سه کراس و یک سدان تازه وارد از چین؛ سوئستها چه ویژگیهایی دارند؟

کمپانی سوئست قرار است در همکاری دوم خود ۴ خودرو را با همکاری طرفی ایرانی به مرحله تولید ومونتاژ برساند. البته در حال حاضر دو خودروی A۵ و DX ۷ مراحل آزمایش جادهای را پشت سر میگذارند. تصاویر منتشر شده از این دو محصول نشان میدهد که شرکت همکار سوئست در ایران با پوشاندن برند خودروی آزمایشی فعلا قصد ندارد تا پیش از قطعی شدن تولید خودروها موضوع به رسانه ها کشیده شود.
کد خبر :
۸۵۶۳۵
بازدید :
۱۷۷۹۸

فرادید | تصاویر منتشر شده در شبکههای اجتماعی نشان میدهد که سه مدل کراس اوور و یک سدان متعلق به شرکت «سوئست چین» برای ورود به بازار خودروی ایران آماده میشوند. البته هنوز مشخص نشده که کدام یک از خودروسازان داخلی این محصولات را عرضه میکنند. اما بررسیها نشان میدهد که در گذشته مونتاژ برخی از محصولات شرکت سوئست در ایران را گروه بهمن انجام میداد. با این حال علاوه بر «بهمن خودرو» از دو گروه «دیار خودرو» و «ریگان خودرو» به عنوان گزینههای احتمالی همکاری با شرکت سوئست نام برده میشود.
به گزارش فرادید، کمپانی سوئست که پیش از این با ونهای «دلیکا» و در حوزه حمل ونقل عمومی در ایران حضور داشته، حالا قرار است که سه مدل Dx5، Dx3 و Dx7 را در رده کراس اوور و مدل A ۵ را در رده سدان عرضه کند.
کمپانی خودروسازی سوئست که در سال ۱۹۹۵ با همکاری سه شرکت میستوبیشی ژاپن، فوجیان موتور و چین موتور در استان فوجیان چین بنا نهاده شد، تاکنون ۹ مدل خودروی تجاری در ردههای مختلف ساخته است. البته این شرکت برخی مدلهای کمپانی میتسوبیشی را هم در چین مونتاژ میکند.
نخستین قرارداد همکاری کمپانی سوئست با ایران در سال ۲۰۰۸ بود که براساس آن تعداد ۵۷۰۰ دستگاه ون دلیکا به سفارش شرکت مهرگان ایران توسط این کمپانی خودروسازی ساخته و تحویل شد.
با این حال این کمپانی قرار است در همکاری دوم خود ۴ خودرو را با همکاری طرفی ایرانی به مرحله تولید ومونتاژ برساند. البته در حال حاضر دو خودروی A۵ و DX ۷ مراحل آزمایش جادهای را پشت سر میگذارند.
تصاویر منتشر شده از این دو محصول نشان میدهد که شرکت همکار سوئست در ایران با پوشاندن برند خودروی آزمایشی فعلا قصد ندارد تا پیش از قطعی شدن تولید خودروها موضوع به رسانه ها کشیده شود.
به گزارش فرادید، کمپانی سوئست که پیش از این با ونهای «دلیکا» و در حوزه حمل ونقل عمومی در ایران حضور داشته، حالا قرار است که سه مدل Dx5، Dx3 و Dx7 را در رده کراس اوور و مدل A ۵ را در رده سدان عرضه کند.
کمپانی خودروسازی سوئست که در سال ۱۹۹۵ با همکاری سه شرکت میستوبیشی ژاپن، فوجیان موتور و چین موتور در استان فوجیان چین بنا نهاده شد، تاکنون ۹ مدل خودروی تجاری در ردههای مختلف ساخته است. البته این شرکت برخی مدلهای کمپانی میتسوبیشی را هم در چین مونتاژ میکند.
نخستین قرارداد همکاری کمپانی سوئست با ایران در سال ۲۰۰۸ بود که براساس آن تعداد ۵۷۰۰ دستگاه ون دلیکا به سفارش شرکت مهرگان ایران توسط این کمپانی خودروسازی ساخته و تحویل شد.
با این حال این کمپانی قرار است در همکاری دوم خود ۴ خودرو را با همکاری طرفی ایرانی به مرحله تولید ومونتاژ برساند. البته در حال حاضر دو خودروی A۵ و DX ۷ مراحل آزمایش جادهای را پشت سر میگذارند.
تصاویر منتشر شده از این دو محصول نشان میدهد که شرکت همکار سوئست در ایران با پوشاندن برند خودروی آزمایشی فعلا قصد ندارد تا پیش از قطعی شدن تولید خودروها موضوع به رسانه ها کشیده شود.

«A5» سدان اقتصادی سوئست
کمپانی سوئست در حال حاضر سدان A ۵ را در بازار چین با قیمت ۱۲ هزار دلار عرضه میکند. محاسبه قیمت کمپانی با دلار ۲۹ هزار تومان نشان میدهد که این خودرو در صورت تولید در ایران قیمتی ما بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ میلیون تومان خواهد داشت.
A ۵ که در رده سدانهای کلاس C قرار دارد، نمونه به روزتر سوئست V ۵ است و تا حدی در بحث طراحی به روزتر از قبل به حساب میآید. سوئست A ۵ به پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است و ۱۲۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۳ نیوتن متر در اختیار راننده میگذارد. جعبه دنده A ۵ از نوع ۵ سرعته دستی است و میتوان این سدان چینی را با جعبه دنده CVT اتوماتیک هم سفارش گذاری کرد.
دو کیسه هوا، سانروف، کروز کنترل، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور و باران، تهویه اتوماتیک، جلو آمپر دیجیتال، آینههای تاشو برقی، سنسور باد لاستیک و… در سوئست A ۵ دیده میشود.
A ۵ که در رده سدانهای کلاس C قرار دارد، نمونه به روزتر سوئست V ۵ است و تا حدی در بحث طراحی به روزتر از قبل به حساب میآید. سوئست A ۵ به پیشرانه ۱٫۵ لیتری تنفس طبیعی مجهز است و ۱۲۰ اسب بخار را با گشتاور ۱۴۳ نیوتن متر در اختیار راننده میگذارد. جعبه دنده A ۵ از نوع ۵ سرعته دستی است و میتوان این سدان چینی را با جعبه دنده CVT اتوماتیک هم سفارش گذاری کرد.
دو کیسه هوا، سانروف، کروز کنترل، تریم داخلی چرم مصنوعی، نمایشگر لمسی، دوربین و سنسور پارک عقب، استارت دکمه ای، سیستم کنترل پایداری، سامانه کنترل شروع حرکت در سربالایی، چراغ روشنایی روز، سنسور نور و باران، تهویه اتوماتیک، جلو آمپر دیجیتال، آینههای تاشو برقی، سنسور باد لاستیک و… در سوئست A ۵ دیده میشود.
سه کراس اوور D۵، D۳ و D۷ چه ویژگیهایی دارند؟
کمپانی تولید کننده کراس اوورهای DX تاکنون چهار مدل را در این رده ساخته که از این چهار خودرو قرار است D۵، D۳ و D۷ مونتاژ شوند. سوئست در آخرین تولیدخود DX۹ را به بازار چین عرضه کردکه مدل ارتقا یافته مدل پیشین خود یعنی DX۷ بود.

با این حال سال ۲۰۱۴ بود که کمپانی سوئست، کانسپتی را با نام "R۷" در نمایشگاه پکن رونمایی کرد. اما پس از آن در نمایشگاه گوانژو نسخه تولیدی را با نام «DX۷ بولانگ» به بازار چین معرفی کرد. طراحی این خودرو زبان طراحی مشخص و منحصر این کمپانی را دارد، اما در DX۷ که شاسی بلند بزرگ تری است خطوط طراحی برجستهتر هستند و برآمدگی بیشتر را به خصوص در گلگیرها میبینیم.
سوئست DX۷ با دو پیشرانه ۱٫۵ لیتری توربو و ۱٫۸ لیتری توربو به بازار جهانی عرضه شده است. این پیشرانهها به ترتیب ۱۵۶ و ۱۹۶ اسب بخار قدرت دارند و گشتاور ۲۱۵ و ۲۶۵ نیوتن متر را تولید میکنند. قطعاً DX۷ با جعبه دنده اتوماتیک به بازار ایران عرضه میشود و بدیهی است که جعبه دنده ۵ سرعته اتوماتیک AT و یا ۶ سرعته اتوماتیک DCT وظیفه انتقال قدرت را به چرخهای جلوی خودرو دارند.
