علائم هشداردهنده اولیه ابتلا به کرونای طولانی‌ مدت

علائم هشداردهنده اولیه ابتلا به کرونای طولانی‌ مدت

این تحقیق نشان می‌دهد ۶۹‌درصد از افراد دچار کووید طولانی می‌شوند و ۱‌چهارم از افرادی که یکبار خیلی زود بهبود می‌یابند ممکن است دوباره دچار کووید طولانی‌مدت شوند.

کد خبر : ۸۶۱۰۹
بازدید : ۱۱۵۲۹
علائم هشداردهنده اولیه که نشان می‌دهد بیمار در معرض کووید طولانی‌مدت است
فرادید | دانشمندان می‌گویند سن بالا و مجموعه گسترده‌ای از علائم اولیه خطرِ «کووید طولانی‌مدت» را افزایش می‌دهد. این مطالعه تخمین‌زده که بیماری کووید ۱۹ در حداقل ۱ نفر از ۲۰ نفر ۸ هفته طول می‌کشد. این تحقیق که در کینگز کالج لندن انجام شده همچنین نشان می‌دهد زن بودن، اضافه وزن داشتن و بیماری آسم خطر کووید طولانی‌مدت را افزایش می‌دهد.

به گزارش فرادید به نقل از بی‌بی‌سی ورلد، هدف از انجام این پژوهش شناسایی نشانه‌های هشداردهنده اولیه برای شناسایی بیمارانی است که به مراقبت‌های بیشتر احتیاج دارند و ممکن است از درمان در مراحل اولیه منتفع شوند. دانشمندان در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که کوویدِ طولانی‌مدت ممکن است در هر فردی رخ دهد، اما عواملی وجود دارد که خطر این بیماری را افزایش می‌دهد.

خطرات چیست؟
دکتر کلر استیوز، از کینگز کالج لندن، به بی‌بی‌سی ورلد گفت: «۵ عامل خطر متفاوت که در هفته اول بروز می‌کند می‌تواند احتمال طولانی شدنِ کووید را افزایش دهد.»

کووید ۱۹ چیزی بیشتر از سرفه است و ویروس می‌تواند به اندام‌ها در سراسر بدن حمله کند. افرادی که سرفه می‌کنند، احساس خستگی، سردرد و اسهال دارند و حس بویایی خود را از دست داده‌اند (این‌ها همه نشانه‌های بالقوه بیماری کووید ۱۹ است)، نسبت به سایرین که فقط سرفه می‌کنند بیشتر در معرض خطر هستند.

خطر بیماری با افزایش سن و جنس افزایش پیدا می‌کند. زنان و افراد بالای ۵۰ سال بیشتر در معرض خطر هستند.
دکتر استیوز می‌گوید: «داده‌های اولیه به ما نشان داد که مردان بیشتر در مرض خطر بیماری شدید و مرگ در اثر کووید هستند، اما به نظر می‌رسد زنان بیشتر در معرض خطر کوویدِ طولانی‌مدت هستند.» فقط دو بیماری زمینه‌ای کوویدِ طولانی‌مدت را تشدید می‌کند و آن آسم و بیماری ریوی است.
علائم هشداردهنده اولیه که نشان می‌دهد بیمار در معرض کووید طولانی‌مدت است

کووید طولانی‌مدت چیست؟
نشانه‌های دقیق کووید ۱۹ طولانی‌مدت از بیماری به بیمار دیگر متفاوت است، اما خستگی مزمن نشانه مشترک است. بیماری ویکی بورن، ۴۸‌ساله، در ماه مارس با تب و سرفه آغاز شد، سپس به شدت دچار تنگی نفس شد؛ به‌نحوی‌که به اکسیژن نیاز پیدا کرد. او در بیمارستان بستری نشد، اما اکنون ماه اکتبر است و او همچنان درگیر بیماری کووید ۱۹ است.

وضعیت سلامتی ویکی بهبود یافته، اما بینایی او تغییر کرده و او هنوز «موج‌هایی» از بیماری شدید را تجربه می‌کند. حتی یک پیاده‌روی معمولی نیز او را به شدت خسته می‌کند. حرف زدن برای او تبدیل به کاری طاقت‌فرسا شده است.
او به بی‌بی‌سی ورلد گفته است: «درد‌های شدید و عجیب مفصلی دارم. دو هفته پیش دوباره حس بویایی و چشایی‌ام را به طور کامل از دست دادم.» «تقریباً احساس می‌کنم در تمام بدنم ورم وجود دارد و نمی‌توانم از شرش خلاص شوم. التهاب می‌آید و می‌رود.»

برطبق این مطالعه:
از هر ۷ نفر ۱ نفر برای حداقل ۴ هفته بیمار می‌ماند.
از هر ۲۰ نفر ۱ نفر برای حداقل ۸ هفته بیمار می‌ماند.
از هر ۴۵ نفر ۱ نفر برای حداقل ۱۲ هفته بیمار می‌ماند.

این تحقیق نشان می‌دهد ۶۹‌درصد از افراد دچار کووید طولانی می‌شوند و ۱‌چهارم از افرادی که یکبار خیلی زود بهبود می‌یابند ممکن است دوباره دچار کووید طولانی‌مدت شوند.

دکتر استیوز می‌گوید: «فکر می‌کنیم این یافته‌ها بسیار مهم هستند، زیرا با شناسایی این افراد می‌توانیم استراتژی‌های پیشگیرانه را در پیش بگیریم و آن‌ها را دنبال کنیم و مطمئن شویم که دوره نقاهتشان را به خوبی سپری می‌کنند.»

منبع: The BBC World
ترجمه: سایت فرادید
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید