تأخیرِ "زوال عقل" با شنا در آب سرد

تأخیرِ "زوال عقل" با شنا در آب سرد

اگرچه این بررسی هنوز در مراحل ابتدایی به سر می‌برد، اما امید می‌رود که بتواند در درمان زوال عقل در آینده موثر باشد.

کد خبر : ۸۶۱۱۰
بازدید : ۹۱۱۱
تأخیرِ
در حال حاضر بیش از ۸۵۰ هزار نفر در بریتانیا از زوال عقل رنج می‌برند
یک تحقیق نشان می‌دهد که شنا در آب سرد می‌تواند بیماری‌های دژنراتیو (فرسایشی - تخریبی) عصبی از قبیل زوال عقل را به تاخیر بیندازد.
پژوهشگران دانشگاه کمبریج دریافتند سطح پروتئین شوک سرمایی (RBM۳) در بسیاری از شناگران آب سرد - که در استخر روباز مجلس هیل لیدو در لندن بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۱۸ تحت نظر قرار داشتند- افزایش یافته است. پروتئینی که براساس یک تحقیق سال ۲۰۱۵ که روی موش‌ها انجام شده بود از آن‌ها در برابر شروع زوال عقل محافظت می‌کرد.

اگرچه این بررسی هنوز در مراحل ابتدایی به سر می‌برد، اما امید می‌رود که بتواند در درمان زوال عقل در آینده موثر باشد.
جیوانا مالوچی سرپرست این تحقیق گفت که «چالش‌های بعدی این است که دلیل قطعی مبنی بر این که این پروتئین، زوال عقل را به تاخیر می‌اندازد پیدا کنیم و سپس دارویی بیابیم که بدن انسان را برای تولید آن تحریک می‌کند.»

علاوه بر آخرین یافته‌های علمی، پروفسور مالوچی مدیر مرکز مطالعات زوال عقل انگلستان در دانشگاه کمبریج می‌گوید که تیم تحقیقاتی او دو گروه یکی شامل شناگرانی که در آب سرد شنا می‌کردند و دیگری افرادی که تای چی کار می‌کردند و سرد نمی‌شدند را با یکدیگر مقایسه کردند.
پروفسور مالوچی به شناگران می‌گوید: «ما شما را با گروهی از افراد مقایسه کردیم که تای چی کار می‌کردند و سردشان نمی‌شد، برعکس شما در هیچ کدام از آن‌ها افزایش میزان این پروتئین نشان داده نشد.»

مالوچی می‌گوید: «این مساله به ما می‌گوید سرما این پروتئین را در بدن انسان ایجاد می‌کند. شما نخستین گروه غیربیمارید که نشان می‌دهید شناکردن در آب سرد، میزان این پروتئین محافظ را افزایش می‌دهد.»

این پروژه زمانی آغاز شد که مارتین پیت (فردی که در زمستان در استخر لیدو شمال لندن در آب سرد شنا می‌کرد) پس از شنیدن گفته‌های پروفسور مالوچی در مصاحبه مبنی بر این که می‌خواهد RBM۳ را در بدن انسان ببیند، با او تماس گرفت.

پروفسور مالوچی می‌گوید منافع اجتماعی حاصل از به تاخیر افتادن شروع زوال عقل حتی اگر به اندازه چند سال هم باشد، مهم و قابل توجه است. او می‌گوید: «اگر شما فرایند زوال عقل را ولو در حد چند سال در کل جامعه آهسته کنید این مساله می‌تواند تاثیرات بزرگی در اقتصاد و سلامت به دنبال داشته باشد.»

در حال حاضر بیش از ۸۵۰ هزار نفر در بریتانیا از زوال عقل رنج می‌برند و بر اساس اعلام سرویس سلامت ملی انگلستان، زوال عقل، یک ششم افراد بالای هشتاد سال را تاحت تاثیر قرار می‌دهد. انتظار می‌رود تعداد افراد با بیماری‌های دژنراتیو (فرسایشی - تخریبی) تا سال ۲۰۲۵ از یک میلیون نفر نیز گذر کند.

منبع: ایندیپندنت
۰
نظرات بینندگان
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    سایر رسانه ها
    تازه‌‌ترین عناوین
    پربازدید