کاهش وزن با حذف گوشت از رژیم غذایی

کاهش وزن با حذف گوشت از رژیم غذایی

بیشترین تفاوت میان افراد همه‌چیزخوار و وگان‌ها بوده است که مطلقا هیچ‌گونه محصول حیوانی مصرف نمی‌کنند. محققان در دانشگاه سیتی در نیویورک دریافتند که وگان‌ها دارای انواع محافظ‌تری از باکتری‌های روده هستند.

کد خبر : ۸۵۳۸۸
بازدید : ۱۰۸۰۷
کاهش وزن با حذف گوشت از رژیم غذایی
طبق نظرسنجی رفتار اجتماعی بریتانیا، تقریبا یک سوم مردم این کشور مصرف گوشت خود را در یک سال گذشته کاهش داده‌اند.

سازماندهندگان نظرسنجی دریافتند که ۲۹ درصد مردم مصرف گوشت را در سال گذشته کاهش داده‌اند، ۹ درصد گفتند که به فکر کاهش مصرف گوشت یا کنار گذاشتن آن به طور کامل هستند، و حدود سه درصد گفتند که تاکنون گیاهخوار شده‌اند.

کنار گذاشتن استیک و برگر برای در پیش گرفتن سبک زندگی گیاهخواری، به دلایل اخلاقی یا بر اثر نگرانی از مصرف گوشت قرمز و سلامتی، شاید از ذهن شما نیز گذشته باشد.

اما پس از توقف خوردن گوشت، در بدن شما چه اتفاقی می‌افتد؟

۱- کاهش وزن
تیمی از دانشکده پزشکی دانشگاه جورج واشنگتن در ایالات متحده اخیرا کوشید تا دریابد که اگر فردی از گوشتخواری به گیاهخواری روی آورد، چه مقدار وزن از دست می‌دهد.

این تحقیق که مطالعات قبلی را بررسی کرده و در نشریه آکادمی تغذیه و رژیم غذایی منتشر شده است، نشان داد که مشارکت‌کنندگانی که گوشت را از رژیم غذایی خود حذف کرده‌اند، بدون نظارت بر میزان مصرف کالری دریافتی یا افزایش میزان ورزش، حدود ده پوند از وزنشان کاهش یافته است.

نیل برنارد، پزشک و نویسنده اصلی این تحقیق و استاد پزشکی وقت در دانشگاه جورج واشنگتن، گفت: «پیامی که باید آویزه گوش خود کنیم، این است که رژیم غذایی گیاهی می‌تواند به شما کمک کند تا بدون شمارش کالری یا افزایش میزان فعالیت ورزشی روزانه خود، وزن خود را کاهش دهید.»

۲- باکتری‌های روده شما تغییر می‌کنند
‌می‌گویند «همانی هستیم که می‌خوریم»، و این سخن در مورد سیستم گوارشی شما نیز مانند دیگر بخش‌های بدنتان، صدق می‌کند. یک تحقیق انجام شده در سال ۲۰۱۴ درباره کشف تفاوت میان باکتری‌های روده در افراد همه‌چیزخوار، وگان (vegan) و گیاهخوار، حاکی است که نوع باکتری‌های روده در میان این سه گروه افراد متفاوت است.

با این حال، بیشترین تفاوت میان افراد همه‌چیزخوار و وگان‌ها بوده است که مطلقا هیچ‌گونه محصول حیوانی مصرف نمی‌کنند. محققان در دانشگاه سیتی در نیویورک دریافتند که وگان‌ها دارای انواع محافظ‌تری از باکتری‌های روده هستند.

۳- می‌توانید از نظر مواد مغذی غنی شوید
یک رژیم متعادل گیاهخواری یا وگان، می‌تواند با برنامه‌ریزی کافی، مواد غذایی کافی برای بدن را تامین کند. اما به گفته نهاد خدمات سلامت همگانی بریتانیا، ممکن است با این رژیم دریافت آهن، ویتامین د، و ویتامین ب۱۲ دشوارتر شود.

این نهاد برای دریافت مواد کافی، خوردن حبوبات و دانه‌ها مانند انواع لوبیا و عدس، مغزها، میوه، سبزیجات به رنگ سبز تیره، غلات سبوس‌دار، و غلات صبحانه (cereals) غنی‌سازی شده با آهن را پیشنهاد می‌کند.

ویتامین ب۱۲ می‌تواند در محصولات به دست آمده از مخمرها، مانند مارمایت (Marmite)، غلات غنی‌شده ویژه صبحانه (cereals)، و محصولات سویا یافت شود. تخم‌مرغ، کره‌های غنی‌شده، غلات صبحانه و برخی شیر‌ها نیز می‌توانند منبع ویتامین د باشند.
کاهش وزن با حذف گوشت از رژیم غذایی
۴- ریسک ابتلا به سرطان کاهش می‌یابد
سازمان بهداشت جهانی می‌گوید محصولات فراوری شده گوشتی در زمره مواد سرطان‌زا دسته‌بندی می‌شوند، بنابراین محصولاتی مانند «بیکن» و «سالامی» در دسته‌بندی فرمالدئیدها، محصولات در معرض پرتو گاما، و سیگار قرار می‌گیرند.

همچنین گفته شده است که گوشت قرمز «احتمالا» عوامل سرطان‌زا دارد. به گفته کارشناسان، خوردن تنها ۵۰ گرم گوشت فراوری شده یا دو برش بیکن در روز، می‌تواند خطر سرطان روده را تا ۱۸ درصد افزایش دهد.

با این که این میزان درصد چشمگیری به نظر می‌رسد، افزایش ۱۸ درصدی خطر سرطان روده که دانشمندان آژانس بین‌المللی تحقیقات سرطان درباره‌اش هشدار داده‌اند، در مورد یک سطح مبنا در بریتانیا است که می‌گوید حدود شش نفر از هر صد نفر بریتانیایی، به سرطان روده دچار می‌شوند، و مربوط به تک تک افراد نیست.

بنابراین، این افزایش می‌تواند ترجمه شود به یک مورد بیشتر سرطان روده در میان هر صد نفری که در تمام عمر، بیکن خورده‌اند. سازمان خدمات سلامت همگانی بریتانیا می‌گوید: «به شکل دقیق‌تر، خوردن بیشتر گوشت قرمز، به‌ویژه گوشت فراوری شده، با سرطان‌های به‌خصوصی، به‌ویژه سرطان روده، مرتبط است.»

۵- کاهش احتمالی بیماری‌های قلبی
دانشمندان اخیرا کشف کردند که گوشت قرمز با بیماری‌های قلبی ارتباط دارد. یک تحقیق در موسسه تحقیقاتی لرنر در ایالات متحده، نشان داد که کارنیتین (ماده‌ای مغذی که در خوراک یافت می‌شود) به واکنش میکرب‌های روده می‌انجامد که موجب ایجاد و تشدید بیماری‌های قلبی می‌شوند.

نویسنده ارشد این تحقیق، استنلی هیزن، پزشک و معاون تحقیقات تطبیقی در موسسه پژوهشی لرنر، و رئیس بخش پیشگیری از بیماری‌های قلبی و توانبخشی، بر اساس گزارش کلینیک سلامت کلیولند گفت: «این (نتیجه‌گیری‌ها) به داده‌هایی اضافه می‌کند که ارتباط میان گوشت قرمز، جذب کارنیتین، و ابتلا به بیماری‌های قلبی را تقویت می‌کند.»

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید