادی برگشته است. با این حال نمایشگاه تحت تدابیر شدید بهداشتی برگزار میشود. بازدیدکنندگان خارجی مجبور شدند دو هفته قرنطینه شوند و تعداد بازدیدکنندگان محدود شده است.
این سختگیریها باعث شد تا مدیران برخی شرکتها از سفر به چین منصرف شوند و از طریق ارتباط تصویری در مراسم رونمایی محصولاتشان شرکت کنند.
چین بزرگترین بازار خودروی جهان است و دو نمایشگاهی که در پکن و شانگهای برگزار میشود، بزرگترین رویداد در صنعت خودرو است.امسال ۷۵۸ ماشین در پکن نمایش داده شده که ۸۲ مدل برای اولین بار در جهان رونمایی میشوند.
چین تنها بازار خودرو در جهان است که پس از شیوع ویروس کرونا به حالت عادی برگشته و فروش در این کشور رو به افزایش است.
آمار نشان میدهد که فروش خودروسازان لوکس سریعتر از دیگران به حالت عادی برگشته است. اما رقابت بین خودروسازان تولید انبوه بیشتر شده و شرکتهای خارجی نظیر تویوتا و فولکسواگن برای گرفتن سهم از بازار با خودروسازان چینی نظیر جیلی رقابتی شدید دارند.
۰