امکاناتی نظیر شش کیسه هوای ۱۰ نقطه ای، رادار خطی، سیستم کنترل پایداری، رادار نقطه کور، فرمان کمکی برقی، صندلی راننده برقی، گرم کن صندلیهای جلو، جلوآمپر دیجیتال، سنسور نور و باران، تریم داخلی چرم، تنظیم حالت رانندگی، استارت دکمه ای، کروزکنترل، تهویه اتوماتیک دوگانه، نمایشگر لمسی، دوربین ۳۶۰ درجه، ترمز پارک برقی، آینه حساس به نور و… از جمله امکانات سوئست DX۷ است.
این کراس اوور چینی و تک دیفرانسیل در بازار جهانی با توجه به مشخصات فنی و سطح امکانات قیمتهای مختلفی را تجربه میکند؛ نمونه فول آپشن ۱٫۸ لیتری DX۷ با قیمتی نزدیک به ۲۰ هزار و ۵۰۰ دلار به فروش میرسد و همین مسئله باعث میشود این کراس اوور سوئست در جایگاه CUVهای اقتصادی قرار بگیرد و البته براساس شرایط امروز ارز و معیارهای مونتاژ، بازه قیمتی ۷۰۰ تا ۸۰۰ میلیون تومان برای این خودرو پیش بینی میشود. رقبای این خودرو در ایران خودروهایی مثل جک S۷، کوپا T۲۱۰ و چری تیگو ۷ خواهند بود.

«DX5» دومین کراس اوور سوئست
مدل "DX ۳" دومین کراس اوور تولیدشده توسط این کمپانی محسوب میشود. نخستین بار در سال ۲۰۱۶ و در نمایشگاه خودروی پکن این مدل رونمایی شد و همان سال به تولید رسید. الگوهای طراحی کراس اوورهای سوئست توسط تیم طراحی «پینین فارینا» طراحی شده اند به همین دلیل است که DX ۳ از نظر طراحی بدنه نسبت به دیگر چینیها در رده بالاتری قرار میگیرد.
این خودرو در بازارهای هدف با پیشرانههای ۱٫۵ لیتر تنفس طبیعی و ۱٫۵ لیتر توربو عرضه میشود. موتور ۱٫۵ لیتر تنفس طبیعی توان تولید حداکثر ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور را دارد و در پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربو خروجی ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این دو پیشرانه توسط جعبه دنده دستی ۵ سرعته و یا CVT به چرخهای جلو میرسد که احتمالاً برای بازار ایران جعبه دنده CVT مورد نظر باشد.
درون کابین طراحی ساده با رنگ زمینه مشکی را داریم؛ صفحه نمایش لمسی در وسط، سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار میدهد و خروجیهای تهویه به صورت گرد و با حاشیهای نقرهای رنگ طراحی شده اند. نسخه کامل این خودرو به امکاناتی نظیر تهویه خودکار، استارت کِیلس، کروزکنترل، رادار پارک، دوربین عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، ترمز EBD، کنترل پایداری، کنترل کشش، چراغهای روز، سیستم مسیریابی، بلوتوث، کیسه هوای سرنشینان جلو، سنسور باران و… مجهز است.
سوئست DX ۳ با ۴۳۵۴ میلی متر طول، ۱۸۴۰ میلی متر عرض و ۱۶۵۴ میلی متر ارتفاع در رده کراس اوورهای کامپکت قرار میگیرد و فاصله محوری در این خودرو ۲۶۱۰ میلی متر است. سوئست DX ۳ در بازارهای هدف قیمتی در بازه ۹ تا ۱۵ هزار دلاری دارد. با در نظر گرفتن دلار ۲۹ هزار تومانی به قیمت خام بین ۲۶۱ تا ۴۳۵ میلیون تومان میرسیم و در نظر داشته باشید که باید افزایش ۵۰ درصدی را روی قیمت خام خودرو درنظر بگیریم. با این قیمت و کلاس این خودرو میتوان سوئست را رقیب مستقیمی برای خودروهای جک S ۳، چانگان CS ۳۵ و ام وی ام X ۲۲ دانست.
این خودرو در بازارهای هدف با پیشرانههای ۱٫۵ لیتر تنفس طبیعی و ۱٫۵ لیتر توربو عرضه میشود. موتور ۱٫۵ لیتر تنفس طبیعی توان تولید حداکثر ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور را دارد و در پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربو خروجی ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این دو پیشرانه توسط جعبه دنده دستی ۵ سرعته و یا CVT به چرخهای جلو میرسد که احتمالاً برای بازار ایران جعبه دنده CVT مورد نظر باشد.
درون کابین طراحی ساده با رنگ زمینه مشکی را داریم؛ صفحه نمایش لمسی در وسط، سیستم اطلاعات و سرگرمی را در دسترس قرار میدهد و خروجیهای تهویه به صورت گرد و با حاشیهای نقرهای رنگ طراحی شده اند. نسخه کامل این خودرو به امکاناتی نظیر تهویه خودکار، استارت کِیلس، کروزکنترل، رادار پارک، دوربین عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، ترمز EBD، کنترل پایداری، کنترل کشش، چراغهای روز، سیستم مسیریابی، بلوتوث، کیسه هوای سرنشینان جلو، سنسور باران و… مجهز است.
سوئست DX ۳ با ۴۳۵۴ میلی متر طول، ۱۸۴۰ میلی متر عرض و ۱۶۵۴ میلی متر ارتفاع در رده کراس اوورهای کامپکت قرار میگیرد و فاصله محوری در این خودرو ۲۶۱۰ میلی متر است. سوئست DX ۳ در بازارهای هدف قیمتی در بازه ۹ تا ۱۵ هزار دلاری دارد. با در نظر گرفتن دلار ۲۹ هزار تومانی به قیمت خام بین ۲۶۱ تا ۴۳۵ میلیون تومان میرسیم و در نظر داشته باشید که باید افزایش ۵۰ درصدی را روی قیمت خام خودرو درنظر بگیریم. با این قیمت و کلاس این خودرو میتوان سوئست را رقیب مستقیمی برای خودروهای جک S ۳، چانگان CS ۳۵ و ام وی ام X ۲۲ دانست.

«سوئست DX5»
پس از سوئست "DX ۳" این کمپانی سه سال بعد و در سال ۲۰۱۹ مدل "DX ۵" را برای بازار چین رونمایی کرد. این خودرو از نظر ظاهری همان آرایههای طراحی مدلهای قبلی این نشان را داشت و در رده کراس اوورهای کامپکت قرار میگرفت. از خصوصیات طراحی بدنه DX ۵ باید به چراغهای خشن (چشم عقابی به تعبیر سازنده) و ظاهر نسبتاً اسپرت آن اشاره کرد. رینگهای آلومینیومی ۱۸ اینچی در DX ۵ نسبت به DX ۳ جذابتر شده بودند و ارتقای طراحی را میتوان به وضوح در این مدل سوئست دید. تمام کراس اوورهای این نشان توسط پینین فارینا طراحی شده اند، پس باز هم طراحی منسجم تری را نسبت به دیگر چینیها در DX ۵ میبینیم.
این خودرو همانند DX ۳، هم در بازارهای هدف با پیشرانههای ۱٫۵ لیتر تنفس طبیعی و ۱٫۵ لیتر توربو با اصلیت میتسوبیشی عرضه میشود. موتور ۱٫۵ لیتر تنفس طبیعی توان تولید حداکثر ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور را دارد و در پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربو خروجی ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این دو پیشرانه توسط جعبه دنده دستی ۵ سرعته و یا CVT به چرخهای جلو میرسد که احتمالاً برای بازار ایران جعبه دنده CVT مورد نظر باشد. البته برای DX ۵ که خودرویی بهروزتر است امکان سفارش جعبه دنده اتوماتیک هم با موتور توربو فراهم شده که قطعاً این گزینه برای بازار ایران جذابتر خواهد بود.
از آن جا که DX ۵ در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد، در نتیجه طراحی بهروزتری را در داخل دارد. در کابین طراحی همان سادگی محصولات دیگر سوئست را دارد، اما آرایههای مدرن تری را مثل صفحه نمایش ۱۰ اینچی جدید و جلوآمپر دیجیتال میبینیم. نسخه کامل این خودرو به امکاناتی نظیر تهویه خودکار، استارت کِیلس، کروزکنترل، رادار پارک، دوربین عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، ترمز EBD، کنترل پایداری، کنترل کشش، چراغهای روز، سیستم مسیریابی، بلوتوث، کیسه هوای سرنشینان جلو، سنسور باران و… مجهز است، همچنین سیستم تشخیص صدا و کروزکنترل هوشمند را هم در این خودرو داریم.
سوئیست DX ۵ با ۴۴۰۶ میلی متر طول، ۱۸۴۰ میلی متر عرض و ۱۶۵۴ میلی متر ارتفاع در رده کراس اوورهای کامپکت قرار میگیرد و فاصله محوری در این خودرو ۲۶۱۵ میلی متر است. با این اعداد این خودرو در رده کراس اوورهای کامپکت و بین DX ۵ و DX ۷ قرار میگیرد. سوئست DX ۵ در بازارهای هدف بسته به پیشرانه و آپشنها از ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار قیمت گذاری میشود. پس این خودرو در ایران قیمتی بین ۲۹۰ تا ۴۳۵ میلیون تومان را خواهد داشت و رقبای این خودرو همانند مدل DX ۳ خودروهایی مثل جک S ۳، چانگان CS ۳۵ و ام وی ام X ۲۲ خواهند بود.
این خودرو همانند DX ۳، هم در بازارهای هدف با پیشرانههای ۱٫۵ لیتر تنفس طبیعی و ۱٫۵ لیتر توربو با اصلیت میتسوبیشی عرضه میشود. موتور ۱٫۵ لیتر تنفس طبیعی توان تولید حداکثر ۱۲۰ اسب بخار قدرت و ۱۴۳ نیوتن متر گشتاور را دارد و در پیشرانه ۱٫۵ لیتر توربو خروجی ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۲۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. قدرت این دو پیشرانه توسط جعبه دنده دستی ۵ سرعته و یا CVT به چرخهای جلو میرسد که احتمالاً برای بازار ایران جعبه دنده CVT مورد نظر باشد. البته برای DX ۵ که خودرویی بهروزتر است امکان سفارش جعبه دنده اتوماتیک هم با موتور توربو فراهم شده که قطعاً این گزینه برای بازار ایران جذابتر خواهد بود.
از آن جا که DX ۵ در سال ۲۰۱۹ رونمایی شد، در نتیجه طراحی بهروزتری را در داخل دارد. در کابین طراحی همان سادگی محصولات دیگر سوئست را دارد، اما آرایههای مدرن تری را مثل صفحه نمایش ۱۰ اینچی جدید و جلوآمپر دیجیتال میبینیم. نسخه کامل این خودرو به امکاناتی نظیر تهویه خودکار، استارت کِیلس، کروزکنترل، رادار پارک، دوربین عقب، سیستم کنترل فشار باد تایرها، ترمز EBD، کنترل پایداری، کنترل کشش، چراغهای روز، سیستم مسیریابی، بلوتوث، کیسه هوای سرنشینان جلو، سنسور باران و… مجهز است، همچنین سیستم تشخیص صدا و کروزکنترل هوشمند را هم در این خودرو داریم.
سوئیست DX ۵ با ۴۴۰۶ میلی متر طول، ۱۸۴۰ میلی متر عرض و ۱۶۵۴ میلی متر ارتفاع در رده کراس اوورهای کامپکت قرار میگیرد و فاصله محوری در این خودرو ۲۶۱۵ میلی متر است. با این اعداد این خودرو در رده کراس اوورهای کامپکت و بین DX ۵ و DX ۷ قرار میگیرد. سوئست DX ۵ در بازارهای هدف بسته به پیشرانه و آپشنها از ۱۰ تا ۱۵ هزار دلار قیمت گذاری میشود. پس این خودرو در ایران قیمتی بین ۲۹۰ تا ۴۳۵ میلیون تومان را خواهد داشت و رقبای این خودرو همانند مدل DX ۳ خودروهایی مثل جک S ۳، چانگان CS ۳۵ و ام وی ام X ۲۲ خواهند بود.
۰