اینترنت فضایی در اختیار امدادگران آمریکا

اینترنت فضایی در اختیار امدادگران آمریکا

در حال حاضر حدود ۸۰۰ ماهواره استارلینک در مدار پایین زمین وجود دارند و برنامه اسپیس‌اکس این است که شمار این ماهواره‌ها را طی سال‌های آینده به ده هزار برساند.

کد خبر : ۸۵۵۳۵
بازدید : ۸۶۶۳
اینترنت فضایی در اختیار امدادگران آمریکا
تصویر ناسا از روی ماهواره استارلینک پس از برخاستن از زمین
امدادگران حوادث مترقبه در آمریکا یکی از اولین کاربران پروژه اینترنت ماهواره‌ای ایلان ماسک [کارآفرین شهیر آمریکایی]موسوم به استارلینک هستند که با استفاده از مجموعه‌ای از ماهواره‌ها در فضا، اینترنت پرسرعت برای کاربران روی زمین فراهم می‌کند.

در شهر مالدن در ایالت واشینگتن، جایی که اوایل ماه جاری، ۸۰ درصد خانه‌ها و ساختمان‌ها به واسطه آتش‌سوزی تخریب شد، سازمان حوادث مترقبه این ایالت با استفاده از اینترنت فضایی استارلینک شرکت اسپیس‌اکس یک ایستگاه اینترنت وای‌فای عمومی رایگان راه‌اندازی کرده است.

این سازمان دوشنبه گذشته در توییتر خود نوشت: «در حالی که امدادگران مشغول کمک به ساکنان شهر مالدن برای به بازسازی آثار آتش سوزی‌ها هستند، برخورداری از پشتیبانی خدمات اینترنتی استارلینک شرکت اسپیس‌اکس مایه خوشحالی است.»
ماسک پاسخ داد: «خوشحالم که اسپیس‌اکس می‌تواند کمک کند! برای ما کمک به امدادگران و مکان‌های فاقد اتصال اینترنت حائز اولویت است.» مدیرعامل اسپیس‌اکس همچنین جزئیاتی را در مورد برنامه‌های آینده استارلینک فاش کرد و از قصدش برای ورود این شرکت خصوصی فضایی به بورس سخن گفت.

وی در توییتی نوشت: «ما احتمالاً بعد از چند سال که استارلینک یک جریان درآمدی کم‌نوسان و قابل پیش‌بینی داشته باشد، آن را وارد بورس خواهیم کرد. بازار بورس جریان نقدی نامنظم را دوست ندارد. هاها. من طرفدار بزرگ سرمایه‌گذاران خرد هستم. اطمینان می‌دهم که آن‌ها در اولویت باشند. می‌توانید سر این قول از من طلبکار باشید.»

در حال حاضر حدود ۸۰۰ ماهواره استارلینک در مدار پایین زمین وجود دارند و برنامه اسپیس‌اکس این است که شمار این ماهواره‌ها را طی سال‌های آینده به ده هزار برساند.

در حال حاضر، استارلینک به دلیل محدودیت تعداد ماهواره‌های در حال کار، فقط بخشی از عرض شمالی زمین را تحت پوشش دارد، و قرار است قبل از پایان سال جاری میلادی در شمال آمریکا و کانادا ارائه خدمات را به مشتریان آغاز کند.

سازمان حوادث مترقبه ایالت واشینگتن در پاسخ به پرسشی درباره کیفیت اتصال اینترنت استارلینک آن را «خیلی خوب» توصیف کرد.

به گفته این سازمان: «این تجهیزاتی است که ما به طور قطع می‌توانیم در صورت بروز بلایای بزرگ‌تر حتی از آن بهره‌برداری کنیم.» اسپیس‌اکس این تجهیزات را جهت راه‌اندازی مرکز اینترنت وای‌فای به صورت رایگان در اختیار امدادگران ایالت واشینگتن قرار داده است.

شبکه اینترنت استارلینک بنا دارد پوشش اینترنتی خود را به بیش از ۹۹ درصد از کل مناطق مسکونی کره زمین توسعه دهد. این موضوعی است که در جامعه اخترشناسان بحث‌برانگیز بوده است. ماه گذشته، صد‌ها اخترشناس هشدار دادند که حضور هزاران ماهواره در مدار پایین زمین «اثر منفی بزرگی» در توانایی برای انجام مشاهدات فضایی خواهد داشت و از این رهگذر می‌تواند مانع پیشرفت علمی شود.

اسپیس‌اکس هم‌اکنون در حال همکاری با انجمن نجوم آمریکا و رصدخانه‌های مختلف است تا راهی برای کاهش اثر ماهواره‌ها بر مشاهدات فضایی بیابد. از جمله راهکار‌های در حال بررسی عبارت است از رنگ‌آمیزی ماهواره‌ها با رنگ سیاه و تغییر زاویه دادن صفحات خورشیدی برای جلوگیری از انعکاس نور خورشید.
منبع:ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
تازه‌‌ترین عناوین
پربازدید