قهوه ناشتا در چه صورتی دیابت نوع دوم می‌آورد؟

قهوه ناشتا در چه صورتی دیابت نوع دوم می‌آورد؟

«صبحانه ما معمولاً غنی از کربوهیدارت (به خصوص قند) است. اگر صبحانه‌ای صرف شود که کربوهیدرات، به خصوص قندِ کمتری داشته باشد، پیش‌بینی می‌شود که حتی نوشیدن قهوه قبل از آن نیز قند خون را کمتر بالا ببرد.»

کد خبر : ۸۵۴۱۶
بازدید : ۱۰۰۵۴
ناشتا قهوه ننوشید، دیابت می‌آورد
فرادید | یک فنجان قهوه تلخِ قوی آن‌هم بعد از یک شب بدخوابی نخستین چیزی است که اکثر افراد صبح خود را با آن شروع می‌کنند، اما محققان می‌گویند افراد بهتر است از نوشیدن قهوه ناشتا بپرهیزند.

به گزارش فرادید به نقل از سی‌ان‌ان، نتایج یک مطالعه نشان می‌دهد که شروع صبح با یک فنجان قهوه می‌تواند بر قند خون اثر منفی بگذارد و خطر ابتلا به دیابت نوع دوم و بیماری قلبی را افزایش دهد.

پروفسور جیمز بِتز، نویسنده ارشد این مقاله از دانشگاه بَث می‌گوید: «من می‌دانم که نیمی از ما صبح‌ها قبل از انجام هر کاری یک فنجان قهوه می‌نوشیم و به صورت غریزی باور داریم که هر چه بیشتر خسته باشیم باید قهوه تلخ‌تری بنوشیم.»

«تاکنون دانش ما نسبت به اینکه قهوه چه کاری با بدن ما می‌کند - به خصوص اینکه چه اثری بر سوخت‌وساز و قند خون دارد - محدود بوده است.»

محققان دانشگاه بث برای انجام تحقیق خود از ۲۹ داوطلب که مردان و زنان سالم بودند درخواست کردند که در ۳ آزمایش متفاوت که هر کدام با یک هفته فاصله از دیگری انجام شد شرکت کنند.

در آزمایش اول محققان به مشارکت‌کنندگانی که از ساعت ۱۱ شب تا ۷ صبح خواب خوبی را تجربه کرده بودند، به محض بیدار شدن یک فنجان نوشیدنی شیرین دادند.
بیشتر بخوانید:

در آزمایش دوم، محققان خواب شبانه مشارکت‌کنندگان را با ارسال هر ۵ دقیقه یک پیامک که نیازمند پاسخگویی بود، مختل کردند و به محض بیدار شدنِ آن‌ها از خواب به آن‌ها همان نوشیدنی شیرین را دادند.

یک شب دیگر، مشارکت‌کنندگان باز اختلال خواب را تجربه کردند، اما وقتی بیدار شدند اول یک قهوه تلخ و قوی نوشیدند و سپس ۳۰ دقیقه بعد همان نوشیدنیِ شیرینی را نوشیدند که در آزمایش‌های قبلی مصرف کرده بودند.

نوشیدینی شیرین همان میزان کالری‌ای را داشت که یک صبحانه معمولی دارد.

محققان دریافتند یک شب بی‌خوابی اثر چندانی بر قند خون و پاسخ انسولینی شرکت‌کنندگان نداشت. این‌درحالیست که تحقیقات قبلی گفته بودند چند ساعت بی‌خوابی یا چند شب بدخوابیِ پشت سر هم می‌تواند اثر منفی بر قند خون بگذارد.

اما، مصرف قهوه تلخ قبل از صبحانه [همان نوشیدینی شیرین]به طرز چشمگیری قند خون افراد را افزایش داده بود. درواقع افرادی که قبل از صرف نوشیدنیِ شیرین قهوه خورده بودند قند خونشان در مقایسه با افرادی که قهوه ننوشیده بودند ۵۰ درصد بالاتر بود.
چرا قهوه ناشتا دیابت نوع دوم می‌آورد؟

این مطالعه نتیجه‌گیری کرد که صرف قهوه بعد از یک شب بدخوابی و به منظورِ پیشگیری از احساس خواب‌آلودگی در طول روز، توان بدن برای تحمل قندِ موجود در صبحانه را محدود می‌کند [که احتمالاً منجر به تولید انسولین بیشتر در خون می‌شود.]نویسندگان نوشتند: «صبحانه ما معمولاً غنی از کربوهیدارت (به خصوص قند) است. اگر صبحانه‌ای صرف شود که کربوهیدرات، به خصوص قندِ کمتری داشته باشد، پیش‌بینی می‌شود که حتی نوشیدن قهوه قبل از آن نیز قند خون را کمتر بالا ببرد.»

بنابراین به مردم توصیه می‌شود اگر قرار است صبحانه‌ای غنی از کربوهیدرات مصرف کنند، قبل از آن قهوه مصرف نکنند. این تیم تحقیقاتی قهوه سیاه (اسپرسو) را به آزمایش گذاشت، اما اعلام کرد که نتایج برای سایر انواع قهوه مانند لاته یا قهوه با شیر نیز صدق می‌کند.
به گزارش دیلی میل، نویسندگان به افراد توصیه کردند نوشیدن قهوه را به یکساعت بعد از خوردن صبحانه موکول کنند و حداقل تا رسیدن به حل کار از نوشیدن قهوه خودداری کنند. ظاهراً افزایش قند خون بعد از نوشیدن قهوه بعد از یک شب بدخوابی به این علت است که کافئین موجود در قهوه مانع از جذب قند توسط ماهیچه‌ها می‌شود.
دانشمندان تأکید کردند سال‌ها نوشیدن قهوه پیش از صبحانه ای که کربوهیدرات بالا دارد می‌تواند در درازمدت باعث دیابت نوع دوم و بیماری‌های قلبی شود.

بتز درباره قهوه حاوی شیر نوشت: «اثر فیزیولوژیکی قهوه به قدری قوی است که حتی با وجود شیر نیز همان اثرات بدون شیر را خواهد داشت.»

منبع: CNN & The Daily Mail
گردآوری و ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
  • ایرانی ارسالی در

    خوردن پوتیتو (سیب زمینی !) در مقادیر زیاد و متنوع به خصوص در دوران بارداری مورث دیابت است...

اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید